Jump to content

5751 / 6FQ7


carl
 Share

Recommended Posts

Ik zal binnenkort wel een paar LS thuis uitproberen dus ik wil mijn buizen optimaal hebben. Mijn stuurbuizen zijn al wat ouder. Conrad Johnson adviseert Sovtek 5751. Die kan ik krijgen https://btb-elektronik.de/suche/?searchterm=Sovtek+5751

en NOS Sylvania 6FQ7. Die heb ik nog niet gevonden. Adviezen (Jack)

 

Als eindbuizen wil ik nu Tungsols 6550 proberen. Mijn KT 120 zijn overigens nog goed. Puur voor de gein.

 

PS the tube Amp doctor lijkt de Sylvania te hebben. 

 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Ik ga voor de CDA oplossing Jack 😉  Ik koop door CJ geadviseerde NOS en daarnaast ook nieuwe producties. Waarom ben jij zo’n voorstander van JJ en waarom geen EH of Tungsol? 

 

Ga direct de Marten Parker Duo beluisteren. Je hoort het wel.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, carl said:

Waarom ben jij zo’n voorstander van JJ en waarom geen EH of Tungsol? 

 

?????  Per toepassing kies ik merk en type buis, waarvan ik denk dat hij het beste tot zijn recht komt.

NOS vind ik steeds minder interessant. Echt mooie buizen, zijn al jaren niet of nauwelijks meer te koop.

Er is veel namaak, Google maar eens op "fake+tubes+jacmusic" 

 

Daarnaast is met veel nieuwe buizen, weinig mis, dus waarom zou ik risico lopen? 🙋‍♂️

Link to comment
Share on other sites

Dat komt morgen in een apart Topic Hans want ik heb zowel de Marten Parker Duo als de Franco Serblin Accordo Essence gehoord.  In relatie met de Spatials en de Joseph heb ik best leuke luister indrukken.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, carl said:

Dat komt morgen in een apart Topic Hans want ik heb zowel de Marten Parker Duo als de Franco Serblin Accordo Essence gehoord.  In relatie met de Spatials en de Joseph heb ik best leuke luister indrukken.

 

Leuk, ik ben benieuwd naar het verslag! En natuurlijk wat je gaat doen :DB)@Buell, had jij die Accordo Essence ook niet op je shortlist staan?

Link to comment
Share on other sites

Nee Rene, ik ben niet zo'n Sonus Faber fan. Maar lees de review want dit is toch wel wat anders.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Hey Carl,

 

In mijn Modena’s en GM13.5 (voor en eind) zaten ook Sovtek buizen de E88cc. Er zitten nu NOS Tesla E88cc in en die zijn echt veel neutraler. De Sovtek klinken wat geknepen en beperkter. In mijn CD speler zaten ook Sovtek ecc83 en daar heb ik nooit goede resultaten mee gehaald. Ik zou gewoon eens een setje NOS bestellen en kijken wat het doet. Genoemde Jacmusic is betrouwbaar en heeft Philips en General Electric NOS. 
 

Ik ben een beetje klaar met nieuwe productie buizen. Ook in mijn Unison Research hoofdtelefoonversterker zitten een paar TAD buizen. De NOS ik van tubesandrecords heb gekocht zijn stukken beter. Je hoort dit vrijwel direct. Ik weet ff de naam van die buis zo niet meer. Tubes and records is ook een betrouwbaar adres. Sonus Faber is ook niet mijn persoonlijke smaak. 

Edited by Mediator
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, René N. said:

 

Leuk, ik ben benieuwd naar het verslag! En natuurlijk wat je gaat doen :DB)@Buell, had jij die Accordo Essence ook niet op je shortlist staan?

Ik heb nu de Franco Serblin Accordo,s en wie weet ooit de Essence. Mijn broer speelt daarmee, erg fijne luidspreker.

Link to comment
Share on other sites

Lastig hoor en ik weet helemaal niets van buizen in de zin van welke merken geschikt zijn. Ik houd me daarom maar een beetje aan het advies van Conrad Johnson en dat is:

 

- Sovtek of General Electric 5751

 

- Sylvania of Trigon 6fQ7

 

Maar waar ?

 

PS op al die fora zijn ze negatief over JJ.

Link to comment
Share on other sites

Carl, je kan ook zoeken op  equivalenten van een 5751 buis zijn :
ECC803S
6057 
12DT7
B339
M8137
7025
CV 4017
Equivalenten zijn elektronisch uitwisselbaar en hebben het zelfde type buisvoet en dezelfde aansluitingen.

Had je ook al bij Tone Factory gekeken. Ik zag deze: 
General Electric 5751 NOS

GE 5751 JAN

Overzichtspagina 5751

Edited by audiofreak
Link to comment
Share on other sites

Heel hartelijk bedankt Onno. Ik heb gewoon te weinig ervaring met buizen. 
 

Ik ga eens even opzoeken hoe je element bevalt. 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, carl said:

Heel hartelijk bedankt Onno. Ik heb gewoon te weinig ervaring met buizen. 
 

Ik ga eens even opzoeken hoe je element bevalt. 

Kijk maar eens op deze site. Veel informatie te vinden over buizen equivalenten.

http://electrontubes.nl/Gegevens/equivalentset.htm

 

En Tone Factory is een goede site waar je buizen kunt aanschaffen. Zijn niet te duur met NOS buizen en ook eindbuizen zoals de KT series kun je hier goed aanschaffen en worden gemachted geleverd als je ze in paartjes besteld of per 4 besteld. 

Ik haal bijvoorbeeld bij Tone Factory mijn KT 150 eindbuizen. 

Edited by audiofreak
Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, audiofreak said:

Carl, je kan ook zoeken op  equivalenten van een 5751 buis zijn :
ECC803S
6057 
12DT7
B339
M8137
7025
CV 4017
Equivalenten zijn elektronisch uitwisselbaar en hebben het zelfde type buisvoet en dezelfde aansluitingen.

Klopt helaas niet helemaal, de aansluit pinnen zijn hetzelfde  maar de 5751 heeft een MU(versterking) van 70.  De bovengenoemde 100x.  

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, carl said:

PS op al die fora zijn ze negatief over JJ.

Ach fora .... blabla meestal van leunstoelaudiofielen ik heb er geen hoge pet van.  Net als dat van jou. Waarom vraag je advies? Als je toch je eigen ding doet?  

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Advies vraag ik om een beeld te krijgen Jack. En zoals gezegd wil ik naast de originele buizen een nieuwe buis proberen. Ik laat zeker het resultaat horen.

Link to comment
Share on other sites

Ikzelf gebruik meestal de  datasheets Audiofreak,

 

5751 datasheet https://www.jj-electronic.com/images/stories/product/preamplifying_tubes/pdf/5751.pdf

ECC83 datasheet https://www.jj-electronic.com/images/stories/product/preamplifying_tubes/pdf/ecc83s.pdf

 

14 hours ago, carl said:

Advies vraag ik om een beeld te krijgen Jack. En zoals gezegd wil ik naast de originele buizen een nieuwe buis proberen. Ik laat zeker het resultaat horen.

Op fora praten veel mensen elkaar na Carl.  Ikzelf vind in sommige gevallen JJ een goed alternatief voor Russische buizen.  Waarvan een buizen aantal uit dezelfde fabriek komen alleen met een ander merk er op gestempeld.  EH, Sovtek, Svetlana S-logo etc.  En zelfs al heb ik een keer een slechte JJ buis, dan is daar ook de prijs ook naar.  B.v. JJ KT-77 kost 19,95 Genalex KT-77 53,50 (tonefactory)  Dat is bijna een factor 3! 

 

Merken met constant hoge kwaliteit van buizen zoals Mullard, Philips, Valvo Telefunken, Siemens etc  zijn er allang niet meer. Wat er nog is, zijn niet de beste overbleven oude voorraden,  of heel duur.  Daarom is er veel namaak, waarbij nieuwe buizen opnieuw gestempeld worden en b.v. als Tesla buizen verkocht worden. Zelfs opnieuw uitgebrachte buizen onder het oude merk b.v. Mullard hebben m.i. niet meer de kwaliteit van vroeger.  Het is vaak alleen de naam.

 

Verder koop ik liever niets meer uit Rusland.  Ik verwacht dat de restanten buizen die leveranciers nog hebben, snel duurder zullen worden 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, carl said:

Het zijn Amerikaanse bedrijven die in Rusland werken Jack. 

De buizen worden in Rusland gemaakt op 1:54 zie je een buis met het merk "Sovtek"  een van de vele merken van dezelfde fabriek. Mike Matthews kan zijn toko wel sluiten wat buizen betreft.  Een beetje fatsoenlijk mens, doet nu toch geen zaken meer met dat land. 

 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Dat heb ik vaak gelezen Jack. Kennelijk zijn er een aantal Amerikaanse bedrijven die het zo geregeld hebben opdat ze nieuwe buizen voor hun producten hebben. Ik vermoed ook dat de milieu-eisen in de USSR erg liberaal zijn.

 

Ik heb net bij Tone Factory 4 Tungsol 6550 eindbuizen besteld (op zich zijn mijn KT 120 nog goed, maar je weet inderdaad niet wat die boycot gaat betekenen) en twee GE 5751 gebalanceerd. Ik wil nog twee new stock 5751 erbij kopen just for fun.
 

Ben dus nog op zoek naar Sylvania 6fq7 en/of vervanger. 
 

Verder ben ik mijn buizen aan het uitmesten en ga Tone Factory vragen van de 7 KT  120 zo mogelijk 4 te matchen. 
 

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...