Jump to content

Nessie Vinylcleaner


carl
 Share

Recommended Posts

Begin van het jaar een Degritter Ultrasone platenwasser gekocht. Een paar maanden later doorverkocht met verlies. Onno zag het ding niet zitten en adviseerde een traditionele wasser en in concreto een Nessie. Deze is vandaag binnengekomen en ik heb de platen van mijn dochter ermee gewassen. 
 

De Nessie Vinylcleaner is een traditionele platenwasser vergelijkbaar met mijn oude VPI en Kloons daarvan als de Okki Nokki. Het apparaat heeft een aantal “voors”.

- Gebouwd van kunststof dus geen uitzettend MDF zoals de VPI

- Minstens even stil als de Degritter en dat is behoorlijk stil

- Twee vaste armen waarvan een voor de afzuiging en de ander om schoon te poetsen (dus dat hoeft niet handmatig)

- Draait om de zoveel seconden klokswijs en contra klokswijs

- Een zware puck die ervoor zorgt dat het label goed wordt beschermd

- Duitse kwaliteit in optima forma en aan alle details is gedacht. Ik begrijp niet dat VPI niet met een upgrade van hun wasser is gekomen

 

Ik heb nu ongeveer 15 platen gewassen en met plezier. Ik heb nog niet naar de platen  geluisterd. Zal zeker zo goed zijn als met de VPI en misschien zelfs beter. Ik heb trouwens wel bedenkingen bij het Nessie wasmiddel. Op het AAA forum beweren ze dat het (wit) residu achterlaat op de naald. Ik heb de tweede keer dus maar nagewassen met puur water. In de nabije toekomst ga ik weer wassen met L’Art Du Son waar ik zeer goede ervaring mee heb. Oude platen worden dan voorgewassen met de Nessie vloeistof. Maar dan moet ik eerst schuimremmer hebben want anders krijg je te veel schuim. Ik ga ook zeker de vloeistof van Frank Levin nog uitproberen. Roger zal dat wel (gaan) importeren.

 

Mijn versie kostte 1400 euro. Ik ben dik tevreden en had eerder naar Onno moeten luisteren. Had ik mijn verlies niet bij de Degritter hoeven te nemen. Ik erger er me trouwens verschrikkelijk aan dat dure spullen niet naar tevredenheid functioneren.

 

 

 

 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Leuk review, Carl.

Toch een kleine vraag..... dat schuimen had je toch niet gelijk vanaf de eerste lp wassen? Maar pas na een aantal lp's wassen?

Ik herinner mij dat juist de Nessie niet zo snel schuimt, maar dat je ook niet teveel lp's moet willen wassen achter elkaar. Dat schuimen komt dan waarschijnlijk dat de inwasborstel te nat is en er dan teveel vloeistof erin achterblijft en wat dan schuimt bij de volgende wassing van een lp. Het kan ook komen door de fluwelen padjes op de afzuigbuis die dan te nat zijn geworden (verzadigd).

Wat je kunt doen is in de gaten houden wanneer dat schuimen gaat plaats vinden. Bijvoorbeeld na 7 lp wassen (ik noem maar iets w.b. getal) en na die 7 lp's even te stoppen totdat de inwasborstel weer redelijk of helemaal droog is.

 

Dat schuimen had ik ook bij mijn okki nokki als ik meer dan 7 lp's ging wassen achter elkaar. En ik gebruikte ook L'art du son toen. De inwasborstel was dan te nat geworden en de fluwelen padjes op de afzuigbuis ook te nat

Edited by audiofreak
Link to comment
Share on other sites

L’Art Du Son schuimt van zich door opzuigen. Het is namelijk pure zeep. Dat schuim kan in de motor komen. Om dat te vermijden doe je een druppeltje schuimremmer in het afvalwater reservoir. Het spul wat ik wil kopen is genoeg voor een zwembad. Tegen de tijd dat jij er een koopt krijg je wel wat van mij.
 

In dat spul van Nessie zal het wel in het wasmiddel zitten. Maar ik wil eigenlijk liever niet nieuwe platen met alcohol wassen. Tweede hands ontkom je er bijna niet aan verschillende wasmiddelen te gebruiken.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Ove Rickland said:

Carl: je hebt het vast ergens verteld, maar wat beviel je niet aan de Degritter?


Een Degritter bestaat eigenlijk uit twee bakken. Van de ene bak pomp je het water naar de “wasbak” waar de plaat ultrasoon wordt gereinigd.Terug wordt het water gefilterd. En in de wasbak wordt de plaat dan gefohnd. De vraag is echter of je het vuile water wel volledig kan filteren. In een artikel wat ik pas onlangs las beweerden ze dat het grove vuil zinkt en het fijne vuil boven blijft zweven en wat denk je van vetten en nicotine ? Als dat vuile water van onder weggezogen wordt, vervuil je de plaat volgens mij weer. En ik hoorde dus sommige platen (niet alle) licht knisperen die voorheen absoluut stil waren. Ik heb de platenwasser uitgeleend aan Rob Spoelstra (hij was er bij Marco bij) en omdat ik niet uitsloot (wetenschappelijke aanpak) dat ik me het verbeeldde, had ik mijn ervaring niet precies beschreven. Wel verteld  dat hij  na het reinigen van de eerste plaat goed moest luisteren. En inderdaad hij had hetzelfde geconstateerd bij een plaat waarvan hij zeker was dat die gaaf was. Na een paar keer draaien was dat knisperen volgens hem weg. Het grappige is dat Mike Fremer eigenlijk hetzelfde beweerde: fantastisch apparaat maar je moet de plaat wel eerst wassen volgens hem. Ik denk eigenlijk omgedraaid. Je moet eerst ultrasoon reinigen en dan een keer door een Nessie of dergelijke om het losgekomen vuil weg te zuigen. De Degritter is volgens mij een gehyped apparaat wel met veel bedieningscomfort en appeal.Maar ja 2600 euro voor een apparaat waarna de plaat soms gaat knisperen. Ik had er geen zin meer in. En ik kan radicaal zijn 😅

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, carl said:

L’Art Du Son schuimt van zich door opzuigen. Het is namelijk pure zeep. Dat schuim kan in de motor komen. Om dat te vermijden doe je een druppeltje schuimremmer in het afvalwater reservoir. Het spul wat ik wil kopen is genoeg voor een zwembad. Tegen de tijd dat jij er een koopt krijg je wel wat van mij.
 

In dat spul van Nessie zal het wel in het wasmiddel zitten. Maar ik wil eigenlijk liever niet nieuwe platen met alcohol wassen. Tweede hands ontkom je er bijna niet aan verschillende wasmiddelen te gebruiken.

Hoe kan dat schuim nou in je motor komen? Dat komt in een opvangtankje bij het opzuigen. De opgezuigde vloeistof gaat toch ook niet eerst de motor in. 
Zoals ik je antwoord lees komt dat schuim dus door het opzuigen. In de Nessie Vinylcleaner (het wasmiddel) zit een schuimremmer (volgens jou antwoord) en toch schuimt het bij jou.

Dus om mijn eerdere eigen vraag zelf te beantwoorden komt dat schuim niet door de verzadigde inwasborstel en/of door de verzadigde fluwelen viltjes op de opzuigbuis, maar door het opzuigen. Sorrij, maar dat geloof ik dus niet.
Want dan zou het dus ook al bij de eerste gewassen lp's ook al moeten schuimen, toch?

Link to comment
Share on other sites

Als tevreden langdurig gebruiker van een Clearaudio wasmachine lees ik dit met belangstelling en toch ook wel ergernis.

Er wordt een machine aangekocht waar kennelijk vertrouwen in is, maar het voorgeschreven wasmedium deugt bij voorbaat niet.

Nu worden oplossingen gezocht om een ongeschikt wasmiddel (voor deze machine) toch te kunnen gebruiken.....

 

Waarom?

 

Wanneer is schoon, schoon genoeg om een LP fatsoenlijk af te kunnen spelen?

De ultrasone reiniging met regeneratie voor de vloeistof is wel puristisch maar voor het doel m.i. overkill.

Ik zou de Nessie gewoon eens een tijdje gebruiken zoals bedoeld en dit dan evalueren.

Schade door alcohol, nooit iets van waargenomen. Ultrasoon veroorzaakt ook schade wordt beweert.

 

Link to comment
Share on other sites

Even voorzichtig met conclusies nu Onno. Ik gebruik nu geen L’Art Du Son omdat ik geen schuim in de motor van de Nessie wil. Dat ga ik pas doen als ik een druppel schuimremmer in het vuilwaterreservoir kan doen.  
VPI, Nessie e.d.  werken namelijk allemaal volgens hetzelfde principe. Je zuigt het water op en dat water komt dan normaal in de tank. Dat water kan alleen opgezogen worden als je in de tank vacuüm trekt. De zuigmond in het reservoir is daarom verbonden met de motor. Normaal gesproken komt het schuim niet in de motor van de VPI, Nessie. Maar als er te veel schuim in het reservoir komt kan dat wel degelijk in de motor gezogen worden.  Schuimremmer in het afval reservoir is daarvoor de oplossing.
 

PS Bij de VPI heb ik wel eens het geweldige idee gehad om het afvoer slangetje te verbinden met de gootsteen. Dan werkt het apparaat niet meer omdat je geen vacuüm trekt 😀

Link to comment
Share on other sites

31 minutes ago, Arcman said:

Als tevreden langdurig gebruiker van een Clearaudio wasmachine lees ik dit met belangstelling en toch ook wel ergernis.

Er wordt een machine aangekocht waar kennelijk vertrouwen in is, maar het voorgeschreven wasmedium deugt bij voorbaat niet.

Nu worden oplossingen gezocht om een ongeschikt wasmiddel (voor deze machine) toch te kunnen gebruiken.....

 

Waarom?

 

 


Ik heb 15 jaar of meer ervaring met een VPI met hetzelfde principe als de Nessie Arcman. Na veel experimenteren ben ik daar alcohol vrij gaan wassen. Ik wilde zeker mijn nieuwe platen niet onnodig “schraal” maken. Ik vond de klank trouwens ook beter na wassen met L’Art Du Son.  In principe is alcohol ook niet nodig bij het wassen. Misschien dat het nog voordelen heeft bij zwaar vervuilde platen ? Het belangrijkste voordeel van alcohol is wel dat het snel verdampt na het wassen. Bij een Knosti is dat eigenlijk een randvoorwaarde.

 

Ik heb natuurlijk contact gehad met de fabrikant van Nessie voor koop en die maakte zich eigenlijk met name zorgen over schimmelvorming omdat L’Art Du Son geen toevoegingen kent. Hij adviseerde daarom af en toe te spoelen met alcohol. Op basis van mijn ervaring met de VPI wil ik echter schuimvorming voorkomen.

 

PS men zegt dat je met ultrasoon reinigen dieper in de groef komt. Natuurlijk heb ik een met de VPI en L’Art Du Son gewassen plaat vergeleken met een ultrasoon gewassen plaat. Met een element van 2900 hoorde ik geen verschil. Ik was wel altijd twee keer met de VPI en nu de Nessie. Ik gebruik ook dubbel gedestilleerd water. Bijna ruzie met mijn dochter gehad die als deskundige beweerde dat het niets uitmaakt. Ik heb haar zelf opgevoed natuurlijk 😉

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

@carl, Ga eerst maar eens een tijdje je lp's wassen met het middel waar jij vertrouwen in hebt. En meld af en toe je bevindingen hier. Ik heb veel vertrouwen in de Nessie en hun eigen wasmiddel. Voorwassen en nawassen geloof ik niet in. Ook niet op twee verschillende platenwassers. Dat is in mijn hoofd "water naar de zee" dragen. Ik geloof wel in twee keer wassen als de lp heel erg vuil is, maar dan met hetzelfde middel op dezelfde platenwasser.
Ik heb ook nog nooit schimmelvorming gehad bij L'Art du Son en ik heb hier nog een jerrycan kant en klaar en dat staat nu al 4 jaar veilig opgeborgen in het donker. Heb net nog even gekeken en zie geen schimmelvorming. 

Als ik je antwoorden lees, dan heb ik mijn vraagtekens erbij en in mijn beleving maak je het jezelf veel te moeilijk. Het is geen hogere wiskunde of dat je ervoor gestudeerd moet hebben om een lp schoon te krijgen. 

Link to comment
Share on other sites

Ik heb ook nog nooit last gehad van schimmelvorming Onno. Misschien dat het met zeer vervuilde LP’s voorkomt.  Met schuimvorming heb ik weer wel negatieve ervaring en dat mijd ik graag. Zo moeilijk ben ik trouwens niet bezig. L’Art Du Son bij nieuwe platen en een keer nawassen met dubbel gedestilleerd. Bij oude vervuilde platen daarnaast voorwassen met een alcoholhoudend wasmiddel. 

 

Ik ben trouwens wel nieuwsgierig naar het middel van Frank Levin.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Vandaag weer ff een "geluksmomentje" Plaatjes schoonmaken met de Okki Nokki en QS schoonmaakspul.  Misschien niet zo hi-tech als zo'n Nessie. De vacuüm pomp maakt een flink herrie, maar het resultaat mag er zijn.  Glimmende LP's waar nodig in een mooie nieuwe binnen en buiten hoes.  Op de achtergrond de Top 2000 wat klinkt dat lekker 🙂🙋‍♂️

Link to comment
Share on other sites

Ik heb net de VPI bij de vuilstort gegooid Jack. Alleen het afzuigbuisje eraf gehaald. Zou het nostalgie zijn? Dat spul van QS audio is volgens mij prima. Ik wil het gebruiken naast LADS als voorwas bij oude platen. Als het dan nog niet schoon is ……..

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Dat spul van QS werkt prima, geen last van schuimen of zo.  Net als zo'n Okki Nokki . Het is even wat meer werk, maar als je in de flow zit heb je zo 10 LP's glimmend schoon. Ik gebruik een zacht fluwelen borstel om de vloeistof mooi te verspreiden en een geitenharen om lekker in de groeven te komen.  Ik heb maar zo'n 300 LP's. Dat kun je net niet meer, behappen met een Knosti. 😉  🙋‍♂️

Link to comment
Share on other sites

Ik ben aan het luisteren naar een schoongewassen Charles Loyd Quartet. Heb een schuimremmer van Kärcher in bestelling. Ik heb 1 druppel nodig om in het afvalwaterreservoir van de Nessie te doen 😁 Ik ben helemaal weg van dit apparaat. 

Link to comment
Share on other sites

Ik zat vanmiddag naar een plaat van Louis Armstrong aan het luisteren. Hij kraakte stevig. Dus gelijk maar in de Nessie en daarna was hij behoorlijk stil. Dan merk ik de hoes altijd even. Er stond al een G op (G staat voor Degritter). 

Link to comment
Share on other sites

FF een gekke vraag Carl of wellicht niet zo gek.  Hoe doe jij je platen in de hoes? Ik heb al een stapeltje LP's schoon gemaakt, gaat lekker. De papieren binnenhoes doe ik met de opening naar achter in de buitenhoes van de LP.  Maar nou komt het, hoe doe jij de kunststof beschermhoes. opening naar boven? 🤔

Link to comment
Share on other sites

Naar boven Jack. Mijn platen op zolder zijn eigenlijk allemaal stofvrij bij het draaien ook als ik ze lang niet gespeeld heb.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Die plastic buitenhoezen schijnen vanwege weekmakers op den lange duur slecht te zijn voor je platen. Die heb ik dus nooit gebruikt. Binnen hoezen gingen altijd met de open kant naar de zijkant van de buitenhoes. Wanneer je de plaat dan altijd op dezelfde manier uit de hoes haalt (voorkant naar je toe), kan de plaat er nooit uit vallen.

 

Verder gebruikte ik altijd papieren binnenhoezen. Na het wassen blijven de platen lang vochtig. In een plastic binnenhoes gaat dat plakken en/of schimmelen.

 

Ik heb voor een liefhebber nog een stapeltje nieuwe papieren binnenhoezen liggen, mag je zo hebben.

Link to comment
Share on other sites

36 minutes ago, Hans van Liempd said:

Die plastic buitenhoezen schijnen vanwege weekmakers op den lange duur slecht te zijn voor je platen. Die heb ik dus nooit gebruikt. Binnen hoezen gingen altijd met de open kant naar de zijkant van de buitenhoes. Wanneer je de plaat dan altijd op dezelfde manier uit de hoes haalt (voorkant naar je toe), kan de plaat er nooit uit vallen.

 

Verder gebruikte ik altijd papieren binnenhoezen. Na het wassen blijven de platen lang vochtig. In een plastic binnenhoes gaat dat plakken en/of schimmelen.

 

Ik heb voor een liefhebber nog een stapeltje nieuwe papieren binnenhoezen liggen, mag je zo hebben.

 

De bewering over de binnenhoezen met kunststof inlay die weekmakers (zouden) bevatten, kwam ik laatst ook tegen op een Duitse site. Aangezien ik heel lang een gebruiker ben van deze binnenhoezen (v.n. Walvis Plastics) schrok ik nogal van deze bewering.

 

De bewering is zelfs van bewijs voorzien middels een foto.......Alleen moest ik om dit voorbeeld een beetje lachen.

M.i. is het getoonde verschijnsel het resultaat van reinigen met een Knosti zonder naspoelen of voldoende drogen.

Ik heb zelf heel lang een Knosti gebruikt en af en toe trek ik nog wel eens een plaat uit de kast met dit beeld (lang niet zo erg).

Beoordeel voor uzelf: https://www.lowbeats.de/testuebersicht-gruendliche-vinyl-schallplatten-reinigung-fuer-jedes-budget/ 

 

Voor de rest het artikel maar overgeslagen, niet serieus te nemen deze reviewer. Zou natuurlijk nog wel een beter bewijs willen zien!

Ik gebruik de hoezen met kunststof inlay al meer dan 40 jaar en mijn platen zijn mede hierdoor in puike conditie gebleven.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...