Jump to content

Nico's Marantz PM14 restauratie project.


Nico H
 Share

Recommended Posts

On 27-4-2022 at 14:45, Nico H said:

Ik heb even gespiekt hoe de 170 er van binnen uitziet.  Fraaie bak!

De bufferelco's zijn trouwens schatjes om te wisselen. Twee in één behuizing.  Net als  vanaf de jaren 30 gebruikelijk was in veel apparatuur  Dit hield men stug vol tot ergens in de jaren 60.

Mijn andere 170dc heeft 4 vervangende voedingselco's. Advies m.b.t. 2 vervangende elco's? Mundorf/ BC, etc.?  

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Roots said:

Mijn idea is dat 4 sneller ontladen dan 2 elco's....Waar nodig?

Het kan zijn dat iets dubbel mono is gebrouwd, dan heeft zowel het linker en rechter kanaal een eigen + en - voeding nodig. 

Dat kun je doen met twee dubbel elco's  die wellicht  minder ruimte innemen,  of 4 normale elco's. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Vinyl_Fuchs said:

Ik ben optisch (helaas geen electrotechnische kennis) voorstander van 2, maar in die andere 170dc zaten er 4. En die doet het nog steeds.

Dubbel elco's zijn moeilijk te krijgen.  Met moeite kon ik er via Ebay twee scoren voor mijn Sansui Receiver.   Ik weet niet of dat nog zo is?

Link to comment
Share on other sites

On 28-4-2022 at 17:05, Tubejack said:

Dat kan zeker Nico. In mijn Marantz CD85 zaten slechte Philips elco's.  Het is goed mogelijk dat dit die bewuste Philips serie is. Dat QS op de elco's staat me ook  bij.

Ben even mijn aankoop archief ingedoken en kwam 037 RSM tegen tot 2013. Daarna Vishay 038 RSU en hoger.  Tot nu toe geen problemen. Ik neem meestal wel 63volt types.

Die hebben de laagste TAN (verliesfactor) Philips components is al 2x overgenomen en/of van naam veranderd eerst Philips, toen BC en nu Vishay. De capaciteit is nog steeds zuinig meestal 10...15.. % minder dan er op staat.   

 

Hmm, apart. Bij welke frequentie meet je die capaciteit? Normaal is meestal 100Hz. Staat vaak op de datasheet. Bij hogere frequentie capaciteit meten, reduceerd de afgelezen waarde. Of de fabrikant moet een hogere meetfrequentie aangeven.

Heb je zelf trouwens ook wel eens die KG serie van Nichicon gebruikt?

De beste ervaringen heb ik met type 3, maar die zijn beduidend groter.

In de preamp voeding van mijn PM14 paste enkel type 1, die zijn ruimtebesparend. Maar nog altijd te prefereren vind ik over Cerafine.

Link to comment
Share on other sites

On 28-4-2022 at 19:56, Vinyl_Fuchs said:

Mijn andere 170dc heeft 4 vervangende voedingselco's. Advies m.b.t. 2 vervangende elco's? Mundorf/ BC, etc.?  

Hang ervan af hoeveel plaats je hebt. 

Nichicon kg doen het goed in een liniaire voeding. Zijn mijn eerste keus. Niet goedkoop. Wanneer je type 3 neemt, deze zijn ook het grootst qua afmeting.

Neutrale signatuur, strakke baslijnen en open midden, plus mooie natuurlijke harmonischen. 

Lastig te verkrijgen in Europa, ik kijk bij Mouser.

Geen fleabay "specials"  nemen!!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Het heeft even geduurd (had ook geen haast), maar mijn Marantz 3250b en 170dc zijn klaar. Het rechterkanaal van de 170dc heeft helaas voor de nodige hoofdbrekens gezorgd bij mijn reparateur. De eindversterker alleen al was uiteindelijk 13 uren werk: "autjs". De voedingselco kwam ondanks diens leeftijd nog door de APK.   

Link to comment
Share on other sites

Ik zie het niet als belegging, maar meer als instandhouding/ hobby. Ik meen dat ik er ettelijke jaren terug 300-350 euro voor betaald heb. Bij verkoop zal ik net quitte spelen. Maar ik verkoop niets. 😉 

Als ik aan mijn vriendin moet opbiechten wat ik alleen al vanaf 2008 audiogerelateerd heb gespendeerd dan.........😆

Momenteel rustiger kwa uitgaven, behoudens reparaties en terloops een andere phonoamp.   

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ja die fets zijn lastig te vinden. Ik had er laatst ook een paar nodig. Goede vervanging kon ik niet gekocht krijgen. Uiteindelijk bleek de afdeling gebruikte onderdelen in mijn magazijn nog een setje goede te hebben.

 

Voedingselco's van deze leeftijd moet je niet eens meer meten, maar gewoon vervangen. Knapt de boel behoorlijk van op, mits je hoogwaardige vervang elco's gebruikt. Oude voedingselco's smeren mij de boel te vaak dicht (middengebied), en klinken meestal vrij "warm" 

Ik heb daar niets mee. Er is zoveel beter spul op de markt tegenwoordig. 

Edited by Nico H
Link to comment
Share on other sites

Als je ze erin gelepeld krijgt: nichicon lkg.

 

Open midden, snel en neutraal klinkend. Enigzins afgerond hoog met mooie microdetails,  soundstage netjes achter de speaker met mooie 3d afbeelding. Klinkt live. Maar let op: mijn persoonlijke voorkeur hoeft niet die van iemand anders te zijn!

Natuurlijk komen de kwaliteiten pas goed tot uiting wanneer ook de rest van de keten van hoogwaardige kwaliteit is. Maar in jouw geval ben ik daar niet zo bang voor.

Let op: je hebt drie series in de lkg:

Type 1 t/m 3.

Type 1 is ruimtebesparend,  2 wat groter, 3 is de top. Helaas ook qua grootte, (en prijs). Spec's lopen per type op, maar type 1 is al heel goed. En soms heb je niet meer ruimte om te plaatsen.

Edited by Nico H
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...