Jump to content

Astell & Kern DAP


Kraus vonBentinck
 Share

Recommended Posts

Ik heb wel belangstelling gekregen voor de Digital Audio Players van bijv. Astell & Kern maar gezien de prijzen (van €800 tot +€2000) ben ik wel benieuwd naar ervaringen van anderen.

Interesant vind ik de mogelijkheid tot integratie in je hele audioset en de mogelijkheid om met zeer goed resultaat zowel Bluetooth in-ear hoofdtelefoons aan te sluiten alsmede echte kwaliteitshoofdtelefoons, zelfs via een aparte gebalanceerde aansluiting. Ook de integratie van streamingsdiensten gaat goed en gemakkelijk meen ik. (hoewel ik mij wel afvraag hoe je bij mobiel gebruik toegang hebt tot bijv. Tidal of Quubuz)

Het is inderdaad wel zo dat de kwaliteit (en de prijzen) van in-ear hoofdtelefoons met een vrij spectaculaire ontwikkeling bezig zijn.

 

 

Wat me enigszins doet aarzelen is het tempo waarmee steeds nieuwe modellen verschijnen met de onvermijdelijke of noodzakelijke(??)  'verbeteringen'. Bovendien is de concurentie flink en verschijnen er naast Astell & Kern toestellen met dezelfde pretenties maar heel andere prijzen (Xiaomi). Ook vraag ik mij af of de sprong van uitstekende smartphone die ook hi-res audio afspeelt op een mooie in-ear naar een DAP werkelijk zo groot is. En, er komen al snel toch behoorlijke extra kosten bij, zoals een extra 1 TB sd card, een hoesje, eventueel zelfs een extra DAC module. In het geval van een passende kwaliteitshoofdtelefoon mogelijk een verdubbeling van de aanschafprijs.

Ik ben dus heel geintereseerd in ervaringen van anderen. In mijn directe omgeving ken ik niemand die zo'n overstap gemaakt heeft.

Link to comment
Share on other sites

Ok. Blijven natuurlijk niche producten. Mooi, maar voor mij persoonlijk een beetje overbodig. Mijn AKG 701 Quincy Jones heb ik nauwelijks gebruikt: ben schijnbaar toch niet zo een hoofdtelefoonadept (ofschoon ik begrijp dat zo'n digital player ook anderzijds ingezet kan worden) Gekocht om muziek te kunnen luisteren via mij Marantz ND8006 (zonder de hele set aan te hoeven zetten) opdat mijn vriendin dan tv kan kijken.😉   

Desalniettemin interessant.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb hier een B&W PX hoofdtelefoon met bluetooth en een ingebouwde dac.

Ik gebruik het ding voornamelijk in het vliegtuig wat vanwege de noicecanceling erg prettig is.

Natuurlijk dan via de usb kabel op mijn telefoon en dat klinkt echt niet slecht al heeft hij wel de bekende B&W boost in het laag.

Mijn AKG laat een heel ander geluid horen.

Echter is de bron niet van belang voor dat ding.

Het maakt niet uit of ik de pc als bron gebruik of de Android telefoon.

Met de noicecanceling uit is het eigenlijk best om van te genieten 

Zowel via de bluetooth als met de usb kabel direkt.

 

Link to comment
Share on other sites

Ik gebruik bijna 2 decennia een iPad mini 2.  Werkt nog steeds met Qobuz en Spotify.  Het geluid en beeld  zijn uitstekend. Zo'n iPad wordt heel lang ondersteund. Je kunt natuurlijk ook je huidige smartphone gebruiken. 🙋‍♂️ 

Link to comment
Share on other sites

Ik heb even naar de Astell & Kern gekeken maar dat lijkt mij meer een portabel device voor een hoofdtelefoon met een touwtje eraan.

Ga je naar een Bluetooth headset dan is de betere DAC van het Astell & Kern ding nutteloos, je kunt dan net zo goed de telefoon of tablet gebruiken.

Wat extra opslag kan dan wel handig zijn als je de gehele HD van je thuis streamer wil meenemen maar dat is niet echt nodig.

Zeker niet als je al een Tidal of Quubuz abo hebt. met de huidige telefoon abonnementen is de hoeveelheid data al snel voldoende om een aardige stream open te kunnen houden.

Wat je voor je telefoon of tablet wel in de gaten moet houden is dat de Bluetooth chip wel minimaal over aptX beschikt en Bluetooth 5.

Deze zijn voor een goede draadloze overdracht wel nodig.

Ga je met een USB kabel naar de ingebouwde dac van hoofdtelefoon dan is dat minder belangrijk.

De huidige generatie telefoons zijn echt goed tegenwoordig in het weergeven van muziek.

De meeste DAC's worden standaard ondersteund en zeker de in ears die daar speciaal voor gemaakt zijn.

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, kappa7 said:

I

De huidige generatie telefoons zijn echt goed tegenwoordig in het weergeven van muziek.

 

Dat is zeker waar en ik zal ook echt niet naar de winkel hollen voor zo'n Astell & Kern. De besprekingen over die Digital Audio Players zijn echter zeer enthousiast en dat heeft toch wel de nieuwsgierigheid gewekt. Maar het is inderdaad ook niet echt nodig om voor buiten de ultieme geluidskwaliteit na te streven met de bijbehorende kosten.

 

Hoewel Bluetooth een mogelijkheid is zijn de apparaten absoluut primair gericht op de betere, bedrade hoofdtelefoon. En daarvan wordt ook vermeld dat ze zeer goed in staat zijn de meest veeleisende hoofdtelefoons aan te sturen. Behalve een Stax kan zo'n apparaat met elke hoofdtelefoon kennelijk uit de voeten.

De fabrikant legt vooral de nadruk op de toepasbaarheid bij de streamingsdiensten/MQA, DSD en de ruime inzetbaarheid in de thuisinstallatie.

@kappa7. Bedankt voor de info

Link to comment
Share on other sites

Voor de digitale koptelefoonluisteraar vervangen ze een complete set. Met de juiste software is het geheel inclusief in-ears naar je eigen oren te calibreren. Zeker voor onze oudere oren ideaal. Voor mij zou het meer om kastjes reductie gaan dan om draagbaarheid. Met de telefoon luister ik ook nooit muziek.

 

Helaas ben ik er nog geen met een analoge lijn ingang (met ADC) tegen gekomen. Niet alleen om me op te nemen maar ook om de platenspeler/phono-pre er aan te hangen.

Link to comment
Share on other sites

Geen idee hoe goed het is, maar voor portable audio zou ik ook naar Chord kijken

Chord Mojo en/of Poly

https://chordelectronics.co.uk/mojo-2

https://chordelectronics.co.uk/product/poly

 

Of wellicht zo'n Ifi  (voor heel wat minder)

https://ifi-audio.com/products/go-blu/

 

Natuurlijk heb je dan wel meestal een smartphone nodig

Link to comment
Share on other sites

Ik heb dus zo'n Hifiman Deva Pro met Himalaya R2R DAC erbij. Dat werkt fantastisch via bluetooth. Ik gebruik de smartphone dan als DAP. Ik kan zo zonder problemen naar streamingsdiensten luisteren en naar de muziek die ik op de phone heb. Kwaliteit is verbluffend goed. WIl je beter, kan de koptelefoon ook bedraad aangesloten worden

 

Chord Moyo klinkt ook heel erg goed, maar dan heb je nog je phone nodig als bron. Of je motet de Poly erbij nemen, maar die heeft geen display en kun je niet zien wat je afspeelt. Die oplossing is ook best duur en echt lekker portable is dat niet

 

Edited by Sodejuu
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Seed7 said:

Voor de digitale koptelefoonluisteraar vervangen ze een complete set. Met de juiste software is het geheel inclusief in-ears naar je eigen oren te calibreren. Zeker voor onze oudere oren ideaal. Voor mij zou het meer om kastjes reductie gaan dan om draagbaarheid. Met de telefoon luister ik ook nooit muziek.

 

Helaas ben ik er nog geen met een analoge lijn ingang (met ADC) tegen gekomen. Niet alleen om me op te nemen maar ook om de platenspeler/phono-pre er aan te hangen.

Maar zou je dan rechtstreeks platen willen luisteren op je DAP? In geval van ADC doe je dan toch de digitale conversie. Eigenlijk kun je dan ook wel de LP digitaliseren en naar de NAS o.i.d. overzetten. Een analoge ingang is voor mij geen overweging in ieder geval. Voor AD conversie heb ik wel meer mogelijkheden en ik weet zeker, ook wel betere.

 

Maar ik kom er wel achter dat er heel wat interessante mogelijkheden zijn en dat een impulsaankoop geen slimme stap is. Inlezen, wensenlijstje, uitproberen en luisteren zijn dingen waar best wat tijd in zullen gaan zitten maar voorkomen van een miskoop is altijd de beste oplossing. Een aardige klusje voor de zomer.

Dank voor de links en ervaringen.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Kraus vonBentinck said:

Maar zou je dan rechtstreeks platen willen luisteren op je DAP?

Ja. Op analoog na is een DAP functioneel alles wat ik zoek. Het hoeft op zich geen DAP te zijn, maar een kastje met "alle" functionaliteit.

Ik zou LP's via een ADC willen beluisteren zodat ik alle koptelefoon correcties (youtbe clippie met beschrijving en link naar site) in het digitale domein kan houden.

Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, Seed7 said:

Ja. Op analoog na is een DAP functioneel alles wat ik zoek. Het hoeft op zich geen DAP te zijn, maar een kastje met "alle" functionaliteit.

Ik zou LP's via een ADC willen beluisteren zodat ik alle koptelefoon correcties (youtbe clippie met beschrijving en link naar site) in het digitale domein kan houden.

Interessant.

 

beetje overbodige posting maar allez, vooruit maar.

 

The tax man's taken all my dough
All I’ve got is this sunny afternoon

 

And I love to live so pleasantly
Live this life of luxury
Lazin' on a sunny afternoon

In the summertime

 

Het is de laatste tijd prachtig weer en dus zit ik lekker met de benen omhoog in ons kleine tuintje. Fijn prima binnen bereik van de wifi en dus mogelijkheden zat om net zo van de muziek te genieten als binnen tijdens de wintermaanden.

 

Ik heb mij best goed voorzien van de benodigde spulletjes en daarom ook niet veel te klagen maar, een beetje audiofiel tikje is er nog wel al is het gelukkig een flink stuk minder geworden. (Ik heb altijd gedacht dat AA stond voor Audiophiles Anonymous maar het blijkt te gaan om een geheel andere verslaving, soms minstens even duur [ik heb afgelopen dagen naar een set geluisterd die minimaal €200.000 heeft gekost- er stonden alleen al 5{!} steendure powerconditioners, de allerduurste Brinkman draaitafel, een schitterende Micro-Seiki en nog een Thorens, drie enorme Aitos monoblokken en nog veel meer])

Ik heb een Sony Xperia I ii. Een heel dure telefoon die echter voor de helft van de prijs weg gaat als je contant betaalt en gebruik maakt van de cash-back regeling.(inmiddels ook gewoon enorm in prijs gezakt). Die is echter wel voorzien van Bluetooth5, APTx en LDAC waardoor het mogelijk is om high resolution files in het originele formaat tot 96/24 af te spelen. Handig is dat de interne opslag al 256 GB bedraagt en met een SDcard is dat verdubbeld. Ruimte zat in principe. De vakantiefoto’s schrijf ik altijd snel weg naar de cloud en video doe ik niet aan dus de opslag is bijna geheel vrij voor audio

Die telefoon gebruik ik binnen ook om via de app van JRIVER (Gizmo in mijn geval) over de thuisinstallatie te streamen. Niet zo vaak want ik draai toch meestal vinyl.

Bij de telefoon heb ik voor in de tuin Bluetooth in-ears van Sony, de WF-1000XM3. Die kun je instellen op voorkeur voor verbinding of voorkeur voor geluidskwaliteit. In dat laatste geval gaat alles via de LDAC-codec van Sony. Ik maak geen gebruik van de noise-canceling, nergens voor nodig. Voor de oudere oren maak ik wel gebruik van de breed instelbare equalizer die zowel met de hand is in te stellen als een behoorlijk aantal presets kent. Uiteraard moet ik kiezen voor verhoogde treble.

Die in-ears bevallen best goed al heb ik wel fraaiere koptelefoons (AKG K712, in mijn og/ren een behoorlijk accessoire tegen een superprijs). Die kan ook makkelijk bedraad via de OyaideXLR-kabel van de AKG in de 3,5 mm jack van de telefoon. Dat doe ik echter niet om twee redenen:

Ik zit lekker met mijn kale kop in het zonnetje en ik wil geen bikinilijn op de glanzende schedel en ik zou dan op JRIVER de equalizer moeten instellen en om een of andere reden voel ik daar niets voor. Op JRiver heb ik zo min mogelijk instellingen en direct connection met de geluidskaart via ASIO en van daaruit via AES naar een externe DAC.

Maar dat wil ook zeggen dat zo’n over-ear Hifiman oplossing voor mij niet geschikt is en ik om gebruik te maken van de nieuwe gebalanceerde 4,4mm hoofdtelefoonaansluiting zal moeten kiezen voor een bedrade in-ear. In het geval van de wel zeer bescheiden geprijsde iFi Go Blu (heel aantrekkelijk) moet er toch gauw een paar honderd €€ bij gerekend worden. De iFi kan wel via bluetooth ontvangen maar niet afspelen. Er moet een bedrade hoofdtelefoon op, 3,5 of 4,4 mm. Ik heb dan niks aan mijn Sony in-ears.

Link to comment
Share on other sites

Maak je geen zorgen. Ik kan ook schaamteloos, gemakzuchtig genieten in de buitenlucht van mijn HEOS 1. Overigens gekregen van mijn broertje die er 2 had met dank aan KPN (foutje), terwijl hij zelf van Sonos voorzien is. Hij is uitsluitend muziekliefhebber in tegenstelling tot mij. 

Edited by Vinyl_Fuchs
Link to comment
Share on other sites

Hoewel ik meer & meer overtuigd raak dat de telefoon met Bluetooth en draadloze earphones eigenlijk afdoende is voor een goede en comfortabele beleving van geluid buiten de deur, ga ik toch even afwachten tot de sony-spelers op de markt komen. Ik heb veel vertrouwen in Sony (en spreek dan ook nooit van 'Zonie') maar of de benodigde investering van ver over de 1K (bedrade hoofdtelefoon+ 1TB microSD) ook zo'n grote sprrong vooruit oplevert? Beter zal het zeker zijn maar uiteindelijk zit men toch 'maar' in de tuin of de tram. Het ligt ook een beetje aan de inzetbaarheid van het apparaat in de thuisinstallatie. Ik ben in ieder geval nog niet van het idee afgestapt.

Link to comment
Share on other sites

On 7-5-2022 at 13:26, Kraus vonBentinck said:

Hoewel ik meer & meer overtuigd raak dat de telefoon met Bluetooth en draadloze earphones eigenlijk afdoende is voor een goede en comfortabele beleving van geluid buiten de deur, ga ik toch even afwachten tot de sony-spelers op de markt komen. Ik heb veel vertrouwen in Sony (en spreek dan ook nooit van 'Zonie') maar of de benodigde investering van ver over de 1K (bedrade hoofdtelefoon+ 1TB microSD) ook zo'n grote sprrong vooruit oplevert? Beter zal het zeker zijn maar uiteindelijk zit men toch 'maar' in de tuin of de tram. Het ligt ook een beetje aan de inzetbaarheid van het apparaat in de thuisinstallatie. Ik ben in ieder geval nog niet van het idee afgestapt.

Niet verkeerd...

Edited by Geerdie
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...