Jump to content

Verbijsterende ervaring met luidsprekerkabel


Francois
 Share

Recommended Posts

Oh nee, niet weer een kabel topic hoor ik jullie denken..........., maar wees gerust. Ik wil slechts een ervaring met jullie delen en ben er zeker niet op uit iemand te overtuigen. Wat mij betreft denkt en vindt ieder het zijne er van.

Ofschoon ik al erg nuchter, zo niet enigszins sceptisch, tegen de vermeende / betoogde gigantische kabelverschillen stond, heb ik tot zeer recentelijk wel gedacht dat er in ieder geval een duidelijk hoorbaar verschil zou zijn tussen een degelijke mid end luidsprekerkabel en een tamelijk, of zoals u wilt extreem duur high end exemplaar.

Maar kennelijk heb ik mij flink vergist. Wat is er gebeurd?

 

Inmiddels al weer zo'n drie maanden geleden ben ik bij mijn vaste audiospeciaalzaak In Den Bosch een paar Crystal Cable Arabesque Mini luidsprekers gaan beluisteren. Deze speakers waren met Audioquest Thunderbird zero kabels aangesloten op dezelfde versterker als welke ik thuis heb, te weten de Rega Aethos. De audioquest kabel kost per 3 meter rond de 5000 Euro.

Tijdens de auditie van de Arabesque heb ik geluisterd naar opnames welke mij zeer goed bekend zijn, waarvan ik ieder detail haarfijn ken en zelfs grotendeels kan herinneren. Dat laatste is relevant, omdat er weinig andere herinneren zo kort zijn als auditieve.

Anyways, de luistersessie was een genot en het verschil in kwaliteit ten opzichte van mijn eigen luidsprekers, de Paradigm Signature S4, ervaarde ik als enorm. Overbodig te vermelden dat ik erg blij was toen mij een heel mooie inruilprijs werd aangeboden en de koop was dan ook snel beklonken. In mijn achterhoofd wel met een naar stemmetje dat zei; "als het thuis maar niet veel minder klinkt met de van den Hul CS-122 luidspreker kabel"...........

 

Eenmaal thuis de luidsprekers aangesloten en naar de min of meer ideale opstelling te hebben gezocht (die in mijn ruimte mogelijk is) werd ik meer dan verrast door het geluid. Sterker, verbijsterd is het woord wat mijn gevoel eigenlijk het best omschrijft. De weergave was in mijn waarneming namelijk werkelijk niets minder dan met de luidsprekerkabel die ongeveer 30 keer zo veel moet kosten. Ik constateerde evenveel ruimtelijkheid, precisie, snelheid, transparantie en wat al niet meer audiofiele termen er zo zijn op te sommen.

 

Tja, wat heb ik van deze nieuwe ervaring geleerd en welke conclusies heb ik er voor mezelf uitgetrokken?

1) Dat de duidelijk hoorbare verschillen tussen luidsprekerkabels voor mij in ieder geval niet bestaan.

2) Dat upgraden derhalve zinloos is tenzij een andere kabel mooier oogt.

 

Ach, zo maar een ervaring. Ben vooral benieuwd of er onder jullie zijn die soortgelijke- of juist sterk tegenovergestelde ervaringen hebben opgedaan. Hou het asjeblieft wel vriendelijk en respectvol. In de afgelopen ruim 20 jaren al teveel kabeldiscussies gezien die onnodig ontspoorden doordat mensen elkaar zo nodig van hun eigen waarheid meenden te moeten overtuigen. 

 

 

 

Edited by Francois
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Francois said:

Oh nee, niet weer een kabel topic hoor ik jullie denken..........., maar wees gerust. Ik wil slechts een ervaring met jullie delen en ben er zeker niet op uit iemand te overtuigen. Wat mij betreft denkt en vindt ieder het zijne er van.

Ofschoon ik al erg nuchter, zo niet enigszins sceptisch, tegen de vermeende / betoogde gigantische kabelverschillen stond, heb ik tot zeer recentelijk wel gedacht dat er in ieder geval een duidelijk hoorbaar verschil zou zijn tussen een degelijke mid end luidsprekerkabel en een tamelijk, of zoals u wilt extreem duur high end exemplaar.

Maar kennelijk heb ik mij flink vergist. Wat is er gebeurd?

 

Inmiddels al weer zo'n drie maanden geleden ben ik bij mijn vaste audiospeciaalzaak In Den Bosch een paar Crystal Cable Arabesque Mini luidsprekers gaan beluisteren. Deze speakers waren met Audioquest Thunderbird zero kabels aangesloten op dezelfde versterker als welke ik thuis heb, te weten de Rega Aethos. De audioquest kabel kost per 3 meter rond de 5000 Euro.

Tijdens de auditie van de Arabesque heb ik geluisterd naar opnames welke mij zeer goed bekend zijn, waarvan ik ieder detail haarfijn ken en zelfs grotendeels kan herinneren. Dat laatste is relevant, omdat er weinig andere herinneren zo kort zijn als auditieve.

Anyways, de luistersessie was een genot en het verschil in kwaliteit ten opzichte van mijn eigen luidsprekers, de Paradigm Signature S4, ervaarde ik als enorm. Overbodig te vermelden dat ik erg blij was toen mij een heel mooie inruilprijs werd aangeboden en de koop was dan ook snel beklonken. In mijn achterhoofd wel met een naar stemmetje dat zei; "als het thuis maar niet veel minder klinkt met de van den Hul CS-122 luidspreker kabel"...........

 

Eenmaal thuis de luidsprekers aangesloten en naar de min of meer ideale opstelling te hebben gezocht (die in mijn ruimte mogelijk is) werd ik meer dan verrast door het geluid. Sterker, verbijsterd is het woord wat mijn gevoel eigenlijk het best omschrijft. De weergave was in mijn waarneming namelijk werkelijk niets minder dan met de luidsprekerkabel die ongeveer 30 keer zo veel moet kosten. Ik constateerde evenveel ruimtelijkheid, precisie, snelheid, transparantie en wat al niet meer audiofiele termen er zo zijn op te sommen.

 

Tja, wat heb ik van deze nieuwe ervaring geleerd en welke conclusies heb ik er voor mezelf uitgetrokken?

1) Dat de duidelijk hoorbare verschillen tussen luidsprekerkabels voor mij in ieder geval niet bestaan.

2) Dat upgraden derhalve zinloos is tenzij een andere kabel mooier oogt.

 

Ach, zo maar een ervaring. Ben vooral benieuwd of er onder jullie zijn die soortgelijke- of juist sterk tegenovergestelde ervaringen hebben opgedaan. Hou het asjeblieft wel vriendelijk en respectvol. In de afgelopen ruim 20 jaren al teveel kabeldiscussies gezien die onnodig ontspoorden doordat mensen elkaar zo nodig van hun eigen waarheid meenden te moeten overtuigen. 

 

 

 

Verschillen bestaan alleen in brain-washed minds.   Gewoon een kabel met lage impedantie dus voldoende koper en er is objectief vergeleken geen verschil meer. Je kan bij wijze van spreken een "lawn-mower cable" nemen. Klinkt duur maar ......   5000 euro kabels is voor snobs

 

Link to comment
Share on other sites

Even opbouwend commentaar verder:   wat wel uitmaakt   1) source materiaal (mastering)  2) luidsprekers 3) kamer akoustiek 4) plaatsing speakers 5) versterker 6) pickup element 7) DAC/timing  😎     en natuurlijk de mind-set van de luisteraar  = stemming al of niet met hulpmiddelen.

 

En  niet lachen:   de vorm van je oren !       Luister maar eens en beweeg maar eens wat met je oorschelpen, meteen verschil hoorbaar.

 

Edited by marcel535i
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, marcel535i said:

de vorm van je oren !       Luister maar eens en beweeg maar eens wat met je oorschelpen, meteen verschil hoorbaar.

Die zijn in normale omstandigheden een constante. Je hersenen zijn gewend geluid te interpreteren naar de vorm van je oor. Dat is een van de redenen dat mijn opnamen met in-ear microfoons alleen voor mij natuurlijk klinken met in-ear koptelefoons.

 

Het is ook een reden waarom je (in-ear) koptelefoons eigenlijk moet kalibereren naar je eigen gehoor. De akoestiek is grotendeels afwezig en dus zijn ook de reflecties van je oorschelp je gehoorgang in anders.

 

Ik heb in het verleden microfoons met allerlei verschillende "oren" en hoofdvormen gebouwd (nog geen Ferengi). Levert best grote verschillen in geluid op. Zou dat weer eens moeten oppakken nu de werkplaats bijna klaar is.

Link to comment
Share on other sites

Hear maar dezelfde reactie als op Audiofreaks:

 

Ik zou als ik jou was vooral een verhaal hebben geschreven over de aanschaf van nieuwe luidsprekers en het enthousiasme daarover. In vergelijking met een luidspreker is die kabel bijzaak.

Maar even dat ik het goed begrijp. Je hebt in de audio zaak geluisterd aan een Audioquest en thuis heb je een van den Hul.

Op basis daarvan uitspraken doen is enorm lastig. Er is bijvoorbeeld ook al sprake van een andere akoestiek.

Als het met eenvoudige kabels niet goed zou klinken dan wordt het met betere ineens niet wel goed.

Link to comment
Share on other sites

Gerust stellende antwoorden allemaal. Maar om op basis van deze vergelijking een conclusie te trekken dat kabels geen verschil maken, raakt kant nog wal.

Ga eerst eens thuis met de twee kabels vergelijken en kom dan met een conclusie. Liever nog een aantal keren wisselen en met meer kabels en met meer mensen luisteren. Mijn credo bij mijn vroegere researchwerk was “één test is geen test”.

En als je met meer mensen geen unaniem resultaat krijgt, kan je langzaam gaan denken dat er geen verschillen zijn.

Maar ik herinner mij nog de test met interlinks waarbij Cock op een gegeven moment andere (zijn) speakerkabels aansloot. 
Dat deed toen ineens heel veel. Maar goed, dat was ook één test.😉

groet,

Leobus

Edited by leobus
Link to comment
Share on other sites

Kabels en speakers zijn zo ongeveer uitersten in de mate waarin iets verschil maakt. Naar kabels moet je sowieso langer luisteren omdat er soms wel eens een addertje onder het gras zit. Soms denk je aanvankelijk meer en beter te horen tot je langer luistert en merkt dat er iets niet klopt, iets weg is, etc. 
 

Recentelijk heb ik een ‘betere’ hoofdtelefoonkabel gekocht. Aanvankelijk was ik daar enthousiast over omdat het meer leek te brengen. Maar na verloop van tijd merkte ik dat dit ‘mee brengen’ voortkwam uit een onnatuurlijke eigenschap. Ik miste de finesse. Conclusie bij wat langer luisteren werd steeds meer duidelijk. Heel oneerbiedig gezegd klinkt de nieuwe kabel alsof je je handen in een bolvorm voor je mond houdt en erin spreekt. Het klinkt gechargeerd gezegd opgeblazen en die onnatuurlijkheid ga je missen. Een goede kabel doet niets fout en brengt alles naar een hoger plan en blijft volledig ontspannen klinken. Maar moraal van het verhaal is duidelijk lijkt me. 

Link to comment
Share on other sites

Ik denk dat Phono kabels wel verschillend klinken. Bij interlinks en LS kabels is dat zeker minder, maar toch doen ze vaak wel wat in mijn set.

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, leobus said:

Gerust stellende antwoorden allemaal. Maar om op basis van deze vergelijking een conclusie te trekken dat kabels geen verschil maken, raakt kant nog wal.

Ga eerst eens thuis met de twee kabels vergelijken en kom dan met een conclusie. Liever nog een aantal keren wisselen en met meer kabels en met meer mensen luisteren. Mijn credo bij mijn vroegere researchwerk was “één test is geen test”.

En als je met meer mensen geen anoniem resultaat krijgt, kan je langzaam gaan denken dat er geen verschillen zijn.

Maar ik herinner mij nog de test met interlinks waarbij Cock op een gegeven moment andere (zijn) speakerkabels aansloot. 
Dat deed toen ineens heel veel. Maar goed, dat was ook één test.😉

groet,

Leobus

Goedemorgen Leobus,

 

Ik heb heel duidelijk aangegeven dat ik slechts vanuit een persoonlijke en dus anekdotische ervaring spreek. Ben bekend met de criteria van valide onderzoek en heb niet in het minst gesuggereerd dat ik een algemene conclusie zou durven / willen trekken.

 

Overigens, met interlinks heb ik door de jaren heen zeker ook verschillen gehoord. Subtiele weliswaar, maar toch.

 

Groet,

Francois

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Mediator said:

Hear maar dezelfde reactie als op Audiofreaks:

 

Ik zou als ik jou was vooral een verhaal hebben geschreven over de aanschaf van nieuwe luidsprekers en het enthousiasme daarover. In vergelijking met een luidspreker is die kabel bijzaak.

Maar even dat ik het goed begrijp. Je hebt in de audio zaak geluisterd aan een Audioquest en thuis heb je een van den Hul.

Op basis daarvan uitspraken doen is enorm lastig. Er is bijvoorbeeld ook al sprake van een andere akoestiek.

Als het met eenvoudige kabels niet goed zou klinken dan wordt het met betere ineens niet wel goed.

 

Haha, wees gerust Mediator. Ben superblij met deze luidsprekers en heb er op verschillende plaatsen (Engelstalige fora) al lovend over verhaald. Zal wellicht ook hier binnenkort een "recensie" plaatsen. (Heb ook van de Aethos nog aantekeningen liggen dus.......)

 

Met het doen van uitspraken ben ik uiterst voorzichtig. Trek slechts voor mezelf conclusies en de belangrijkste is dat het met mijn huidige kabel fenomenaal klinkt. Inmiddels de CS-122 verruild voor de Magnum van hetzelfde merk, slechts omdat de CS-122 teveel op een ziekenhuiskabeltje lijkt. The Magnum oogt wat mij betreft beter.

 

groet,

Francois

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, carl said:

Ik denk dat Phono kabels wel verschillend klinken. Bij interlinks en LS kabels is dat zeker minder, maar toch doen ze vaak wel wat in mijn set.

Met Phono kabel en interlinks heb ik ook subtiele verschillen kunnen waarnemen. Met een optische digitale kabel nota bene zelfs een keer een geweldig verschil. De ene had een bijzondere slissssss en de andere was superstrak. Heel bijzonder.

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, pjotr27 said:

Mooi verhaal, maar kan je niet een setje van die dure kabel "lenen"? Ik zou dat toch wel in je eigen ruimte / met eigen set willen horen. 

Dank je, maar nee. Heb niet in het minst de behoefte deze dure kabel thuis te "testen".  Voor 5.000 euri kan ik mooiere / belangrijkere dingen realiseren. Bovendien moet iets wat zo ontzettend veel meer kost direct een groot hoorbaar verschil maken. Kan me evenwel voorstellen dat je daar anders over kunt denken.

Overigens, inmiddels de CS-122 verruild voor een (goedkope tweedehandse) van de Hul the Magnum. Niet voor het geluid, wel voor de looks.

 

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Kraus vonBentinck said:

Zoals ik het verhaal lees valt er geen enkele conclusie uit te trekken over kabels en is kennelijk de topic starter tevreden met zijn nieuwe speakers en zijn oude kabels.

Een happy ending. Meer niet

Het lijkt mij meer dat hier een stokoud topic wordt opgerakeld door een bommetje om de hoek te gooien...en dan wachten op de klap🤣

Edited by Geerdie
Link to comment
Share on other sites

Welke zaak in Den Bosch heeft die Crystal LS staan François?

 

Ik heb zelf Crystal Diamond Micro phonokabels (meen ik - waren rond de 800 euro). Veel in huis gehad en de Crystal beviel me duidelijk het best. Op internet eens een test gelezen waar op basis van meten beweerd werd dat de kabel beter werd afgeschermd dan de concurrentie.

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Geerdie said:

Het lijkt mij meer dat hier een stokoud topic wordt opgerakeld door een bommetje om de hoek te gooien...en dan wachten op de klap🤣

Nee, want deze ervaring heb ik ongeveer 3 maanden geleden opgedaan. Is niet bepaald stokoud..............Ik had evenmin een dergelijke agenda.

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, carl said:

Welke zaak in Den Bosch heeft die Crystal LS staan François?

 

Ik heb zelf Crystal Diamond Micro phonokabels (meen ik - waren rond de 800 euro). Veel in huis gehad en de Crystal beviel me duidelijk het best. Op internet eens een test gelezen waar op basis van meten beweerd werd dat de kabel beter werd afgeschermd dan de concurrentie.

Met Crystal kabels heb ik geen ervaringen, wel met een aantal Siltech interlinks. Die bevallen me prima.

 

Deze luidsprekers waren door iemand ingeruild bij Audioexpert in Den Bosch. Het was dus een eenmalige kans.

Edited by Francois
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...