Jump to content

Spatial


carl
 Share

Recommended Posts

Vandaag met mijn zoon naar versterkers geluisterd. Zoals het er nu uitziet gaat hij voor een Prima Luna EVO 200 i. Het apparaat is redelijk hufterproef en dat lijkt me dus wel wat voor mijn zoon 😁  Maar ja als je dan toch even naar Kampen naar Novus audio gaat kijk je toch even naar andere zaken. Ik vond deze LS wel leuk en ik ga er zeker nog een keer naar luisteren: geschikt voor buizen en ook kleine ruimten. Iemand wel eens gehoord?

 

https://www.novusaudio.nl/merken/spatial-europe/no-7

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Ik ben nooit zo bezig geweest met open baffle, maar deze Spatials hebben wel een behoorlijk rendement en kennelijk ook een goed laag. Verder weinig tot niets over die no 7 te vinden.

Link to comment
Share on other sites

Spatial blijkt dus een Amerikaans merk te zijn wat in licentie in Duitsland wordt vervaardigd voor de Europese markt. In de US wordt het niet via de normale handel verkocht dus je vindt er ook geen reviews over in de “onafhankelijke” Amerikaanse bladen. Overigens zien de in Duitsland gebouwde LS er geweldig uit met fraai fineer in plaats van het Amerikaanse spuitwerk. De Duitsers beweren dat ze de LS ook verbeterd hebben. De nummer 7 lijkt een eigen ontwikkeling te zijn. Die wil ik zeker een keer beluisteren. Ik zal ook nog wel eens een verwijzing geven naar een review van een ander model. 

Link to comment
Share on other sites

Ik hou het tegenwoordig allemaal een stuk minder bij dan vroeger. Dus nee ik had er nog niet van gehoord. Een 15 inch laag spreekt me in ieder geval wel aan. Voor mijn oren en beleving heb je een groot systeem nodig om de schaal en impact van zoals het in het echt is een beetje te benaderen. Er wordt in ieder geval een hoogwaardig filter gebruikt. Ik meen ook condensatoren van Duelund te zien en in ieder geval hoogwaardige spoelen. Nu heb ik veel gehoord maar open bafles eigenlijk nog nooit intensiever. Het is wel een flink prijskaartje voor deze speaker. In dat prijssegment en zelfs daaronder is de keuze reuze. In ieder geval hebben ze een iets hoger rendement dus buizen komen ook in beeld. 

Link to comment
Share on other sites

Een medelid van de audioclub is bezig geweest met een importeurschap voor de Spatials. Hij had twee versies in Amerika gekocht. Dat waren de versies met coaxiale compressie drivers.

 

Ik heb beide in een mooie opstelling beluistert. Mij viel op dat deze speakers bijzonder levendig en dynamisch klonken en dat er geen DSP nodig was. Hij had zoals gezegd twee versies. Ik vond de kleinere homogener dan de grotere klinken. Beide klonken wél een beetje PA-achtig. Dus niet zo precies. Ik ben de typenummers vergeten, maar het waren modellen zoals op de foto hieronder.

 

Spatial Europe No 1

 

Link to comment
Share on other sites

Buizen is voor mij voorwaarde Mediator dus LS moeten redelijk gevoelig zijn en een behoorlijk impedantie verloop hebben.  Ik moet eerlijk zeggen dat ik eigenlijk weinig alternatieven voor mijn luisterzolder weet voor mijn Monitor Audio 20 SE. Dat is namelijk nog een LS die gemaakt is onder het oude management. Mijn ruimte heeft  pakweg 50 meter vloeroppervlakte en vanwege de schuine wanden relatief weinig inhoud pakweg 55 kuub. 

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, Hans van Liempd said:

Een medelid van de audioclub is bezig geweest met een importeurschap voor de Spatials. Hij had twee versies in Amerika gekocht. Dat waren de versies met coaxiale compressie drivers.

 

Ik heb beide in een mooie opstelling beluistert. Mij viel op dat deze speakers bijzonder levendig en dynamisch klonken en dat er geen DSP nodig was. Hij had zoals gezegd twee versies. Ik vond de kleinere homogener dan de grotere klinken. Beide klonken wél een beetje PA-achtig. Dus niet zo precies. Ik ben de typenummers vergeten, maar het waren modellen zoals op de foto hieronder.

 

Spatial Europe No 1

 

Mooie open baffle.

Link to comment
Share on other sites

36 minutes ago, Hans van Liempd said:

Een medelid van de audioclub is bezig geweest met een importeurschap voor de Spatials. Hij had twee versies in Amerika gekocht. Dat waren de versies met coaxiale compressie drivers.

 

Ik heb beide in een mooie opstelling beluistert. Mij viel op dat deze speakers bijzonder levendig en dynamisch klonken en dat er geen DSP nodig was. Hij had zoals gezegd twee versies. Ik vond de kleinere homogener dan de grotere klinken. Beide klonken wél een beetje PA-achtig. Dus niet zo precies. 

 


Medelid en nooit op de Audioclub beluistert Hans ? 😀  Novus Audio zal ze wel rechtstreeks uit Bayern halen. Ik heb zondag exemplaren van 4000 euro gehoord. Ik was er niet helemaal kapot van voor mezelf, maar het systeem leek toch wel  heel veel potentie te hebben. Die no 7 schijnt hun meest verfijnde model te zijn en vandaar dat ik ze wel wil horen. Ik wil ze toch wel eens horen. Wat vind jij eigenlijk van open baffles? 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Die monitor audio die je hebt zullen ongetwijfeld iets goed doen aangezien je volgens mij ergens aangaf dat je die al zo lang hebt. Om dan over te schakelen naar een ander type systeem moet je je wat mij betreft afvragen of dat verstandig is. Meestal weet je al wel waar je van houdt. Ik zou het dan toch een beetje in dezelfde richting zoeken als je wilt overstappen. Een open bafle is wellicht dan een aardverschuiving. En er is nog steeds geen perfect systeem. Je kan dus beter kiezen wat je voorkeur is. Voor mij gaat dat richting hoorns of een systeem zoals een 15inch dual concentric dat erop lijkt en iets milder is en waar je iets dichter op kunt zitten. Van wat ik vroeger van monitor audio heb gehoord gaat dat richting een transparant systeem met veel detailweergave. Dan komt met mijn beperktere kennis eerst een merk als Focal in me op en in iets mindere mate Dynaudio en Dali. Hoewel ik begrijp dat het klankkarakter van Dynaudio iets gewijzigd zou zijn. Misschien ook wel een merk als Kharma of Wilson Audio hoewel dit inmiddels ook wel heel erg dure systemen zijn. Maar er zijn er vast nog meer. 

Edited by Mediator
Link to comment
Share on other sites

Met dank voor deze zeer goede analyse Mediator. Mijn oude adviseur Rob Willems van de Hifi winkel is vlak voor zijn pensioen nog langs geweest en vond dat ik waarschijnlijk het beste van mijn LS kon afblijven. Ik wil ook niet een totaal ander geluid. Het nadeel van die MA is wel dat ik de idee heb, dat het nog wat verder kan. Ik heb bij Audiolife een paar jaar geleden Devore Gibbon X luidsprekers beluisterd https://devorefidelity.com/devore-fidelity-speakers/gibbon-series/devore-fidelity-gibbon-x-speakers/ en op alle onderdelen die ik belangrijk vind (ruimtelijkheid, natuurlijkheid) vond ik ze wel beter dan de MA. Nu zijn deze Devore LS niet alleen bloedjeduur, maar ik kan me niet voorstellen dat ze voor een ruimte van mijn omvang niet te groot zijn. En om iemand dan te vragen ze een week thuis neer te zetten? Als Rob Wilms ze had verkocht, had ik ze zeker thuis uitgeprobeerd. Zijn winkel was op een kwartier afstand en hij wist dat als ik iets goed vond het ook gewoon kocht. Ik ga in ieder geval de Spatial een keer beluisteren bij Novus audio en dan weet ik wel of het iets voor me is of niet. Wordt vervolgd.

 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, carl said:


Medelid en nooit op de Audioclub beluistert Hans ? 😀  Novus Audio zal ze wel rechtstreeks uit Bayern halen. Ik heb zondag exemplaren van 4000 euro gehoord. Ik was er niet helemaal kapot van voor mezelf, maar het systeem leek toch wel  heel veel potentie te hebben. Die no 7 schijnt hun meest verfijnde model te zijn en vandaar dat ik ze wel wil horen. Ik wil ze toch wel eens horen. Wat vind jij eigenlijk van open baffles? 

 

We zitten met onze audioclub altijd ver vooruit met demo's volgepland. Even een paartje tussendoor doen past dan niet. En hij had ze alweer verkocht voordat er weer iets geplant kon worden. We hebben wel een demo met Emerald Physics. Ook een open baffle en ook door een medelid vertegenwoordigd. Die kon alleen niet zonder DSP.

 

http://www.aob-hifi.nl/Recensies/2008/JustListen/Images/04a.jpg

 

http://www.aob-hifi.nl/Recensies/2008/JustListen/JustListen.htm

 

En hierboven heb ik al geschreven wat ik er van vond:

16 hours ago, Hans van Liempd said:

Een medelid van de audioclub is bezig geweest met een importeurschap voor de Spatials. Hij had twee versies in Amerika gekocht. Dat waren de versies met coaxiale compressie drivers.

 

Ik heb beide in een mooie opstelling beluistert. Mij viel op dat deze speakers bijzonder levendig en dynamisch klonken en dat er geen DSP nodig was. Hij had zoals gezegd twee versies. Ik vond de kleinere homogener dan de grotere klinken. Beide klonken wél een beetje PA-achtig. Dus niet zo precies. Ik ben de typenummers vergeten, maar het waren modellen zoals op de foto hieronder.

 

Spatial Europe No 1

 

 

Link to comment
Share on other sites

Er zijn nogal wat mogelijkheden met open baffle, kant en klaar of zelfbouw.
Ikzelf ben heel tevreden met mijn Philips 12202,ze zien er niet gelikt uit maar klinken heel mooi.
Het zal ongetwijfeld beter kunnen.

Link to comment
Share on other sites

Dat is tot nu toe ook altijd mijn weg geweest Bloom vandaar dat ik al 20 jaar dezelfde LS heb. Helaas heb ik nooit een REL thuis uit kunnen proberen en zonder dat koop ik absoluut niet. Niet om het geld, maar omdat ik het gedoe niet wil van verkopen via marktplaats. Heb ik de tijd niet voor 🙃
 

Overigens is die Spatial no 7 niet zo groot hoor. Dan praat je over 110 hoog, 46 breed en 7 diep. Bovendien is het een tweeweg. 
 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, René N. said:

NĂłg een Open Baffle....:

 

Met ook 15" (fieldcoil) voor het laag. Én een grote baffle, wat m.i. beter is dan van die kleine oppervl....

 

 

Maar wat doen die LS nu concreet anders als gewone LS RenĂ© ?Jij kent mijn ruimte. Denk je dat zo’n open baffle een serieuze verbetering kan zijn?

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bloom said:

Grote panelen zijn vaak problematisch. Je kunt dan beter een kleiner maar fijn tweewegsysteem voor hoog en midden gebruiken en het laag apart doen, zoals wat ik gedaan heb met mijn wooferkorvenproject.

 

Ik denk het niet.... Maar ik ben dan ook een iets andere weg ingeslagen, overigens óók 2-weg. Ik vond dat project ook niet zo logisch, met zo'n schommelend frame en zonder baffle. Maar zo gaat ieder zijns weegs hé......

Link to comment
Share on other sites

Het klinkt schitterend hoor. En je hoeft de korven niet zo kaal te laten als ik gedaan heb, je kunt probleemloos een paar geleiders monteren om alles met luidsprekerdoek af te dekken. Het neemt in elk geval veel minder plaats in dan als je echt een baffle moet gebruiken en ik ondervind geen nadelen door het gebrek aan zo'n baffle.

Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, carl said:

 

 

Maar wat doen die LS nu concreet anders als gewone LS RenĂ© ?Jij kent mijn ruimte. Denk je dat zo’n open baffle een serieuze verbetering kan zijn?

 

Geen idee Carl of ze een verbetering zullen zijn. Jouw ruimte is niet héél groot qua kubieke meters, maar wél weer gunstig met die schuine wanden lijkt mij..... Bij mij is de breedte wat aan de smalle kant, maar ik heb wel weer veel ruimte naar achteren. Tja, wat is ideaal? We gaan het zien, in ons nieuwe huis....

 

 

Link to comment
Share on other sites

Je nieuwe huis kost je wel even tijd Rene. Wanneer verhuizen jullie?
 

Inmiddels een zeer lezenswaardige gebruikerservaring (zie onder reactie 12)

https://www.analog-forum.de/wbboard/index.php?thread/159770-spatial-no-7/&postID=2340352#post2340710

 

Mijn zoon heeft bij Novus audio een Prima Luna versterker gekocht. Omdat hij midden in de stad woont wordt hij morgen hier door Bernd van Novus Audio afgeleverd. Dan laat ik hem de zolder zien en als hij er brood in ziet ga ik de no 7 in ieder geval bij hem beluisteren. Ik doe er verslag van Hear.

 

 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Vijftig vierkante meter vind ik een behoorlijke afmeting voor een luisterkamer. Met een volwassen systeem vind ik het belangrijk dat er achter de luisterplek voldoende ruimte heb en dat er voldaan wordt aan een minimale breedte zodat de speakers voldoende uit elkaar kunnen en genoeg ruimte om zich heen hebben. 
 

Maar dan toch. Als ik even naar mijn ruimte kijk dan zit daar een kleine hoek ik die ik met de verbouwing eigenlijk wilde termineren. Helaas

bleek het een draagmuur. Ik heb/had in mijn kamer met mijn systeem een staande golf in het laag. Inmiddels is dat grotendeels opgelost met basstraps. Helemaal eruit is het niet maar het stoort niet meer. Dat gezegd hebbende naar mijn mening moet een ruimte geen al te grote problemen kennen en wordt naar mijn gevoel ten onrechte wel eens téveel om akoestiek gegeven. Mijn ervaring is dat als de set echt goed in elkaar steekt die negatieve effecten telkens naar de achtergrond verschuiven. Maar dat is mijn ervaring met mijn voorkeuren. Ik merk dat mijn systeem ook aardig bundelt. Dus op de luisterplek is het luider dan daarbuiten. Ik heb helaas geen goede ervaring met schuine daken en erkers. Ik zie liever de inhoud/ruimte.

 

Die Devore Gibbon X kende ik niet. Het merk zelfs helemaal niet. De laatste tien tot vijftien jaar ben ik eigenlijk niet meer naar shows geweest en geabonneerd op een blad ook niet meer. Volgens mij nog een show in Veldhoven een jaar of vijf geleden. En het laatste blad was het Duitse blad LP. Dat was trouwens wel een erg leuk blad maar de shop onderweg verkocht het op een bepaald moment niet meer in de tijd dat ik veel met de trein reisde. 
 

Speakers bepalen voor het grootste deel waar je naar luistert. Waarom ga je niet luisteren naar de laatste Monitor Audio? Ik las net een mooie test van de PL300II. De schrijver was er helemaal lyrisch over. Ik denk dat je dan meer ‘in je eigen straatje’ blijft. Overigens is tevreden zijn met wat je hebt ook niet verkeerd. Maar dat is naar andere systemen luisteren ook niet. Misschien moet ik zo’n open bafle ook eens op mijn lijstje zetten.
 

Vaak is beter in audio ook vooral anders. Aan anders wennen je oren, aan beter niet of nauwelijks. Mijn huidige set herinnert mij het meest aan een vroegere set die ik had en rond de tien mille kostte. Het is met de huidige set beter en ik kan makkelijk de gebieden aangeven waarop het beter en mooier presteert en waarin ik meer muziek hoor en er meer ingetrokken wordt. Maar toch had ik ook al goed kunnen leven met die andere set die voor mij evenzeer ‘klopte’. Het was alleen jammer dat die spullen kapot gingen en ik dacht verder te moeten met nieuwe spullen. Maar het punt is dat een beetje beter binnen je eigen type geluid een bak met geld kost. 

Edited by Mediator
Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, Mediator said:

Vijftig vierkante meter vind ik een behoorlijke afmeting voor een luisterkamer. Met een volwassen systeem vind ik het belangrijk dat er achter de luisterplek voldoende ruimte heb en dat er voldaan wordt aan een minimale breedte zodat de speakers voldoende uit elkaar kunnen en genoeg ruimte om zich heen hebben. 
 

Ik heb helaas geen goede ervaring met schuine daken en erkers. Ik zie liever de inhoud/ruimte.

 

Overigens is tevreden zijn met wat je hebt ook niet verkeerd. Maar dat is naar andere systemen luisteren ook niet. Misschien moet ik zo’n open bafle ook eens op mijn lijstje zetten.

 

Hoewel de zolder écht mooi ruim is, is het aantal kubieke meters wel een stuk minder door het schuine dak. Wellicht is het nu in totaal zo'n 75 m3 en als het recht zou zijn misschien wel 110 m3. Aan de andere kant, heb je met schuine wanden niet minder last van staande golven? Of is het alleen maar ånders en blijf je daar last van houden?

 

En tevreden zijn is voor de meesten hier wel lastig, we blijven nog veel zoeken naar het optimale in de eigen situatie. Maar het zou wel veel rust geven.... :huh:

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, René N. said:

Aan de andere kant, heb je met schuine wanden niet minder last van staande golven? Of is het alleen maar ĂĄnders en blijf je daar last van houden?

 


Natuurlijk kun je bij schuine wanden geen staande golven opbouwen. Dat is eigenlijk de ultieme niet-parallelle wandconstructie.

Alleen is er meer... zulke ruimtes hebben wel weer nadelen voor de opbouw van een overtuigend ruimtelijk beeld, hoe je de boel verder ook opstelt tov die schuine wanden.
Ze zorgen voor convergentie in het ruimtelijk beeld. Ze bundelen (versmallen) het geluidsveld enigszins.

Overigens is dat wel een compromis waarmee heel wat beter te leven valt als met staande golven.
Dan rest er niets anders dan beter matchende speakers te gaan zoeken.

Edited by thingman
Link to comment
Share on other sites

Met @Mediator ben ik het op veel punten erg eens. Zelf denk ik dat juist de interactie tussen ruimte, LS en opstelling dominant is. De ruimte is daarbij toch voor veel mensen een vaste waarde. Zelf heb ik op dit gebied het nodige gedaan wat goed is uitgepakt. Allemaal puur op het oor. Die MA 300 lijken me veel te groot voor de ruimte. Ik vind MA LS sinds Mo Iqbal daar weg is gegaan een stuk minder. Dan zou ik eerder aan Proac denken.
 

Mijn zolder is formeel 9 maal 6 RenĂ©, maar een gedeelte van het “knieschot” is dicht gebouwd met kastjes en daar zit veel “papier” in. Het knieschot zit trouwens juist in het deel waar de LS naar toe stralen. Ik schat de kamer eerder op 60 kuub dan 70.

 

Deels met je eens “thingman”. Volgens mij ben je wel eens bij Hans geweest. Wat ik bij hem vroeger erg slecht vond, was dat het geluidsbeeld zo laag lag. Dat heeft hij echter geheel goed gekregen. Ik heb dat trouwens in het begin ook gehad op zolder, maar nu staar het beeld op de juiste hoogte en achter de LS: het klinkt zeer goed. Misschien iets minder groot dan in mijn huiskamer, maar ja het leven is altijd een compromis. Er staat trouwens veel tegenover zoals veel beter laag. Audiomaat vertelde me indertijd dat het lage geluidsbeeld aan de vorm van de zolder lag. Rob Wilms verklaarde het meer uit de relatie tussen mid/hoog en laag. In ieder geval heb ik het weggekregen en als ik me kan verbeteren 😇

 

Ellie is naar Rotterdam oppassen. Vanavond lekker naar boven.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...