Jump to content

Vers op de werkbank. Het betere knutselsmurf werk...


Nico H
 Share

Recommended Posts

Hoi allemaal, 

 

Veel van ons hebben in hun leven wel gesleuteld. In mijn werkzame leven, is er al veel voorbij gekomen. Deze recente foto's uit de link zijn uit het inwendige van twee arme Sansui AU7500's, die "getweakt" waren met betere massakabels naar de luidspreker terminals, en in het tweede geval had men enkel de terminals vervangen.

Oja, de eigenaar heeft dit dus niet zelf gedaan, maar naar een reparatiebedrijf gebracht.

 

Er is dus geld afgerekend voor al deze ellende.  Één AU7500 was "gerepareerd" de andere had men zover gemold dat deze in principe hier enkel nog voor sloop binnen kwam.

Ik heb beide volledig hersteld. Naam van het bedrijf ga ik overigens niet noemen. 

Ik was er niet bij, dus moet aannemen dat degene die de versterkers hier bracht, dit niet uit de duim zuigt. Wat ik niet aannemelijk vind, de man is een serieuze verzamelaar. 

 

Kijk en huiver.

https://myalbum.com/album/VqoLhnQHxFW8Mu/

 

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Nico H said:

Hoi allemaal, 

 

Veel van ons hebben in hun leven wel gesleuteld. In mijn werkzame leven, is er al veel voorbij gekomen. Deze recente foto's uit de link zijn uit het inwendige van twee arme Sansui AU7500's, die "getweakt" waren met betere massakabels naar de luidspreker terminals, en in het tweede geval had men enkel de terminals vervangen.

Oja, de eigenaar heeft dit dus niet zelf gedaan, maar naar een reparatiebedrijf gebracht.

 

Er is dus geld afgerekend voor al deze ellende.  Één AU7500 was "gerepareerd" de andere had men zover gemold dat deze in principe hier enkel nog voor sloop binnen kwam.

Ik heb beide volledig hersteld. Naam van het bedrijf ga ik overigens niet noemen. 

Ik was er niet bij, dus moet aannemen dat degene die de versterkers hier bracht, dit niet uit de duim zuigt. Wat ik niet aannemelijk vind, de man is een serieuze verzamelaar. 

 

Kijk en huiver.

https://myalbum.com/album/VqoLhnQHxFW8Mu/

 

 

Pfff, wat een drama... 

Link to comment
Share on other sites

Gaaf hè. Ik zocht nog de foto's van de andere 7500. Daar had men van alles en nog wat uit gehaald, in een poging om nummer 1 te repareren. Nummer twee miste de buffercondensatoren, er zaten torren verkeerd om terug gemonteerd etc, etc.

 

Link to comment
Share on other sites

Ik ben benieuwd maar deze link werkt niet.

Ik krijg wel een nieuwe pagina te zien maar die blijft vervolgens leeg.

Maar waarom zet je de foto's niet in de tekst neer?

 

Edit in chrome werkt het niet meer maar wel weer in Fire Fox.

Edited by kappa7
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, kappa7 said:

Ik ben benieuwd maar deze link werkt niet.

Ik krijg wel een nieuwe pagina te zien maar die blijft vervolgens leeg.

Maar waarom zet je de foto's niet in de tekst neer?

 

Edit in chrome werkt het niet meer maar wel weer in Fire Fox.

Het werkt hier probleemloos met Chrome op mijn iMac 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Duck-Twacy said:

Tja, dik koper laat zich niet zo makkelijk goed solderen. Eerst vertinnen etc

Zo dik lijkt dat draad niet schat 2,5mm2.  Onderdelen hoef je meestal niet te vertinnen. Veel makkelijkste soldeert het, als je  eerst elk onderdeeltje, draadje weerstandje, condensatortje, aansluitingkje, soldeerpennetje etc. schoonkrabt met een mesje (ik gebruik een kleine platte guts) 1e kwaliteit loodhoudend soldeer gebruiken bij dit soort vintage apparatuur.  B.v. dat van Velleman  van 0,8mm dik dat soldeert heel fijn. 

philips673aansluitingenschoon.jpg

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Roots said:

Croma, het betere braad en bak werk😁

 

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook wel gesukkeld heb met een soldeerstation...Geef mij maar een old school Weller van 15 watt.

Ik gebruik 2 regelbare Weller stations een wat grovere en een fijnere. Duur? zeker, maar vrijwel onverwoestbaar. De oudste gaat  al zeker 30 jaar mee.  

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, kappa7 said:

Ik ben benieuwd maar deze link werkt niet.

Ik krijg wel een nieuwe pagina te zien maar die blijft vervolgens leeg.

Maar waarom zet je de foto's niet in de tekst neer?

 

Edit in chrome werkt het niet meer maar wel weer in Fire Fox.

Nu werkt het wel weer met Chrome. Bijzonder.

 

Edit 30sec later;

Bizar dit sluit ik de pagina en open de link opnieuw dan werkt hij weer niet.

Waardeloze manier om je foto's te plaatsen zo.

Je kunt beter kijken of je niet de foto's kunt diep linken.

Dan kan je gewoon de link in je tekst plakken en dan is de foto in het forum gewoon zichtbaar en hoef je er niet eerst een album van te maken.

Ik weet niet of dat mogelijk is met de site waar jij de foto's plaatst maar met imgur of een andere foto site kan dat wel en is gewoon gratis.

Alvast bedankt

 

Edit nog een keer.

Als ik de pagina als incognito open dan kan ik hem wel vaker openen.

Blijkbaar wordt er zooi op je pc gezet die voorkomt dat je 2x de link opent.

 

Edited by kappa7
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Tubejack said:

Ik gebruik 2 regelbare Weller stations een wat grovere en een fijnere. Duur? zeker, maar vrijwel onverwoestbaar. De oudste gaat  al zeker 30 jaar mee.  

Zelfde hier.

Een WSD50 met een normale bout, plus een extra losse miniatuur bout voor te solderen. Voor desolderen een Hakko 470. Beide nieuw gekocht, zowat 25 jaar geleden. En een 87III voor te meten als meest gebruikte meter.

Fijn gereedschap, altijd in investeren. Normale loodhoudende tin van Philips. Zeer oude voorraad...

 

Kappa:

 

Ik zal de foto's de volgende keer linken.

Edited by Nico H
Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Roots said:

Croma, het betere braad en bak werk😁

 

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook wel gesukkeld heb met een soldeerstation...Geef mij maar een old school Weller van 15 watt.

Nee, niet mee eens. Wordt eigenlijk niet warm genoeg zo'n 15w dingetje. Ook ooit mee begonnen op mijn 11de. Zelfs op de LTS later de beroemde soldeerbouthouder gemaakt van aluminium. Daar paste ze natuurlijk prachtig in. Paar jaar later mijn eerste gebruikte Weller soldeerstation gekocht voor 50 gulden. Was een rib uit mijn lijf, wat een fantastisch ding. Ik heb m nog, werkt nog steeds...

Edited by Nico H
Link to comment
Share on other sites

Ik ook op die leeftijd ongeveer🙂 Ik heb tot mijn 20e ongeveer heel veel elektronica gemaakt. Zelf de printen tekenen en etsen. ook zeer veel oude zooi uit elkaar gesoldeerd en alles in schuiflaatjes sorteren..Allemaal met dat zelfde boutje.

Later bij Conrad een Voltcraft LA50 gekocht, echt een waardeloos ding.Ik had beter meteen een echte Weller gekocht zoals jullie.

Conrad+Electronic+Voltcraft+LS50-59-5935

Link to comment
Share on other sites

Wanneer je alles van te voren wist? Ik heb ook genoeg miskopen gehad.

Setje trimsleutels, welke letterlijk na enkele keren onbruikbaar waren.

(Nedis) zag er prachtig uit, maar te duur voor alle geld.

Uiteindelijk op een technische beurs een keer van een collega een setje (oost?)duits spul overgenomen voor een paar Euro. Perfect...

Die gebruik ik nog steeds.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...