Jump to content

advies over Element op Micro Seiki DD35


justinijmuiden
 Share

Recommended Posts

On 10-6-2022 at 22:13, Mediator said:

Nagaoka MP200 is echt een mooi element hoor. 

Ik vond het een wat saai element, gauw doorverkocht.  De MP-150 vond ik meer levendig, een fijne cartridge.

 

On 9-6-2022 at 00:01, justinijmuiden said:

Ik zie zojuist een Trigon Vanguard te koop voor €249 bij Studio Alkmaar. Misschien toch naar MC met een DL 103? Voor mij is het horen van de kleine details op vinyl het plezier van het platen draaien. 

Elementen met een verfijndere naald vorm kunnen makkelijker details uit de groeven halen. Dan een DL-103 die een conische naald heeft.  Maar mijn ervaring is dat de phonotrap minstens zo belangrijk is.  Met een goede buizen pre en passende step-up trafo geloof je, je oren niet, wat zo'n DL-103 uit de groeven weet te halen. Maar ja dan heb je het over investeringen van > €1000,-  Gewicht van de arm en shell zijn ook belangrijk.

 

Audio Technica VM-540L vond ik wat helder. Maar ja, dit zijn mijn persoonlijke ervaringen, in mijn set-up en met mijn oren.  Het zegt dus niet zoveel.  Wat me wel verstandig lijkt om het in deze prijsklasse het bij MM of MI elementen te houden.   Ook daar zitten juweeltjes tussen wat te denken van een Goldring 2500? Goed, kost een paar centen. Maar dat mag toch met hobby's? Als je met dit soort top MI elementen  het onderste uit de kan wil, laat je je door een professional informeren en door hem  afstellen. Misschien ga ik dat ook wel doen.  Voorheen ging ik naar Sneek Altijd feest daar 🙋‍♂️    

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Helaas hebben we steeds minder van dergelijke zaken Jack. Ik mis met name de hifi winkel in Nijmegen. In Nijmegen had je een paar jaar geleden nog Mijn Hifi en de Hifi winkel, nu nog alleen hifi Klubbe. 
 

Ik zou de MP 200 niet saai durven te noemen. Hij komt binnenkort op de TD 150 en op de TD 321 komt dan de Soundsmith. Volgende week een ritje Sodejuuuuuuu 😀 Ik zou trouwens ook adviseren voor een MM of MI te gaan.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Ik woon in IJmuiden en er is (zover ik weet) geen 'leuke' hifi winkel c.q. adviseur bij mij in de buurt. Bij de voor mij enige bekende in Alkmaar had ik niet z'n prettige ervaring. Waarschijnlijk omdat hij voelde dat ik geen echte high end koper ben. Kunnen jullie mij een winkel adviseren waar ik wel met mijn vragen vragen terecht kan?

Mag best wel een stukje rijden zijn hoor, maar als het niet hoeft dan graag niet aan de andere kant van Nederland.

 

Op zich sta ik wel open voor een een investering maar zou het dan graag toch in 2e hands willen zoeken.

Marktplaats is natuurlijk een bron hiervoor maar ik heb geen flauw idee wat nu wel een verbetering is en wat niet.

(zie mijn opmerking over de Trigon Vanguard waarvan ik dacht dat het een upgrade zou zijn, die dat dus blijkbaar niet is).

Ik denk aan een element van rond de 400 euro en wellicht een 2e hands phono voorversterker van een vergelijkbaar bedrag.

Het kan natuurlijk ook een duurder MM of MI elementzijn maar moet ik dan wel of niet de Cambridge Audio 640p upgraden of hoeft dat niet?

 

Misschien is voor mij wel de beste keus om te gaan voor de Audio Technica VM-540ML of een Nagaoka MP-150. 

Deze conclusie had ik zelf al getrokken en dat was niet de reden waarom ik mij hier op het forum had ingeschreven.

Kiezen voor een leuk elementje voor niet al te veel geld. Of zit mijn zoektocht een beetje in de categorie 'voor een dubbeltje op de eerste rang'?

Ik kan mij niet voorstellen dat er tussen een 'leuk elementje' en high end geen tussenweg is voor de iets meer eisende luisteraar.

 

Link to comment
Share on other sites

Een element zou ik niet vlug tweede hands kopen. Alleen bij iemand die ik strikt vertrouw zoals Roger of Jack. Een phonotrap kun je best op marktplaats kopen. Dat komt toch vaak van mensen die zich willen verbeteren.

 

Houdt rekening met het karakterverschil tussen AT en Nagaoka en zeker in relatie met de phonotrap.

Link to comment
Share on other sites

Nee, een element zou ik inderdaad ook niet 2e hands kopen, een element zie ik ook niet als een investering meer als een gebruiks ding dat over een tijdje weer vervangen moet worden. Met een investering bedoel ik in eerste instantie een phono voorversterker en later misschien een andere versterker met speakers.

Maar om een goede phono voorversterker te beoordelen, komt mijn gebrek aan kennis weer om de hoek kijken.

Ik heb echt geen idee welke kwalificaties het verschil maken waardoor het een 'goede' is.

Als leek hier op dit forum begrijp ik dat een buizen phono voorversterken met een step-up transformator de juiste keuze is.

Daarna moet natuurlijk de versterker aangepakt worden en dat wordt dan het liefst een losse voor- en eindversterker met aparte voedingen en speciale stroomkabels, interlinks etc. maar dat is voor mij echt een brug te ver, wat zeg ik vele bruggen te ver.

 

Doe mij maar een goed element met een goede phono voorversterker en daarbij ga ik ervan uit dat ik blij wordt als ik het vergelijk met wat ik nu in gebruik heb.

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, carl said:

Ik zou de MP 200 niet saai durven te noemen. Hij komt binnenkort op de TD 150 en op de TD 321 komt dan de Soundsmith. Volgende week een ritje Sodejuuuuuuu 😀 Ik zou trouwens ook adviseren voor een MM of MI te gaan.

Er staat "wat" saai Carl en het verschil met de MP150 vond ik opmerkelijk.  Het kan natuurlijk ook aan mijn oren liggen 😂

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, justinijmuiden said:

Doe mij maar een goed element met een goede phono voorversterker en daarbij ga ik ervan uit dat ik blij wordt als ik het vergelijk met wat ik nu in gebruik heb.

 

Ik hoor goede verhalen over de Zen Phono iFi.    Ikzelf speel naast andere Phono-pre's met een Schiit Mani 2.  Technisch erg goed, maar wat analytisch.  De Zen schijnt wat warmer te klinken. Ik schat in, dat je daar wel de komende jaren blij van blijft. 

Link to comment
Share on other sites

Zit toch nog even te dubben als ik het terug lees. Topicstarter heeft een Philips soundbar en als hij speakers zou upgraden dan staan ze twee meter hoog. Daar zit wat mij betreft een dilemma. Is het dan nog relevant om voor bijvoorbeeld 400 euro in een element te investeren? Dat is dan toch serieuze hifi aanschaffen en vervolgens niet optimaal benutten en laten klinken. Strijkt mij behoorlijk tegen de haren in maar wellicht komt dat omdat ik speakers op de millimeter nauwkeurig opstel en dat ook nog meen te horen.

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Mediator said:

Strijkt mij behoorlijk tegen de haren in maar wellicht komt dat omdat ik speakers op de millimeter nauwkeurig opstel en dat ook nog meen te horen.


Als zijn kinderen het huis uit zijn overwoog hij een eigen luisterkamer.

Link to comment
Share on other sites

De laatste paar posts zijn de spijker op de kop.

Inderdaad een beperkte mogelijkheid in de woonkamer en alleen keuze uit een kwalitatief goede soundbar of een koptelefoon.

De koptelefoon moet helaas ook via Bluetooth omdat anders er een kabel dwars door de woonkamer komt.

 

Ik begon met een Denon DP300F met een AT3600L element deze was aangesloten op een NAD 314 versterker.

Omdat het redelijk klonk maar ook niet meer dan dat heb ik eerst een upgrade stylus gekocht voor de AT3600L.

Een Analogis met black diamond nude eliptische naald, dit gaf z'n enorme kwaliteit boost dat ik een kwalitatief betere platenspeler heb gekocht.

Dat werd de Micro Seiki DD35 en daarbij dacht ik er goed aan te doen om een Cambridge Audio 640p aan te schaffen.

Eigenlijk ben ik hiermee al erg blij maar dacht met een element dat beter bij mijn platenspeler en CA640 zou passen nog een leuke extra te krijgen.

Financieel is het allemaal geen probleem maar dacht aan een budget van 400 omdat mij dit redelijk lijkt t.o.v. de phono voorversterker en de toonarm.

Ik heb dus eigenlijk al meerdere upgrades gedaan 😀

 

Als iemand nog leuke woonruimte weet voor mijn jongste zoon en zijn vriendin in de buurt van Haarlem/IJmuiden dan houd ik mij aanbevolen 😇

 

Link to comment
Share on other sites

Is het misschien een gedacht om speakers op een soort van schuinte te plaatsen op de kast zodat het geluid naar beneden wordt gericht?

Onze zit/luisterplek zit recht tegenover deze kast (die van muur tot muur breed is) en waarin de TV en de soundbar zijn geplaatst.

 

Link to comment
Share on other sites

Ik kan het me een beetje voorstellen Justin. Heb je erover gedacht in de lengte richting te gaan spelen Justin. Ik veronderstel dat de kast in de breedte staat.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Als je nu die Denon verkoopt, dan heb je financieel wat meer ruimte.  Voor b.v. de  Zen Phono iFi. en een knap MM element.  Probleem opgelost.

Blijft natuurlijk de situatie in de woonkamer.  Ook daar zijn oplossingen voor, zoek een andere vrouw die niet zeurt over luidsprekers of over snoeren, mocht je met zo'n exemplaar getrouwd zijn 🙄  en laat je zoon uit huis  doorstuderen. 

 

Ik noem maar wat hoor.....  🤭 Maar ik maak wat "mannenleed" mee 🤫

 

 

Link to comment
Share on other sites

Je kunt de luidsprekers ook in de hoeken van je muren hangen,vroeger  was dat heel normaal.
Niet ideaal maar ja,als het niet anders kan.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Tubejack said:

Als je nu die Denon verkoopt, dan heb je financieel wat meer ruimte.  Voor b.v. de  Zen Phono iFi. en een knap MM element.  Probleem opgelost.

Blijft natuurlijk de situatie in de woonkamer.  Ook daar zijn oplossingen voor, zoek een andere vrouw die niet zeurt over luidsprekers of over snoeren, mocht je met zo'n exemplaar getrouwd zijn 🙄  en laat je zoon uit huis  doorstuderen. 

 

Ik noem maar wat hoor.....  🤭 Maar ik maak wat "mannenleed" mee 🤫

 

 


Nou je snijdt wel een punt aan hoor Tubejack. Persoonlijk heb ik de insteek dat als ik weet dat iets voor mijn partner heel belangrijk is, ik daar rekening mee hou. Dat lijkt me ook een  belangrijk gegeven in een relatie. Ik verwacht dat dan ook van die ander. Je moet elkaar wat gunnen. 

Link to comment
Share on other sites

De Cambridge Audio 640p is al een prima phono versterker waar je prima mee uit de voeten kunt. De Zen is wel een nieuwer ontwerp maar wel van de zelfde categorie als je huidige Cambridge.

Dat zou zeker niet het eerste component zijn om te vervangen.

Ik zou wel het geld investeren in een goed element waarbij een MM of MI element waarschijnlijk wel de beste keuze is voor het beschikbare budget.

 

 

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Mediator said:

Ook daar zijn oplossingen voor, zoek een andere vrouw die niet zeurt over luidsprekers of over snoeren, mocht je met zo'n exemplaar getrouwd zijn 🙄  en laat je zoon uit huis  doorstuderen. 

 

Ik noem maar wat hoor.....  🤭 Maar ik maak wat "mannenleed" mee 🤫

Mhhhh...ik bespeur hier een ervaringsdeskundige...

 

En exemplaar ook...

Lid van de Red Pill community?🤣

 

Sorry. Nu weer ontopic.

Edited by Geerdie
Link to comment
Share on other sites

Wat heb ik mij op mijn hals gehaald om mijn vraag hier neer te pennen. Allemaal info en advies tot zelf scheiding aan toe.

Ik doe liever alle audio de deur uit dan de liefste, aardigste, mooiste, beste kok, beste huishoudster, beste boekhoudster en engel in bed (ze snurkt niet!).

Ze gaat zelfs met mij mee naar platenbeurzen en helpt met het uitzoeken van het vinyl.

 

Ik begrijp dat ik in mijn woonkamer nooit het ultieme zal bereiken, daar is de ruimte niet geschikt voor maar en ook de apparatuur zal stappen moeten maken.

Zoals ik al een paar keer heb aangegeven is het geen financiele probleem (ik hoef helemaal niets te verkopen om meer budget vrij te maken)

Het is meer de vraag van wat er in mijn situatie de beste keus is.

Voor nu denk ik aan de aanschaf van Nagaoka MP-150 als deze weer beschikbaar wordt. Ik geloof best dat de Ifi Phiono beter zal zijn dan de Cambridge Audio alleen al vanwege de instel mogelijkheden maar is dit nu een slimme keuze?

Als volg stap denk ik wellicht aan een betere koptelefoon en aparte versterker maar ook hier heb ik bedenkingen omdat het wel via Bluetooth moet blijven lopen.

 

Als aparte vraag dan toch nog over de speakers, zou de KEF LS50 Meta een goede keuze zijn in mijn situatie als ik een mogelijkheid vind om ze vanaf de kast op de luiterplek te richten? (maar die heeft een baspoort naar de achterzijde?) 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Dingen lopen soms anders dan je van tevoren had gepland.

In mijn zoektocht naar een goede oplossing voor speakers in mijn woonkamer ben ik op een voor mij meer dan bevredigende oplossing gestuit.

Na meerder kleinere speakers gehoord te hebben kwam ik bij Hepta in Westzaan een setje 'Jern 11' speakers tegen en wat een mooi helder en warm geluid.

Nu staan dus Barbapapa & Barbamama bovenop onze kast, een beetje voorover gekanteld en met de 'sweetspot' gericht op de juiste plak.

Tot tranen toe genoten van het mooie resultaat.

 

Ook zag ik een ander mooi snoepje staan en deze is ook gelijk meegenomen; NAD C700 

Van vinyldraaier naar streamer, ja zelfs op je 60ste kan je rare dingen doen. (de motor uit mijn mid-life crisis staat overigens te koop)

Het geluid van de TV gaat nu ook via de NAD en de soundbar kan door naar onze dochter.

 

Blijft er toch nog iets te vragen hier op dit forum maar ik weet niet zeker of ik hiervoor een nieuw topic moet starten.

Ik kan via Bluetooth van de NAD contact maken met mijn koptelefoon, dit gaat prima en is allemaal Xptx HD en naar volle tevredenheid.

Echter kan mijn vrouw niet gelijktijdig TV luisteren via de NAD als ik via de koptelefoon naar vinyl luister. (wat een wereld problemen hebben wij toch thuis)

 

Als meest simpele oplossing dacht ik dat ik mijn inmiddels overbodige bluetooth transmitter weer te gaan gebruiken, deze zou ik via Y-connectoren kunnen aftappen na de Phono voorversterker. Is dit een kwalitatieve achteruitgang?

 

Een ander oplossing is een andere Phono voorversterker met een koptelefoon aansluiting, b.v. Cambridge Audio Duo of een Mofi Ultraphono (met het oog op de toekomstige upgrade van mijn element) en dan vanaf hier met de Bluetooth transmitter naar mijn koptelefoon.

 

En ik dacht aan nog een ander oplossing, een koptelefoon versterker tussen de Phono voorversterker en de NAD en deze weer met de bluetooth transmitter naar de koptelefoon.

 

Weet er iemand hier een advies over te geven?

 

P.s. ik wacht nog gewoon op de Nagaoka MP-150, al denk ik dat ik ook tevreden zal zijn met de AT VM540ML maar als het advies op de Mofi uitkomt dan wordt het element verhaal misschien weer anders?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...