Jump to content

Platenwassen met enzymen


carl
 Share

Recommended Posts

Wat zoekend vind ik een vloeistof op basis van enzymen die geschikt zou zijn voor 1 liter https://www.simplyanalog.eu/vinyl-records-cleaner.php. Ik ken dit merk verder niet. 

 

Ik heb trouwens indertijd veel gelezen over wasvloeistof. Op een of andere manier pakken ze toch weer net andere verontreiniging. Vandaar mijn “regime” om bij oudere platen altijd met twee vloeistoffen te wassen: de eerste keer met alcohol en de tweede keer met zuivere zeep en daarna met puur water. Ik ga eens bekijken of vloeistof op basis van enzymen nu meer doet als voorwas. Op de Amerikaanse fora zijn ze in merendeel dolenthousiast over audio intelligent. Volgens mij hier nergens te krijgen.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Sodejuu said:

Dit is onlangs al eens voorbij gekomen. Zoek maar eens op "Biotex". Dat topic heb je vd ook nog ens zelf gestart :blink:

 

Charles staat tegenwoordig op nummer 1 (met stip) als topicstarter , maar weet niet meer welke topic hijzelf heeft opgestart.
Dus Charles deze is voor jou en waar Sodejuu op doelt : https://www.high-endforum.nl/topic/15657-enzymen

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, carl said:

Heeft iemand ervaring met platenwassen met op enzymen gebaseerde vloeistof. Zou leuk zijn om op wat kelderrestanten uit te proberen.


Ik vroeg of er iemand inmiddels ervaring mee had 😀  Ik dacht dat iemand dat misschien na twee jaar (!) inmiddels wel had.  Nee dus gezien de reacties. 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Cock heeft Beatfix enkele jaren geleden aangeschaft, maar het was geen succes, want zijn Clearaudio Double Matrix platenwasmachine ging er kapot van. Deze is ter reparatie geweest en Cock is er mee gestopt. Naast Beatfix was Clearaudio ook geen voorstander van het merk l'Art du Son, in verband met schimmelvorming aan de binnenkant van de platenwasmachines. De slangetjes krijgen dus last van schimmel en raken verstopt van beide producten.

 

Persoonlijk heb ik het ook gebruikt Beatfix met de Knosti, het maakt goed schoon, en de geur is lekker, maar het blijft wel erg lang aanwezig. Alsof je de was hebt opgehangen. Het ruikt naar Biotex, volgens Cock. En het klopt het is net wasmiddel. Alleen ik dacht als al mijn platen zo gaan ruiken, dan vind ik dat wat te veel van het goede. Misschien zal ik er binnenkort weer een test meedoen.

 

Beatfix is wel milieuvriendelijk, begrijp ik. En waar ik wel meezit is de milieuvervuiling als je schoonmaakmiddel van je vinyl weggooit in de keuken of toilet. Cock gebruikt op het moment Alphacool water - beter dan gedestilleerd water. Plus een toevoeging om de oppervlakte spanning te doorbreken en een druppel zeep, dat geen residu achterlaat. Dat lijkt een duurzame oplossing, die ik eens zou moeten proberen.

Edited by Ivan10
Link to comment
Share on other sites

elimineert chloor, geuren, zware metalen zoals lood, koper, cadmium, kwik, enz. Landbouwchemicaliën, hormonen, antibiotica, pesticiden, fungiciden, herbiciden, medicijnresten, kankerverwekkende organische chloorverbindingen, radioactieve stoffen, asbestvezels, teerverbindingen , nitrieten, nitraten en andere verontreinigingen.

Hierdoor laat het water bij verdamping, kun je er ook koffie mee zetten, Word wel een duur bakkie..

Edited by kweetniet
Link to comment
Share on other sites

Bedankt voor de reactie Ivan. Jij en Cock hebben de juiste onderzoekende - High end forum - spirit. Naar mijn mening begint het optimale vinyl gebeuren met een schone plaat vandaar dat het onderwerp me zo interesseert.

 

- ik ga zeker geen enzymen op mijn Nessie gebruiken na dit gehoord te hebben. Ik denk meer aan een voorwas: handmatig of in de Knosti. Daarna een tweede wasbeurt met L’Art Du Son.

 

- ik heb veel wasmiddelen gebruikt: Knosti, VPI, Last, QS, Nessie en L’Art Du Son. Op Alcohol basis vind ik QS er boven uitsteken en L’Art Du Son is voor mij de echte winnaar. L’Art Du Son bestaat hoofdzakelijk uit zepen (tensiden - https://www.jojoli.nl/grondstoffen/tensiden/). In de ontwikkelaar Martina Schoener heb ik een rotsvast vertrouwen http://artduson.com 

Nadeel van het middel is dat het makkelijk schuimt. Omdat er ook geen conserveringsmiddel in zit kan het schimmelen. In een wat complexe machine kan dat best een probleem opleveren. Mijn Nessie heeft alleen een bak voor het afvalwater. Daar doe ik een druppel schuimremmer in en het afvalwater is volstrekt schuimvrij. Ik gebruik daarvoor Kärcher foamstop. De producent van de Nessie adviseerde bovendien af en toe de bak met afvalwater te spoelen met alcohol (als ik de machine een tijd niet gebruik). 

 

- zelf gebruik ik altijd Kerndl dubbel gedestilleerd water https://www.planetedisque.com/nl/onderhoud/156-kerndl-dubbel-gedestilleerd-water-1l.html Ik koop dan een aantal flessen van 1 liter en maak de vloeistof dan ook per liter aan. Is goedkoper dan het water van Cock. Dat is waarschijnlijk geschikt voor medisch gebruik.

 

- ik ben ook een milieu fanaat en al die middeltjes breken op natuurlijke wijze af. Restjes alcohol gaan bij ons in de compostbak. Houden de bacteriën van (haha). 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Ik gebruik al enkele jaren tot volle tevredenheid Revita van Signal. Destijds heb ik enkele verschillende soorten reinigingsproducten gebruikt en Revita reinigde voor mij het beste. Ik gebruik het in combinatie met een VPI machine.

 

10985928_839439232758435_840542884554375

Link to comment
Share on other sites

Die ga ik eens even opzoeken Gydo. Heb je de buisjes al ontvangen?

 

PS. ook pure zeep dus vergelijkbaar met L’Art Du Son

 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

52 minutes ago, carl said:

Die ga ik eens even opzoeken Gydo. Heb je de buisjes al ontvangen?

 

PS. ook pure zeep dus vergelijkbaar met L’Art Du Son

 

 

Vrijdag heb ik de buisjes ontvangen, waarvoor dank!! Als je graag Revita wil uitproberen kan ik gerust een busje opsturen. Verkrijgbaar bij Pierre van Belhifi in België.

Zie: https://belhifi.com/collections/hifi/products/signal-projects-revita

Link to comment
Share on other sites

41 minutes ago, audiofreak said:

40 ml Signal Projects Revita platenreiniger vloeistof kost 40,00 euro voor 1 liter gedestilleerd water. Staat gewoon op de site.
 

Maar dan heb je wel ultra dunne moleculaire structuur. Nou heb ik wel het een en ander over structuur geleerd, maar dat……?????

groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Dash werkt ook witter dan wit Leo. Wat ik overigens begrijp uit diverse artikelen is dat water met zeep dieper in de groef komt dan water met alcohol en een druppeltje. Maar daar wil ik jou mening graag over horen.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, carl said:

Dash werkt ook witter dan wit Leo. Wat ik overigens begrijp uit diverse artikelen is dat water met zeep dieper in de groef komt dan water met alcohol en een druppeltje. Maar daar wil ik jou mening graag over horen.

Wat ik ervan (nog) weet, is dat oppervlaktespanning laag moet worden om goed te wassen. Water heeft een OS van 72 en alcohol van 22. Ik vermoed dat als je die twee gaat mengen dat je re ergens tussenin uit komt. (Weet ik niet zeker hoor)

Toen ik vroeger smeer- en antistatische middelen voor op garens maakte, deden we dat het liefst vanuit een wateroplossing. Om dan een mooie gladde verdeling te krijgen, moest de OS laag zijn. Bovendien moest het opgebrachte goedje smeren en antistatisch zijn. Op eengegeven ogenblijk hadden we een stofje dat alle gewenste functies in dat ene stofje had. Dat in water verlaagde de OS naar een waarde van 10 meen ik mij te herinneren.

Wat wil nu het geval; van dat goedje heb ik in een mengsel van gedestilleerd water en  isopropylalcohol  een middeltje gemaakt om CD’s te reinigen. Dat ging heel goed. Volgens mij heb ik dat goedje ook eens bij Hans voor in zijn wasmachine bezorgd. Hoeveel je moest gebruiken, weet ik niet meer. Je moest wel een druppel antischuim toevoegen.

Helaas kan ik niet meer aan dat middeltje komen, maar ik denk dat wat afwasmiddel of vloeibaar wasmiddel ook wel werkt. Nadeel kan zijn dat daar wat olieachtig spul in zit om glans of zachtheid te geven.

Zo, ….lang verhaal. Misschien heb je er wat aan, al is het maar opdoen van kennis.

groet,

Leobus

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ik denk dat het spul wat ik van Karch heb hetzelfde doet Hans. Staat wel bij de toepassingen. Ik zit al bij ongeveer 300 gewassen platen.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Ik krijg de vingerafdrukken niet van “Concert of Bangla Desh” af. Gelukkig zijn het mijn vingerafdrukken van 45/50 jaar geleden. Iemand suggesties?  L’Art Du Son en QS (met ethanol) lossen het niet op.

Link to comment
Share on other sites

Is ook een beetje esthetisch denk ik Kraus 😉
 

Verder was ik eerst met reinigingsvloeistof en daarna nog een keer met dubbel gedestilleerd water na. Ik denk dat ik niet of nauwelijks residu heb. 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Vingerafdrukken kunnen funeste gevolgen hebben. Maar niet elke persoon heeft dat agressieve zweet aan z'n handen. Even terug naar mijn werkzame leven en dan ongeveer 20 jaar geleden. Op onze afdeling werden tekeningen met behulp van Autocad gemaakt. We gebruikten in die tijd Calcomp tablets met pucks waar vier rubber toetsjes op zaten. Die pucks waren duur. € 250,- zo'n beetje. En aangezien we er ca. 10 in gebruik hadden, waren we daar zuinig op. Bij sommige collega's gebeurde met die dingen helemaal niks. Die konden ze een jaar gebruiken voordat de toetsje gingen haperen. Dan was het een kwestie van de pucks uit elkaar schroeven en de contactvlakken een geleidertjes op het rubber schoonmaken en het werkte weer als een tierelier. Maar er waren er ook een paar, die moesten het ding om de 3 weken uit elkaar schroeven en schoon maken. Bovendien werd het snoertje aan de puck bij die mensen keihard en verloor zijn soepelheid. Ik heb verschillende van die pucks kunnen redden door het snoertje een stuk in te korten.

 

Ikzelf heb altijd problemen met berubberde oppervlakken zoals aan een muis of gereedschap. Dat gaat bij mij altijd als een idioot plakken. Dan poets ik de hele rommel er maar af en het is weer bruikbaar.

 

Wanneer je van dat aggresieve zweet hebt, kun je beter dat je platen alleen aan de rand aanpakken. Zo zijn die reclameborden van radio 10  een enorm slecht voorbeeld van omgang met platen. Eenmaal aangetast kun je er niks meer mee en blijft het kraken op die aangetastte vingerafdrukken op de plaat.

Link to comment
Share on other sites

On 15-2-2022 at 21:06, Hans van Liempd said:

Ik heb nog wel een beetje vloeistof staan. Dat schuimt een beetje en heeft de dop van de fles opgelost. Tenminste, die brak in veel stukje toen ik de fles openmaakte. Helaas staat er niks op de fles geschreven. Het spul ruikt wel behoorlijk sjeemies.

Lijkt er op dat de weekmakers in de kunststof hun taak niet meer zo serieus namen. 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...