Jump to content

Voedingen, voedingen en voedingen.


Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

On 2-10-2022 at 11:07, Duclaasie said:


Ik begrijp dat iedere partij in de keten een ( goed belegde) boterham wil verdienen, en dat gun ik een ieder dan ook van harte. De vraag is dan ook of je de meerprijs voor een merk eigen voeding over hebt, of voor een derde partij (Farad, Sbooster, Teddy Pardo enz.) kiest. 

Ik weet niet, hoor. Maar jij had het over dat de Feickert voeding DUUR was voor dat beetje onderdelen wat erin zit. Daar reageerde ik op........dat je voor het gemak er wel bij vergat dat er ook nog andere kosten waren. En die andere kosten heb ik benoemd.
En dan krijg ik bovenstaande quote als antwoord daarop en daar kan ik niet zoveel mee als ik in heb gehaakt op je eerdere antwoord waar jij het woord "duur" hebt gebruikt.
Ik weet uit eigen ervaringen dat een losse voeding van een ander willigkeurig merk NIET ALTIJD past bij een platenspeler. Transrotor maakt ook eigen voedingen voor zijn  draaitafels en dat zijn toch echt wel de betere voedingen voor hun eigen draaitafels.
Zelfs een Dr Fuss voeding (alternatieve voeding speciaal gemaakt voor Transrotor) is minder dan de instapper voeding (Studio) van Transrotor en dat is door een shoot-out test gehoormatig bewezen. Een SBooster als voeding voor een draaitafel zou ik niet adviseren, want de SBooster is echt alleen voor netwerkmuziekspelers, hoofdtelefoonversterkers en/of D/A-converters gemaakt (zo staat dat te lezen op hun website).

Link to comment
Share on other sites

On 2-10-2022 at 11:21, Gydo said:

Hahaha, een goed belegde boterham....... wel als dealer moet je eerst investeren en als je bv in 1 product investeert moet je er 2 verkopen om je investering terug te verdienen, dus vanaf het 3de product maak je "winst", maar je moet de winkelhuur, verwarming en andere kosten er ook af trekken.  Dus een goed belegde boterham is eerder beperkt, tenzij je continu sets van meer dan 100k€ verkoopt.

Wat de handel een stuk kapot maakt is dat sommige importeurs (lees: niet allemaal, gelukkig maar!) klanten ontvangen en rechtstreeks verkopen.

Ik stel me al langer vragen over het nut van importeurs. Sommigen geven een uitstekende begeleiding en dat is een echt meerwaarde maar audioproducten zouden een stukje goedkoper zijn moest er geen importeur tussen zitten. Bepaalde merken werken zo , ik denk even aan B&W.

Voor het overgrote deel ben ik het totaal met je eens. In deze huidige tijd en waar internet de wereld echt met elkaar heeft verbonden is het (bijna) normaal geworden om een product te bestellen via een webshop o.i.d. Zo is het ook met audio tegenwoordig. Elke winkelier die meegaat met zijn tijd zal ook een webshop ernaast hebben. Wat ook al jaren is is dat er importeurs zijn die ook eigen winkels hebben en verkopen. Er zijn ook importeurs die rechtsreeks verkopen aan de consument en wel of geen dealers hebben.
Een goed belegde boterham in de audiobranche is lastig als beginnend zelfstandige in deze huidige tijd met de huidige huurprijzen per vierkante meter.

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, kappa7 said:

Als winkel in de audio branche wordt er een marge gepakt van 100% op de inkoop prijs, dat is best veel te noemen.

Natuurlijk heb je als winkel kosten om je product aan de man te brengen maar de grootste kosten post wordt al voor je gedaan door de importeur of fabrikant namelijk het maken van reclame voor het product. Wat overblijft is dan de verwarming van je toko en een eigen inkomen.

Wat mij betreft is dat behoorlijk betaald met die 100% marge.

Natuurlijk heb je dan nog wel aantallen nodig om aan een goede boterham te komen maar daar komt dan je toegevoegde waarde als goede verkoper naar voor.

Je moet immers niet reclame maken voor het product wat je verkoopt maar voor je zelf. Mensen verlijden om die aanschaf bij jou te komen doen.

Op internet hebben de meeste mensen zich al wel overtuigt dat de aanschaf gedaan moet worden maar hoe krijg je die mensen dan naar jou toko?

Kortom de toegevoegde waarde van een winkel is niet heel anders meer als dozenschuiven. iets waar de Amazons en Mediamarkts erg goed in zijn geworden.

Deze winkels leveren marge in tegen meer omzet waardoor de aantallen omhoog gaan en uiteindelijk er meer verdiend wordt.

Of we daar als consument blij mee moeten zijn hangt af van aan wie je het vraagt. Ik zelf vind het prima en koop daar waar ik het goedkoopst aan het product kan komen wat ik wil hebben.

Een ander heeft dan weer meer service nodig, ook prima.

Dat is maar gedeeltelijk waar. Sommige fabrikanten hanteren de normale winstpercentages en dan verdient een winkelier zeker 100 % op de inkoopprijs. Mar die 100% is natuurlijk geen NETTO 100% winst. Ook de winkelier heeft zijn kosten als zijnde zijn marketing (adverteren in plaatselijke blaadjes, bioscopen, regiotelevisie), overhead kosten als zijn de huur, gas, water en gemeentelijke belastingen enz. En dan nog personeelskosten, transportkosten ( eigen auto zaak) en nog verdere bijkomende kosten.
Ik weet ook uit eigen ervaring dat er fabrikanten zijn die geen 100% marge geven aan een winkelier. Zo heb ik een accessoires product verkocht waar ik slechts maximaal 6 euro bruto winst opmaakte en NETTO hield ik daar een 1,50 euro aan over. Dus ik verkocht iets en waar ik dan onderaan de streep 1,50 euro aan overhield in mijn eigen portemonnee. Het product kostte de consument 65 euro.

 

Link to comment
Share on other sites

On 2-10-2022 at 13:56, Seed7 said:

.......

Winkel huur is ook een heet hangijzer, zeker in Nederland. Absurde m2 prijzen die niet omlaag kunnen omdat anders de bank piept. Hier staat een groot deel van het centrum leeg of er zitten pop-ups en ramsh-winkels die met een maand of twee weer weg zijn.

 

Echte service mag betaald worden. Dat is (me) wat waard.

Eens !! Winkelhuur prijzen zijn belachelijk hoog in bepaalde delen van Nederland. Zeker in de Randstad. Je ziet ook dat er een verschuiving plaatsvind bij de grote ketens die uit de hoofdwinkelstraten aan het verdwijnen zijn en naar de straten gaan die net buiten het hoofdwinkelgebied vallen. In de hoofdwinkelstraten zie je dan ook inderdaad veel leegstand of van die popup stores.
En ik betaal ook graag voor 'echte' service!!!

 

22 hours ago, carl said:


Op dit gebied mag je nog wel op cursus Seed 😀 Het is natuurlijk wel een markt, maar ik denk dat de netto rendementen bij verhuur wel meevallen. 

 Nou misschien zelf nog even op bijscholing cursus😉.
De huurprijzen voor winkeliers is schrikbarend gestegen de laatste jaren, zeker op de zo gehete A locaties. Zeker in de Randstad. Zie mijn antwoord hierboven naar Seed7.
Ik weet hier in het Gooi dat er winkelhuren zijn die zijn verdubbeld het afgelopen jaar per vierkante meter. Wat eerst 50 euro per vierkante meter moest kosten moet nu 100 euro kosten.

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Gydo said:

Ik heb een apart topic geopend over deze zaken zodat we het voedingstopic van Hans niet verder hoeven te vervuilen. Misschien kunnen jullie daar verder in reageren.

Hoezo? Het gaat toch over voedingen. Verder is dat een taak voor het beheer, als deze vindt dat het teveel afwijkt o.i.d.
Daarbij is dit niet het eerste topic wat afwijkt of offtopic gaat.

Edited by audiofreak
aanvulling van het antwoord
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, audiofreak said:

Hoezo? Het gaat toch over voedingen. Verder is dat een taak voor het beheer, als deze vindt dat het teveel afwijkt o.i.d.
Daarbij is dit niet het eerste topic wat afwijkt of offtopic gaat.

Ja hoor, voor mij allemaal prima. Maar ik zie geen enkel verband met jou reactie en de voeding die Hans wil bouwen. Maar geen probleem, het zal wel aan mij liggen.

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, Gydo said:

Ja hoor, voor mij allemaal prima. Maar ik zie geen enkel verband met jou reactie en de voeding die Hans wil bouwen. Maar geen probleem, het zal wel aan mij liggen.

Betrek het niet teveel op jezelf. Het is hooguit een andere interpretatie en verschil van uitleg van jou en mij. En voel het ook niet als een aanval of zoiets.

Het verband is dat ik reageer op Duclaasie die begon over DR Feickert voeding voor analoge apparatuur en dan in een latere reactie ook een SBooster voeding noemt. Een SBooster is voor digitale apparatuur en dat lees je ook op de website van de fabrikant.

Vandaar dat ik ook quote en daarop reageer. Zodat je duidelijk kan zien waar ik op reageer.



En als het beheer vindt dat er teveel offline is gegaan zal de beheerder het wel afsplitsen o.i.d.  Dat vind ik prima.
Maar mijn antwoord past niet echt tussen jouw geopende topic, want dan zou Duclaasie's antwoorden er ook in moeten om het volledig te houden. Ik kan dat niet toevoegen als lid. De beheerder zou dat wel kunnen.

Edited by audiofreak
Link to comment
Share on other sites

Dus terug naar de voedingen....

 

Gisteren heb ik het printje op de SSD geschoven en op de SBooster aangesloten.

En wat er toen gebeurde, kan ik bijna niet omschrijven. Het klonk altijd al erg open en dynamisch, maar dat is nu weer enorm toegenomen. Of zoals m'n broer het zei na enkele beluisterde fragmenten. Het is net alsof je bij het concert bent en de artiesten in de kamer staan. Ook het uitklinken en ruimte-informatie zijn flink verbetert.

Waarom is dit niet eerder bedacht? Lange draden die gereguleerde stroom naar componenten voeren, veroorzaken dus duidelijk hoorbare storingen. Misschien is de PICO voeding hier ook in het voordeel. Voor de PC wordt nu ook een voeding ontworpen en gebouwd met een buffer op of vlakbij de ATX connector. Daar wordt nu op gebroed.

 

Vanavond is de aftrap van de thuisdemo's hier voor de audioclub. Tijdens deze eerste avond komen er drie mensen die erg bezig zijn geweest met streaming en de bijbehorende voedingen. Een van de drie heeft zelfs aan PC's en voedingen bijna 1 m3 ruimte nodig. Heel extreem.

Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, Hans van Liempd said:

Lange draden die gereguleerde stroom naar componenten voeren, veroorzaken dus duidelijk hoorbare storingen.

Heb je wel eens aan de mogelijkheid gedacht dat niet de draden maar de andere componenten in je PC de oorzaak kunnen zijn?
USB controllers, VRM's van de CPU, netwerkcontrollers enz enz

Vooral wat je zegt over de ruimtelijke informatie, de low level details.

 

Die draden zijn net antennes...

 

Leuk, die proefjes👍

Edited by Geerdie
Link to comment
Share on other sites

48 minutes ago, Geerdie said:

Heb je wel eens aan de mogelijkheid gedacht dat niet de draden maar de andere componenten in je PC de oorzaak kunnen zijn?
USB controllers, VRM's van de CPU, netwerkcontrollers enz enz

Vooral wat je zegt over de ruimtelijke informatie, de low level details.

 

Die draden zijn net antennes...

 

Leuk, die proefjes👍

 

Natuurlijk, van alles geprobeerd en zo veel mogelijk uitgeschakeld. USB gebruik ik voor het zendertje van het draadloze toetsenbord en muis en de WiFi dongle. Dat is laatste voor mij een grote verbetering t.o.v. kabels.

 

Het gaat er niet alleen om, dat die draden antennes zijn, maar dat pieken ontstaan door de stroomverbruik van de SSD hun weerslag hebben op de lineaire voeding. En deze vuile voeding voedt dan weer de SSD die met het moederbord is verbonden. De SSD vervuilt zijn eigen nest zeg maar.

 

@Duclaasie, afscherming voorkomt niet dat de spanning door de SSD vervuilt wordt.

Link to comment
Share on other sites

Wat vooral helpt is het segmenteren van voedingen dus de afzonderlijke delen een eigen voeding geven.

Dat is precies wat Hans nu ook aan het doen is.

Dat werkt overigens ook in het analoge domein. elke trap zijn eigen voeding.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, kappa7 said:

Wat vooral helpt is het segmenteren van voedingen dus de afzonderlijke delen een eigen voeding geven.

Dat is precies wat Hans nu ook aan het doen is.

Dat werkt overigens ook in het analoge domein. elke trap zijn eigen voeding.

 

Precies, maar het gaat straks nog wat verder omdat elke spanning een eigen regulatie en daarna een eigen buffer krijgt. Dat resulteert in nauwkeurige spanningen, die onder alle omstandigheden ook nauwkeurig blijven.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Gydo said:

Wel Hans, in de NAD M50 zit een schakelende voeding en ik ga ook eens hobbyen en er een lineaire voeding voor bouwen. Ik ben benieuwd of ik op die manier nog verbeteringen kan aanbrengen.

Dat zal zeker nog wel wat kunnen brengen. ik zie een relatief kleine SPU met 9 draden aangesloten. 4 spanningen en een controledraad?

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, Hans van Liempd said:

Precies, maar het gaat straks nog wat verder omdat elke spanning een eigen regulatie en daarna een eigen buffer krijgt. Dat resulteert in nauwkeurige spanningen, die onder alle omstandigheden ook nauwkeurig blijven.

Ja dat is dan uiteindelijk wel het resultaat.

 

Link to comment
Share on other sites

Kan hier zo niet uit halen wat de voedingen voeden.

je wil immers eerst de verschillende circuits identificeren en zien of deze apart gevoed kunnen worden.

In mijn ervaring zit daar de meerwaarde, het ontlasten van de voedingen door zo veel mogelijk uit elkaar te halen. dus stel je hebt 3 verschillende circuits die elk 5V nodig hebben dan dus ook gelijk 3 zelfstandige 5V voedingen bouwen.

 

Link to comment
Share on other sites

Op de ATX stekker zitten meerdere 5V en 12V aansluitingen. Er hoeven er echter maar enkele gebruikt te worden.

 

Op dit plaatje is nog goed te zien hoe een andere zelfbouwer het in eerste instantie aansloot. Later is de bekabeling drastisch aangepast, maar qua overzicht is deze wel handig.

 

ATX-done.thumb.jpg.8ec56c8ea6a55c7ad410b2c1d53d8b9b.jpg

Link to comment
Share on other sites

On 4-10-2022 at 10:55, Hans van Liempd said:

Dus terug naar de voedingen....

.

Vanavond is de aftrap van de thuisdemo's hier voor de audioclub. Tijdens deze eerste avond komen er drie mensen die erg bezig zijn geweest met streaming en de bijbehorende voedingen. Een van de drie heeft zelfs aan PC's en voedingen bijna 1 m3 ruimte nodig. Heel extreem.

 

De eerste demo zit er op. In het begin waren de luisteraars redelijk sceptisch. De heavy methode van het Audiophile Style Forum was immers het beste?

 

Omdat iedere set anders klinkt, én omdat je moet wennen aan het geluid (het klinkt altijd anders als thuis) heb ik eerst wat onbekende muziek gespeeld, goed opgenomen, maar de meeste muziekliefhebbers kennen ze niet. En ja, aan elke opname is wel wat aan op te merken.

 

Daarna wat muziek gespeeld die wél bekend was. En dan valt op dat mijn set meer laag weergeeft dan de sets van twee van de drie luisteraars. Maar een van de twee is hard aan het werken om dat op peil te krijgen en de andere heeft gesloten kasten. De W/P's zijn basreflexkasten. Bovendien heb ik een kleine staande golf op 45 Hz.

 

Na veel muziek af te spelen (op aanzienlijk hoger niveau dan ik gewend ben) was iedereen er toch wel uit. Zelfs de meest kritische luisteraar vond dat het allemaal precies klopte. Detaillering, diepte en ruimtelijkheid en uitklinken. De focussering hadden ze zelfs nog niet eerder op dit niveau gehoord. En dat het allemaal erg natuurlijk klonk. Erg positief dus.

 

Een van de drie, die mijn set eerder beluistert heeft, merkte op dat het wél was veranderd. Waar hij twee jaar geleden het gevoel had om in een grote koptelefoon te zitten, was dat gevoel nu helemaal weg.

 

We hebben ook het verschil tussen JRiver en Audiophile UPnP Renderer beluisterd. De laatste kwam er het best uit. Vooral de ruimtelijke informatie werd geprezen. 

 

Ik ben er van overtuigd, dat er zonder de SSD voeding meer kritiek geweest zou zijn.

 

Maar toch... ik heb zelf het gevoel dat JRiver het laag weer wat kernachtiger weergeeft. Vandaag dus weer eens wat instellingen in JRiver gewijzigd. Dithering uitgezet, en beide programma's in Windows voorrang gegeven. Bovendien nog een onbelangrijke app op de PC uitgezet. Een telefoonkoppeling heb ik niet nodig om muziek te spelen.

 

Het resultaat.. Dat ik eerst weer eens uitgebreid ga luisteren voordat ik ga kiezen.

 

Volgende week heb ik drie thuisdemo's.

 

Wordt vervolgd dus.

 

 

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

On 3-10-2022 at 17:24, audiofreak said:

Voor het overgrote deel ben ik het totaal met je eens. In deze huidige tijd en waar internet de wereld echt met elkaar heeft verbonden is het (bijna) normaal geworden om een product te bestellen via een webshop o.i.d. Zo is het ook met audio tegenwoordig. Elke winkelier die meegaat met zijn tijd zal ook een webshop ernaast hebben. Wat ook al jaren is is dat er importeurs zijn die ook eigen winkels hebben en verkopen. Er zijn ook importeurs die rechtsreeks verkopen aan de consument en wel of geen dealers hebben.
Een goed belegde boterham in de audiobranche is lastig als beginnend zelfstandige in deze huidige tijd met de huidige huurprijzen per vierkante meter.

En er zijn ook fabrikanten die rechtstreeks verkopen aan de consument!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...