Jump to content

"Audiofiele" opslagmedia


Bloom
 Share

Recommended Posts

https://be.hardware.info/nieuws/79928/deze-vreemde-nvme-ssd-is-specifiek-ontworpen-voor-audiofielen

Ik kwam vandaag dit artikel tegen.
In het digitale domein is het onmogelijk om audio te verbeteren, vermits dat daar nog allemaal bits zijn. En bits zijn bits.
Dus een "audiofiele" ssd is hetzelfde als een "audiofiele" netwerkkabel of usb-kabel. Dikke onzin, vrees ik. Geldklopperij.

 

Als je een pc aansluit op een high-end hifi installatie, zou je mogelijk wel een audiofiele geluidskaart in die pc willen, maar dat is dan ook al.
Mijn keuze is dan om het geluid van de pc digitaal af te takken en dan naar een high-end audiofiele dac of voorversterker te voeren voor decodering naar analoog. Dat is wat ik doe met mijn Intel NUC die als muziekstreamer gebruikt wordt: het geluid wordt via hdmi naar mijn Marantz voorversterker gevoerd en daar omgezet. En zoals gezegd hoef je niks audiofiels te hebben in het digitale domein, je moet alleen garanderen dat de bits 0 of 1 blijven en tussendoor nooit veranderen. En dat doe je met fatsoenlijk afgeschermde kabels en verzorgde contacten, zoals al gebruikelijk is in de computerbranche.
Audiofiele aspecten zijn alleen van tel in de analoge wereld, niet in de digitale.

Link to comment
Share on other sites

Het is ook een manier van geld verdienen, geloof me, het komt aan op het laatste stukje, en die SSDschijf ?,................ hoe maak je iemand gek, op deze wijze...!!

 

Maar als je het geloofwaardig brengt, heb je een boterham.

Link to comment
Share on other sites

Ik lees regelmatig op het audiophile forum. Ik sta er van te kijken, wat sommige leden daar allemaal kunnen. het klankkarakter van 20 verschillende voedingskabels voor lineaire voedingen uit elkaar houden b.v. Of het klankverschil tussen alle SSD's. Dat zal immers moeten, wanneer je één bepaald type van Intel het best vind.

Ik vind het knap, maar er zijn ook haantjes die een topic starten en o wee wanneer er iemand kritiek geeft. De topic starten is immers de alleswetende/horende.

 

Waarom lees ik er dan? Tussen heel veel onzin staan staat ook bruikbare informatie. En het moet toch worden gezegd, die streamer van Taiko (Nederlands product) die mede door de inzichten van dit forum is gebouwd, klinkt toch wel extreem goed. Eigenlijk beter dan elke andere streamer die ik eerder hoorde.

 

Ik ben het dus niet eens met het idee van Bloom, dat bits bits zijn. Maar wél, dat er erg veel onzin wordt verkocht (letterlijk én figuurlijk).

 

 

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Bloom said:

https://be.hardware.info/nieuws/79928/deze-vreemde-nvme-ssd-is-specifiek-ontworpen-voor-audiofielen

Ik kwam vandaag dit artikel tegen.
In het digitale domein is het onmogelijk om audio te verbeteren, vermits dat daar nog allemaal bits zijn. En bits zijn bits.
Dus een "audiofiele" ssd is hetzelfde als een "audiofiele" netwerkkabel of usb-kabel. Dikke onzin, vrees ik. Geldklopperij.

 

Als je een pc aansluit op een high-end hifi installatie, zou je mogelijk wel een audiofiele geluidskaart in die pc willen, maar dat is dan ook al.
Mijn keuze is dan om het geluid van de pc digitaal af te takken en dan naar een high-end audiofiele dac of voorversterker te voeren voor decodering naar analoog. Dat is wat ik doe met mijn Intel NUC die als muziekstreamer gebruikt wordt: het geluid wordt via hdmi naar mijn Marantz voorversterker gevoerd en daar omgezet. En zoals gezegd hoef je niks audiofiels te hebben in het digitale domein, je moet alleen garanderen dat de bits 0 of 1 blijven en tussendoor nooit veranderen. En dat doe je met fatsoenlijk afgeschermde kabels en verzorgde contacten, zoals al gebruikelijk is in de computerbranche.
Audiofiele aspecten zijn alleen van tel in de analoge wereld, niet in de digitale.

Klinkklare onzin. Heb het artikel met stijgende verbazing gelezen. Worden wij audiofielen werkelijk als een stelletje onnozelen weggezet???

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Geerdie said:

Klinkklare onzin. Heb het artikel met stijgende verbazing gelezen. Worden wij audiofielen werkelijk als een stelletje onnozelen weggezet???

In dat stuk van be.hardware.info worden wij audiofielen helemaal niet als onnozel weggezet. Prachtig stukje techniek! 😍 

Link to comment
Share on other sites

Kijk wij/ik audiofiel(en) zijn/ben helemaal niet onnozel.  Beetje jammer als zo'n groep zo weggezet wordt. Op dit forum vinden wij het volgens mij het heel normaal als we met allerlei nauwkeurige mechanica en electronica analoge weergave telkens op een hoger niveau krijgen. Of dat op een gegeven moment nog zin heeft kun je ook afvragen.? Waarom zou dat anders zijn bij digitaal?  Ik zie het verschil niet. 🙋‍♂️

Link to comment
Share on other sites

On 19-12-2021 at 15:38, Bloom said:

Audiofiele aspecten zijn alleen van tel in de analoge wereld, niet in de digitale

Was dat maar waar, dan was ik klaar met een simpel pc'tje. Had me een hoop geld uit gespaart. Je slaat hier compleet de plank mis. 

Over de ssd heb ik geen mening, nooit uitgeprobeerd.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, siem said:

Was dat maar waar, dan was ik klaar met een simpel pc'tje. Had me een hoop geld uit gespaart. Je slaat hier compleet de plank mis. 

Over de ssd heb ik geen mening, nooit uitgeprobeerd.

Mijn plank is een grondige kennis van digitale elektronica en IT. Mijn cd's staan als flac bestanden op een LizardFS centraal opslagsysteem en ze gaan via het lokale netwerk naar mijn woonkamer, alwaar een eenvoudige Intel NUC, die ik als muziekstreamer gebruik, ze leest en nog steeds digitaal doorstuurt via hdmi naar een eveneens digitale voorversterker die alles decodeert en vertaalt naar analoog. En dat wil ik probleemloos tegenover jouw oplossing zetten.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Roots said:

Al eens een NVMe M.2 geprobeerd?

Nog niet.  Er kunnen er twee  in mijn Synology NAS met SSD waar mijn website opstaat. Of 1 en een 10GB netwerkkaart. Het wachten is op glasvezel, wellicht dat het dan nog voordeel geeft. Het principe van een snelle cache is al heel oud en werd al in de jaren 80 met succes gebruikt op een mainframe computer van een van mijn voormalige werkgevers.  🙋‍♂️

Edited by Tubejack
typo
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Bloom said:

Mijn plank is een grondige kennis van digitale elektronica en IT.

 

Is dat ook niet gelijk je beperking?

 

Verder kijken dan je neus lang is wordt op geen enkele school geleerd.

Ik had in mijn werkzame leven regelmatig contact met een hoogleraar op het gebied van hoogfrequent. Niet dat ik daar veel van begreep, maar ik had diep respect voor die man gezien zijn creativiteit en buiten de grenzen van zijn werkgebied te kijken. Daar kwamen oplossingen uit die veel goedkoper waren en gelijk of beter werkten.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, Hans van Liempd said:

 

Is dat ook niet gelijk je beperking?

 

Verder kijken dan je neus lang is wordt op geen enkele school geleerd.

Ik had in mijn werkzame leven regelmatig contact met een hoogleraar op het gebied van hoogfrequent. Niet dat ik daar veel van begreep, maar ik had diep respect voor die man gezien zijn creativiteit en buiten de grenzen van zijn werkgebied te kijken. Daar kwamen oplossingen uit die veel goedkoper waren en gelijk of beter werkten.

 

 

 

Dat je een grondige kennis hebt van je vakgebied wil niet zeggen dat dat een beperking is en je niet buiten dat vakgebied kijkt. Ik ben in heel mijn leven geïnteresseerd geweest in alles wat maar met wetenschap te maken heeft. Dus niet alleen IT, maar ook biologie, fysica, astronomie en zelfs dingen zoals vergelijkende theologie en bestudering van de evolutie van westerse talen (met name germaanse en romaanse).

 

Als het gaat om hoe computers werken en binaire data getransporteerd wordt via allerlei verbindingen binnen en buiten computers, weet ik perfect hoe dat werkt en met welke protocols en wat er gebeurt met de bits tijdens die transports, dan zit je precies in mijn vakgebied en kan ik met kennis van zaken spreken. Mag het?

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Bloom said:

Wat is leerbaar? Moet ik dingen aanvaarden waarvan ik weet dat ze fout zijn???

Dat is jouw probleem dus niet. Het probleem dat jij volgens mij hebt, is dat je klaarblijkelijk geen idee hebt van het feit dat er dingen zijn die je niet weet. Dat hebben we in zekere mate allemaal hoor, maar niet iedereen  aanvaardt dat. En dat aanvaarden is ook een vorm van leerbaar zijn. Die heb je volgens mij niet.

Verder vind ik het uitermate irritant dat jij “ons audiofielen” er telkens maar weer op wijst hoe “dom” wij zijn en hoe slim jij zelf bent. Hoe vaak heb je bijv. de formule voor benodigd vermogen al aangehaald?

Ga lekker bij je soortgenoten op het blauwe forum zitten. Die “weten” het ook. Kan je lekker onder elkaar lachen om dat domme volk (iets wat je trouwens al gedaan hebt). Tot zover mijn interpretatie en irritatie.

groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Ik nooit gezegd dat ik alles weet en ik WEET dat er heel wat is wat ik niet weet. Maar ik ben wel expert in mijn vakgebied en dan moet je me niet komen vertellen dat er dingen zijn die "ik niet weet" omdat ik probeer te weerleggen wat er aan foute verklaringen gedaan is.

 

En die formulie voor berekening van het vermogen heb ik gegeven omdat er heel veel vragen telkens weer terugkwamen van mensen die vroegen hoeveel vermogen ze nodig hadden. En met slechts een drietal parameters kun je dat dus te weten komen.

Link to comment
Share on other sites

Ik ben het wel met je eens Bloom, en ik ben als onderwijsman wel bekend in/met het nieuwe leren, net zo goed als er mensen zijn die altijd hun hakken in het zand zetten en blijven bij wat het was.

Afgestudeerd Ingenieur Wageningen ( collega)en blijven hangen in wat er was, en die ik dan mocht uitleggen hoe het zit met het verlichten van Planten bij een interieur beplanting. (Natuurkunde)

 

Of juist een bioloog afgestudeerd op slakken, je zou denken die is niet snel, maar juist die man liep voor op alle collega's in het land, internationaal bekend visexpert.

En dat waren collega's op dezelfde onderwijs instelling, waar ik dan weer de bloemetjes mocht doen.

Onderwijs ontwikkeling was het laatste deel van mijn werk voor contacten met het bedrijfsleven hield.

 

Dat ik dan een belangstelling heb voor techniek is dan voor veel mensen weer verbazingwekkend, maar wel leuk.

 

 

Oftewel, je bent nooit uitgeleerd.......!!!!!!

Edited by HansP
Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, HansP said:

IOftewel, je bent nooit uitgeleerd.......!!!!!!

Amen!

 

Maar dat betekent dus niet dat ik zomaar moet aanvaarden wat ik WEET dat fout is zoals sommigen hier schijnen te denken.

Wetenschap is wetenschap en voor geloof moet je bij religie zijn.

Edited by Bloom
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...