Jump to content

Vinyl reinigen


Bloom
 Share

Recommended Posts

Voor het reinigen van vinylplaten en nat afspelen worden allerlei vloeistoffen aangeboden die meestal niet goedkoop zijn en vaak allerlei residu achterlaten in de groeven van je plaat.
Mijn aanbeveling is wat ik zelf jarenlang gebruikt heb toen ik nog vinyl draaide.
Je hebt twee dingen nodig:
(1) isopropanol
(2) gedistilleerd water
Gedistilleerd water kun je in een doethetzelfzaak en bij veel grootwarenhuizen kopen. Isopropanol heb ik in de jaren '90 voor bijna geen geld (5 eurocent per liter of zoiets) bij de lokale apotheek gekocht, maar ik weet niet of die dat nu nog verkopen. Bij de drogist wellicht. Ik zie dat je een fles 99,99% pure isopropanol bij bol.com kunt kopen: https://www.bol.com/nl/nl/p/cee-bee-isopropanol-isopropyl-ipa-99-9-alcohol-1000-ml/9300000007651512/

Meng 1 deel isopropanol met 4 delen gedistilleerd water en gebruik dat om de platen nat af te spelen of om ze te reinigen. Dit laat geen residu achter. De isopropanol is een alcolholtype en vervliegt bij contact met de lucht: het ontsmet en ontdoet de plaat van vet en allerlei organisch materiaal wat de naald kan hinderen.

 

Wat is nu het verschil tussen gedemineraliseerd en gedistilleerd water? Demineralisatie werkt via een filter om alle mineralen uit het water te halen.  Maar organische residuen blijven hiermee in het water en die wil je eigenlijk niet op je vinylplaat hebben. Gebruik dus géén gedemineraliseerd water voor je vinylplaten en eigenlijk ook niet voor je stoomstrijkijzer.
Gedistilleerd water is wat je moet hebben. Hierbij wordt het water gekookt totdat het verdampt en de waterdamp wordt opgevangen en weer afgekoeld (condensatie). Zo hou je puur water over, zonder mineralen en zonder organische residuen omdat die niet kunnen verdampen bij 100 °C. En dat is wat je moet hebben voor zowel je platen als je stoomstrijkijzer.

Er zijn producten waarbij afwasmiddel of iets dat daarop lijkt wordt toegevoegd aan de reinigingsvloeistof. Dat moet ik echter sterk ontraden. Het afwasmiddel is effectief goed in het verwijderen van organische residuen en vetten van de plaat, maar laat zelf residuen achter als het opdroogt. Daarom moet ik dat dus ontraden.
Mijn oplossing, met alleen isopropanol en gedistilleerd water, laat niets achter bij het opdrogen. Voeg daar niets aan toe, zeker geen afwasmiddel.

 

Link to comment
Share on other sites

De tijden zijn toch wel een beetje veranderd Bloom. Er is duidelijk een ontwikkeling om zonder alcohol te wassen. Ik zelf was nu al jaren met plezier met L’Art Du Son wat puur zeep is zonder toevoegingen. Maar ook Nessie die platenwassers maakt voor tal van merken brengt nu zelf een alcoholvrije wasvloeistof op de markt die zeer goed functioneert. Alleen voor sterk verontreinigde oudere platen was ik zelf voor de zekerheid ook voor (!) met alcohol. Maar dan niet met isopropyl houdend wasmiddel, maar een middel op basis van ethanol. Dat schijnt toch beter voor de platen te zijn https://www.qsaudio.nl/vinyl-cleaner/

 

Voor wat betreft het te gebruiken water verwijs ik naar onderstaand artikel http://www.puresound.be/recensies/archive/2014/juni/article/platenwassen-2-tips-voor-het-onderhoud-van-ons-zwarte-goud/?tx_ttnews[day]=15&cHash=eabe917fd887f93b60b0a64c33d6b3ee
 

Het moge duidelijk zijn dat ik hier ruime ervaring mee heb, Gedestilleerd water is trouwens zeer moeilijk te krijgen.

 

Ik ga nu lekker Muenchen in om bij te komen van de beurs: een biertje op jouw gezondheid.

 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Moeilijk te krijgen? Hier in België vind je probleemloos plastic containers van 1, 2, 3 en 5 liter in zowat elk grootwarenhuis en elke doe-het-zelfzaak.

En isopropanol gebruiken we dus niet puur maar verdund. Maar ethanol mag zeker ook. Isopropanol vind je trouwens ook in middeltjes om brilleglazen mee te poetsen: meestal in kleine hoeveelheden en peperduur.

 

Vertel maar in een ander topic over die beurs als je weer wat bijgekomen bent 😉. Een biertje drinken op mijn gezondheid mag en wordt op prijs gesteld, maar zelf ben ik geheelonthouder.

Link to comment
Share on other sites

Het is allemaal maar net hoe je schoonmaakt. Handmatig? Machinaal? Machinaal met afzuiging? Machinaal, ultrasoon met afzuiging?

 

Zeep heb je nergens voor nodig. Als je water gebruikt heb je wel een 'benatter' (surfactant, wetting agent) nodig die de oppervlaktespanning verlaagd. Alcoholische oplosmiddelen met lage verdunning zijn  niet optimaal icm weekmakers. Met hoge verdunning doen ze niet meer veel. Ze helpen voornamelijk met het drogen en verdampen.

 

Goede reinigers bij extreme vervuiling, kauwgom bijvoorbeeld zijn citrusolien. Organische verontreiniging pak je aan met enzymen (enzybrew 10 is een aardige en ook nog basisch) als het veel is, anders een licht basische reiniger (NaOH 0.5% of minder, wel weten wat je doet). Kalk of andere minerale zooi, een licht zure reiniger (in de voedselindustrie te vinden). Altijd spoelen en naspoelen met gedestileerd water, met gedeminerailseerd is ook prima als je met een afzuiger reinigt. De meest extreme reiniger is ouderwetse houtlijm van been of hazenvel.

 

Voor een goede reiniging is ook de contacttijd van belang.

 

Houdt vooral je luisterhok stofvrij.

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

Ik heb mijn oplossing uitsluitend gebruikt voor het nat afspelen van vinylplaten, daardoor was reinigen nooit nodig. Ik behandelde ze wel ook altijd met zorg: altijd onmiddellijk na het afspelen terug in de hoes, lp's verticaal geklasseerd, noem maar op. Mijn cd's heb ik ook altijd met zorg behandeld. Ook altijd terug het doosje in, netjes in rekken. Een vriend heeft me ooit eens zowat een hartaanval bezorgd (ergens eind jaren '80) toen hij me liet zien hoe hij zijn cd's bewaarde: uit het doosje in lades, alles door elkaar en zowel schijfjes als doosjes. En dan was hij verwonderd dat die na een tijd boordevol krassen zaten.

Link to comment
Share on other sites

Die enkele keer dat het nodig is houd ik de lp onder lauw water en droog ik het af met keukenrol.
De platen die ik regelmatig draai kraken niet. 

Link to comment
Share on other sites

Alcohol werd voor het eerst gebruikt door de BBC. Het belangrijkste argument was inderdaad dat de platen dan snel droogden. Met de introductie van de Knosti is het grote publiek vloeistof met alcohol gaan gebruiken. Op het droogrek droogden de platen zonder alcohol gewoon te langzaam.

 

Ik ben het helemaal met Seed eens, dat verschillende verontreinigingen verschillende schoonmaakmiddelen vereisen. Vandaar dat ik oude vervuilde platen altijd eerst was met alcohol en daarna met pure zeep. Enzymen ga ik zeker uitproberen wanneer ik weer eens een oude lading krijg. Maar zou dat ook niet met Biotex gaan?

 

Tot slot was je volgens mij met water/vloeistof. De zeep is er alleen om het vuil “los” te krijgen. Dan werkt het ook effectief. 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...