Jump to content

Voedingen, voedingen en voedingen.


Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

7 minutes ago, Arie Roos said:

Vraag: Zijn er ook ervaringen met accu's ( onder andere 12 V, 5 V en 3,3 V)voor de diverse apparaten, die moeten toch storingsvrij stroom kunnen leveren? en 's nachts opladen.

Ik ken wel mensen die dat zo doen. Maar een accu is ook niet ruisvrij.

Bij het opstarten van een PC moet je wél opletten dat de spanningen precies tegelijk op het moederbord komen. Of wanneer dat niet lukt, eerste de SSD of HD en daarna pas de spanningen op het moederbord.

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

Ik heb me suf gezocht naar fatsoenlijke connector voor op de voeding. De eis was, dat ze minimaal 5A aan kunnen en niet verwisselbaar zijn bij de verschillende voedingsspanningen. Ik heb nu bij Amazon een setje GX16 aviation connectors besteld. Een setje van 10 stekkers en 10 chassisdelen in 3, 4, 5, 6 en 8 polig. Dat lijkt me voor vier spanningen wel voldoende. Dinsdag in huis.

 

Link to comment
Share on other sites

Toch is dit een onderwerp wat mij bezighoudt. Is alles rondom externe voedingen een commercieel verhaal? Ik ga ervan uit dat de voedingen in bijvoorbeeld streamers toch ok zijn? Dat een externe voeding geen positieve invloed op de geluidskwaliteit heeft? De meningen zijn echter sterk verdeeld, op dit forum, maar ook bij de fabrikanten en zelfs bij recensenten. Zelf ervaren is natuurlijk het beste, echter ben ik op zoek naar een -onderbouwde- als het kan een niet al te technische onderbouwing/bevestiging: heeft een externe voeding wel/geen positief invloed op de uiteindelijke geluidskwaliteit? Of is er gewoonweg geen conclusie mogelijk rondom dit onderwerp? 

Link to comment
Share on other sites

49 minutes ago, Rob55 said:

heeft een externe voeding wel/geen positief invloed op de uiteindelijke geluidskwaliteit? Of is er gewoonweg geen conclusie mogelijk rondom dit onderwerp?

 

Een goede voeding ten opzichte van wat je nu hebt bied een verbetering, extern of intern.

 

Als je voeding de zwakste schakel in de keten is dan is de verbetering ook het grootst. Als het niet de zwakste schakel is dan is de opbrengst in meer kwaliteit per euro duidelijk minder, suboptimalisatie.

 

Link to comment
Share on other sites

Ik heb recentelijk in de mijn NAD M50, welke een SMPS voeding heeft, de elco's allemaal vervangen door Nichicon UFG Fine Gold. Een goede vriend heeft ook een M50 en nadat ik het toestel zo'n 200 uur had laten inspelen hebben we een vergelijk gemaakt tussen de mijne en de standaard versie. Aangenaam verrast, met de Nichicon speelt het toestel verfijnder, dynamischer en het ruimtebeeld is duidelijk verbeterd. Meer lucht rond de instrumenten.  Ik heb nog getwijfeld om lineaire voeding voor de NAD te bouwen, maar dat idee laat ik varen omdat de vooruitgang significant is.

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, kweetniet said:

Meer lucht rond de instrumenten...wat word daarmee bedoeld? Vind het altijd van die vage zinnen.

 

Dat de de muzikanten breder en dieper geplaatst stonden en scherper afgelijnd waren. Tja, hoe moet je geluid nu in godsnaam omschrijven.....

Link to comment
Share on other sites

In mijn optiek betekent dat: instrumenten staan verder uit elkaar. De instrumenten zijn makkelijker aan te wijzen. De instrumenten vormen geen brei. Dat alles maakt dat een muziekstuk nog beter is te definiëren. Uiteindelijk kan dat minder luistermoeheid geven. Ik denk wel dat er verhoudingsgewijs een kleine groep muziekliefhebbers hier nog op ‘letten’ …

Edited by Rob55
Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Gydo said:

 

Dat de de muzikanten breder en dieper geplaatst stonden en scherper afgelijnd waren. Tja, hoe moet je geluid nu in godsnaam omschrijven.....

👍 Inderdaad het podium, waar de opstelling van de muzikanten zo precies mogelijk wordt benaderd ..

Edited by Rob55
Link to comment
Share on other sites

Een aparte lineaire voeding rechtstreeks op de SSD van mijn streamer bracht meer homogeniteit en transparantie. Het extra toegevoegde buffer op de SATA voedingsstekker van deze SSD nog weer wat extra dynamiek en levendigheid.

 

Storingen die via voedingslijnen op de datalijnen en later de DAC in gaan, zorgen kennelijk voor jitter. Maar ook de verschillende componenten van een streamer/DAC kunnen elkaar storen.

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Hans van Liempd said:

'T zal best, toch heb ik het meer op goede lineaire voedingen. Ondanks het extra energieverbruik waar ik zeker geen voorstander van ben.

 

De praktijk wijst uit dat er kennelijk weinig goede geschakelde voedingenontwerpers zijn.

 

 

 Is dat vaak niet berust op een buikgevoel in plaats van de realiteit?

Maar ik onderschat de psyche niet, als je je er beter bij voelt moet je zeker voor een lineaire voeding gaan.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

De voeding begint langzamerhand wat te vorderen.

 

Zoals in het andere topic gemeld:

Quote

Mijn audiofiele dag bestond vandaag uit het meten van de werkelijk stromen in mijn streamer. We wisten de stroom tussen de voedingen en Pico voeding al wél, maar nog niet wat de verschillende spanningen opnamen. Nu dus wél. Gelukkig valt het allemaal mee en kan het oorspronkelijke plan met een relatief kleine trafo uitgevoerd worden.

 

12V wordt vrijwel alleen belast door de PinkFaun i2s kaart. Samen ongeveer, 320 mA = dus 'n kleine 4 Watt

5V wordt op het moederbord samengevoegd (bijna alles is doorverbonden) Samen ongeveer 830 mA = dus ruim 4 Watt

3,3V wordt doorverbonden en nemen samen 385 mA = dus ca. 1,3 Watt

Dan blijft de 5V van de SSD over, die zit nu op een SBooster. Die neemt gemiddeld 130 mA = 0,65 Watt

 

Deze meting was nodig om de warmtehuishouding in de lineaire voeding te kunnen berekenen. Bij elkaar wordt er continue ca. 10 W gebruikt tijdens het afspelen van een DSD bestand op JRiver. Omdat de buffers op de stekkers komen, kunnen deze elkaar niet beïnvloeden en vangen die de hogere (start)pieken en hoogfrequente storingen op. Mechanisch wordt het nog een kunstje om de regulatietransistoren elektrisch geïsoleerd, gekoeld te krijgen. Maar dat gaat ook wél lukken.

 

Deze voeding wordt dus speciaal voor mijn moederbordje (Asrock J5005-ITX) geoptimaliseerd. Voor stroom vretende streamers dus niet geschikt. Maar het doel was dus juist om een low-power streamer te bouwen. En dan in een high-end uitvoering. Dus tegengesteld aan de stroming die gaande is met streamers met 2 stuks 20 core processoren met zware voedingen. Die zijn kennelijk nodig om alle muziek naar DSD 512 te upsamplen. Maar mijn ervaring is juist dat het formaat zoals het is, het best klinkt. Dus zonder upsamplen. Lang dacht ik, dat upsamplen wel voordelen kon hebben. Vooral omdat het digitale filter hoger kan starten. Maar daar ben ik dus op teruggekomen. Door al dat rekenwerk worden streamers zwaarder belast en gaan steeds stresseriger klinken. Dat is dus met heftige PC's wel op te lossen, maar die gaan dus ver boven mijn budget. Vandaar de low power versie.

 

Ik ben benieuwd hoe ver we komen. Ik zou dit t.z.t. wel eens naast een Taiko of iets dergelijks willen horen. Op de audioclub zijn een aantal leden bezig met de zware PC's met dito voedingen. Wanneer het daar klaar is, wil ik wel eens gaan sjouwen. Zo'n zwaar ding is nauwelijks verplaatsbaar anders zou een vergelijk hier het mooist zijn.

 

Nu is het gelijkricht- en afvlakdeel klaar en het printje voor de 5 V regeling is ook klaar. Morgen ga ik deze in het kastje inbouwen en van koeling voorzien. De 12V en 3,3V volgen daarna. En dan moet het bufferdeel voor in de PC nog gemaakt worden.

Chris heeft beloofd, dat deze voeding unieke eigenschappen krijgt. 120 dB onderdrukking van elke vorm van ruis, ook hoogfrequent en niet gevoelig voor wisselende stroompieken. Maw de spanning blijft onder alle verwachte omstandigheden gelijk.

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...