Jump to content

Hulp bij kiezen van kabels


Friso
 Share

Recommended Posts

3 hours ago, Sodejuu said:

Zoals Hans ook al aangaf, dubbelblind testen werken niet. 

 

Wat een logische onderbouwing betekent, weet Murphy als de beste (zie mijn sig)

 

Een universitaire opleiding zegt mij niks. Academici komen meestal niet verder dan de universiteit zelf en stranden daar in eeuwig (soms/vaak nutteloos) onderzoek. Zwaar gesubsidieerde bezigheidsterapie dus. Verder zit het hele kabinet hier vol met academici en ook daar komt niks fatsoenlijk van. 

Hoogachtend, Roger Trump?

 

In ieder geval is proefondervindelijk weer bewezen dat in een kabeltopic geen enkele audiofiel goed klinkt😂

Edited by Kraus vonBentinck
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Geerdie said:

Da's toevallig. Ik heb een paar weken terug voor €100  2 x 3m Cardas Crosslink op MP gekocht. Gewoon, voor de leut.

De standaard 1,5 kwadraat koper klonk best ok hoor maar met Cardas heb ik een ietwat "ronder" hoog en wat meer definitie in het laag.

Dit vind ik best wel prettig. Het staat ook wat beter...😉

Beetje peper, beetje zout zeg maar.

Ja heh....De Crosslink was de enigste kabel van Cardas van de rol. Het blijft een zeer mooi stukje koper, dat Cardas koper.

Hoe duurder je gaat met Cardas hoe complexer de kabels worden. Air dielektricum en zo, minder capaciteit en inductie, of combinaties ervan.

 

Deze MIT kabel is een leuk voorbeeld van spelen met capaciteit, inductie en weerstand.

img_3020.jpg

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Bloom said:

En dat dubbelblinde testen niet werken, moet je maar eens uitleggen aan wetenschappers in een testlab. Die doen niks anders.

Als je doet wat je altijd doet zal je nooit een stap verder komen.

Durf eens buiten de gebaande paden te gaan, buiten de lijntjes te kleuren en verbreed je blik eens.

Wie weet kom je dan tot inzichten die je anders nooit zou krijgen.

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, Bloom said:

Dat kan ik van jou ook vragen he.

Maar dat doe ik ook, en dan kom je tot de conclusie dat dubbel blind ABX testen een prima tool is maar niet het enige.

En dat is nu net waar jij wel vast loopt door te doen wat je altijd doet.

 

Link to comment
Share on other sites

Lees wat ik eerder schreef over de filterende en extrapolerende werking van ons menselijk brein inzake onze zintuigen en met name ook ons gehoor. Dan volgt daaruit, dat dubbelblind testen de enige manier is om échte verschillen te kunnen horen, als die er al zijn natuurlijk.

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Kraus vonBentinck said:

Hoogachtend, Roger Trump?

 

In ieder geval is proefondervindelijk weer bewezen dat in een kabeltopic geen enkele audiofiel goed klinkt😂

Je leest niet goed Kraus. Er staat "meestal". Het geldt dus niet voor elk academisch opgeleid persoon. 

Link to comment
Share on other sites

Ik ben nog opgevoed in de tijd van Luister met technisch redacteur Jan Kool aan het hoofd. Altijd met plezier zijn artikelen gelezen, maar als Jan wist hoe ik nu denk over audio zou hij zich in zijn graf omkeren 😀 Ik ben dan ook op al die technische stelligheden teruggekomen.
Ik had indertijd een afspraak met mijn vrouw dat ze stiekem een kabel of iets dergelijks veranderde. Dat had ik dan meestal wel snel door. Er zitten volgens mij zeker marginale verschillen tussen kabels. En als je het in je luisterruimte op orde hebt hoor je dat dan ook wel. Kortom helemaal met Sodeju eens (op dit onderdeel dan Roger😇).  Vergelijk voor de grap maar eens een (goedkope) Kimber P.B.J interlink met een DIY met Carbon afscherming (ik zoek de naam nog even op). Dat klinkt behoorlijk anders. Daar kan je gebruik van maken als liefhebber.

 


 

 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, Roots said:

Er bestaat dan ook geen 'de beste kabel'..Een kabel presteert daarom ook geheel afhankelijk van de stroom en spanning (L en C, rendement en imp) wat er doorheen gaat, en wat je uiteindelijk wil horen.

Nou..... 🤔je zou maar een heel breedbandige versterker hebben.  3 meter luidspreker kabel kan dan als FM antenne gaan werken. 

Zie ook het filmpje dat Duck hiervoor heeft gepost.

 

 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Ik zit ook op die lijn inzake kabels Roots. Ik heb laatst -zeer goedkoop-  een Crystal interlink gekocht. Ben echt benieuwd of die bruikbaar is bij mij. Ziet er wel mooi uit trouwens 🤫
 

PS ik heb indertijd een paar Cardas phonokabel geleend en ik miste toch wat levendigheid. Just my two cents.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, Roots said:

Ik heb het niet bekeken Jack...Mijn eerste reactie is dat als je een Spectral versterker hebt je dat fenomeen moet dempen met een hoge inductie kabel(Transparent?)

Ik heb geen idee of die kabel welke inductie heeft @Roots. Als de aders in tegenfase getwist zijn dan is dat verwaarloosbaar.  De 1e Spectral versterker die ik vind haalt DC 1,8Mhz  3 meter is de FM band +/- 100Mhz 

 

Leuke webpagina voor @Carl van Jan Kool even uit het webarchief gehaald zodat de plaatjes het ook doen. De sprookjeswereld van kabels

 

Link to comment
Share on other sites

De Crystal phono Kabel heb ik nu een kleine maand weer terug Roots . Die ga ik volgende week weer aansluiten. Ik speel nu met een antieke koperen Linn kabel. Doet het prima op mijn Benz Ruby.

 

Dat artikel van Jan Kool was voor mij trouwens het argument om niet in verschillen tussen kabels te geloven Jack. Totdat ik een JK kabel van een collega te leen kreeg. Klonk verschrikkelijk, maar er was wel verschil. Dus ik heb wel het een en ander geprobeerd. Meestal voor betaalbaar geld. 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

47 minutes ago, Tubejack said:

 

Leuke webpagina voor @Carl van Jan Kool even uit het webarchief gehaald zodat de plaatjes het ook doen. De sprookjeswereld van kabels

 

 

Ojee, ojee, ojee... ik heb onverantwoordelijke kabels die niet kúnnen klinken en de versterkers op hol laten slaan.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ik ga er maar één ding over zeggen (waar de TP trouwens niets aan heeft) en dan hou ik er meteen weer over op want het is een eindeloze niet uit te komen discussie: de Nanotube is voor mij werkelijk dé kabel die een natuurlijkheid laat horen die ik nog nooit gehoord heb en voor mij dus onovertroffen is. Ik mag mij gelukkig prijzen dat ik die in mijn set mag hebben..... :wub: :wub: :wub:. Als je díe eenmaal gehoord hebt weet je hoe het ook kan klinken. Of eigenlijk moet.....

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...