Jump to content

Is dit wat?


Ener
 Share

Recommended Posts

Ik ben me aan het oriënteren voor een platenspeler. Nu wil ik daar niet gelijk klauwen met geld aan uitgeven en kwam ik deze tegen; audio technica AT-LPW50PB. Goede recensies maar ik heb er werkelijk geen verstand van. Mogelijk later te verbeteren met een beter element? Ik wil af een toe een mooie plaat kopen, nostalgie, en deze op een fatsoenlijke manier afspelen. Maar is het wat?

Link to comment
Share on other sites

Voor het geld lijkt het me helemaal niet gek. Maar en zijn veel instap draaitafels in deze prijs klasse. Dus ik vind het moeilijk om te bepalen wat nu de beste is in deze prijsklasse. Het AT-VM95E element kan in ieder geval opgewaardeerd worden met een betere naald. Maar zelf zou ik het niet kopen, want mijn ervaring is, als je eenmaal de smaak van vinyl te pakken heb, dat je wil upgraden.  Dan blijkt  2x goedkoop ook duur en had je in één keer een veel betere draaitafel kunnen kopen, waar je niet alleen een betere naald, maar gewoon een topklasse element in kunt schroeven.    🙋‍♂️

Link to comment
Share on other sites

Liever deze Audio Technica dan een Pro-ject uit dezelfde prijsklasse. De spelers van AT zijn prima. Als je zo af en toe een plaatje wil draaien, of eens in de zoveel tijd een "vinyl-avond" wil doen, hoef je echt niet meer uit te geven. Het AT-VM95E element is ook goed. Het ding maakt muziek, haalt echter niet alles uit de groef wat erin zit, maar het is een no-brainer die weinig kost en makkelijk naar een uitermate acceptabel niveau te zetten is (met een ML naald). Als upgrade van een standaard element naar een beter, raadt ik de AT-VM95EN en AT-VM95ML ook vaak aan als het goed moet zijn en het budget niet tot in de hemel rijkt

 

Wil je echter serieus met platenspelers aan de gang, dan kun je beter hoger instappen. Maar om de smaak te pakken te krijgen, of voor de reden boven aangegeven, kun je aan de AT-LPW50 echt wel de nodige jaren plezier beleven.

Edited by Sodejuu
Link to comment
Share on other sites

Als je eens wilt proeven wat een platenspeler nu eigenlijk kan, zou ik toch ook eens kijken bij een goede niet te dure tweede hands platenspeler. Ik heb zelf laatst een Pioneer PL 12 D (uit 1973 !) geserviced voor een vriend. Het verbaasde me wat daar nog aan muziek uitkwam. Bovendien liep dat ding ook geruisloos. En natuurlijk heb ik er een AT element opgezet. Je zou er een goede moeten kunnen krijgen voor 125/175 euro.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Tweedehands is zeker een goede optie, al zou ik al beginner wel voor een volledig gereviseerd exemplaar gaan. 

 

Deze verkoper heeft regelmatig exemplaren te koop met Garantie en service.

 

https://www.marktplaats.nl/u/ronald-van-eijk/1837039/

 

Ik heb hier toevallig ook nog een Pioneer 12D MK2 staan in absolute mint conditie staan, heeft alleen een service nodig.

Edited by Langspeelplaat
Link to comment
Share on other sites

Bedankt voor de reacties.

2e hands is zeker een optie maar aangezien de prijs toch redelijk dicht bij de AT komt te liggen en ik er geen verstand van heb vind ik dit lastig. Ik bedoel, €150,- meer of minder maakt ook niet zoveel uit.

 

ik heb ook naar de Rega Planar serie gekeken, maar ja welke dan? De 3, een stuk duurder, spreekt me dan wel weer aan. 

 

Maar wat maakt nou een platenspeler een goede platenspeler? De Audio technica is de op 1 na duurste uit hun reeks voor nog geen €400,- maar ze maken wel elementen van meer dan €2000,-. Betekent dat dat de speler prima is en dat je met de elementen verbetering kan krijgen? Het bedrijf bestaat al even, dus die weten wel wat ze doen zou je zeggen.

Ik zie door de bomen het bos niet meer. 
 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Ener said:

 

Maar wat maakt nou een platenspeler een goede platenspeler? De Audio technica is de op 1 na duurste uit hun reeks voor nog geen €400,- maar ze maken wel elementen van meer dan €2000,-. Betekent dat dat de speler prima is en dat je met de elementen verbetering kan krijgen? Het bedrijf bestaat al even, dus die weten wel wat ze doen zou je zeggen.

Ik zie door de bomen het bos niet meer. 
 


Wat zou die AT netto nu precies kosten? Ik denk iets rond de 50/60 euro. De rest is belasting, winst e.d. Die oude platenspelers zijn nog gemaakt in de tijd dat er grote getallen werden geproduceerd en de lonen laag.  Dus om mee te beginnen vind ik dat nog niet zo’n slechte keus. De eerste platenspeler is om het medium te leren kennen en de tweede wordt al wat meer passie.
 

Waar woon je eigenlijk want bijvoorbeeld in Limburg kan ons forumlid Sodeju je wel verder helpen.  Zo heb je overal in het land wel een betrouwbare deskundige.

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, carl said:


Wat zou die AT netto nu precies kosten? Ik denk iets rond de 50/60 euro. De rest is belasting, winst e.d. Die oude platenspelers zijn nog gemaakt in de tijd dat er grote getallen werden geproduceerd en de lonen laag.  Dus om mee te beginnen vind ik dat nog niet zo’n slechte keus. De eerste platenspeler is om het medium te leren kennen en de tweede word
 

Waar woon je eigenlijk want bijvoorbeeld in Limburg kan ons forumlid Sodeju je wel verder helpen.  Zo heb je overal in het land wel een betrouwbare deskundige.

 Ik woon in de buurt van Rotterdam in de Hoeksche Waard.

Wat betreft de marges dat geldt volgens mij voor alle audio apparatuur, hoe duurder hoe hoger de marge. Maar een hoge prijs geeft niet altijd hoge kwaliteit imho. Lastig allemaal.

Edited by Ener
Link to comment
Share on other sites

Je zou ook op zoek kunnen gaan naar een jonge tweede hands van een gerenomeerd merk. Er zullen genoeg mensen zijn die op een gegeven moment een treedje hogerop willen

 

Bij zo'n oude tweedehands uit de jaren 70/80 zal er vaak wat werk aan zitten (hoe goed ze destijds ook waren, en dat waren ze zeker)

 

Maar in deze corona tijd is dat allemaal een stuk minder makkelijk helaas.

 

Wellicht is dit wat:

https://www.catawiki.com/nl/l/53550801-dual-cs-5000-quartz-controlled-draaitafel

Link to comment
Share on other sites

Als je er geen verstand van hebt.  En of je ook geen zin, tijd of mogelijkheid hebt, om je in vintage draaitafels te verdiepen.

Dan lijkt me het advies van Sodejuu het beste. Koop gewoon die nieuwe AT. 

 

"Beter" kan altijd weer.

 

Voor nu, geniet van je LP's. 

 

Succes,

 

Jack 

 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Tubejack said:

Als je er geen verstand van hebt.  En of je ook geen zin, tijd of mogelijkheid hebt, om je in vintage draaitafels te verdiepen.

Dan lijkt me het advies van Sodejuu het beste. Koop gewoon die nieuwe AT. 

 

"Beter" kan altijd weer.

 

Voor nu, geniet van je LP's. 

 

Succes,

 

Jack 

 

Lijkt me inderdaad een goed plan.

Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, Roots said:

Mee eens🙂

 

Waar wil je de platenspeler op aansluiten Ener?

Op mijn NAD 368. Deze heeft een phono ingang. De rest van de versterker klinkt als een klok, dus ik hoop dat de phone versterker zich ook goed gedraagt.

Link to comment
Share on other sites

Precies. Koop gewoon de AT en geniet ervan. Het is echt geen verkeerd ding.

NAD heeft een voor deze klasse best aardige phonotrap ingebouwd die prima bij het element past dat in de AT zit. 

 

BTW, die Dual wil je niet. Prima speler, maar er kan veel aan mis gaan. De CS5000 is een heel complexe speler. Reparaties lopen bij deze altijd in de papieren. Je kunt geluk hebben, maar vaak gaat het mis met de arm.

 

Edited by Sodejuu
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Duck-Twacy said:

Nu ja, Sodejuu is hear de vinyl guru (geen grap), dus zijn advies is goud waard.

 

Er zijn er wel meer die dat zijn hier. Alleen die hoor je haast nooit hier.

En die AT is een prima instapper. Ik heb die ook onlangs 2x geadviseerd aan een beginnende DJ en aan een vinyl starter.

Edited by audiofreak
Link to comment
Share on other sites

Nou hij staat en ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben. Klinkt echt heel erg goed. Erg gedetailleerd, mooi ruimtelijk en strak laag. En dan te bedenken dat hier het instap element op zit. Uiteraard  een eerste indruk maar de eerste klap is een daalder waard. Ff snel vergelijk met de BluOS en ik moet zeggen helemaal niet verkeerd, sterker nog echt helemaal niet verkeerd. En lekker weer een platenhoes in je handen.

Gisteren bij de Platenboef in Rotterdam Pink Floyd The Wall in 180 gram uitvoering, Buddy Guy &Junior Wells Last Time Around Live at Legends in 180 gram uitvoering, beiden nieuw. En nog Andreas Vollenweider Down to the moon 2e hands. Heerlijk weer in de bakken snuffelen. Het verzamelen kan beginnen. Leuk hoor.

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...