Jump to content

Voedingen, voedingen en voedingen.


Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Edit 7-1-2023

Hier de link naar wat het uiteindelijk is geworden:

 

Behalve aan het streamen via wifi ben ik ook met lineaire voedingen bezig geweest.

 

Daar ook even de voorgeschiedenis.

Ik ben begonnen met eenvoudige streamertjes op basis van een mini PCtje met een geschakelde voeding. Dat werkte prima, maar na verloop van tijd verdween de CD- en platenspeler steeds meer uit het zicht, zodat ik besloot een betere streamer te gaan bouwen. Maar wél altijd met mini low power PC's. Mini ITX moederbordjes met een energiezuinige Celeron of Pentium CPU. Dat vanwege de koeling én onnodig energieverbruik. Maar een lineaire voeding zou het helemaal compleet maken, tenminste wanneer ik de verhalen van mede-streamers mocht geloven. Nou had ik nog een geschikte maar oude Philips Medical Systems voeding liggen, 12V en ruim 4A. Daar speel ik dus nog steeds mee. En ondertussen ook met een Sbooster gen 1 op de SSD.

 

Een paar weken geleden mocht ik een paar lineaire voedingen lenen, om eens te vergelijken met mijn voeding en voor het (mislukt) experimentje met een Linux PC-tje. Dit was een 19V volt prototype voeding en een Sbooster 2e generatie. Vooral van de laatste had ik hoge verwachtingen. Een Farad3 voeding zou ik ook nog eens kunnen testen, dus dat komt later waarschijnlijk nog eens in een volgende inzending.

 

Nu dus het vergelijk van de SBooster vs Philips MS.

Na de Sbooster te hebben aangesloten hoorde ik gelijk een behoorlijk groot verschil. Het midden en hoog was feller en leek dynamischer, maar misschien ook wat onrustiger. In het laag was direct meer druk in het laag te horen. Best wel grote verschillen vond ik. Ik had ze althans niet zo groot verwacht. Ik schreef de eigenaar dus wat mijn ervaringen waren, maar zonder te vermelden welke van de voedingen feller en met meer druk in het laag klonk. Het antwoord was gelijk... de Sbooster. Maar dat zou kunnen liggen aan de nieuwe condensatoren die in de Sbooster waren gemonteerd. Die moesten volgens hem nog "inspelen" (formeren heet dat geloof ik) . Ik heb de Sbooster dus een tijd geprobeerd in de hoop dat er wat veranderde. En dat was ook wel. Het hoog en midden werd geleidelijk minder fel, maar dat drukkende laag was toch echt niet mijn ding en bij sommige muziek gewoon vervelend.

De Philips hangt er nu dus weer aan.

 

Maar ik wil toch nog eens naar een echte lineaire voeding. Dus zonder de nu gebruikte Pico ATX DC DC voeding. Ik zou dus graag met drie spanningen naar het moederbord gaan. 3,3, 5 en 12V. En alle drie apart geregeld. Ik heb nóg een Philips MS trafo met voldoende verschillende spanningen liggen. Dit zijn kennelijk c-kern trafo's, ingegoten en erg geschikt. het vermogen is voor mijn moederbordje ook toereikend. Dat gaat waarschijnlijk dus de basis worden. Mijn broer heeft een vergelijkbaar PC-tje en wil ook nog wat aan zijn voeding doen. Hij speelt met een 25 Ah accu met een 12 V lineaire regeling daarachter. Vandaar ook naar een Pico. Voor hem is het doel dus ook de Pico de kast uit te werken. Hij gaat nu eerst eens meten wat er nu precies uit die Pico komt én of een extra filtering niet voldoende kan zijn. Hij werkte op hoog niveau aan voedingen voor medische doeleinde (alhoewel dat daar powermanagers werden  genoemd). En de Array voedingen natuurlijk. Ervaring en kennis volop dus. Ik ben benieuwd hoe ver hij komt.

 

We realiseren ons, dat er op het moederbord ook nog geschakelde DC DC voedingscomponenten zitten. Maar met dergelijke verschillen in klank door het wisselen van de LPU geeft het wel te denken. Ik hou er wel van de platgetreden paden te verlaten.

 

Wordt vervolgd.

 

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

Leuk Hans, de farad super 3 voeding zou ik zeker eens gaan proberen.

Op jouw set gaan deze relatief lage investeringen heel veel opleveren. Vergeet vooral niet om een heel net dc kabeltje te gebruiken voor je voedingen.

Wie weet dadelijk ook nog een andere switch 😉

Link to comment
Share on other sites

Ik speel nu een jaar met een Mytek Brooklyn DAC+ en bij de aankoop werd een Sbooster geadviseerd. Op dat moment vond ik dat niet zo nodig. Niet zozeer uit het kostenaspect maar meer vanuit het motto "één ding tegelijk".
Nu, na een jaar spelen en pielen met instellingen van de Mytec, begin ik toch wel nieuwsgierig te worden wat zo'n lineaire voeding gaat doen.

Zeker over wat Siem zegt over de set van Hans:

 

13 hours ago, siem said:

Op jouw set gaan deze relatief lage investeringen heel veel opleveren

Ben ik 100% mee eens.

Zeker nu na verloop van tijd het niveau van mijn set gestegen is, ga je dit soort veranderingen/verbeteringen steeds duidelijker waarnemen.

Volgens sommigen kan dit natuurlijk niet...😜

Laat ik niet over kabels beginnen 🤣

 

Los van het feit dat zo'n lineaire voeding een schoner signaal kan geven, ben je ook verlost van het "gebrom en geratel" van een muurwrat...

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, siem said:

Leuk Hans, de farad super 3 voeding zou ik zeker eens gaan proberen.

Op jouw set gaan deze relatief lage investeringen heel veel opleveren. Vergeet vooral niet om een heel net dc kabeltje te gebruiken voor je voedingen.

Wie weet dadelijk ook nog een andere switch 😉

Die andere switch is op dit moment niet nodig. Zie het ander topic over wifi.

De farad3 zou ik zeker willen proberen, maar daarmee gaat de pico niet weg.

Aan de SBooster zat een filtertje vlakbij de PC aansluiting. Een ander kabeltje is daar lastig. Aan mijn huidige voeding zit een simpele 1,5 mm tweelingsnoer van 1,5 m lang. Daar zou ik eens wat anders aan kunnen maken. Een gevlochten kabeltje zou daar wel kunnen werken denk ik. Maar dat doet het tweelingsnoertje ook.

Link to comment
Share on other sites

36 minutes ago, Geerdie said:

Ik speel nu een jaar met een Mytek Brooklyn DAC+ en bij de aankoop werd een Sbooster geadviseerd. Op dat moment vond ik dat niet zo nodig. Niet zozeer uit het kostenaspect maar meer vanuit het motto "één ding tegelijk".
Nu, na een jaar spelen en pielen met instellingen van de Mytec, begin ik toch wel nieuwsgierig te worden wat zo'n lineaire voeding gaat doen.

Zeker over wat Siem zegt over de set van Hans:

 

Ben ik 100% mee eens.

Zeker nu na verloop van tijd het niveau van mijn set gestegen is, ga je dit soort veranderingen/verbeteringen steeds duidelijker waarnemen.

Volgens sommigen kan dit natuurlijk niet...😜

Laat ik niet over kabels beginnen 🤣

 

Los van het feit dat zo'n lineaire voeding een schoner signaal kan geven, ben je ook verlost van het "gebrom en geratel" van een muurwrat...

 

Ik zou toch wat verschillende voedingen proberen, wanneer je daarvoor in de gelegenheid bent tenminste. Hier gaf ik niet de voorkeur aan de Sbooster.

 

En van gebrom en geratel van muurwratten heb ik eigenlijk nooit last gehad. Er hangen hier verschillende van die dingen voor de telefoons, tablets het TV kastje.

Link to comment
Share on other sites

On 13-1-2022 at 22:15, siem said:

Leuk Hans, de farad super 3 voeding zou ik zeker eens gaan proberen.

 

 

Die is dus gisteren beluistert.

Maar eerst mijn voeding, daarna de SBooster en daarna pas de Farad 3. Het komt er eigenlijk op neer, dat de Farad vergelijkbaar klinkt met mijn voeding. Althans voor het laag. In het midden en hoog is de Farad een fractie feller. Ik denk dat de grens toch bij de Pico ligt. Mijn Pico is een 12V versie, zodat de 12V uit de ingaande voeding niet meer geregeld wordt en dus bepalend is voor de 12 V op het moederbord. De 5 en 3,3V worden door de Pico gemaakt. Schakelend, maar doet dit kennelijk niet echt slecht. De SSD zit al op een aparte voeding, dus deze hoeft niet door de Pico van stroom te worden voorzien.

 

Het komt er eigenlijk op neer, dat ik nog even geduld moet hebben voordat de zelfbouwvoeding van m'n broer klaar is. En dat kan nog wel even duren.

Hij denkt nu aan een afvlakking tussen Pico en moederbord. Maar het zou ook een oplossing met drie apart geregelde voedingen kunnen worden.

 

Link to comment
Share on other sites

Het belang van een ogenschijnlijk overdreven grote voeding wordt nogal eens onderschat. Ik had een oude nad versterker set staan, losse voor/eindversterker. Uit de monitor serie, type 1000 voorversterker,  en 2400 eindversterker. Deze set heb ik na kort gebruikt te hebben,  helemaal opgeknapt. Dwz recap met mooie spullen, nieuwe uitgangsrelais, etc etc.

 

Het eindresultaat was na inspelen wel aardig, maar vooral de bas bleef aan de warme kant, met nauwelijks een beetje druk in de lage regionen.

Om eerlijk te zijn klonk het geheel wat inspiratieloos.

 

Uiteindelijk heb ik als experiment de standaard voedingstrafo in de voorversterker verwisseld met een dikke oversize ringkern. Ook de gelijkrichters (fastrec), en de buffers aangepast.

Tevens wat bypasses gedaan in de voorversterker, en de ingangscondensatoren van de eindversterker vervangen door betere spullen.

 

Deze set speelt met name door de grotere voeding zoveel mooier. Strak laag, zeer goede controle. Droge baslijnen, lekker snel spelende set én fatsoenlijke soundstage. Met een dikke 100 Euro aan materiaal,  plus de nodige uurtjes werk heb ik nu een leuke upgrade kunnen doen in deze minimalistisch ogende set. Klinkt, veel en veel beter dan ze ooit nieuw heeft gedaan.

 

Ben nu bezig met de aanpassing van een liniaire gekochte ali baba en de 40 chinarovers voeding voor mijn simpele Graham Slee pu voorversterker. Nog niet 100% naar mijn zin, maar het verschil met de standaard voeding is tamelijk schokkend. Echter het hoog is nog niet naar mijn zin. Klinkt teveel alsof het doek voor de speaker zit. Te weinig tekening en openheid. Maar we gaan gewoon verder met testen, testen en aanpassen. 

Link to comment
Share on other sites

Maar een voeding voor een PC is dan wel andere koek, die hoeft nauwelijks vermogen te leveren, en de 60W voeding voor een gebruik van  mogelijk 8 W is dan echt al prima. Heb ooit de test gedaan met streamers en daar verschillende voedingen aan gekoppeld, en er was niemand die een echt verschil hoorde bij een directe schakeling tussen A / B.

 

Dat een DAC voorversterker er dan achter hangen is dan zeker wel een verschil.

 

Ik gebruik ook bewust die Pico voedingen niet van de Mini ITX, maar een directe koppeling.

Mitac PD10RI-N3060 (Intel DN2800MT3C) Half-Height (Intel Braswell N3060 2x2.48Ghz CPU, 10-19VDC) [<b>FANLESS</b>]

Hier kan ik alle type voedingen aanhangen.

 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, HansP said:

Maar een voeding voor een PC is dan wel andere koek, die hoeft nauwelijks vermogen te leveren, en de 60W voeding voor een gebruik van  mogelijk 8 W is dan echt al prima. Heb ooit de test gedaan met streamers en daar verschillende voedingen aan gekoppeld, en er was niemand die een echt verschil hoorde bij een directe schakeling tussen A / B.

 

Dat een DAC voorversterker er dan achter hangen is dan zeker wel een verschil.

 

Ik gebruik ook bewust die Pico voedingen niet van de Mini ITX, maar een directe koppeling.

Mitac PD10RI-N3060 (Intel DN2800MT3C) Half-Height (Intel Braswell N3060 2x2.48Ghz CPU, 10-19VDC) [<b>FANLESS</b>]

Hier kan ik alle type voedingen aanhangen.

 

In een direct vergelijk, beschreven de verschillende luisteraars wél dezelfde verschillen. Dat er dus geen hoorbaar verschil is voor een PC voeding bestrijdt ik.

Ik had een SBooster 12V (3A) te leen. Wanneer ik die op een PC met een 5W CPU waarop Linux draaide, werd hij tamelijk warm. Wanneer er Windows 10 op draaide werd hij nauwelijks warm. En op een andere PC met 10W CPU werd hij nóg minder warm. Ik vond het wel bijzonder, dat de PC's op Linux (LibreElec en Kodi) kennelijk meer energie verbuiken dan Win 10.

 

Op jouw moederbord zit een soort van Pico voeding op het moederbord. Die 5 en 3,3 V moeten toch ergens gemaakt worden. En met een 19V aansluiting de 12V ook nog. Allemaal schakelende voedingen. Bovendien wordt er ook nog 1,8 V en vaak ook 1,3 V voor de CPU gemaakt. Ook schakelend.

 

In mijn geval is de 12V echt lineair, die gaat immers recht door de Pico die daar niks meer aan veranderd. Volgens een specialist in voedingen , zijn kleine voedingen met een compact gebouwde layout ver in het voordeel van grote prints i.v.m. storingen die ze kunnen ontvangen en uitzenden (in geval van switched power).

 

Een grote overbemeten voeding is in het voordeel omdat daar minder 100 Hz rimpel zal overblijven bij hetzelfde verbruik. De elco's worden immers alleen opgeladen wanneer de sinus van de gelijkgerichte voeding bijna maximaal is. En hoe kleiner het spanningsverschil, hoe kleiner de rimpel.

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Hans van Liempd said:

Mijn oude 12V Philips Medical Systems voeding. Die zorgt voor alle 12V in de Streamer.

Je zou de Pink Faun kaart eens appart kunnen voeden met de farad. Dan ben je de pico wel kwijt (voor een belangrijk deel).

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, siem said:

Je zou de Pink Faun kaart eens apart kunnen voeden met de farad. Dan ben je de pico wel kwijt (voor een belangrijk deel).

Bij de voeding die op stapel staat,  worden de verschillende spanningen apart gereguleerd. En dat is dan met één of twéé trafo's. Maar minimaal drie (lineaire) regelingen. Dat is dan uiteindelijk één voeding, maar met verschillende spanningen. Of de i2s kaart een aparte voeding krijgt? Daar heb ik nog niet over nagedacht, maar ik dacht dat het moederbord nauwelijks 12V gebruikt. De huidige voeding gaat dus voor het grootste deel rechtstreeks naar de i2s kaart wanneer ik het goed heb.

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Roots said:

Ik ga met Siem mee...Als je alles goed voedt is dat niet van dezelfde voeding...Je herhaalt dan elke keer de "fout" die er al in zat.....Trouwens een goed bemeten voeding heeft geen rimpel.

 

Bij elke lineaire voeding komt rimpel op de uitgangsspanning wanneer je deze belast.

 

En een fout herhalen..?? Hoe dan?

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Hans van Liempd said:

De huidige voeding gaat dus voor het grootste deel rechtstreeks naar de i2s kaart wanneer ik het goed heb

Het schijnt belangrijk te zijn om de geluidskaart, usb of i2s, appart te voeden. Kijk maar naar de kaarten van sotm en voor pink faun zal dat niet anders zijn. Dit heeft te maken met common mode of andere type ruis. Elk onderdeel een eigen voeding. Dus de bestaande op de pc en de farad op de pink faun. Dc kabeltje is ook erg belangrijk.

Edited by siem
Link to comment
Share on other sites

Bij mij hebben de hdd en het moederbord een eigen lineaire voeding. Als mijn pc ook meteen een eindpunt zou zijn gebruikte ik ook voor de usb kaart een eigen voeding. De beste voeding het dichtst bij de dac, in jou geval dus de pink faun kaart.

Link to comment
Share on other sites

De SSD heeft hier ook een eigen voeding. Voor de spanningen naar het moederbord komt er tzt een andere voeding. Dan heb ik de huidige 12V over en kan ik simpel vergelijken of de aparte voeding aan de i2s kaart wat brengt.

De Farad en de SBooster zijn terug naar de eigenaar.

 

Maar de laatste woorden voor de eigenaar hier vertrok waren: "ik zou er niks meer aan doen, ook niet aan de voedingen"

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Hans van Liempd said:

 

Bij elke lineaire voeding komt rimpel op de uitgangsspanning wanneer je deze belast.

 

En een fout herhalen..?? Hoe dan?

Ik bedoel daarmee dat als je alles op dezelfde 12 volt lijn aansluit en die zou een rimpel hebben je het nadeel van die rimpel steeds versterkt omdat die prints achter elkaar staan en ook nog eens op hetzelfde moment die rimpel krijgen. Ook omdat de inductie van de trafo (tijdsverschuiving ten opzichte van stroom en spanning) ook nog eens hetzelfde is. Ik denk dat je beter die nadelen kan versmeren door verschillende voedingslijnen eventueel ook met meerdere trafo's. En natuurlijk met 4 diodes per lijn gelijkrichten, mooie spanningsregelaar en netjes afvlakken met meerdere elco's.

 

Waarom niet meteen een accuvoeding bouwen dan?

Link to comment
Share on other sites

Dat is weer wat anders....Een accu heeft geen last van 50Hz

Inderdaad als je met 4 diodes gelijkricht heb je al een 100Hz rimpel wat de rimpel een stuk kleiner maak, makkelijker in het afvlakken.

Maar als je 2 dezelfde trafo's neemt en je belast ze verschillend is de fase verschuiving ook weer anders.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...