Jump to content

Risico’s Onzow


carl
 Share

Recommended Posts

Met Last moet je ook uitkijken. Kan je naald en spoeltjes ook beschadigen bij te kwistig gebruik. Ook kan het de lijm van je tip oplossen  en van de cantilever loslaten. Ik spreek uit eigen ervaring. Dus Last heel heel spaarzaam gebruiken en ook maar 1x in de zoveel tijd, dus niet na elke lp.

Link to comment
Share on other sites

Ik gebruikte gedestilleerd water met een beetje alcohol. Hetzelfde spul waar ik de platen mee schoonmaakte. Nooit een probleem mee gehad. Een paar druppels op de naaldborstel van Micro Benz en even van achter naar voor poetsen. Werkte perfect. 

 

Ik heb die plakkerige kauwgum vol stof nooit zien zitten. Het kan niet anders dan dat de weekmaker daar uit gaat en het spul steeds harder gaat plakken.

Link to comment
Share on other sites

Goede verklaring Hans.

 

En Onno mijn platen zijn op zich allemaal zeer schoon hoor. Op zijn hoogst wat oppervlakkig stof. Ik zit op mijn nieuwe platenwasser te wachten. Had een lange levertijd!

Link to comment
Share on other sites

Ik gebruikte  deze van Nagaoka.   Bij elke LP kant maak ik de naald even schoon. Maar het is bijna op 

 

1243275265_nagaoka_stylusc_w450_h400.jpg

 

Ik nu heb deze gekocht van Audio-Technica. Beide zijn makers van Cartridges dus dat lijkt me wel veilig.

 

audio-technica-at607-stylus-cleaner.jpg

 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, carl said:

Waar was je mee Jack?

 

Ik heb mijn Last gevonden. Alleen zou de vloeistof wel eens gefilterd kunnen worden. Zou een koffiefilter werken?

Ik gebruik van die wat grotere Melita filters voor het filteren van het aqua bidest water..... Want om de bak van de ultrasone reiniger boven zo'n klein filtertje te hangen gaat niet goed.... Dus ja, als het met het water lukt, waarom dan niet met de Last?

Link to comment
Share on other sites

Naar mijn idee dient men naaldreiniger zo spaarzaam mogelijk te gebruiken. Stof voorzichtig verwijderen met een (zacht of koolstof) borsteltje door van achter naar voor(!) te vegen is meer dan voldoende.

Platen wassen ook zo min mogelijk, meeloopborsteltje is zat. Af en toe een klein, nauwelijks hoorbaar tikje behoort immers ook tot de charmes van vinyl.

Nat wassen levert naar mijn idee altijd residu op en is op termijn erger dan de kwaal.

Link to comment
Share on other sites

Toevallig net die cleaner van de heer Ouweltjes besteld Jack. Normaal gebruik ik L’Art Du Son maar voor oude platen graag een vloeistof op alcoholbasis voor de voorwas.
 

Vroeger deed ik een druppeltje Last op zo’n koolstofborsteltje Kraus. Dan is dat borsteltje net wat “vochtig” meer niet. Ga ik maar weer doen.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Nat wassen heb ik trouwens goede ervaring mee Kraus. Altijd een VPI gehad (nagenoeg versleten) en ik wacht nu op een Nessie. Met L’Art Du Son nooit last gehad van residu of statische elektriciteit. Was na een keer zelden of nooit.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...