Jump to content

Tekort grondstoffen nodig voor maken vinyl


carl
 Share

Recommended Posts

Ik heb nogal wat in de kelder staan om te recyclen Hans. Maar dat nikkel is toch nodig voor het persen?

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Quote

Grootste mijnen en operators

Met ingang van 2017 zijn de grootste exploitanten van nikkelmijnen (in afnemende volgorde van gedolven kiloton): [4]

Vale SA , die Sudbury Mine (Canada), Voisey's Bay Mine (Canada), Sorowako Mine (Indonesië), VNC Goro Mine ( Nieuw-Caledonië ), Onca Puma Mine (Brazilië) en Thompson (Canada) exploiteert . [4]

Norilsk Nickel , die de Kola-divisie (Rusland) en de Nkomati-mijn (Zuid-Afrika) exploiteert . [4]

Glencore , dat Integrated Nickel Operations (Canada), Murrin Murrin (Australië) en de Koniambo-mijn (Nieuw-Caledonië) exploiteert . [4]

BHP , die Nickel West (Australië) exploiteert . [4] BHP was voorheen eigendom van Ravensthorpe Nickel Mine in Ravensthorpe, West-Australië ; de mijn sloot in januari 2009. [5]

Anglo American plc , die Barro Alto (Brazilië) en Codemin (Brazilië) exploiteert . [4]

South32 , die de Cerro Matoso-mijn exploiteert ( Colombia ). [4]

Sumitomo Metal Mining Co. (SMM), die de Sorowako (Indonesië) en Ambatovy-mijn ( Madagaskar ) exploiteert . [4] Het bedrijf is een dochteronderneming van de keiretsu Sumitomo Group . [6]

Western Areas, die mijn Spotted Quoll (Australië) en Flying mine (Australië) exploiteert. [4]

Lundin Mining , die Eagle Mine (Verenigde Staten) exploiteert . [4]

Terrafame Ltd., die de Talvivaara-mijn in Sotkamo ( Finland ) exploiteert . [4]

Andere grote nikkelproducenten zijn onder meer Jinchuan Group Ltd., [7] de grootste nikkelproducent in China, [8] en Sherritt , [9] een Canadees bedrijf uit Canada dat nikkel raffineert uit lateritische ertsen en activiteiten heeft in Canada, Cuba, Indonesië en Madagascar. [6]

Een beetje krom verhaal als de rest van de wereld het ergens anders haalt.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Duck-Twacy said:

Ik vin de prijsstijging van hout (multiplex) ook wel vervelend (3 keer duurder dan voor covid19)

Ja, berken multiplex en simpel vuren zijn onbetaalbaar geworden. Inlands eiken etc. gaat nog, maar stijgt wel langzaam mee.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, HansP said:

Een beetje krom verhaal als de rest van de wereld het ergens anders haalt.


Kan met prijzen te maken hebben. Ik koop toch heel regelmatig nieuw vinyl als ik het leuk vind. Verminderd aanbod is wel een probleem. Die Amerikaanse persingen worden zolangzamerhand wel duur. Pure Pleasure en Speakers Corner vind ik wel gaan en zeer goede kwaliteit.

Link to comment
Share on other sites

Wilde een setje Calpamos bouwen (Tony Gee), maar had de bouw een beetje uitgesteld. Alle onderdelen behalve het berken multiplex liggen hier nu, maar ik baal zwaar dat ik te lang gewacht heb met hout bestellen. Minstens 3 platen nodig

 

Link to comment
Share on other sites

Komt het niet omdat Vinyl laminaat tegenwoordig zo populair is?  En 2, de vraag van vinyl heel hoog is. De persen in Haarlem kunnen het niet aan en 3 dat platen labels maximaal winst willen en de tussenhandel er zo veel mogelijk tussenuit willen hebben.  Om maar wat te noemen...

Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, carl said:

Waarom zou dat laatste een tekort aan grondstoffen veroorzaken Jack? 

Niet Carl, maar één berichtje -en dan notabene van een platenlabel- betekent voor mij geen tekort maar slechts enkel een excuus voor veel te hoge prijzen.  Net als veel vraag, dat vind ik ook een slap excuus. De vinyl verkoop zit al jaren in de lift.  Daar hadden de platen labels al jaren terug op kunnen inspelen.  Blijkbaar hebben ze daar geen belang in. De prijzen voor nieuw vinyl wordt m.i. zo bewust kunstmatig hoog gehouden. Het is net wat Seed7 meldde "Vinyl nieuwe melkkoe.."

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, HansP said:

Na een paar regels alweer gestopt met lezen:

 

Quote

Recycling of PVC is also an issue, as it takes at least a hundred years until it is totally decomposed.

 

Huh, heeft Forbes geen editors meer? PVC is juist uitstekend recycleerbaar en het argument is volslagen nonsens. Het is beter recycleerbaar dan andere kunststoffen. Maar je moet helemaal niet recycleren; Je moet gewoon plaatjes draaien. Waar in allerhande discussies over groen en LP aan wordt voorbijgegaan is hoe lang zo'n ding mee gaat. Perfect klinkende platen van 70 jaar oud zijn geen zeldzaamheid.

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

Ik meende dat PVC juist giftig was en niet echt gezond, maar dat is een scheikunde les van meer dan 30 jaar geleden.

 

Blijft wel een puntje waar ze dan het nikkel voor nodig hebben, voor de Moeder ???.

 

Edited by HansP
Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, HansP said:

Ik meende dat PVC juist giftig was en niet echt gezond, maar dat is een scheikunde les van meer dan 30 jaar geleden.

 

PVC is niet giftig. Een voorloperproduct voor het maken van PVC is giftig. Dat kan in slecht gezuiverd product in zeer kleine mate nog aanwezig zijn. Is tegenwoordig met goede processen niet meer het geval. Ook kun je allerhande hulpstoffen voor het verwerken van PVC gebruiken die ook niet erg aangenaam zijn, maar ook dat is niet nodig. Er zijn andere wegen.

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, Seed7 said:

Kijk eens bij onze oosterburen. Die hebben nog een klein beetje eigen productie in multiplex. Ze hebben vooral veel lokaal massief hout.

Bedankt voor de tip,. maar als je in Den Haag woont is transport wel een dingetje vrees ik.

 

Ik zit nu te denken aan een combi van MDF en berken multiplex (maar dat veranderd het karakter van de speaker wel wat)

 

Ps sorry voor de offtopic in deze

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...