Jump to content

Vraagjes over elementen etc.


Ener
 Share

Recommended Posts

Na een paar daagjes luisteren is het wel duidelijk dat er een beter element op mijn audio technica AT-LPW50PB mag. Dit was uiteraard te verwachten en is ook niet erg. Nu heb ik eens rond gesnuffeld en ben tot de conclusie gekomen dat ik eerst naar de TU Delft moet om een studie platenspeler techniek te gaan doen . Allemachtig wat is dat een ingewikkelde materie zeg. 😳

 

Maar goed ik heb er 2 gevonden die mogelijk interessant zijn; 

 

VM540ML/H
Dual Moving Magnet-element met Microlinear-naald en HS10-headshell
 
VM740ML/H
Dual Moving Magnet-element met Microlinear-naald 
 

De 540 is ook zonder headshell te krijgen, de 740 kan ik niet met vinden

Nu zit er op de toonarm een AT-HS4 headshell alleen weet ik niet of de elementen hier in passen. En tegen het eventueel monteren zie ik ook wel op aangezien ik de studie aan de TU Delft nog niet heb gevolgd.

 

Nu de vragen;

Zijn deze elementen goed, en zo ja welke is de beste keuze? Ze schijnen hetzelfde zijn behalve het materiaal van de behuizing.

kunnen deze elementen op mijn AT-HS4 headshell, en zo ja is dit dan een goede keuze?

Edited by Ener
Link to comment
Share on other sites

Het is toch heel handig als je even vermeldt waarom het zo duidelijk voor je is dat er een ander/beter element op de draaitafel nodig(?) is. Wat mis je of stoort je en wat zou je graag willen dat er beter of anders gaat klinken. Is het dynamiek, hoog of juist het laag, is het te saai/niet levendig genoeg enz enz. Die info is wel nodig als men je hier advies zou willen geven.Net als het beschikbare budget/maximumprijs.

 

Persoonlijk zou ik zeggen, wacht even af en loop niet te hard van stapel en kijk eens of je niet ergens kunt komen luisteren naar een andere draaitafel.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb de VM540ML/H geprobeerd. Mooi maar vond het in mijn set-up wat te helder.

Verder ben ik met Kappa 7 eens dat een element eerst zeker 100uur moet inspelen.

Je hoeft niet van element te veranderen maar je kunt ook t.z.t. een betere naald kopen.

Die schuif je er zo in.  Wel zo makkelijk 🙋‍♂️

 

 

Link to comment
Share on other sites

Het verschil met hetzelfde nummer gestreamd via TIDAL en beluisterd op de lp maakt dat ik een behoorlijk verschil in detaillering en ruimtelijk info mis. Nu hoeft het niet exact hetzelfde te zijn maar toch. En als je eenmaal iets gewend dan is het altijd lastig aanpassen. Een andere draaitafel is niet aan de orde want deze is prima. Andrew Robinson heeft een aardige review over het verschil tussen een Audio Technica en een 10 keer duurdere Technics, dus dat geloof ik voorlopig wel. Wat dat betreft budget ligt rond de €300,-

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Tubejack said:

Ik heb de VM540ML/H geprobeerd. Mooi maar vond het in mijn set-up wat te helder.

Verder ben ik met Kappa 7 eens dat een element eerst zeker 100uur moet inspelen.

Je hoeft niet van element te veranderen maar je kunt ook t.z.t. een betere naald kopen.

Die schuif je er zo in.  Wel zo makkelijk 🙋‍♂️

 

 

100 uur 😮 ok, dat is wel ff. Ik heb zeker geen haast, maar het blijft altijd kriebelen. Ik vind het nu wat mat klinken vergeleken met digitaal, vandaar. Maar misschien ben ik wat haastig…

Link to comment
Share on other sites

Neem even rustig de tijd.

Verder is het wel zo dat een plaat echt goed kan klinken maar dat er wel heel veel dingen zijn die daar in een rol spelen.

Zo zou ik waarschijnlijk eerder naar een andere phono versterker kijken als ik dit zo lees.

Maar neem eerst even de tijd het element moet echt even los komen.

Link to comment
Share on other sites

45 minutes ago, Ener said:

Het verschil met hetzelfde nummer gestreamd via TIDAL en beluisterd op de lp maakt dat ik een behoorlijk verschil in detaillering en ruimtelijk info mis. Nu hoeft het niet exact hetzelfde te zijn maar toch. En als je eenmaal iets gewend dan is het altijd lastig aanpassen. Een andere draaitafel is niet aan de orde want deze is prima. Andrew Robinson heeft een aardige review over het verschil tussen een Audio Technica en een 10 keer duurdere Technics, dus dat geloof ik voorlopig wel. Wat dat betreft budget ligt rond de €300,-

Ik bedoel ook niet dat je naar een andere draaitafel zou moeten kijken maar dat je eens kunt gaan luisteren naar de draaitafel van iemand anders en hoe je dat dan vindt klinken. Het kan ook zijn dat vinyl helemaal niks voor je is.

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Kraus vonBentinck said:
Quote

Tsja, maar bij wie? 

dat je eens kunt gaan luisteren naar de draaitafel van iemand anders en hoe je dat dan vindt klinken.

 

 

Quote

Dat geloof ik niet. Het klinkt zeker niet slecht en ik vind het medium erg leuk. Maar ja, audio en verbeteren…

Het kan ook zijn dat vinyl helemaal niks voor je is.

 

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, kappa7 said:

Je bent van harte welkom als je eens wil komen luisteren.

En de Ifi is leuk maar ook niet meer dan dat.

Er zjin wel mooiere phono versterkers te vinden.

Bedankt voor het aanbod.

 

wat betreft de ifi lees ik heel veel lovende reviews. Wat is wat jou betreft dan een goede phono versterker? Is de Schiit Mani iets? Ook die wordt erg goed gereviewd.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb even gekeken en o.a. deze review gelezen https://www.whathifi.com/nad/c-368/review

M.i. heeft voornamelijk digitaal aandacht gekregen. En is de phonotrap een leuke extra.

 

Ik heb zelf een Schiit Mani, die klinkt heel erg mooi met  mijn SE-10 buizen versterker en een Technics SL-1200GR. Maar met andere versterkers minder. De Mani zal wellicht beter zijn dan de ingebouwde phono-trap. Maar een grote stap ga je denk ik niet maken.   Wellicht dat Sodejuu iets weet, wat in verhouding met je draaitafel goed is. Wat anders, had ik niet gewaarschuwd voor het "upgrade virus"  😂

 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Ik was jaren geleden bij iemand die een topset van minimaal fl. 100.000,- had staan. Hij speelde alleen CD's en zou een draaitafel wel leuk vinden, maar was bang dat het te duur ging worden. Zeker wanneer het op niveau van de rest van zijn set moest (Jeff Roland, Wilson Audio en Wadia).

 

Maar er zijn zeker heel leuk klinkende budget oplossingen. Een goede tweedehands phonovoortrap is boven een nieuw van dezelfde prijs te verkiezen.

Link to comment
Share on other sites

De beste raad die ik je kan geven is niet te snel nieuwe producten aan te schaffen en zeker niet als je nog een ander product aan het inspelen bent. Dat gaat je zeker geld kosten. Daarbij is de ene LP de andere niet. Er zijn veel slecht klinkende LP’s en dan lijkt (!)  het bij vergelijk met Stream dat analoog minder kinkt. Kijk eens bij de catalogus van Speakers Corner. Dat zijn LP’s die analoog opgenomen zijn en analoog gemixt. De meeste klinken uitmuntend https://www.speakerscornerrecords.com

 

- een AT 95 element is zeker een leuk element, maar aan de heldere kant. Ik ben zelf op zoek naar een element voor de Thorens 320 van mijn dochter (mijn oude) en Sodeju adviseerde me daarom een Goldring van rond de 200 euro. Maar ze hebben veel meer goede en iets duurdere elementen. Kijk daar eens bij. 

 

-  Op de Audioclub hebben we onlangs een aantal phonotrappen vergeleken https://audioclub-limburg.nl/phono-versterker-shoot-out. Daar zat ook een IFI bij De eerste serieuze phonotrap die ik had was trouwens een Lehmann.  Voordeel van het merk is dat je bijvoorbeeld door een betere voeding simpel kan upgraden https://www.lehmannaudio.com/phono-stages.html

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Er is voor nu maar 2 adviezen.

1-Ga eerst je element inspelen en bepaal daarbij wat je mist en wat je goed vindt aan de analoge geluidsweergave.

 

2-Vergelijken met een digitale geluidsbron/geluidsweergave kan wellicht een beetje helpen, maar eigenlijk is het niet zinvol.

Wel zinvol is om je analoge weergave (jouw draaitafel) te vergelijken met een andere draaitafel. Dat is ook wat Kraus aangeeft/zegt.

Dan heb je een eerlijkere indruk en weet je meer dan je het vergelijkt met je digitale weergave. Omdat je dan dezelfde weergaven vergelijkt. (Analoog met analoog).

 

Digitale weergave heeft net iets andere parameters dan analoge weergave. 

Analoog klinkt "natuurlijker en ronder in klank en digitaal klinkt "harder, scherper en hoekiger/grover in klank. Zeker bij budget/instap apperatuur.

Daarmee zeg ik niet dat instap apperatuur slecht is. 

 

Dus eerst in laten spelen en je het geluid je een beetje 'eigen' maken en dan kun je later altijd nog verder gaan upgraden.

Maar voordat je zover bent moet je eerst wel weten wat je hoort en wat je ook mist.

 

Dan kunnen we je ook gerichter adviseren en eventueel bijsturen  zonder dat het je (veel) geld kost of allerlei tegengestelde (goedbedoelde) adviezen gaat krijgen en je uiteindelijk het helemaal niet weet.

 

 

Edited by audiofreak
Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, audiofreak said:

Analoog klinkt "natuurlijker en ronder in klank en digitaal klinkt "harder, scherper en hoekiger/grover in klank. Zeker bij budget/instap apperatuur.

 

Gevoelig puntje.

Voor mij is dat zeker niet zo.

 

Beiden kunnen heel goed klinken, maar zijn voor bijna 100% afhankelijk van de opnamekwaliteit. En daar schort het bij oude pop-opnamen op LP nu aan. Digitaal zijn die vaak gepimpt, al is dat vaak niet (naar mijn idee) goed gebeurd.

Link to comment
Share on other sites

Vandaar mijn advies van Speakers Corner LP’s Hans. Ik weet dat Onno verschillende media niet graag met elkaar vergelijkt. Ik luister echter niet naar media maar puur naar geluid. Met goede LP’s heeft LP weergave zeker meerwaarde. En als ik weer aan dat klassieke draaitafel vergelijk terugdenk. Ze klonken allemaal na al die jaren nog zeer goed en met wat tweaken kan het nog veel beter.

 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Het is leuk om een plaat uit de hoes te halen, vaak zit er ook heel aardige documentatie bij, de plaat op de draaitafel te leggen en de naald in de groef te laten zakken. Gewoon een leuk ritueel, daar doe ik niks aan af. De draaitafel is op zich ook een leuk ding al is-ie niet zo'n oogstrelende aandachtstrekker als een reel-to-reel deck.

 

Maar ik meen gelezen te hebben dat je niet echt over een platencollectie beschikt. Nu je net van start bent vind je ook dat de paar platen die je hebt, net zo goed moeten klinken als op Tidal.

De logica om (heel) veel geld uit te gaan geven om een toch altijd bescheiden (in vergelijking met de ontzaglijke hoeveelheid muziek via een streaming-service) collectie vinyl net zo goed te laten klinken als de(zelfde) muziek die je binnenhaalt via Tidal, ontgaat mij helemaal.

Het lijkt mij heel verstandig om eerst maar eens de duurzaamheid van de vinyl-liefde af te wachten en dan ooit misschien eens te gaan upgraden. Upgraden van de draaitafel loopt gigantisch in de papieren terwijl de muziek die je er op draait gratis via je abonnement op Tidal binnen stroomt terwijl vinyl, ook in vergelijking met CD, erg duur is, ook tweedehands.

Probeer eerst eens gewoon plezier te beleven aan wat je nu hebt aangeschaft, snuffel nog wat bij de Plaatboef of op de markt en kijk hoe blijvend je plezier is.

Ik raad je sterk aan voorlopig op de rem te trappen.

Link to comment
Share on other sites

Het lijkt wel of je mij toespreekt ten tijde van de introductie van de CD Kraus 😀 Als een van de eersten die een CD had aangeschaft ben ik toen snel teruggekeerd naar de LP door de aankoop van een Linn Axis. Zoveel LP’s had ik toen ook niet want als arm studentje kon ik dat echt niet betalen. En bij jou zal het niet veel anders zijn geweest en dat geldt voor velen Hear.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Heren, bedankt voor de vele goede adviezen. Ik loop te hard van stapel inderdaad. Ik ga het voorlopig loslaten, alles lekker inspelen, platen verzamelen en vooral van muziek genieten. 

Link to comment
Share on other sites

Ik zou ook naar de opstelling van de draaitafel kijken. Draaitafels zijn gevoelig voor trillingen door terugkoppeling van het geluid uit de speakers. Via het meubilair waar deze opstaat en direct door de lucht. De trillingen geven versmering waardoor details minder hoorbaar worden en er onrust in de weergave ontstaat. Een "juiste" plaatsing kan dus winst geven.

Link to comment
Share on other sites

Staat nu op een meubel achter de speakers, niet echt ideaal. Volgend jaar ga ik verhuizen en krijg ik de zolder tot mijn beschikking en dan maak ik een betere opstelling. Duurt nog een jaar helaas.

Link to comment
Share on other sites

Je kan vast al wat experimenteren Ener. En op een zolder kan je het allemaal erg goed krijgen hoor. Ik heb wel wat tijd aan akoestiek en opstelling moeten besteden. Ik ga direct weer naar boven. De voorbereidingen voor de Sint zijn nagenoeg afgerond.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...