Jump to content

Onze hifi setjes


Mediator
 Share

Recommended Posts

Buitenstaanders die niets met hifi hebben zullen ons zien als de  'gevorderden' onder de hifi en muziekweergave. Wij besteden aandacht aan wat we kopen, wat we beluisteren en apparatuur die we hebben. Sommigen besteden ook aandacht aan details zoals een goed meubel, interlinks, stroomkabels, etc. En ja inspelen behoort zelfs tot de mogelijkheid bij sommigen anders koop je misschien verkeert en zou je een onterechte indruk krijgen.

En natuurlijk iedere set die wij hebben klinkt beter dan wat er in een gemiddelde huiskamer staat, in ieder geval op aspecten. Maar hoe goed zijn onze spullen nu werkelijk? Als de niet gevorderde buitenstaander heb je vaak genoeg aan Spotify met je Sonos en maal je eigenlijk helemaal niet om de kwaliteit. Het is allemaal wel te pruimen zolang je geen gekke dingen doet. 

In audiokringen wordt dan wel vaker gesproken over de kwaliteit van een opname. Maar in hoeverre is dat terecht? Hebben wij de wijsheid in pacht met onze setjes of zijn wij dwazen die denken dat we het voor elkaar hebben en ligt de werkelijkheid even anders? En natuurlijk logischerwijs ligt het voor de hand dat onze setjes super presteren en meer 'waarheid' laten horen. Maar audio wijsheid leert mij dat dit vaker toch niet het geval is. 

Het draait daar wat mij betreft om nuances. Maar die nuances zijn juist wel bepalend. Sommige fabrikanten sturen hun geluid zelfs bewust een kant op. Dat gaat dan om luidspreker fabrikanten maar ook die van apparatuur. Maar ook samenstelling van kabels, gebruikte materialen kunnen van die lichte nuances geven die afwijken van wat je als een weergave van wat realistisch is mag noemen. Met als die zaken leg je naar mijn mening geen goede basis voor hoogwaardige hifi. In ieder geval geen hoogwaardige hifi waar je voldoening van krijgt op een langere termijn.

Een opmerking van een slechte opname is dan naar mijn mening ook een heel verkeerde beslissing en staat vooruitgang naar dat realistische geluid in de weg. Een slechte opname is er naar mijn mening één waar geschutterd is. Helaas zijn er die wel zoals een verzamelalbum van Lionel Richie waar het nummer Penny Lover een paar maten te snel gaat en dat Donald Duck effect gaat echt ten koste van dat liedje. Of een nummer op de verzamelaar van Christopher Cross waar het nummer Arthurs Theme ronduit vervormd wordt weergegeven.

In ieder geval is dit verhaal een reden om eens een stelling te formeren. Op een set die realistisch muziek weergeeft kun je 99% van het officieel uitgebracht materiaal weergeven op een set en daarvan voor wat betreft audio weergave van genieten. Dit kan op een simpel setje en kan ook op hoogwaardige hifi. Zwart wit gezegd: waar of niet waar?

Link to comment
Share on other sites

Welkom hier.

Leuk dat je zo binnen komt em jij je even voorstelt.

Met je stelling kan ik niet zo veel, Je zal dan eerst moeten vast stellen wat je onder kwaliteit van opname verstaat.

Is dat zo als je aangeeft de snelheid van de muziek of gaat het echt om of de dynamiek die ik de muziek zelf aanwezig iis ook nog in de opname aanwezig is.

Zou je daar een duidelijke definitie van kunnen geven?

 

 

Edited by kappa7
Link to comment
Share on other sites

Ik heb twee sets in huis: de set beneden is vintage en zal zeker zo goed zijn als de meeste simpele setjes waar je het over hebt. Ik zou er zeer tevreden mee zijn als ik geen set boven had staan die High End genoemd kan worden. Dit is misschien wel het antwoord op je stelling.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Mediator said:

... een stelling te formeren. Op een set die realistisch muziek weergeeft kun je 99% van het officieel uitgebracht materiaal weergeven op een set en daarvan voor wat betreft audio weergave van genieten. Dit kan op een simpel setje en kan ook op hoogwaardige hifi. Zwart wit gezegd: waar of niet waar?


Allemaal waar.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Mediator said:

Op een set die realistisch muziek weergeeft kun je 99% van het officieel uitgebracht materiaal weergeven op een set en daarvan voor wat betreft audio weergave van genieten. Dit kan op een simpel setje en kan ook op hoogwaardige hifi. Zwart wit gezegd: waar of niet waar?

Audiofielen NIET. Die willen van goede opnamen op een goede set genieten. Niet van die overgecomprimeerde zooi. En 90 % van de officieel uitgegeven muziek is zwaar gecomprimeerd

 

Maar kennelijk geniet "de massa" daar wél van. Of ze weten niet beter, dat kan natuurlijk ook. Harder is immers mooier... Toch?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Roots said:

Het is alsof je vraagt: Kan ik met iedere auto mijn bestemming bereiken?

 

Waar dus.


nee meer zoals als je naar iets gaat dat wij beter noemen, je al het goed wilt behouden. Op een doodnormale hifi set ben je veel minder bewust van verschil in opname kwaliteit. De stelling is nu juist of wij al dan niet terecht in onze hifi setjes geloven dat er opnames door de figuurlijke mand vallen. Het lijkt logisch dat te veronderstellen maar ik ga er telkens minder van geloven. Er is zoals gezegd ook genoeg apparatuur bouwers, luidspreker fabrikanten en kabelbouwers die er bewust van af wijken. Maar ik ga mezelf nu herhalen.

Link to comment
Share on other sites

Voorstellen: ik ben Guus woon in Brabant, 51 jaar oud, heb een lieve partner waarmee ik zogeheten LAT. Twee kids van 9 en 13 die ik geregeld zie. Ik werk bij een overheidsinstantie voor veiligheid. Heb altijd veel

muziek geluisterd en met audio bezig geweest. Daarnaast drum ik nog wat in mijn vrije tijd. En mijn set kun je zien als je op mijn profiel klikt.

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, Mediator said:


nee meer zoals als je naar iets gaat dat wij beter noemen, je al het goed wilt behouden. Op een doodnormale hifi set ben je veel minder bewust van verschil in opname kwaliteit. De stelling is nu juist of wij al dan niet terecht in onze hifi setjes geloven dat er opnames door de figuurlijke mand vallen. Het lijkt logisch dat te veronderstellen maar ik ga er telkens minder van geloven. Er is zoals gezegd ook genoeg apparatuur bouwers, luidspreker fabrikanten en kabelbouwers die er bewust van af wijken. Maar ik ga mezelf nu herhalen.

Iets wat je niet hoort kan je je ook niet aan storen...Bedoel je dat?

 

Hoi Guus, welkom btw🙂

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Mediator said:

In ieder geval is dit verhaal een reden om eens een stelling te formeren. Op een set die realistisch muziek weergeeft kun je 99% van het officieel uitgebracht materiaal weergeven op een set en daarvan voor wat betreft audio weergave van genieten. Dit kan op een simpel setje en kan ook op hoogwaardige hifi. Zwart wit gezegd: waar of niet waar?

 

Welkom Guus.

 

De meeste muziek die ik mooi vind, kan ik prima afspelen. Van compressie bij moderne heb ik muziek nauwelijks last. Maar dat is zeker niet 99% van het officieel uitgebracht materiaal. Ik heb niet zo'n hoogwaardige set die dat kan. Vanuit die maatstaf, heb ik eigenlijk ook niks op dit High-End forum te zoeken. 🙋‍♂️

Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, Mediator said:


Op een doodnormale hifi set ben je veel minder bewust van verschil in opname kwaliteit. De stelling is nu juist of wij al dan niet terecht in onze hifi setjes geloven dat er opnames door de figuurlijke mand vallen. Het lijkt logisch dat te veronderstellen maar ik ga er telkens minder van geloven. Er is zoals gezegd ook genoeg apparatuur bouwers, luidspreker fabrikanten en kabelbouwers die er bewust van af wijken. Maar ik ga mezelf nu herhalen.

Hier staat in de huiskamer een doodnormale set. En in mijn luisterhok een betere. Muziek LUISTEREN doe ik in mijn hok. Muziek horen, is meer in de huiskamer aan de orde.

En ik voel een MiFi discussie aankomen

Link to comment
Share on other sites

Zoals ik al zei heb ik twee sets. Als ik naar de set beneden luister (meestal Streaming) geniet ik best van muziek. Alleen boven komt de muziek er gewoon beter uit. Dan zit ik ook ideaal in de luisterdriehoek. Slechte opnames hoor je volgens mij eigenlijk wel in elke set. (Toevoeging) Maar als de muziek goed is, accepteer ik de slechte opname vaak wel weer. 
 

En jij van harte welkom Guus. Mooie set.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Twee losse reacties die zeker niet alles zeggen.

 

Als je veel met audio bezig bent (gekocht of deels zelf gemaakt) dan focus je vaak op allerlei aspecten waarvan je denkt dat die belangrijk zijn. Bv een zelfbouwer van luidsprekers zal veel kijken naar de beste filter onderdelen en daar veel van verwachten. Of die winst ook altijd echt gehoord gaat worden is maar de vraag. Een mindere component (bvv ijzerkernspoel) kan mits juist gebruikt ook gewoon goed zijn werk doen (versus een dure luchtspoel die vaak het 10 voudige kost). Maar als audiofiel wil je vaak het beste (beetje neurorische eigenschap). iets soortgelijks heb je natuurlijk ook als je gewoon iets of the shelf koopt (de beste naaldsvorm , de beste dac, de minste jitter etc.). Die mindset zorgt als je niet oppast voor onrust en irritatie als het niet perfect klinkt (ms was toch de ander kabel beter geweest). Je kan dan ook de schuld geven aan de opname...

 

Tweede reactie, ooit hadden we een lid die aantoonde dat de meeste audiofielen hear helemaal niet goed zijn in het waarnemen van vervorming. Meen dat zelfs een harmonische vervorming van 5% door de meeste moeilijke te ontdekken was in testjes met gemanipuleerde opnames.

 

Bij een pretentieloze set speelt dat allemaal niet, dus maak je je niet zo druk om hoe het klinkt. Ik kan zeker genieten van muziek youtubes op n paar 150 euro kostende semi pro monitors  (KRK). 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Mediator said:


ok bij jou wil ik wel eens komen luisteren 😛


Nagenoeg alle opnames zijn draaibaar op een installatie die de inhoud ervan overtuigend weet te extraheren.
Sonische overtuigingskracht bestaat in feite geheel onafhankelijk van het high-end gehalte van de daarvoor gebruikte set.

Link to comment
Share on other sites

Zo lang ik niet naar een speakertje van een smartphone of een wekkerradio of aanverwante hoef te luisteren, kan ik de meeste opnames wel pruimen. Maar krijg ik enkel mid naar mijn kop geslingerd, heb ik de neiging om het kreng dat het geluid produceert te slopen.
Ik begrijp niet dat mensen tevreden kunnen zijn met een bagger geluid, als je voor weinig toch een acceptabele (veel betere) klank kunt realiseren. Ik begrijp de hype van allemaal die krijsende BT speakertjes dan ook niet.

 

Wat auto's betreft gaat het ook niet op. Ik geef het je te doen om met een Eend, Kever, T-Ford of ander gevaarlijk achterhaald vehikel een trip van 250km te maken. Je komt er, maar je bent dan doof, misselijk en verder ook niet meer lekker. Waarom tevreden zijn met zoiets als je voor hetzelfde geld iets fatsoenlijks kunt rijden?

 

Edited by Sodejuu
Link to comment
Share on other sites

Ik heb twee sets een gemiddelde en een wat een High-End set genoemd mag worden, beide laten denk ik alles horen.
Bij platenspelers ligt het anders daar zijn veel variabelen, neem alleen al het element.

Maar een cd klinkt bij mij net zo goed op de gemiddelde set als op de High-end set vind ik. Maar hoeveel procent geen idee.


 

Link to comment
Share on other sites

Hai Peter,
 

Ik heb een LP van Frank Loyd and the Marvels waar Lucinda Williams meespeelt. Die heb ik via stream leren kennen en later op LP gekocht. Toch klinkt haar stem beneden wat minder natuurlijk (randje) dan boven. Als je dat een keer gehoord hebt speel je dat nummer alleen maar boven op de luisterzolder (ik denk dat het de stream is en niet de installatie). En nu ga ik weer lekker streamen want ik ben recensies aan het lezen.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Quote
20 hours ago, Mediator said:
20 hours ago, Mediator said:

. Op een set die realistisch muziek weergeeft kun je 99% van het officieel uitgebracht materiaal weergeven op een set en daarvan voor wat betreft audio weergave van genieten. Dit kan op een simpel setje en kan ook op hoogwaardige hifi. Zwart wit gezegd: waar of niet waar?

 

19 hours ago, Duck-Twacy said:

Hallo en welkom.   Sorry ik begrijp de stelling niet helemaal. Staat er nu dat je percentueel evenveel van het uitgebrachte materiaal kunt genieten op een simpele set als op een hoogwaardige set?

 

 

Ik begrijp de stelling helemaal niet. Volgens mij staat er ook niks en is de stelling geen stelling maar slechts een verzameling woorden.

Toch komen er nogal wat antwoorden, eigenlijk allemaal even wonderlijk (percentueel genieten???) ,maar waarop is er dan een antwoord?

 

 

Niettemin een hartelijk welkom voor het nieuwe forumlid.

Link to comment
Share on other sites

Volgens mij bedoelt Mediator te zeggen Kraus, dat je zowel in een high end set als een normale set kan genieten van 99% van de opnamen. Veel reacties ontkennen dat niet, maar de vraag is natuurlijk of je niet meer van de muziek geniet op een high end set.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...