Jump to content

Kwaliteit gekleurde LP’s


Ivan10
 Share

Recommended Posts

Het laatste jaar zie ik dat de hoeveelheid gekleurde langspeelplaten een hoge vlucht neemt. Niet alleen veel klassieke pop- en rockalbums komen opnieuw uit in kleur. Maar ook nieuwe releases komen uit als limited edition in al of niet een transparante kleur. Recent bijvoorbeeld het nieuwe album van Blof of Racoon. Qua geluidskwaliteit doen ze het best goed. Ik merk alleen dat ik nu al een paar keer een plaat heb met losse stukjes of andere “levensgevaarlijke” dingen voor je naald. Alsof die niet meegesmolten zijn in het persproces. De neiging om alleen nog maar voor zwarte platen te gaan en leuke kleuren links te laten liggen, dringt zich nu wel op.  Ik weet dat er veel verzamelaars zijn van gekleurd vinyl, dus dat is alleen maar leuk. Maar ik denk dat ik of afhaak of zo’n plaat eerst een strenge visuele inspectie geef. Tot nu toe ben ik er nog goed van afgekomen. Dus er is geen stylus gesloopt. Ik loop alleen liever geen risico. 

Edited by Ivan10
Link to comment
Share on other sites

Ik heb  een stuk 5 gekleurde lp's en eentje transparant  nooit problemen mee gehad.
Nu heb ik deze al wat langer, wellicht waren die persingen schoner.
 

Link to comment
Share on other sites

Ik heb een enkele plaat in gekleurd simpelweg omdat het een mooie uitgave was en niet meer in zwart vinyl te koop is. Ik koop alleen maar zwart. Volgens mij is ook wel algemeen erkend dat zwart voor geluid het beste resultaat kan opleveren. Maar uiteraard zijn andere zaken ook belangrijk en maken al die punten het geheel.

Link to comment
Share on other sites

Lp's worden ingekleurd met pigmenten, niet met kleurstoffen. Kleurstoffen lossen op, pigmenten bestaan uit deeltjes.

 

Nu zou je denken dat een transparante LP beter klinkt dan een zwarte omdat er niets aan toegevoegd is. Dat is niet zo. Zwart klinkt het beste en heeft het laagste ruisniveau, gevolgd door transparant, dan de kleuren en tenslotte wit. Om zwarte platen te maken wordt koolstof, grafietpoeder gebruikt. Dat kan tot extreem fijne deeltjes vermalen worden. Bovendien heeft grafiet een smerende werking. Met name dat laatste hebben de andere pigmenten niet en daar zit de winst. Voor wit wordt titaandioxide gebruikt, dat is erg hard en smeert niet. Het zit bijvoorbeeld als witmaker en schuurmiddel in tandpasta. Daarnaast speelt de kristalvorm van het pigment een rol. De mooiste kwaliteit was het Squeex (?) vinyl, zwart gepigmenteert maar veel minder dan gebruikelijk. Die platen zijn bruin translucent.

 

Losse stukjes etc. zijn niet het gevolg van de anders ingekleurde platen, maar domweg van onzorgvuldigheid.

 

e.a. uit mijn oude geheugen. Geen van de links naar artikelen over dit onderwerp in m'n database bestaan nog. :(

Link to comment
Share on other sites

Dank @Seed7. Wat jammer dat die artikelen niet meer bestaan. Zo verdwijnt kennis dus. Gelukkig weet je het nog uit geheugen op te diepen: parate kennis. 
 

Ik meen me nog te herinneren dat ik bij Cock bijzonder vinyl gehoord heb. Dat kwam uit Amerika en was zeer stil. Er zit lood in verwerkt en was zwart transparant. Mooi geperst. 

Link to comment
Share on other sites

On 27-4-2022 at 20:48, Ivan10 said:

Ik meen me nog te herinneren dat ik bij Cock bijzonder vinyl gehoord heb. Dat kwam uit Amerika en was zeer stil. Er zit lood in verwerkt en was zwart transparant. Mooi geperst. 

Klopt. Heb ik ook bij hem gehoord: super stil en heel dynamisch. Weet alleen niet meer welk merk of label. Dan moet je Cock even zelf bellen.

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Vinyl_Fuchs said:

quiex II

Ah, da's het. Niet Squeex zoals ik dacht. En, ingekleurd met kleurstof in plaats van met pigmenten. Er is een hele reeks Quiex formulaties met allerhande codes. Quiex is niet de enige, in Japan was er bijvoorbeeld JVC met hun SuperVinyl.

 

Link to comment
Share on other sites

On 27-4-2022 at 20:48, Ivan10 said:

Ik meen me nog te herinneren dat ik bij Cock bijzonder vinyl gehoord heb. Dat kwam uit Amerika en was zeer stil. Er zit lood in verwerkt en was zwart transparant. Mooi geperst. 


Van lood wordt je gek. Ik hoop dat de Ikeda arm en het Ikeda element de plaat niet te veel slijten 🤪

 

Zelf vind ik sommige platen van Analoque Productions goed klinken. Deze platen zien er ook zeer hard uit, bijna schellak.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Ik heb maar een paar gekleurde platen, simpelweg omdat er geen zwarte uitvoering van was.

 

Gekleurde platen hebben voor mij een ernstig hoog speelgoed gehalte. Vinyl hoort gewoon zwart te zijn.

Misschien leuk voor de jongere generatie, maar niet voor mij. Punt.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Groovy said:

 

 en en passant worden er weer andere mythes geintroduceerd,

 

Quote

Een cd als drager heeft een betere weergave van het top-midden en top-hoog spectrum. Vinyl is juist beter in het lage spectrum.

 

Link to comment
Share on other sites

Leuk artikel met een voor de consument een welles nietes gehalte.

Iedereen heeft toch een eigen mening.
Aangezien we allemaal een andere set hebben zullen de ervaringen verschillend zijn.

Ik denk dat je een topset nodig hebt om de genoemde verschillen te kunnen horen,althans ik wel.
 

Link to comment
Share on other sites


Ook de quote ‘ik gebruik scherpe naalden’ moet ik wel om lachen. Voor de rest reageer ik maar niet op vinyl vs digitaal. 
 

Wel blijft belangrijk hoe iets op vinyl of digitaal terecht is gekomen en of de start/uitgangspositie daarmee vergelijkbaar is. 
 

Tot slot kwam ik een tijdje terug een filmpje tegen over een opname in een studio met geluidsengineers die zowel digitaal als rechtstreeks op vinyl opnamen en vervolgens gingen luisteren wat het beste was. Die uitkomst was verrassend. Er is ook een volledige video gemaakt van hun besprekingen van meer dan een uur. 
 

https://www.alpha-audio.nl/achtergrond/digitaal-versus-analoog-een-echt-en-eerlijk-vergelijk/

 

 

Edited by Mediator
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
On 8-5-2022 at 16:35, edwin16 said:

Ik heb maar een paar gekleurde platen, simpelweg omdat er geen zwarte uitvoering van was.

 

Gekleurde platen hebben voor mij een ernstig hoog speelgoed gehalte. Vinyl hoort gewoon zwart te zijn.

Misschien leuk voor de jongere generatie, maar niet voor mij. Punt.

Ik voel me meestal jong en vind sommige gekleurde LP's mooi.:) 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...