Jump to content

Waterpas


carl
 Share

Recommended Posts

Toch zijn die dingen erg nauwkeurig. Bij de caravan handel hebben ze soms sleutelhangerwarerpasjes. Die zijn ook erg nauwkeurig en kosten weinig. Bij de bouwmarkt zijn fatsoenlijke waterpassen vaak 60 cm lang. Niet echt handig. Er zijn ook precisiewarerpassen voor de machinebouw. Die zijn relatief klein en werken soms op een paar 100ste mm maar zijn schreeuwend duur.

Link to comment
Share on other sites

Toch gebruik ik een oude waterpas van 40 cm voor het plateau , ik heb ook een kleintje dat ik voor de headshell gebruik.

Ik heb het idee dat je voor een brede basis een bredere waterpas nodig hebt.

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, Groovy said:

Toch gebruik ik een oude waterpas van 40 cm voor het plateau , ik heb ook een kleintje dat ik voor de headshell gebruik.

Ik heb het idee dat je voor een brede basis een bredere waterpas nodig hebt.

Voor een groot maar volkomen vlak oppervlak (zoals hopelijk een draaitafelplateau) heb je aan een kleine waterpas genoeg. Immers elk meetpunt zou dezelfde uitslag moeten geven, vooropgesteld natuurlijk dat het plateau inderdaad vlak is.

Echter een correcte Oost-West stand zegt nog niets over een correcte Noord-Zuid stand van het plateau. Om een draaiend plateau over 360 graden volkomen horizontaal te krijgen moet je meten op de draai-as en dat doet de Viborg-oplossing die bovendien niet statisch maar dynamisch meet, op het moment dat het plateau draait. Het mooie is dat elke afwijking, hoe gering ook, duidelijk is af te lezen.

 

Om een klein oppervlak horizontaal te krijgen heb je juist een grote waterpas nodig en zou je bij een headshell, smaller dan 2 cm, liefst een waterpas van een meter gebruiken. Gelukkig is dat nergens voor nodig want een horizontale headshell zegt niets over een optimale instelling van het azimuth. Hopelijk staat elk onderdeel van de draaitafel mooi horizontaal maar kan men juist de headshell bij vele toonarmen enigszins verdraaien voor een juiste afstelling van het azimuth.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Kraus vonBentinck said:

Om een klein oppervlak horizontaal te krijgen heb je juist een grote waterpas nodig en zou je bij een headshell, smaller dan 2 cm, liefst een waterpas van een meter gebruiken. Gelukkig is dat nergens voor nodig want een horizontale headshell zegt niets over een optimale instelling van het azimuth. Hopelijk staat elk onderdeel van de draaitafel mooi horizontaal maar kan men juist de headshell bij vele toonarmen enigszins verdraaien voor een juiste afstelling van het azimuth.

 

Aan dat waterpas van een meter heb je niks. Het gaat tenslotte over de nauwkeurigheid van de libelle en wanneer je een klein vlak heb waar deze stabiel op ligt, meet dat prima.

 

Wanneer ik de caravan waterpas zet met zo'n ding tegen een recht vlak (vloer, profiel of chassis), staat hij net zo nauwkeurig waterpas dan wanneer ik een waterpas van een meter gebruik met dezelfde nauwkeurigheid (1 mm/m)

Sleutelhanger Waterpas 3 stuks

Link to comment
Share on other sites

53 minutes ago, Kraus vonBentinck said:

de waterpas van 1 meter is maar een onzinvoorbeeld omdat ik eigenlijk bedoel te zeggen dat een waterpas op de headshell geen nut heeft omdat het instellen van de optimale azimuth geheel anders werkt en checken of de headshell horizontaal staat alleen maar kan leiden tot foute correcties.

Klopt helemaal.

Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, Roots said:

V d Hul beweert dat je arm vaak beter iets te hoog staat dan perfect horizontaal.

Het interview waarin kan ik zo snel niet terug vinden.

Das iets anders dan Azimuth. Dat is VTA. En dat klopt wel, meestal staat het element wat zwaarder ingesteld of is het rubber wat versleten. iets hoger zetten, helpt dan.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Vinyl_Fuchs said:


Ik heb indertijd die fosgometer in huis gehad. Het is eigenlijk een soort scoop. Je moet hem wel “ijken”. Zou simpeler moeten kunnen lijkt het.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...