Jump to content

Overpeinzingen m.b.t. platenspeler/ phonotrap upgrade.


Vinyl_Fuchs
 Share

Recommended Posts

On 10-8-2022 at 00:16, Vinyl_Fuchs said:

Ik heb inmiddels van mijn Duitse werkgever het groene licht gekregen (Deutsche Fahrradplan). Dus de jacht op een "high end" fully mtb is geopend. Was het trouwens al, maar nu ook nog gefaciliteerd. Alleen is de "buit" in mijn maat (L: large) niet meer voorhanden. 

https://www.cube.eu/nl/2022/bikes/mountainbike/fullsuspension/stereo-120/cube-stereo-120-hpc-ex-29-greyncarbon/?chash=ebaba734f6bc493de55c2770044d2665&cHash=8b0d2c65f4c739bf499fd2fb51a9608a

Vandaag is het zover. Rest alleen nog een ritje op en neer naar de Cube Store in Gütersloh (D)

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, kappa7 said:

Voor de trapondersteuning toch wel.

Ik bedoel wat moet je met zo iets als je dat zelf moet aandrijven?

 

 

 

 

Het schijnt zelfs, dat er nog fietsen zonder trapondersteuning verkocht worden.

Eigenlijk ook veel beter voor je conditie.

 

Wij hebben sinds dit voorjaar ook E-fietsen. Voor ons ideaal, met slechte knieën en altijd last van mijn nek door het voorover zitten. Bovendien zijn heuvels plotseling ook weer te fietsen. Ik voel me 40 jaar jonger op die fiets. Toch gebruik ik mijn trapfiets nog voor kleine afstanden binnen het dorp.

 

Die dunwandige dikke buizen zijn veel stijver en lichter dan dunne dikwandige. Wij merkten dat verschil erg goed tijdens het testrijden bij de aankoop van onze E-fietsen. We zochten lichtgewicht fietsen en konden kiezen uit Koga of Cannondale wanneer we onder de 20 kg wilden blijven. De Koga heeft twee dunnere buizen, Maar was aanzielijk slapper dan de Cannondales met één dikke buis. We hebben dus voor de laatste gekozen.

Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, Hans van Liempd said:

 

 

Het schijnt zelfs, dat er nog fietsen zonder trapondersteuning verkocht worden.

Eigenlijk ook veel beter voor je conditie.

 

Wij hebben sinds dit voorjaar ook E-fietsen. Voor ons ideaal, met slechte knieën en altijd last van mijn nek door het voorover zitten. Bovendien zijn heuvels plotseling ook weer te fietsen. Ik voel me 40 jaar jonger op die fiets. Toch gebruik ik mijn trapfiets nog voor kleine afstanden binnen het dorp.

 

Die dunwandige dikke buizen zijn veel stijver en lichter dan dunne dikwandige. Wij merkten dat verschil erg goed tijdens het testrijden bij de aankoop van onze E-fietsen. We zochten lichtgewicht fietsen en konden kiezen uit Koga of Cannondale wanneer we onder de 20 kg wilden blijven. De Koga heeft twee dunnere buizen, Maar was aanzielijk slapper dan de Cannondales met één dikke buis. We hebben dus voor de laatste gekozen.

Fietsen met ondersteuning is nog altijd beter dan helemaal niet fietsen.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Vinyl_Fuchs said:

Fietsen met ondersteuning is nog altijd beter dan helemaal niet fietsen.

Klopt. Maar wanneer ik jonge mensen met die enorme batterijen op de fietsen met batterijen zie zitten, denk ik... "ga toch ZELF fietsen". Ik heb altijd gezegd, zo'n fiets is prachtig, wanneer je iets mankeert. Maar voor gezonde mensen is het geen oplossing. Een kleinzoon fietst dagelijks 6 km naar zijn school. Hij is de enige van zijn fietsgroepje met een gewone fiets. En ook de slankste.

Maar de meeste mensen kiezen makkelijker voor de weg van de minste weerstand.

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

Toen mijn vriendin, 34 jaar jong, afgelopen voorjaar voor een nieuwe fiets bij een fietsenzaak kwam werd ook gevraagd of het om een elektrische ging. Ik denk dat de beledigde blik en bijbehorende verbale reactie duidelijk was. Naar het schijnt is een gewone fiets tegenwoordig ronduit zeldzaam. 
 

Overigens vind ik persoonlijk Koga qua frame en stabiliteit bij gewone fietsen ook niet overtuigend. Met Cannondale overigens geen ervaring, maar bijvoorbeeld Jan Janssen vind ik veel prettiger qua handling. 

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Hans van Liempd said:

Klopt. Maar wanneer ik jonge mensen met die enorme batterijen op de fietsen met batterijen zie zitten, denk ik... "ga toch ZELF fietsen". Ik heb altijd gezegd, zo'n fiets is prachtig, wanneer je iets mankeert. Maar voor gezonde mensen is het geen oplossing. Een kleinzoon fiets dagelijks 6 km naar zijn school. Hij is de enige van zijn fietsgroepje met een gewone fiets. En ook de slankste.

Maar de meeste mensen kiezen makkelijker voor de weg van de minste weerstand.

Ik heb nog nooit zoveel Duitsers zien fietsen (toch eerder een auto-natie). Iets met E-Bikes en "Fahrradplan". 😀 Hoe dan ook: iedere e-biker die op en neer naar het werk gaat, is toch weer een auto minder op de weg. 

 

P.s.: gezonde scholieren met E-bikes die minder dan 30 km retourtje schoolweg hebben, is m.i. ronduit belachelijk (lees: verwennerij)    

Link to comment
Share on other sites

Ik heb hier nog een oude Batavus staan maar ben ik heeeel zuinig op. 😄

ik heb deze zomer wel overwogen om hem eens uit de schuur te halen en een motor op te bouwen.

Zonder gebruik ik hem immers zeker niet meer.

Ondanks dat ik vroeger erg veel gefietst heb ben ik daar nu wel klaar mee.

hopelijk heb ik meer lol met een motor op dat ding.

Ik heb wat midden motoren gevonden van 750watt die zo op de trapas passen.

en daarmee heb je tenminste nog wat vermogen over als je een keer wat sneller wil dan de maximaal toegestane 25Kmh.

Tis om dat ik liever een nieuwe voorversterker wil dat ik hier nog niet aan begonnen ben maar grote kans dat ik de batavus eens van een upgrade ga voorzien.

 

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Groovy said:

Hier geen E-bike, ik loop liever dan dat ik fiets

Hier het zelfde. Lopen is veel beter voor m'n rug dan fietsen. Iemand vond het nodig om z'n auto in m'n ligfiets te plaatsen. Die ligfiets (Flevotrike) had een bakje waar precies een krat bier in past. Ideaal om wat grotere dingen te vervoeren binnen de stad en omgeving waar het niet lopend te doen is. Dus nu een Giant met groot frame, dikke buizen en rekje voor en achter. Voorop komt een micro uitvoering van een klassieke Nederlandse gereedschapskist. Achterop een smalle houten bak waar een boodschappentas in past.

Link to comment
Share on other sites

Wij rijden sinds een jaar of 5 met E-bikes, Trek modellen waar we erg tevreden over zijn. Mijn vrouw gebruikt hem voor woon-werk verkeer en zo blijft de auto staan. Ik doe er vaak boodschappen mee.

Ik ben nooit sportief geweest (en nog niet) maar een E-bike maakte het verschil tussen geen beweging en wel beweging.

Link to comment
Share on other sites

Wij hebben sinds Pasen de E-fietsen en er ca 2500 km mee gefietst. Daarnaast nog op de trapfiets. De auto hebben we alleen voor grotere boodschappen, grotere afstanden en de caravan gebruikt. Elke maandag maken we ook nog met een wandelgroepje ca. 13 tot 15 km. 

Ik kom net terug van de huisarts voor mijn jaarlijkse apk. Alle waarden zijn perfect. Behalve B12. Dat lijkt weer te ver gaan dalen. Maar zit nog royaal in het veilige bereik. 

Ik denk dat dit toch iets met leefgewoonte te maken heeft. En erfelijkheid natuurlijk. 

Ik ben nooit een fanatiek sporter geweest, maar wel veel gewandeld en gefietst. 

Nu dus vanwege knieën en nek de E-fiets. Ik voel me op die fiets weer 40 jaar jonger. 850 m klimmen (vertikaal) in een tocht van 60 km, was deze vakantie geen enkel probleem, dat was t 40 jaar geleden ook niet. 

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

On 20-9-2022 at 08:22, Seed7 said:

Ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel E-bikers daadwerkelijk de auto laten staan, of dat het de gewone trapfiets is die ze laten staan? Ik schat dat het merendeel in de laatste categorie thuis hoort. Het "blikken regenjasje" is toch wel heel gemakkelijk.

Dan is er tenminste nog altijd het voordeel van bewegen en zich in de buitenlucht begeven. Zonder E-bikes zouden bepaalde ouderen beduidend minder actief/ mobiel zijn. Helaas gebeuren er dan wel weer meer e-bike gerelateerde ongelukken. Maar ja, je kan niet alles hebben.  

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...