Jump to content

Hulp nodig: Storing op luidsprekers door lift


i2Paq
 Share

Recommended Posts

Ik heb hulp nodig bij een lastig probleem.

 

Mijn vrouw heeft een sportschool speciaal en alleen voor vrouwen. Ze maakt gebruik van muziek via een App. op een Pc en 2 actieve luidsprekers van Devine.

 

De afgelopen 5 jaar hebben deze probleemloos gespeeld.

 

Nu zijn we verhuisd en in dit nieuwe pand zorgt het gebruik van de lift voor een harde toon over de luidsprekers. Deze overheerst de muziek.

 

Eerst dacht ik aan de kabels, het mengpaneel of het omdraaien van de 220v stekkers. Hier zit het helaas niet in en ik vermoed dat het signaal via de 220V wordt gestuurd.

 

Rest er dus een netfilter oid., voor zowel de beide luidsprekers en de Pc, denk ik.

 

En zo ja, welke zou geschikt zijn?

 

Of heeft iemand een ander idee?

Link to comment
Share on other sites

Heb je een ander stopcontact geprobeerd,een dat wellicht niet op dezelfde stroomkring zit als de lift.
In mijn vorige woning hoorde ik het aanslaan van de koelkast,op een ander stopcontact niet meer.

Edited by Groovy
Link to comment
Share on other sites

Die liftmotor werkt op drie fasen, dus op elke groep en fase komt de ellende binnen. Waarschijnlijk heeft de lift een frequentieregelaar voor het soepel starten en stoppen. En die dingen kunnen giga storen. Daar hoort dus een ontstoringsfilter op om die ellende te voorkomen. De lifteigenaar bellen en zeggen dat ze het op moeten lossen. Die lift voldoet zeker niet aan de EMC eisen.

 

Een netfilter of scheidingtrafo zal helpen, maar waarschijnlijk niet alles oplossen. Een regenerator wél, maar die kosten veel geld. Ik weet niet waar je woont, maar ik heb hier een zware scheidingstrafo (350 kVA) staan, die kun je lenen om te proberen of het wat oplost. Wél trage zekeringen gebruiken. Het ding trekt nogal wat startstroom. En een ander nadeel... hij bromt ook behoorlijk, maar voor een proef maakt dat minder uit denk ik.

Link to comment
Share on other sites

Vandaag het onderhoudsbedrijf van de lift gebeld. De krabden even achter de oren want dit hadden ze nog niet eerder meegemaakt.

 

Of ik een mailtje wilde sturen met het probleem en contactgegevens, ze gingen even met conculega's overleggen.

 

De lift is een Kone van zo'n 20 jaar oud.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Even een update.

 

Gisteren is het onderhoudsbedrijf van de lift geweest. Ook heb ik uitgebreid contact gehad met Bax Music, leverancier van de Devine actieve luidsprekers.

Zij kwamen met de opmerking dat er wel eens via de aarde "vuil" kon komen.

 

Ik heb toen een stroomsnoer zonder aarde gemaakt, en inderdaad, die luidsprekers werkte weer "normaal".

 

Dit besproken met de mannen van de lift.

 

Inderdaad blijkt de lift via de aarde vuil te versturen.

 

Korte termijn oplossing: beide luidsprekers zonder aarde aangesloten.

 

Lange termijn oplossing: de aarde wordt geschoond of er komt een aparte aarde voor de lift.

 

In ieder geval kan mij vrouw haar audio weer gebruiken

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...