Jump to content

Phono-pre


Duplo
 Share

Recommended Posts

Het idee van roots heeft me aan het denken gezet. Vandaag gekeken naar een Moon 390 network player met een Ortofon ST-80. Die laatste is nodig om het mc signaal te versterken naar mm. Het is een upgrade van mijn huidige streamer en pre-amp. Moet er nog eens goed over nadenken. Zoveel keuzes…..

Link to comment
Share on other sites

Mooi ding die Moon...Maar ga je die ST-80 echt nodig hebben?

 

Er is ook nog een advanced menu. Daar kan je de versterking en de afsluitimpedantie afstellen.

 

Phono Settings To setup the phono input for specific cartridge there is two different way to proceed. There is a basic setup and advanced setup. If a basic setup is desired, simply choose between moving magnet or moving coil based on the real cartridge used: SETUP > INPUT > PHONO > CONFIG > BASIC > MOVING MAG or SETUP > INPUT > PHONO > CONFIG > BASIC > MOVING COIL

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Ik ga hier nog even een vervolg aan breien.
Ondertussen toch een stapje verder.  Ik speel nu met een Technics SL1210GR, een Zyx 100 cartridge, een Phasemation T300 en via de Leben RS30eq naar de versterker.
Ben zeker tevreden met wat ik nu hoor.  Het is m'n eerste MC-element en meteen ook mijn duurste element ooit, maar het bevalt me.   Volgens mijn eigen amateurs-inzicht is een prima combinatie, theoretisch.

Helaas mis ik nog "iets".  Er zit wat onbalans in L en R kanaal (lage tonen en volume afhankelijk van de plaat).  Ik neem aan dat MC-elementen veel gevoeliger zijn voor juiste afstelling, kabeltjes, etc...  Ik ga binnenkort eens met een testplaat aan de slag en ga zeker de Azimuth proberen perfect af te regelen.  Verder merk ik ook dat plaatsing van speakers en de kamer op zich ook belangrijker worden.  Fijn, dat hoort bij de hobby 🙂

Nu zit ik wel nog met vragen voor meer gevorderde audiofielen:

- stellen jullie de azimuth op het oog af, of met behulp van een dure Fozgometer of dergelijke?  Tips?

- zonder plaatjes draaien, maar met een draaiende tafel, hoor ik een lichte brom uit de speakers als ik het volume quasi op max draai.  Als de muziek speelt, stoort het me niet.  Is dit normaal?

- tips om het stereobeeld verder te perfectioneren?  

Alvast bedankt! 

 

Link to comment
Share on other sites

Met die combinatie is iig niks mis. Ik vind het wel vreemd dat je een brommetje hebt ondanks het gebruik van de T-300. Normaal gesproken zou je geen brom mogen horen als je met een SUT speelt. Je speeltd an nl galvanisch gescheiden en dan kan er geen brom van element of arm door. Het enige wat mij invalt waar de brom vandaan kan komen is de Leben zelf. Het kan dus zijn dat die niet helemaal bromvrij is. Check de buisjes van de Leben daarvoor. Maar een lichte brom bij vol volume is eerder regel dan uitzondering bij buizenphono's.

Azimuth stel ik in met meetplaat en oscilloscoop. Daar doe ik sowieso de meeste instellingen mee (controleren).
Valt het stereobeeld tegen, dan zul je toch met je speakers moeten gaan schuiven om het beter te krijgen.

Link to comment
Share on other sites

Het element stel je af met een 2 kanaals scope.

als je die niet hebt kan het ook met een soft scope op je pc.

daarvoor zijn wel freeware programmas te vinden op het web.

je sluit dan de uitgang van je phono versterker aan op je ingang van de geluidskaart.

je moet dan wel weten of de versterking van je geluidskaart bij links en rechts exact het zelfde is.

je moet dan wel een test plaat hebben met de benodigde test sporen 

Link to comment
Share on other sites

Misschien zoek ik wel een 2dehands oscilosope dan, lijkt me leuk om daarmee te experimenteren en vond ik vroeger op school ook leuk :)  Ik heb een goeie testplaat (Analogue productions ultimate test lp).

Zou het "brommende" geluid ook van de draaitafel zelf kunnen komen?  draaien van motor of dergelijke?

Link to comment
Share on other sites

31 minutes ago, Duplo said:

Zou het "brommende" geluid ook van de draaitafel zelf kunnen komen?  draaien van motor of dergelijke?

Normaal gesproken niet, omdat de SUT voor een galvanische scheiding zorgt. Dan heb je geen ground problemen met de draaitafel meer. Die brom kan niet door de SUT heen.

Als de motor zo'n kabaal maakt, wordt het tijd dat je de draaitafel bj het oud vuil zet.

Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, Duplo said:

Zou het "brommende" geluid ook van de draaitafel zelf kunnen komen?  draaien van motor of dergelijke?

 

Mijn SL-1210GR is fluisterstil. Heb je wel het massa draadje tussen SL-1200GR en Phasemation T300. Dan twee een massa draadje van de Phasemation T300 naar de Leven RS30eq  aangesloten? 🙋‍♂️

Link to comment
Share on other sites

Jups, volledig zo aangesloten.  Draadje ook eens rechtstreeks op de Leben geplaatst, en maakt geen verschil.

Draaitafel is quasi nieuw trouwens, en met mijn vorige elementen (de betere MM) had ik totaal geen problemen.

Kan het een verkeerde kabel zijn, die eventueel een signaaltje opneemt?  Heb momenteel Wireworld en Cardas (de goedkopere uit de reeks).  Audioquest was geen succes qua geluid.  In elk geval, komende weekend eens rustig gaan afstellen, kabeltjes wisselen etc.

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Tubejack said:

Het kan ook in de bedrading van de shell liggen. Leg die zo dicht mogelijk tegen de shell aan. Als dat niet helpt, de bedrading van links en rechts in tegen fase twisten.

Hier volg ik even niet, sorry.  Je bedoelt de lead wires?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Duplo said:

Hier volg ik even niet, sorry.  Je bedoelt de lead wires?

De draadjes in de shell.  Linker en rechter kanaal twisten, de ene linksom draaien de andere rechtsom. Dan die twee inklaar gedraaide draden uit elkaar zoveel mogelijk tegen het metaal van de shell.  Zo pik je een minimum brom op 🙋‍♂️ 

Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, Tubejack said:

De draadjes in de shell.  Linker en rechter kanaal twisten, de ene linksom draaien de andere rechtsom. Dan die twee inklaar gedraaide draden uit elkaar zoveel mogelijk tegen het metaal van de shell.  Zo pik je een minimum brom op 🙋‍♂️ 

OK, da's een goeie tip, nog niet op gelet. Ik gebruik kabeltjes van Lenco, die zijn standaard al getwist, maar ik let er nog eens extra op dat ze ook mooi uit elkaar zitten.  Thanks!

Edited by Duplo
Link to comment
Share on other sites

Ondertussen nog wat testjes gedaan.

De aarding af-en aankoppelen maakt geen enkel verschil, daar zit het zeker niet.  De draaitafel is muisstil, dus die is het ook niet.  Azimuth nagekeken op het blote oog, beter krijg kan niet op deze manier.

De draadjes in de shell uit mekaar gelegd, en bovendien de overhang nog eens opnieuw ingesteld, en... bingo!  Véél beter nu!

De enige lichte brom die ik nu nog ervaar zit echt op het einde van de volumeknop en zal inherent zijn aan mijn phono-pre.  Misschien kan ik nog eens wat kabels wisselen,m maar dat is even teveel gedoe.  Met buisjes wisselen maakte trouwens ook niets uit, maar ik ben zeer tevreden nu.  Boven standje 12u gaat deze toch nooit.

Bedankt voor de tips hier!!

Link to comment
Share on other sites

Ben zelf heel tevreden met mijn GR, heb die nog aan een oude prijs kunnen kopen en ik vind ze zelfs underpriced.  De G is een prachtige machine en nog een stuk beter, maar dan kom je qua budget al in een andere klasse en dan zou ik persoonlijk eerder neigen naar een mooie TD124 of Garrard 301 / 401... Maar da's een compleet andere machine natuurlijk.

Ondertussen zijn de prijzen opnieuw de hoogte in gegaan, de Technics zijn nu wel heel duur aan het worden.  Jammer...

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Duplo said:

Ben zelf heel tevreden met mijn GR, heb die nog aan een oude prijs kunnen kopen en ik vind ze zelfs underpriced.  De G is een prachtige machine en nog een stuk beter, maar dan kom je qua budget al in een andere klasse en dan zou ik persoonlijk eerder neigen naar een mooie TD124 of Garrard 301 / 401... Maar da's een compleet andere machine natuurlijk.

Ondertussen zijn de prijzen opnieuw de hoogte in gegaan, de Technics zijn nu wel heel duur aan het worden.  Jammer...

De 1200GR is al langer op €1495 geprijsd.  Ik vind het niet duur, voor zo'n mooie machine.  Het is ook precies het geluid dat ik mooi vind: "strak en precies"  Een 1200G heb ik serieus overwogen, maar de 1200GR speelt al zo mooi, samen met een Goldring 1042. Waarom zou ik het doen? 🙋‍♂️ 

Edited by Tubejack
typefoutje
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...