Jump to content

Voedingen, voedingen en voedingen.


Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Mijn streamer wordt gevoed door een Farad. 

Neem hem mee op je shortlist.

Gebouwd door Mathijs ( bekende voor je van PinkFaun).

Grote upgrade t.o.v de standaard ingebouwde Mano Ultimo voeding.

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Buell said:

Mijn streamer wordt gevoed door een Farad. 

Neem hem mee op je shortlist.

Gebouwd door Mathijs ( bekende voor je van PinkFaun).

Grote upgrade t.o.v de standaard ingebouwde Mano Ultimo voeding.

 

Ik heb natuurlijk al lineaire voedingen. Deze heb ik vergeleken met enkele andere voedingen waaronder de nieuwe Sbooster en Faradvoedingen. Het verschil was dusdanig klein, dat ik toen niet heb besloten de voedingen te vervangen.

 

Nu is m'n broer op iets anders aan het broeden. Omdat volgens hem de lange kabels tussen voeding en moederbord en SSD niet ideaal zijn. Beter helemaal geen kabels is zijn idee. Nu zit de Picovoeding rechtstreeks op de ATX connector. Op zich is dat qua kabellengte ideaal, maar een Pico is ook een schakelende voeding die ook weer storing veroorzaakt.

 

Mattijs ken ik natuurlijk wel. Die is prima bezig met zijn huidige Farad spullen, Jord van PinkFaun ook. Die is met streamers weer heel veel verder gekomen.

Link to comment
Share on other sites

Waarom gebruik je de HDMI uitgang niet voor de muziek, ik meende dat je DAC een HDMI ingang had, of had je zo een overbodige PCI kaart?

 

 

Dan kun je ook met I²S uit naar de DAC. Dat je daar dan een galvanische scheiding gebruikt lijkt mij ook een prima optie. De laatste "clock" is de belangrijkste..!!!!

Edited by HansP
Link to comment
Share on other sites

I²S heeft absoluut de nodige voordelen, maar ik heb het verschil eens beluisterd via de Mola Mola Tambaqui, die via I²S was aangesloten en ook via Spdif. Met de beste wil van de wereld kon ik geen verschil horen. Bruno zei dat ze erg veel werk in de Dac hadden gestoken in het zo ongevoelig te maken aan klokjitter.

Wat ik onlangs zelf ervaren heb, doordat de mantel van een digitale kabel intern slecht was (deels onderbroken, echt een fabricatiefout), pikte de kabel storingen op, zo goed als zeker een RF probleem. Dat maakte een groot verschil, het geluid was soms echt hard, kil en een veel minder 3D beeld. O ja, ik maak gebruik van de symmetrische Spdif connectie.

Link to comment
Share on other sites

Quote

I2S

 

 

Het is een ultra simpel serieel protocolletje voor het overbruggen van maximaal enkele cm's op een printplaat. Een 'clock' signaal (en/of een externe maar dat is niet gestandaardiseerd). Een 'word select' signaal en de data.

 

Het hoe van de data is in principe gestandaardiseerd maar iedereen piest op z'n eigen manier tegen het paaltje zodat je eerst met je neus in de specs van onderdelen en schakelingen moet en het niet (meer) blindelings kunt gebruiken. Ontworpen voor twee kanalen, maar 8 kan ook als je de frequentie maar voldoende verhoogt. De ontvanger moet dan ook maar snappen wat je wilt.

 

Het is slechts een data pomp. Er is geen Ack retour pakketje, er is geen foutcorrectie, niets.

 

Het is niet voor kabels ontworpen. Geen standaard connectoren, geen standaard bedrading. In- en uitgangsimpedanties van de chips zijn niet voor kabelgebruik gemaakt. Hierdoor kan de 'word clock' uit de pas gaan lopen afhankelijk van de kabellengte en kwaliteit. Er moet dus weer iets achter geknutseld worden waar iedereen zich op zijn eigen manier vrolijk op uit leeft

 

Kortom een enkele garantie van compatibiliteit en als je kabel invloeden wilt moet je dit gebruiken.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Klopt je bent daarvoor aan de grillen van de fabrikant overgeleverd.

Echter zo lang je maar bij dezelfde club blijft gaat het vaak wel goed.

Het doosje van Hans heeft een eigen i2s kaart van dezelfde fabrikant en is gewoon een prima oplossing zo lang je maar niet wil gaan wisselen van doosjes.

 

Link to comment
Share on other sites

Om verder te gaan op de voedingen, waarom zou een Feickert Lineaire voeding 895,- moeten kosten als dit de inhoud is … Behalve dan natuurlijk commercieAFA0-DA14-F77-C-42-B7-B896-554-A9-BDC849

 

ik kan mij niet voorstellen dat de trafo en overige componenten zó duur moeten zijn. 

Edited by Duclaasie
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Duclaasie said:

Om verder te gaan op de voedingen, waarom zou een Feickert Lineaire voeding 895,- moeten kosten als dit de inhoud is … Behalve dan natuurlijk commercieAFA0-DA14-F77-C-42-B7-B896-554-A9-BDC849

 

ik kan mij niet voorstellen dat de trafo en overige componenten zó duur moeten zijn. 

Ach. Een Taiko ATX voeding heeft zelfs nog geen kastje en kost excl. BTW €1250,-.

Het gaat er tegenwoordig meer om, wat de gek er voor geeft.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Hans van Liempd said:

Ik vind SPdif dan ook een beter klinkende oplossing dan USB. Maar SPdif kan dan weer max. 24 bits 192 kHz. Nou kan mijn i2s ook niet veel meer,maar zou wel tot meer in staat moeten zijn. Puur een software probleem.

USB wordt ook omgezet naar i2s waarmee het uiteindelijk naar de dac chip gaat.

SPdif overigens ook.

De grens van i2s is dus inderdaad niet 24/192 maar ligt wel heel veel hoger.

 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Duclaasie said:

Om verder te gaan op de voedingen, waarom zou een Feickert Lineaire voeding 895,- moeten kosten als dit de inhoud is … Behalve dan natuurlijk commercieAFA0-DA14-F77-C-42-B7-B896-554-A9-BDC849

 

ik kan mij niet voorstellen dat de trafo en overige componenten zó duur moeten zijn. 

Voedingen zijn de nieuwe kabels voor de audio industrie.

Goed koop te produceren en mensen hebben er een vermogen voor over.

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, Duclaasie said:

Om verder te gaan op de voedingen, waarom zou een Feickert Lineaire voeding 895,- moeten kosten als dit de inhoud is … Behalve dan natuurlijk commercieAFA0-DA14-F77-C-42-B7-B896-554-A9-BDC849

 

ik kan mij niet voorstellen dat de trafo en overige componenten zó duur moeten zijn. 

Voor je gemak vergeet je de bijkomende kosten. Wat dacht je van de productiekosten?  Zoals het aantal stuks wat er geproduceerd word.
En de mensen achter het product, zoals de importeur, de verkoper. De transportkosten. De ontwikkelingskosten. De marketingkosten. En mogen dan ook nog de fabrikant, de importeur en de winkelier ook nog wat verdienen (winst). De belastingdienst wil ook nog een groot percentage ervan. 
Vergeet daarbij ook niet dat de meeste audiofabrikanten kleine fabrikanten zijn, zeker in de nichemarkt en deze fabrikanten zich geen grote aantallen kunnen bestellen of produceren.
Kortom, er komt meer bij kijken dan alleen wat onderdelen (trafo en componenten). Ook kun je je afvragen wat de term "duur" inhoudt of is. Voor mij is "duur" iets wat je niet kunt betalen of niet wilt betalen.
 

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, audiofreak said:

Voor je gemak vergeet je de bijkomende kosten. Wat dacht je van de productiekosten?  Zoals het aantal stuks wat er geproduceerd word.
En de mensen achter het product, zoals de importeur, de verkoper. De transportkosten. De ontwikkelingskosten. De marketingkosten. En mogen dan ook nog de fabrikant, de importeur en de winkelier ook nog wat verdienen (winst). De belastingdienst wil ook nog een groot percentage ervan. 
Vergeet daarbij ook niet dat de meeste audiofabrikanten kleine fabrikanten zijn, zeker in de nichemarkt en deze fabrikanten zich geen grote aantallen kunnen bestellen of produceren.
Kortom, er komt meer bij kijken dan alleen wat onderdelen (trafo en componenten). Ook kun je je afvragen wat de term "duur" inhoudt of is. Voor mij is "duur" iets wat je niet kunt betalen of niet wilt betalen.
 


Ik begrijp dat iedere partij in de keten een ( goed belegde) boterham wil verdienen, en dat gun ik een ieder dan ook van harte. De vraag is dan ook of je de meerprijs voor een merk eigen voeding over hebt, of voor een derde partij (Farad, Sbooster, Teddy Pardo enz.) kiest. 
 

 

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Duclaasie said:


Ik begrijp dat iedere partij in de keten een ( goed belegde) boterham wil verdienen, en dat gun ik een ieder dan ook van harte. De vraag is dan ook of je de meerprijs voor een merk eigen voeding over hebt, of voor een derde partij (Farad, Sbooster, Teddy Pardo enz.) kiest. 
 

 

Hahaha, een goed belegde boterham....... wel als dealer moet je eerst investeren en als je bv in 1 product investeert moet je er 2 verkopen om je investering terug te verdienen, dus vanaf het 3de product maak je "winst", maar je moet de winkelhuur, verwarming en andere kosten er ook af trekken.  Dus een goed belegde boterham is eerder beperkt, tenzij je continu sets van meer dan 100k€ verkoopt.

Wat de handel een stuk kapot maakt is dat sommige importeurs (lees: niet allemaal, gelukkig maar!) klanten ontvangen en rechtstreeks verkopen.

Ik stel me al langer vragen over het nut van importeurs. Sommigen geven een uitstekende begeleiding en dat is een echt meerwaarde maar audioproducten zouden een stukje goedkoper zijn moest er geen importeur tussen zitten. Bepaalde merken werken zo , ik denk even aan B&W.

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Gydo said:

Ik stel me al langer vragen over het nut van importeurs. Sommigen geven een uitstekende begeleiding en dat is een echt meerwaarde maar audioproducten zouden een stukje goedkoper zijn moest er geen importeur tussen zitten. Bepaalde merken werken zo , ik denk even aan B&W.

 

Voor fabrikanten binnen Europa, helemaal eens. Voor fabrikanten van buiten Europa zou er een in Europa genoeg moeten zijn. Importeurs zijn meer en meer alleen een kleine logistieke schakel geworden dan een "service unit".

 

Het is wel triest dat fabricage spotgoedkoop moet en er vervolgens een hele boom aan "handophouders" tussen zit voor het product bij de consument ligt. Dat begint bij grote bedrijven al bij de interne structuur waar de fabriek aan een interne klant levert die vet marge pakt. Dat dan twee of drie keer voor het product de fabriekshal of het magazijn verlaat. Die marge is natuurlijk in procenten, alsof het goedkoper is een 5kg doos gewoon product te "schuiven" en duurder om 5kg duur product te "schuiven". Gelijke handeling.

 

Winkel huur is ook een heet hangijzer, zeker in Nederland. Absurde m2 prijzen die niet omlaag kunnen omdat anders de bank piept. Hier staat een groot deel van het centrum leeg of er zitten pop-ups en ramsh-winkels die met een maand of twee weer weg zijn.

 

Echte service mag betaald worden. Dat is (me) wat waard.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Gydo said:

Hahaha, een goed belegde boterham....... wel als dealer moet je eerst investeren en als je bv in 1 product investeert moet je er 2 verkopen om je investering terug te verdienen, dus vanaf het 3de product maak je "winst", maar je moet de winkelhuur, verwarming en andere kosten er ook af trekken.  Dus een goed belegde boterham is eerder beperkt, tenzij je continu sets van meer dan 100k€ verkoopt.

Wat de handel een stuk kapot maakt is dat sommige importeurs (lees: niet allemaal, gelukkig maar!) klanten ontvangen en rechtstreeks verkopen.

Ik stel me al langer vragen over het nut van importeurs. Sommigen geven een uitstekende begeleiding en dat is een echt meerwaarde maar audioproducten zouden een stukje goedkoper zijn moest er geen importeur tussen zitten. Bepaalde merken werken zo , ik denk even aan B&W.

 

 

 

 

 

Als winkel in de audio branche wordt er een marge gepakt van 100% op de inkoop prijs, dat is best veel te noemen.

Natuurlijk heb je als winkel kosten om je product aan de man te brengen maar de grootste kosten post wordt al voor je gedaan door de importeur of fabrikant namelijk het maken van reclame voor het product. Wat overblijft is dan de verwarming van je toko en een eigen inkomen.

Wat mij betreft is dat behoorlijk betaald met die 100% marge.

Natuurlijk heb je dan nog wel aantallen nodig om aan een goede boterham te komen maar daar komt dan je toegevoegde waarde als goede verkoper naar voor.

Je moet immers niet reclame maken voor het product wat je verkoopt maar voor je zelf. Mensen verlijden om die aanschaf bij jou te komen doen.

Op internet hebben de meeste mensen zich al wel overtuigt dat de aanschaf gedaan moet worden maar hoe krijg je die mensen dan naar jou toko?

Kortom de toegevoegde waarde van een winkel is niet heel anders meer als dozenschuiven. iets waar de Amazons en Mediamarkts erg goed in zijn geworden.

Deze winkels leveren marge in tegen meer omzet waardoor de aantallen omhoog gaan en uiteindelijk er meer verdiend wordt.

Of we daar als consument blij mee moeten zijn hangt af van aan wie je het vraagt. Ik zelf vind het prima en koop daar waar ik het goedkoopst aan het product kan komen wat ik wil hebben.

Een ander heeft dan weer meer service nodig, ook prima.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb de kast voor de voeding inmiddels hier staan. Precies net zo groot als dat van de DAC. Qua front tenminste. En ruim genoeg voor twee transformatoren en de regulatie.

 

Ik twijfel nog een beetje wat het aansluiten naar de streamer zal worden. Of drie XLR pluggen of een meerpolige stekker. Van die 5,5 2,5 mm stekkertjes heb ik er ook genoeg, maar echt degelijk zijn die dingen niet. het voordeel van een meerpolige stekker is, dat ik met niet kan vergissen. Nadeel is, dat de kabels weer allemaal vlak bij elkaar liggen.

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, kappa7 said:

Als winkel in de audio branche wordt er een marge gepakt van 100% op de inkoop prijs, dat is best veel te noemen.

Natuurlijk heb je als winkel kosten om je product aan de man te brengen maar de grootste kosten post wordt al voor je gedaan door de importeur of fabrikant namelijk het maken van reclame voor het product. Wat overblijft is dan de verwarming van je toko en een eigen inkomen.

Wat mij betreft is dat behoorlijk betaald met die 100% marge.

Natuurlijk heb je dan nog wel aantallen nodig om aan een goede boterham te komen maar daar komt dan je toegevoegde waarde als goede verkoper naar voor.

Je moet immers niet reclame maken voor het product wat je verkoopt maar voor je zelf. Mensen verlijden om die aanschaf bij jou te komen doen.

Op internet hebben de meeste mensen zich al wel overtuigt dat de aanschaf gedaan moet worden maar hoe krijg je die mensen dan naar jou toko?

Kortom de toegevoegde waarde van een winkel is niet heel anders meer als dozenschuiven. iets waar de Amazons en Mediamarkts erg goed in zijn geworden.

Deze winkels leveren marge in tegen meer omzet waardoor de aantallen omhoog gaan en uiteindelijk er meer verdiend wordt.

Of we daar als consument blij mee moeten zijn hangt af van aan wie je het vraagt. Ik zelf vind het prima en koop daar waar ik het goedkoopst aan het product kan komen wat ik wil hebben.

Een ander heeft dan weer meer service nodig, ook prima.

 

 

Na bijna 15 jaar een winkel te hebben gehad geloofd men nog altijd dat de marges 100% zijn, vergeet het, veel minder.

 

Sorry voor je topic vervuiling Hans.

Edited by Gydo
Link to comment
Share on other sites

Ik denk dat het ook wel per merk verschilt George. Bij typische High End moet je als verkoper veel meer uren besteden om het product te verkopen en service te verlenen (ook op de lange termijn) dan bij de confectie merken. Daarnaast inderdaad hoe meer schakels hoe duurder het product. In die zin denk ik dat in veel situaties een importeur wel gemist kan worden zeker als ze geen eigen technische dienst hebben. Maar zoveel miljonairs ken ik ook weer niet in de audio wereld 😀

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Seed7 said:

 

Winkel huur is ook een heet hangijzer, zeker in Nederland. Absurde m2 prijzen die niet omlaag kunnen omdat anders de bank piept. Hier staat een groot deel van het centrum leeg of er zitten pop-ups en ramsh-winkels die met een maand of twee weer weg zijn.

 


Op dit gebied mag je nog wel op cursus Seed 😀 Het is natuurlijk wel een markt, maar ik denk dat de netto rendementen bij verhuur wel meevallen. 

 

 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, carl said:

 ik dat in veel situaties een importeur wel gemist kan worden

Ik denk eigenlijk meer dat het distributie systeem juist wel zijn langste tijd heeft gehad.

Een winkel voegt juist niet veel toe en in een dergelijke markt is er voldoende aan 2 of 3 verkooppunten in de benelux en de rest gaat via internet.

Denk maar na wat voor investering een winkel moet doen om alles op voorraad te hebben.

Dat is voor de meeste winkeliers te duur, een importeur kan dat met een paar vestegingen wel.

En er hoeft geen winkel meer in de buurt te zitten, Nederland is tegenwoordig zo klein geworden.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Maar waarom moet je High End apparatuur op voorraad hebben George. Mijn spullen zijn indertijd bij koop besteld bij de fabrikant. Was er redelijk snel. 

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, carl said:

Het is natuurlijk wel een markt, maar ik denk dat de netto rendementen bij verhuur wel meevallen. 

Het gaat niet over rendement van de verhuurder. Het gaat over de kosten van de huurder. Wat kost een m2 winkelruimte hartje stad?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...