Jump to content

Audiophile UPnP Renderer


Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Ik heb elders al eens gemeld dat ik hier ( https://sourceforge.net/projects/audiophilerenderer/) mee speel. Maar nu een kort verslagje:

 

Ik ben al een tijdje bezig met "minder is meer". mensen die hier eerder waren zullen dat kunnen beamen. Gebleven zijn de Array versterkers en de Pinkfaun DAC. De Streamer is ook al weer een tijdje de zelfgebouwde PC in een vdH/Arraykast met twee lineaire voedingen. Weg zijn de draaitafel, phono voortrap en CD speler.

 

Tot voor kort speelde ik met JRiver Media Center. Prima software, niks mis mee... tot ik Audiophile Renderer herondekte. Maar wat is dat nou precies... Audiophile Renderer? Dat is een heel klein softwarepakketje dat er voor zorgt dat je met UPnP/DLNA naar een Windows PC kunt streamen.

Ik gebruik net zoals bij JRiver, BubbleUPnP onder Android op een 8 inch Samsung tabletje. Wanneer de PC en het tablet met het netwerk zijn verbonden kun je muziek van internet of een NAS naar de PC streamen. Op de NAS gebruik ik ook een simpel serverpakketje om die geschikt te maken voor UPnP. De PC draait op een uitgeklede Wndows 10 versie, en ik ontdek nog steeds meer dingen die uitgezet kunnen worden. Ondertussen draait mijn Pentium Silver J5005 low power PC op minder dan 2% processor belasting en bij de SSD zie je nauwelijks activiteit. En dan draait taakbeheer ook nog.

 

Wat zijn de voordelen van Audiophile Renderer (AR):

Heel weinig PC belasting.

Heel weinig SSD belasting.

Een heel schoon en eerlijk geluid.

Werkt heel snel, start snel op en sluit snel af..

 

Maar natuurlijk ook nadelen:

DSD kun je vergeten dat zit nog niet in AR.

Wanneer je DAC met minder bits speelt als de muziek die je er heen stuurt, krijg je alleen een enorme bak herrie.

Upsamplen en bufferen kan het pakket niet.

 

Het buffer van AR is maar erg klein, trek je de stekker er uit, dan is het na een paar seconden afgelopen.

Ik heb nog niet ervaren dat dit een nadeel is. Zelfs met Wifi streamt 24 bit-192 kHz zonder problemen. Op die ene keer na, maar dat zou ook aan het netwerk van de KPN gelegen kunnen hebben. Na 'n keer opnieuw opstarten werkte alles weer zoals behoren en bleef dat ook doen. Omdat JRiver en Audiophile netjes 2 UPnP renderers naast elkaar aanmaken, kun je met BubbleUPnP kiezen welke je gebruikt. Voor DSD en 32 bits muziek kan ik dus altijd nog JRiver gebruiken. Heel simpel, door een andere renderer in Bubble te kiezen, bijna onder het spelen.

 

Dan de klank. Daar gaat het hier immers om. Omdat ik makkelijk kan omschakelen tussen JRiver en AR, is dat makkelijk te doen. AR wint hier royaal (voor mij dan hè). De muziek is zo veel opener, dynamischer en natuurlijker, dat dit gelijk opvalt. Maar omdat de AR oplossing ongeveer gelijk valt met het streamen via een Wifi Dongle, viel het nu extra op. Ik heb dus ook de kabel weer aangesloten, en dan blijkt dat het verschil een stuk kleiner is. Let wel, het verschil tussen JRiver en AR.

 

Dit alles is natuurlijk puur subjectief, maar ik nodig kritische luisteraars met goede oren, graag uit om kritiek te komen leveren. Ik heb al vaker gemerkt dat andere mensen juist de voor mij mindere oplossing kiezen omdat ze van meer rust in de muziek houden.

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 16-11-2021 at 18:50, Hans van Liempd said:

 

Maar omdat de AR oplossing ongeveer gelijk valt met het streamen via een Wifi Dongle, viel het nu extra op. Ik heb dus ook de kabel weer aangesloten, en dan blijkt dat het verschil een stuk kleiner is. Let wel, het verschil tussen JRiver en AR.

 

 

 

Dit is na nog eens vergelijken maar ten dele waar. Een bijkomende eis om JR en AR te kunnen vergelijken is, dat ze beide draaien. Anders kan ik niet omschakelen. Maar daar zit nou het venijn. Wanneer JRiver op de achtergrond draait, klinkt AR toch wel slechter. Dat blijkt dus ook met het dongle zo te zijn en NIET alleen bij de draad. En dan klinken JRiver en Audiophile Renderer ineens veel dichter bij elkaar.

 

Ik ga ook nog eens goed luisteren zonder JR en dan via de draad. Vandaag gaat dat niet meer lukken, ik het te weinig rust in mijn hoofd na een dag op kleinkinderenpassen.

 

Wordt vervolgt.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, siem said:

Schakelen lijkt me erg moeilijk. Ik zou een week of twee weken luisteren naar het één en daarna het ander. Computer ook aan laten staan.

Dat blijft natuurlijk de enige manier. Ik ben niet zo'n liefhebber van lineaire voedingen aan laten staan. Zeker die oude Philips Medical voeding vertrouw ik zo ver als ik hem kan zien. Die is toch ook al zo'n 40 jaar oud, maar werkt tot nu toe perfect.

Link to comment
Share on other sites

Heb wel eens verschillende DAC's aan een voorversterker gehad en die door het schakelen met de ingangen was het wel mogelijk dat te horen.

Dat was dan ook wel een puntje dat ik met de ROON server de verschillende spelers kon laten spelen met een gesynchroniseerd geluid, dus ik moest aangeven welke ingang er actief was.

Dus het schakelen was zo snel, dat je echt wel moest aangeven wanneer dat gebeurde, het punt was dan wel dat je de volume moest worden aangepast om niet harder als een andere te spelen, en dus zo gecorrigeerd, maar dat kon ook met de ROON optie.

 

Link to comment
Share on other sites

On 19-11-2021 at 13:50, Hans van Liempd said:

Dat blijft natuurlijk de enige manier. Ik ben niet zo'n liefhebber van lineaire voedingen aan laten staan. Zeker die oude Philips Medical voeding vertrouw ik zo ver als ik hem kan zien. Die is toch ook al zo'n 40 jaar oud, maar werkt tot nu toe perfect.

Misschien goed om eens te proberen; direct na het opstarten van de pc luisteren en na 2 uur, kijk eens of je verschil kunt horen.

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, siem said:

Misschien goed om eens te proberen; direct na het opstarten van de pc luisteren en na 2 uur, kijk eens of je verschil kunt horen.

Omdat hier de hele set uit gaat, is dat dan verschil lastig aan de PC toe te schrijven. Dat verschil is er wel degelijk. Na 'n half uur is de boel redelijk op klank en na een uur of 4 stabiliseert het zich.

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, siem said:

En als je dat alleen voor de pc doet?

Nog niet geprobeerd. Maar vind het allemaal een heel gedoe, zeker wanneer ik het eigenlijk al super vind klinken.

 

@Roots, Ach, direct na het aanzetten klinkt het ook al erg goed. Het wordt nét wat harmonieuzer na die 4 uur. Soms zet ik de apparatuur wél enige tijd eerder aan. De Dac staat trouwens wél altijd op stand-by. Dan staat hij eigenlijk bijna gewoon aan en gebruikt nog steeds 16W.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 18-11-2021 at 18:45, Hans van Liempd said:

 

Dit is na nog eens vergelijken maar ten dele waar. Een bijkomende eis om JR en AR te kunnen vergelijken is, dat ze beide draaien. Anders kan ik niet omschakelen. Maar daar zit nou het venijn. Wanneer JRiver op de achtergrond draait, klinkt AR toch wel slechter. Dat blijkt dus ook met het dongle zo te zijn en NIET alleen bij de draad. En dan klinken JRiver en Audiophile Renderer ineens veel dichter bij elkaar.

 

Ik ga ook nog eens goed luisteren zonder JR en dan via de draad. Vandaag gaat dat niet meer lukken, ik het te weinig rust in mijn hoofd na een dag op kleinkinderenpassen.

 

Wordt vervolgt.

 

Gisteravond samen met Hansko alle vier de opties nog eens vergeleken.

1. Wifi Audiophile Renderer

2. Wifi JRiver

3. kabel Audiophile renderer

4. kabel jRiver

 

En dat is eigenlijk ook de volgorde van wat we beide het best vonden klinken. 2 en 3 zitten wél heel dicht bij elkaar.

1. Klinkt nét wat preciezer en ruimtelijker. Ook het aanslaan van snaren klinkt natuurlijker.

4. Is de softste versie. Hansko vond hier ook wel wat voor te zeggen omdat het rustiger klinkt. Minder aanwezig en meer op de achtergrond. Maar koos uiteindelijk na een aantal keren omschakelen toch voor 1.

 

Waarbij ik opmerk, dat beide software naast elkaar op de PC draaide. Omdat de sotware een voor een te vergelijken nóg lastiger is. Tijdens alle omschakelacties liep de boel nu nog al eens vast. Door de PC en BubbleUPnP weer opnieuw op te starten draait het weer in een halve minuut, maar handig is het niet.

 

Dat is toch ook wel een voordeel van Audiophile Renderer, dat werkt gewoon zonder dat het hikt, hangt of stopt.

 

Link to comment
Share on other sites

Omdat mijn zoon in zijn bedrijf een paar PC's overhad, kreeg ik er een van. Maar al jaren niet gebruikt en de voeding bleek stuk. Ik had nog een mooie Silentmaxx voeding liggen, dus die er maar in gezet. Dan stond er Windows 7 nog op, dus dat moest ook worden opgewaardeerd. Omdat er een SPdif aansluiting op het moederbord zat én ik nog een SPdif bracket had liggen, die ook wat aangepast zodat die paste en het werkte zowaar ook nog.

Ik had nooit zoveel moeite gedaan wanneer het een simpel PCtje was, maar het is een Intel i7 2600 (tweede generatie) op een mooi MSI moederbord. Bovendien al met USB 3 aansluitingen en een SSD schijf voor het opstarten. Voor de data zit er een 500 GB HD in. En dat in een keurige zwarte Fractal design kast.

 

Nadat ik Windows en het SPdif bracket geïnstalleerd had, heb ik er de frontventilator losgehaald. Er zitten immers nog 3 ventilatoren in die kast. Gelukkig alle 3 op temperatuur geregeld, dus wel mooi stil. En daarna HW hardwaremonitor en Audiophile Renderer geïnstalleerd . Het blijkt dat de processor maar op 1 % draait, dus warm zal het niet worden.

 

Dan moet het ding natuurlijk in mijn set om eens te vergelijken met mijn, voor audio geoptimaliseerde stille PC met lineaire voedingen. En natuurlijk op SPdif ipv i2s. In eerste instantie had ik hem via een netwerkkabel aangesloten. Dit klonk ronduit saai. Nou is omschakelen best lastig, omdat er geen twee Audiophile Renderers tegelijk kunnen draaien. Dus de ene uit en de andere aan. Met mijn Audio PC klinkt het inderdaad veel ruimtelijker en dynamischer. Maar dat speelt wél via wifi. Op de i7 dus ook maar een wifidongle geprikt. En toen begon het zowaar toch heel netjes te klinken.

 

Dat laatste is eigenlijk de reden waarom ik dit relaas hier schrijf. Ook bij deze eenvoudige en goedkope oplossing blijkt streamen via Wifi beter dan via de kabel.

 

Ik had naast de PC ook een professionele router gekregen. Deze kan ook als 10/100/1000 switch gebruikt worden. Dit is een OneAcces 1222. Daar is vrijwel niks van te vinden, maar wordt/werd door Vodafone ingezet. Ik heb dus een Vodafone-versie. In het ding zitten kloeke condensatoren in de voeding en zie ik degelijk clocks. Maar helaas, dit blijkt dus ook geen verbetering. Misschien met een 12V 2A lineaire voeding, maar die heb ik geen liggen.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Maar zet je dan 2 routers achter elkaar?

2x NAT is nooit echt bevorderlijk voor je snelheid, je moet dan je 1e router in bridgemode zetten. waarschijnlijk zal je provider niet direct het Vodafone router in hun netwerk willen nopnemen. 

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, kappa7 said:

Maar zet je dan 2 routers achter elkaar?

2x NAT is nooit echt bevorderlijk voor je snelheid, je moet dan je 1e router in bridgemode zetten. waarschijnlijk zal je provider niet direct het Vodafone router in hun netwerk willen nopnemen. 

Ik heb het ding alleen als switch gebruikt. Dus geen ingangen, maar alleen de swichted ports.

Snelheid is geen probleem voor audio. Dat gaat met Wifi ook uitstekend.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...