Jump to content

Inbussleutel


carl
 Share

Recommended Posts

De spindle van mijn Oracle zit los. Roger zag op internet dat die vastgezet kon worden. Dus gister even bij Oracle nagevraagd. Vandaag gelijk antwoord. Dat moet met een inbus van 1,25 mm. Die heb ik niet, dus even op internet gekeken. Kennelijk een maat die veel gebruikt wordt in Canada want de eerste verwijzing was naar Canada (Oracle is een Canadees merk). Waar zou ik in NL moeten kijken? Een set is verder geen probleem. 
 

Ik heb het natuurlijk ook bij Roger gevraagd want ik vermoed dat hij alles heeft. Die zie ik na onze vakantie. Dan maakt ik een van mijn eerste ritten met mijn T Roc.

Link to comment
Share on other sites

 

1,25 mm is wel erg dun in relatie met een spindle. Bedoelen ze niet 1,25 cm oftewel 1/2 inch = 1,27 cm.

sorry als ik er helemaal naast zit maar dit leek mij voor de hand liggend. 

 

het zou anders een 0,05 inch kunnen zijn, die is 1,27 mm

 

zoeken op hex key of Allen key.

Edited by vogel
foutje
Link to comment
Share on other sites

Carl,

ik heb een setje met inch maten. 0.05- 1/16-5/64-3/32-7/64-1/8-9/64 en nog groter tot 3/16.

ook europese, maar niet kleiner dan2,0 mm

Je mag dat wel even lenen. Je weet waar ik woon.

groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

In de wereld van de draaitafel/toonarm is een inbussleutel van 1,25mm niks bijzonders; 1,25 cm inbus lijkt mij meer geschikt voor de tractor.

 

Is de maat werkelijk 1,25 mm dan past 1,3 natuurlijk niet. Die kleine inbusboutjes kun je met een horlogeschroevedraaiertje op ongeveer de juiste maat prima aan- of los draaien. Uiteraard met een beetje beleid, niks forceren en geen gehannes met kracht zetten.

 

Ik vraag me trouwens wel af @Carl of je dat inbusboutje op de draaitafel ook daadwerkelijk al gevonden hebt of dat het (voorlopig) nog uit het zicht zich onder het plateau bevindt. Als de spindle echt een beetje los zit (=wiebelen?) dan is het werkelijk een "reparatie" van niks die elke draaitafelbezitter makkelijk zelf zal kunnen uitvoeren.

Met de draaitafel gaan slepen is veel ingrijpender. Zet het machtig verstand aan het werk en dhz. Het is wel een klusje wat je niet moet laten liggen schat ik zo in.

Link to comment
Share on other sites

Hai @Kraus, ik heb het plateau er inderdaad al afgehaald. Het gaatje zat een beetje verborgen. Ik heb heel voorzichtig de kleinste maat inbus die ik in huis heb gebruikt, maar die paste niet. Ik ben verder ongelooflijk voorzichtig met mijn spullen en ik zal het vastdraaien met veel beleid doen. De Oracle is tot nu toe maar twee keer serieus verplaatst in 15 (?) jaar: bij verhuizing en een keer naar de hifi winkel vlak bij. Wel na verwijdering van plateau ook de bijgeleverde steunen onder chassis geplaatst. Plateau eraf halen is natuurlijk de grote truc bij vervoer en zeker bij een subchasis.

 

Ik koop de inbus maar in Canada. Wel handig om bij mijn Oracle spulletjes te hebben. Wat een keer losgaat, gaat vaker los 😀

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, vogel said:

 

 

het zou anders een 0,05 inch kunnen zijn, die is 1,27 mm

 

zoeken op hex key of Allen key.


Je hebt inderdaad gelijk @Vogel. Oracle geeft het inderdaad aan in inches en tussen haakje in mm. Het schroefje is puur bedoeld om slippen van de spindel te voorkomen. Naar boven en beneden zit er werkelijk geen enkele speling. In Duitsland bij www.Canford.de kost die inbus 0,77 euro. Het moet natuurlijk niet te gek worden (haha).

 

Voor 27 dollar kan je hem in titanium krijgen - is natuurlijk wel High End.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

@Carl

 

Ik zie dat je in januari e.e.a. al hebt aangekaart op het forum van vinylengine. Geen bevredigende antwoorden.

Ik meen te begrijpen uit je omschrijving dat het boutje de koppeling tussen motor en plateau vast zet.

Dat had je eigenlijk direct moeten vastzetten want hoe langer het duurt, des te groter wordt de speling.

 

Of dat zo is weet ik natuurlijk niet maar logisch zou zijn dat de as waarop het boutje klemt op een bepaald punt iets is afgevlakt. Dat maakt de verbinding veel stabieler.

Om dat uit te vogelen zou je het boutje eerst iets losser (misschien) moeten draaien, de spindle roteren en kijken of je punt vindt waarop het boutje iets verder aangedraaid kan worden. Dan heb je het vlakke punt (ook op de juiste hoogte) te pakken. Daar het boutje "vast" zetten. Je kunt dat gevaarloos doen met een beetje fluwelen vingers en gezond verstand. Zulke kleine boutjes zet je met twee vingers vast en klaar. Ik raad je echt aan om dat zelf en asap te doen.

 

Durf je het niet aan met een passend horloge schroevedraaiertje, leen dan even de inbussleutels van Leobus. Schuif het lange eind van de inbussleutel in de kop van het boutje zodat je met het korte eind van de inbussleutel kracht zet. Dat is de voorzichtige wijze en zo zul je niet gauw het schroefdraad beschadigen.

Voorzichtigheid met de draaitafel is altijd geboden maar wanneer Oracle vermeldt dat je dat zelf kunt doen, kun je onbevreesd het klusje zelf klaren. Het hoort kennelijk bij het gebruik van de draaitafel. Stoute schoenen heb je in ieder geval er niet voor nodig.

 

77 cent lijkt mij voor zo'n inbussleuteltje meer dan voldoende. Zo'n titanium sleutel is veel te hard en daarmee mol je het boutje nog veel vlugger.

 

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Kraus vonBentinck said:

 

77 cent lijkt mij voor zo'n inbussleuteltje meer dan voldoende. Zo'n titanium sleutel is veel te hard en daarmee mol je het boutje nog veel vlugger.

 


Dat laatste was natuurlijk maar een grapje Kraus.

 

Nog even in mijn woorden. De pulley zit vast op de as van de motor. Daar is wat speling tussen gekomen. Het eerste waar je dan aan denkt is vervanging van de snaar en dat hielp (achteraf natuurlijk) niet. Ik had alleen last van dat slippen bij 45 toeren. Ik dacht daarom eerst aan de motorsturing.  
Je tips zal ik zeker nog een keer lezen voordat ik begin. Want nieuwe (modernere) motor betekent een nieuwe motorsturing (de elektronica) en volgens mij ook aanpassing van de voeding. Ik heb een prijslijst van Oracle en dan zit je rond de 1500/2000 euro. Dat zou de draaitafel me trouwens wel waard zijn. Ik heb er enorm veel plezier mee: een lust voor oor en oog. 

Binnenkort heb ik weer een tweede goede draaitafel namelijk de TD 321. Dan zit de Soundsmith erop en kan er een langere Phono kabel op want met de huidige is het behelpen.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, carl said:

Hai @Kraus, ik heb het plateau er inderdaad al afgehaald. Het gaatje zat een beetje verborgen. Ik heb heel voorzichtig de kleinste maat inbus die ik in huis heb gebruikt, maar die paste niet. Ik ben verder ongelooflijk voorzichtig met mijn spullen en ik zal het vastdraaien met veel beleid doen. De Oracle is tot nu toe maar twee keer serieus verplaatst in 15 (?) jaar: bij verhuizing en een keer naar de hifi winkel vlak bij. Wel na verwijdering van plateau ook de bijgeleverde steunen onder chassis geplaatst. Plateau eraf halen is natuurlijk de grote truc bij vervoer en zeker bij een subchasis.

 

Ik koop de inbus maar in Canada. Wel handig om bij mijn Oracle spulletjes te hebben. Wat een keer losgaat, gaat vaker los 😀

Weet trouwens niet of loctite not-done is in de audiowereld. Bij sommige motorfietsen is het bittere noodzaak, dan wel standaard.  

Edited by Vinyl_Fuchs
Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, Vinyl_Fuchs said:

Weet trouwens niet of loctite not-done is in de audiowereld. Bij sommige motorfietsen is het bittere noodzaak, dan wel standaard.  

loctite is denk ik hier helemaal uit den boze. Kennelijk is het mogelijk om een andere aandrijving/motor te monteren en dan is het vastlijmen van de koppeling tussen plateau en motor natuurlijk heel erg ongewenst. Bij vervanging van onderdelen en/of onderhoud zijn zulke drastische middelen als loctite niet handig en bij zulke geringe krachten ook niet nodig.

Bij versterkers e.d. doet men volgens mij wel zoiets en worden schroeven/ boutjes verzegeld of electronische componenten ingegoten in plastic.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Roots said:

Sjeesus...Dus de as van de motor slipt al een half jaar op de pulley van het plateau? En dan nu ff aandraaien met een inbussleutel die uit Canada moet komen?...Okay


Ik denk (hoop) dat het meevalt. Dat slippen deed hij alleen bij 45 toeren platen en die speelde ik dus niet meer. En bij 33 toeren heb ik niets raars gehoord. Het ergste wat me kan overkomen is de motor terugzenden naar Canada en laten vervangen a raison van 2000 euro. Als dat allemaal in de zomer gebeurt valt dat ook nog wel mee. Overigens kan je bij de Oracle bijna net zoveel vervangen als bij de Linn.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

On 18-5-2022 at 16:43, carl said:

Hai @Kraus, ik heb het plateau er inderdaad al afgehaald. Het gaatje zat een beetje verborgen. Ik heb heel voorzichtig de kleinste maat inbus die ik in huis heb gebruikt, maar die paste niet. Ik ben verder ongelooflijk voorzichtig met mijn spullen en ik zal het vastdraaien met veel beleid doen. De Oracle is tot nu toe maar twee keer serieus verplaatst in 15 (?) jaar: bij verhuizing en een keer naar de hifi winkel vlak bij. Wel na verwijdering van plateau ook de bijgeleverde steunen onder chassis geplaatst. Plateau eraf halen is natuurlijk de grote truc bij vervoer en zeker bij een subchasis.

 

Ik koop de inbus maar in Canada. Wel handig om bij mijn Oracle spulletjes te hebben. Wat een keer losgaat, gaat vaker los 😀

Zie de link van Roots (boven jouw originele post). Bestel dan ook gelijk een klein flesje Loctite 270 mee. Dat goedje op de set-screw doen en dan vastdraaien op de poelie en die poelie gaat niet meer los. Als je 'm later toch weer los wil hebben, kan dat, maar vanzelf gaat die niet meer los

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, Sodejuu said:

Zie de link van Roots (boven jouw originele post). Bestel dan ook gelijk een klein flesje Loctite 270 mee. Dat goedje op de set-screw doen en dan vastdraaien op de poelie en die poelie gaat niet meer los. Als je 'm later toch weer los wil hebben, kan dat, maar vanzelf gaat die niet meer los

 

Eventueel met de soldeerbout een beetje warm maken. Loctite houd niet van/bij warmte.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...