Jump to content

Marten Parker Duo en Franco Serblin Accordo Essence


carl
 Share

Recommended Posts

De grootste verbetering van mijn hifi set is ongetwijfeld de ombouw van mijn zolder tot luisterkamer geweest.  Niet alleen heb ik daar een veel betere akoestiek dan ooit eerder, maar ook omgevingsgeluiden worden goed buitengesloten. Met deze situatie zou  ik best tot het einde van mijn jaren gelukkig kunnen zijn, maar ja het kan beter. Dus de audiofiel die ik ben kijkt met een schuin oog nog wel eens of hij de Heilige Graal tegenkomt.  De afgelopen 6 weken heb ik een aantal LS gehoord en het resultaat was interessant genoeg om hier terug te koppelen.

 

Mijn zoon heeft onlangs een Prima Luna buizenversterker. Hij stond bij de dealer aangesloten op Graham LS ( vergelijkbaar met Harbeth 30). Dat klonk zeker niet slecht, maar zeker minder dan mijn Monitor Audio 20 SE van bijna 22 jaar oud. Ik heb toen voor het eerst Open Baffles gehoord en dat was voor mij reden om terug te komen met een luistervriend om naar de duurdere Spatials No 7 te gaan luisteren (zie onder ander topic). Zeer de moeite waard, maar voor dat ik daar mee verder ging wilde ik toch nog even iets anders horen. Dus gisteren naar een bekende dealer geweest om naar een paar Marten Parker Duos te gaan luisteren. We hebben daarna nog een paar Franco Serblins Accorde Essences beluisterd. Randapparatuur waren een Techdass platenspeler met Reed arm en buizenversterkers van Trafomatic (Marco was helaas net weg). Ik denk dat het deze platenspeler was: een echt snoepje https://techdas.jp/pages/air-force-v/  Oh ja deze keer had ik mijn I pad bij me met een dB appje zodat de luidspreker niveaus vergelijkbaar waren met mij thuis. Vaak wordt je met onzagwekkende volumes "overtuigd". 

 

Die Marten Parkers Duos https://www.marten.se/products/parker/parker-duo/ zijn taps toelopende monitoren:  van achter breder dan van te voren. Wat de LS bijzonder maakte zijn de ceramische units en een passieve unit aan de achterkant. De prijs was ook niet mis. Ik meen 12.000 voor de LS en 2.500 voor de standaard. En om eerlijk te zijn klonk het ook allemaal zeer indrukwekkend ruimtelijk en laag. Toch waren we beiden niet echt enthousiast. Het geluid was erg technisch en we misten gewoonweg natuurlijkheid en rust. En het laag vond ik toch wel erg prominent (kamer?). Waar het nu precies aan ligt weet ik niet, maar op een of andere manier klonk het of er te veel geluid uit de LS geperst werd. De verkoper was zelf oprecht enthousisast, maar hij vertelde wel dat hij opnametechnicus was en die willen nu eenmaal  elk detail horen. Maar zo luister ik niet. Ik moet een lange avond met plezier en af en toe met verbazing naar muziek kunnen luisteren. Die Martens leiden tot luistermoeheid. 

 

Toen we later overschakelden naar de Franco Serblins Accordo Essence was dat eigenlijk wel een verademing. De Accordo's zijn een vloerstaander, een drieweg met bijzondere vorm (geen parallelle vlakken), Scan Speak units en twee poorten. De prijs is 13.500 euro. Voor verdere info lees dit https://www.hansaudio.nl/product/franco-serblin-accordo-essence/  Deze luidspekers zijn een neefje van Sonus Faber. Die laatse vind ik vaak net te warm klinken, maar dat hadden deze niet op zijn hoogst een zweemtje warmte. Ruimtelijkheid e.d. was werkelijk helemaal niets mis mee. De LS beelden ook heel precies af. Jammer was dat ze eigenlijk nog ingespeeld moesten worden. Ik denk trouwens dat Hans nog wel wat over het laag zou "zeuren". 

 

Als ik nu even de ervaringen van de afgelopen weken op een rijtje zet dan vind ik de Spatial no 7 wel een heel bijzondere LS: hetzelfde ongeremde geluid als de LS van Marco en daarbij een zijdezacht hoog dankzij die Oscar Heil tweeters en zelfs Hans van Liempd zou genoegen nemen met het laag: dat gaat dus gewoon diep en niet breed ( dikt dus niet in het midden aan). Het nadeel van de LS is wel dat als ik ouder wordt ik ze niet in mijn woonkamer kan plaatsen. Daarvoor zijn ze echt te groot. Die Franco Serblin zal mijn vrouw verder niet over klagen. Mijn vriend kent mijn luisterruimte en woonkamer goed. Hij vroeg zich af of die Franco Serblins nu echt een verbetering waren boven mijn LS. Die Spatials waren we het wel over eens. Kortom eerst even nieuwe stuurbuizen en dan optimaal het gevecht aan. Oh ja oudere mensen komen wel lang de trap op 

 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Leuk zo'n verslag, het maakt mij wel een beetje duidelijk dat je de "ideale" luidspreker nog niet hebt gevonden.

Fijn dat Munchen al over een dikke twee maanden is. Er staat daar zoveel, is ook wel weer lastig, maar het zet je wellicht nog op een ander spoor.

Ik zou zeker ook over de toekomst nadenken en dus luidsprekers kopen die ook in de woonkamer "passen".

We worden allemaal ouder en op een gegeven moment is een trap naar een luisterkamer toch een belemmering.

Mijn schoonvader kreeg een lichte beroerte en kon meteen niet meer naar boven met alle bijkomende ellende (waar douchen/slapen).

Ik heb in ieder geval een huis gekocht waar alles beneden gerealiseerd is. De bovenverdieping is voor gasten of misschien wel overbodig.

Link to comment
Share on other sites

Aan de andere kant klonken mijn Cabasse Galiotes met de Prima Luna van mijn zoon ook geweldig. Ik kan natuurlijk ook de Conrad Johnson e.d. naar beneden zetten. Het geld van die LS kan ik verder wel missen hoor. 
 

We wilden trouwens ook alles gelijkvloers tot dat we dit huis tegenkwamen. En Ellie heeft een vriendin van boven de zeventig met een geweldige flat met uitzicht op de Waal. Ze wist niet hoe ze weg moest komen: eigen tuintje, trap naar boven en doodgelukkig.

 

PS als ik Ken Kesler lees is Franco Serblin niet de ideale match met buizen -power hungry.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Tja... ik vind laag een erg belangrijke eigenschap. Waarschijnlijk ook, omdat mijn oren hoge tonen niet meer horen. Maar dat terzijde. Wanneer het laag klopt, klinken stemmen natuurlijk en hoor je verschil tussen een contrabas en een elektrische. Maar de linkerhand van de piano komt ook veel natuurlijker over. En snaarinstrumenten laten de natuurlijk gloed van de snaren horen.

 

Mijn idee over Marten, FS en Spatial. Tenminste de modellen die ik hoorde.

 

Marten:

inderdaad erg nauwkeurig klinkend, maar het is net of het geluid wordt vastgehouden. De oudere Dynaudio's hadden dat ook. Echt los gaan doen ze niet.

 

Spatial:

een erg levendig klinkende luidspreker. Klinkt ook erg krachtig en dynamisch. De types die ik hoorde hadden een compressietweeter in het centrum van een basspeaker. Dat vond ik een beetje kleuren.

 

Franco Serblin:

Dit is de oprichter van Sonus Faber en die is nadat hij zijn bedrijf verkocht had weer opnieuw begonnen onder zijn eigen naam. Helaas is de man overleden. Maar zijn zoon heeft het met vol enthousiasme opgepakt.

Een medelid van de audioclub heeft de Franco Serblin luidsprekers. Op Accuphase versterking. Dat klinkt zeker voor in een huiskamer erg vriendelijk. Eigenlijk blinken ze nergens in uit, behalve muziek maken. Er zitten dus ook geen zwakke kanten aan die luidspreker. Ze laten in dat geval de wat softere klank van de Accuphase versterking prima horen. Maw, deze luidsprekers zijn redelijk smaak gevoellig.

 

Ik kan me voorstellen dat het lastig kiezen is. Maar je hebt wél drie uitersten bij elkaar gezocht.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Als je die open baffles mooi vindt klinken, zou ik ook eens bij Daudio gaan luisteren. De C1 lijkt me wel wat voor jou. Zitten AMT tweeters in. Zelfde principe als Heil. Ik zou wel die met de Audio technology units willen hebben.

Ik ken ze een beetje en weet dat ze nooit vermoeiend klinken.  Hebben wel een wat lager rendement. Maar ze zeggen zelf dat het wel goed gaat op buizen.

groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, carl said:

Cabasse Galiotes

Weet je Carl, wat ik niet snap? Je zoekt maar en je zoekt maar terwijl het antwoord al jaren in je kamer staat. Zoek een tweede paar, of een groter model van Cabasse uit die tijd. Het hoeft niet meteen een Albatros te zijn. Keuze genoeg. Goede ontwerpen, eenvoudige filosofie, normale materialen (papier en zijde), normale constructies. In al die jaren is het gros van de "nieuwe" luidsprekers niet "beter" geworden dan wat er toen door hen gemaakt werd. En ook toen al was Cabasse zeer ondergewaardeerd, ondervertegenwoordig in on kikkerlandje. Haal je frans op en ga op zoek. Skiff, Corsair, Sloop, Galion, noem maar op.

 

Ik was altijd een groot fan van Cabasse, vooral omdat ze het diepste laag niet najaagden. Als het op 60Hz ophoudt, prima en dan lieten ze het rustig aflopen zonder extra bultje om toch een dieper laag te simuleren.

 

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

Ik heb heel bewust naar verschillende typen LS gekeken. Voordat je het weet blijf je in hetzelfde kringetje draaien. Ik zoek dan iets wat het makkelijk doet op mijn CJ buizen versterkers want daar ben ik prima tevreden mee. Daarbij geloof ik in Kiss (Keep it Simple) dus het liefst tweeweg en geen DSP.  Ik neig dus een beetje naar die Spatial. Helaas 40 kg om naar boven te slepen. Ik zal Cock nog eens vragen of die nog suggesties heeft. Wordt wel zondag.

 

 

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, Seed7 said:

@carl Moest even zoeken, hier heb je een franse dealer in dat oude spul https://hifivintage.eu/fr/145_cabasse

E1500.- voor een Sloop.

E900.- voor de Dinghey en die gaat hard, kijk naar het rendement.

Ik zou gewoon drie verschillen kopen, kun je lekker wisselen afhankelijk van je gemoedstoestand. ;)


Je hebt me psychologisch wel een beetje door Seed 😄 en het is zeker een heel goede suggestie. Ik heb in ieder geval wat om uit te zoeken.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Hans van Liempd said:

Daudio en buizen... Kwee nie hoor. Zeker omdat er DSP nodig is om er laag uit te laten komen.

Die C1 loopt tot 40 Hz. Dat heeft geen DSP nodig. Ik denk dat de huidige speakers van Carl niet veel lager komen.

Ik weet dat Jeroen wel eens DSP toegepast heeft om akoestiekproblemen te bestrijden, maar dat is niet noodzakelijk voor de C1 an sich.

groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Hans van Liempd said:

Ze laten in dat geval de wat softere klank van de Accuphase versterking prima horen.

 


Ik dacht al dat ik de enige was die dit hoorde 😀

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Gydo said:

Hans, je hebt enkel wat indrukken van Marten om conclusies te maken.

 

 

4 hours ago, Hans van Liempd said:

 

Mijn idee over Marten, FS en Spatial. Tenminste de modellen die ik hoorde.

 

Precies. Niet meer en niet minder.

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, Gydo said:

Hans, je hebt enkel wat indrukken van Marten om conclusies te maken.

Wel, onthou je dan van opmerkingen .

 

Maar Guido.. dit forum is er toch om ervaringen te delen. Dit is mijn ervaring. Die van jouw zal heel anders zijn.

 

Maar wanneer je het precies wil weten, ik heb meerdere Martens beluisterd. In verschillende sets en dan ook tijdens luistersessies. Dus niet op een show waar ik even binnen liep. Wél enkele jaren geleden, misschien dat de huidige modellen wat "luchtiger" klinken.

Link to comment
Share on other sites

Als jij de Martens ooit thuis zou hebben beluisterd, wel dan zou je eerlijker kunnen vergelijken, en dan nog, het is "jou" mening.

Toen je, de tijdens de laatste show in Veldhoven, een opmerking gaf betreft mijn gewichtstoename, wist ik het direct, weer een persoon die denkt dat hij alles mag zeggen, zonder rekening te houden met wat misschien de oorzaak mag zijn.

Dat zegt ook veel over jou houding in het audiolandschap, want ook hier gedraag je vaak als een "betweter". 

Link to comment
Share on other sites

  • Members
19 hours ago, carl said:

hetzelfde ongeremde geluid als de LS van Marco

 

En dus snap ik nog steeds niet waarom je nou niet een keer die FS3 neerzet. Al is het maar om te weten wat het in je kamer doet, en misschien daar zelfs wel een nieuwe referentie te krijgen. Wist je dat zelfs Cock samen met Hubert hier dealer van zijn geworden?

 

Zowel zij als ik hebben verschillende paren staan, dus doe eens gek en probeer eens een keer wat...

 

 

Duaal-tone-Massive.png

 

Edited by Arden
picture
Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, Arden said:

 

En dus snap ik nog steeds niet waarom je nou niet een keer die FS3 neerzet. Al is het maar om te weten wat het in je kamer doet, en misschien daar zelfs wel een nieuwe referentie te krijgen. Wist je dat zelfs Cock samen met Hubert hier dealer van zijn geworden?

 

Zowel zij als ik hebben verschillende paren staan, dus doe eens gek en probeer eens een keer wat...

 

 

Ik zou zeker een keer een setje thuis neerzetten. Bij winkels/shows beluisteren is leuk, maar het kan totaal anders klinken als thuis. Als ik ook lees voor hoeveel geld men er aan hifi apparatuur achter hangt zou ik niet zomaar een beslissing durven maken.

Ik vind zelf een setje FS3 er ook nog eens goed uitzien, maar dat is dan wel een persoonlijke mening..

Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, Arden said:

 

En dus snap ik nog steeds niet waarom je nou niet een keer die FS3 neerzet. Al is het maar om te weten wat het in je kamer doet, en misschien daar zelfs wel een nieuwe referentie te krijgen. Wist je dat zelfs Cock samen met Hubert hier dealer van zijn geworden?

 

Zowel zij als ik hebben verschillende paren staan, dus doe eens gek en probeer eens een keer wat...

 

 

Duaal-tone-Massive.png

 

In een woord,prachtig!

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, leobus said:

Als je die open baffles mooi vindt klinken, zou ik ook eens bij Daudio gaan luisteren. De C1 lijkt me wel wat voor jou. Zitten AMT tweeters in. Zelfde principe als Heil. Ik zou wel die met de Audio technology units willen hebben.

Ik ken ze een beetje en weet dat ze nooit vermoeiend klinken.  Hebben wel een wat lager rendement. Maar ze zeggen zelf dat het wel goed gaat op buizen.

groet,

Leobus

Dat lijkt me inderdaad ook een goede suggestie.

En deze speakers hebben geen DSP nodig. 

En als je al open baffle speakers hebt beluisterd die je bevallen dan is dit ook zeker een aanrader.

Maar de FS3 van Marco ook overigens. 

 

Als ik zelf zou moeten kiezen tussen die 2 dan zou het best een lastige keuze worden.

Link to comment
Share on other sites

Over de discussie tussen Gydo en Hans. Natuurlijk kent een goede dealer zijn producten te uit en te na. Maar zelfs liefhebbers zoals wij moeten het alleen maar  hebben van vaak korte luisterindrukken in onbekende ruimten met onbekende apparatuur. Toch denk ik dat liefhebbers als wij wel het kaf een beetje van de koren kunnen scheiden voor eigen gebruik. Hans is volgens mij geen betweter, maar wel Nederlander. Wij zijn vaak een beetje te bot. 

 

Ook als je goede indrukken hebt van een LS is het verder maar de vraag hoe het thuis klinkt. Ik heb geen enkele moeite om bij een zaak uitvoerig te gaan luisteren (zelf ook een tijd ingesprongen bij een schoenenzaak), maar een thuis demo doe ik niet zo makkelijk. Dat kost mensen namelijk geld en uren. Voordeel van Rob Wilms indertijd was dat ik alles zelf ophaalde en het hem nauwelijks moeite kostte.

 

Ik ga Marco morgen even mailen want die Blumenhofers hebben ik altijd erg goed gevonden. Morgen want we zijn nu bezig een etentje voor te bereiden 😀 

Link to comment
Share on other sites

Grappige discussie weer. Wij, de doorgewinterde forummers (ook van WC eend) adviseren toch vaak dat je het beste thuis kunt luisteren en in je eigen set. Omdat je je eigen set en je thuisakoestiek het 'beste' kent. Ook adviseren we vaak dat je dan het het liefst een week of nog langer dan mag beluisteren, zodat je een goede en juiste keuze kan maken. Ook zeggen we dan ook vaak erbij dat je in een winkel of op een audioshow hooguit een 'indruk' kan krijgen. Een winkelier of een dealer die graag iets wilt verkopen zal niet zo moeilijk doen over het 'thuis'  beluisteren en ziet dat vaak als een 'service' naar een (potentiele) klant.
Dat de winkelier of dealer daarmee een risico loopt tot 'niet aankoop' van het beluisterde product hoort min of meer bij het (koop) spel. 
Dit geldt niet alleen bij aankoop van audio, maar ook zie je dat bij een autohandelaar/autodealer en ook bij een kledingzaak. Bij een autohandelaar/dealer mag je ook vaak met de auto die je wilt aanschaffen een proefrit meemaken en bij sommige dealers mag je zelfs de auto een paar dagen of een weekeinde meenemen. Bij een kledingwinkel mag je ook de kleding passen voor je koopt. 
Dus.....waarom zou je dan niet een paar luidsprekers thuis gaan beluisteren, voor je tot aankoop overgaat. natuurlijk ga ik er dan wel vanuit dat de koper een serieuze koper is en niet dat doet om alleen maar te luisteren en niets te kopen. 

En zo vraag ik mij dan af @carl, wat het verschil is tussen luisteren bij een winkelier en een thuis demo ? 
Hoe je het wendt of keert beiden kost het de winkelier geld en tijd. Ook in een winkel moet de winkelier tijd besteden aan je  en aan de te beluisteren apparatuur (het opstellen en klaar maken ervan). En ook dat kost tijd en dus geld. Net zoals dat kopje koffie wat je vaak krijgt als je gaat luisteren in de winkel.
Ik zie dus geen verschil tussen een demo in de winkel of thuis.

Oh ja, ga maar eens goed naar de FS3 luisteren. Ik snap eerlijk gezegd ook niet, waarom je die nog niet in je zoektocht hebt meegenomen, zoals Marco ook terecht aangeeft. 

@Gydo Wij Nederlanders ( ja, ook die van WC eend) zijn TE direct tegen anderen. Ook wordt er wel van Nederlanders gezegd dat ze arrogant, bot, hart op de tong hebben, denken dat ze alles kunnen zeggen, het beste jongetje van de klas willen zijn enzovoort. Allemaal waar, maar kijk er een beetje doorheen is altijd mijn advies. We bedoelen het niet slecht of betweterig. We zijn wie we zijn. En dat geldt voor elk volk. Niets mis mee, lijkt mij.

Edited by audiofreak
Link to comment
Share on other sites

Hai Onno, wij hadden een schoenenzaak en toen mijn vader overleed, bestierde mijn moeder die alleen. Toen haar bedrijfsleider werd doodgereden heb ik een aantal maanden bij haar gewerkt om haar te ontlasten (en vaak zeer hard gewerkt). Ik kan me die vrouwen nog herinneren die s’ochtends langskwamen, de ideale schoen vonden en ze vervolgens niet kochten. Laat in de middag kwamen ze dan vaak terug om toch te kopen na bij alle andere zaken te hebben gepast. Het personeel ergerde zich daar wel aan, maar ik helemaal niet. Een winkel is een toonzaal die geld kost of je nu verkoopt of niet. Dan maar liever de hele dag klanten met kans op verkoop. Iemand die je thuis bezoekt moet zeker 50/70 euro per uur rekenen. In dit geval vind ik dat je toch wel zeer geïnteresseerd moet zijn als koper om iemand langs te laten komen. En de volgende keer ben je ook niet meer zo welkom.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Sorry Charles, een winkelier of audiodealer die in de winkel staat kost hetzelfde als de winkelier of audiodealer die bij je thuis komt. En ik ben ervan uitgegaan dat een koper serieus is en van daaruit heb ik het ook geschreven en zelfs expliciet benadrukt dat de koper serieus is in mijn betoog. Ik zie dus nog steeds het verschil niet, ook niet in wat jij zegt en aangeeft als verschil. Je voorbeeld/vergelijking van de schoenenzaak snap ik dan ook niet. Ook je zin tussen haakje waarin je het hebt "over zeer hard gewerkt" slaat natuurlijk nergens op en wat dat te maken heeft op mijn antwoord ook niet. Of mis ik wat?


Dus mijn antwoord blijft hetzelfde en dat is : Er is niets mis mee om de beoogde luidsprekers thuis te beluisteren voor aankoop. Elke audiowinkelier/dealer doet met plezier.
En nogmaals ter verduidelijking : Ik heb het over een serieuze klant/koper en dus niet over een klant die het alleen wilt beluisteren zonder ooit te willen kopen.
Heb je ook al verder nagedacht waarom een audiowinkelier het helemaal niet zo erg vindt om het bij je thuis te demo-en.? Het antwoord is simpel: Hij ziet je set en je ruimte en kan daar op inspringen enz enz.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...