Jump to content

Vivid Audio Kaya S12


Rob55
 Share

Recommended Posts

We hebben bij de audioclub een demo van Vivid gehad. Dit was met de grotere Giya luidsprekers. Zie ook : http://www.aob-hifi.nl/Recensies/2018/TerrasonAudio/TerrasonAudio.htm

 

Wat me van die avond is bijgebleven was de kast die "niet klonk". De man had een klein speeldoos meegebracht. Dit klonk in de hand heel zacht en nauwelijks hoorbaar. Op een barkruk van Vingerhoeds (zwaar eikenhout) klonk het plotseling een stuk duidelijker en met veel meer bereik. Op de Vivid luidsprekers klonk het ding echter weer zoals in de hand. én dat het een van de betere demo's was. Dat klonk toch wel erg goed op die Mola Mola versterkers.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Uitgebreid beluisterd bij Listening Matters en daarna thuis. Lang verhaal kort, meteen daarna aangeschaft. Vervangen mijn Monitor Audio Platinum 100's maar ook uitgebreid vergeleken met een paartje Boenick W5SE+.

 

Zeer transparante luidspreker die de kleinste details laat horen en een zeer holografisch ruimtelijk beeld neerzet. Stemmen zijn werkelijk prachtig door het hele open middengebied. Moest er zelfs even aan wennen zoveel te horen. Dan is het fijn als je er ook even de tijd voor krijgt om te wennen, experimenteren en te schuiven. Dank Listening Matters!

 

Met de Siltech Classic Legend er tussen, viel het midden/hoog ineens ook zijn plek. De Grimm SQM bleek iets te analytisch. De Siltech liet net zo veel horen, maar bracht de details 'veel meer bij elkaar'.

Met de speakers 30 cm van de achterwand en dan is een subwoofer echt niet nodig. Sterker nog de bas gaat diep door tot wel 40hz, maar vooral ontzettend dynamisch en met veel meer definitie en tonaliteit dan ik gewend was. Kwam voor het eerst een roommode tegen rond de 45-50hz waardoor ik zelfs de poort nog iets moest dempen. Van laag tot hoog heel homogeen, los en dynamisch. Zet een waanzinnige stage neer waar je ook heel goed dingen in kan onderscheiden met een hele goede focus op wat er gebeurd. Daardoor kan je de artiesten en hun uitvoering gewoon heel goed volgen en boeit het meer.

 

Livemuziek klinkt levendiger dan ooit, want je 'ziet' het gewoon voor je gebeuren. Wel vaker hele gedetailleerde (paneel)luidsprekers beluisterd maar nog nooit waarbij het detailniveau zo op zijn plek viel om een totaalplaatje te schetsen en waar de dynamiek van laag, midden tot hoog zo realistisch bij elkaar hoorde.

 

Niet combineren met een overgedetailleerde of te levendige set. Met goed tunen en afstemmen met de rest is dit gewoon een heel erg mooie speaker.

Edited by Kraantje
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...