Jump to content

En weer een luisterbezoek bij Cock


Recommended Posts

Now I heard of a guy who lived a long time ago
A man full of sorrow and strife
That if someone around him died and was dead
He knew how to bring 'em on back to life

Well, I don't know what kind of language he used
Or if they do that kind of thing anymore
Sometimes I think nobody ever saw me here at all
Except the girl from the Red River shore

 

Elke rechtgeaarde Bob Dylan fan heeft altijd en bij elke gelegenheid wel een “passend” citaat van de beroemde woordsmid bij de hand en gisteravond, op bezoek bij de meester van de dunne draad ter voorbereiding van het ‘Mono-event’ op 16 april in Hoek van Holland, drong bovenstaande tekst uit “Red River Shore” zich meerdere malen aan mij op.

Doris Day, Billie Holiday, reeds lang verdwenen uit dit ondermaanse tranendal, stonden immers griezelig levensecht, als in hun beste dagen, in de retro huiskamer van Cock in Rotjeknor.

 

 

Een leerzame avond. Zo is capuccino het best te genieten zonder de gebruikelijke schep suiker en is de mono-weergave absoluut meer dan een voorbijgaande rage. Sterker nog, het is eigenlijk wel duidelijk dat de onstuitbaar snelle overgang naar stereo al meer dan een halve eeuw geleden eigenlijk geen vooruitgang betekende. Ook toen natuurlijk protesten  maar die werden in korte tijd gedegradeerd tot zinloos roependen in de woestijn en hopeloos achtergebleven strijders van een bij voorbaat verloren achterhoede gevecht.

Nu is daar niks meer tegen te doen. Wij zijn inmiddels opgegroeid met stereoweergave en, nog belangrijker, ook de artiesten hebben zich tot de stereo/meerkanaalsweergave bekeerd.

Pinpointen, ruimtelijkheid, een (te) breed stereobeeld zijn vereisten geworden voor wat tegenwoordig een goede opname heet. Dat gaat (gelukkig) vooral op voor de popmuziek en is klassiek (en Jazz??) toch wat meer het streven naar echte hi-fidelity trouw gebleven.

 

 

Naast het luisteren kreeg ik uiteraard ook veel te verwerken over het hoe en waarom van de betere audio, het belang van meten tot onder de -100dB in de ruisvloer, de talloze spikes tussen de tweede en derde harmonische, de verdiensten van trafo’s en een zo kort mogelijke signaalweg. Cock is heel goed te volgen in zijn betoog maar in mijn geval, niet in staat om het verschil te zien tussen een transistor en een condensator, ook een beetje paarlen voor de zwijnen. Weerwoord heb ik nu eenmaal niet op dit terrein.

 

 

De echte openbaring voor mij lag in het besef hoe goed de techniek 50-70 jaar geleden in staat was geluid te registreren en om de essentie van muziek voor altijd vast te kunnen leggen. Met die techniek zouden we nu, zoveel jaar later nog zeer tevreden kunnen zijn. De met de mono-beitel gesneden langspeelplaat en het verticaal bewegende afspeelelement behoefden eigenlijk geen verbetering als het gaat om eersteklas reproductie van geregistreerde muziek.

Ook de nu zo gewaardeerde ruimtelijkheid is volop aanwezig in een goede monoweergave, en ook in detail doet zij niets onder voor een stereoweergave. Stereo is weliswaar sterk in het opwekken van de illusie ‘er bij’ te zijn maar in werkelijkheid natuurlijk een kunstmatige truc.

 

 

Idealiseren heeft geen zin. De lompe afspeelplaat, de ingewikkelde platenspeler, de moeizame weg van het produceren van vinyl en het persen van de plaat zijn inderdaad ouderwets en de overgang naar digitale opslag en bewegingsvrije reproductie zijn in principe enorme verbeteringen. Maar de waardering voor stereo en de ondergang van mono, daarover valt nog veel te zeggen.

Ik ben benieuwd naar de bevindingen van de goegemeente op de komende dag in Hoek van Holland.

 

 

 

Edited by Kraus vonBentinck
Link to comment
Share on other sites

Nou geloven… gewoon je oren gebruiken, luisteren, genieten en op de bank blijven zitten meer is het niet. 😎 Het blijft een bijzondere luisterervaring. En de muziekcollectie blijft verbazen. Er komt altijd weer fijne muziek uit de platenhoes glijden. Naast de LP’s zijn de CD’s ook een goede verpozing. Leuk dat je geweest bent Kraus! 

Link to comment
Share on other sites

Heel mooi verslag Kraus! Mooie link naar het verleden ook. Ik heb die artiesten natuurlijk nooit in het echt mogen horen, maar de geloofwaardigheid van wat er bij Cock neergezet wordt heb ik nog nooit in deze mate beleefd. Maar wat een ervaring hé? Ik vind het mooi dat je naar Cock geweest bent, na de terughoudendheid die je eerst over mono had. Zélf beleven en de emotie voelen, dat je weet hoe het óók kan.... :wub:

Link to comment
Share on other sites

Ik kijk enorm uit naar het Mono evenement omdat ik al enkele jaren geleden overtuigd ben geraakt dat Mono veel meer rust geeft in het audiobeleven dan de eeuwige zoektocht naar het ideale stereobeeld.

 

Dan een keertje naar Cock en thuis een keer de Harmonizers uittesten.

 

Maar kan zo maar zijn dat ik ook thuis Mono ga.

Edited by i2Paq
Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Kraus vonBentinck said:

 Stereo is weliswaar sterk in het opwekken van de illusie ‘er bij’ te zijn maar in werkelijkheid natuurlijk een kunstmatige truc.
 

 

Even de essentie van dit prachtige verslag naar voren halen.

 

Wat we thuis met de muziekweergave doen, is dat iets anders dan een illusie om er bij te zijn? Bij mono weergave is dat volgens mij ook niet anders geweest. Ingeblikte muziek opentrekken wanneer je die wil consumeren.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...