Jump to content

Platenborstel


carl
 Share

Recommended Posts

Geef die schoonzoon nou gewoon een Levin Design platenborstel en die schoonzoon is je eeuwig dankbaar. Bovendien hoeft hij nooit meer een andere platenborstel te kopen of te krijgen. Ze gaan een leven lang mee. Gun je schoonzoon nou dat en scoor je ook weer mee bij je dochterlief. En Roger verdient dan ook weer een klein beetje dan. En niet om korting vragen bij Roger, want die paar euro die hij erop verdient is moet je hem dan weer gunnen.
Het zijn gewoon de allerbeste platenborstels.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, carl said:

 Maar met kleindochter in huis geen Levin voor schoonzoon. Waarschijnlijk gaat ze er de kamer mee vegen.

Echt? Jij schrijft het en gelooft het vast en zeker.
Ik moest er keihard om lachen en riep spontaan hardop "Wat een gelul. Dat is gewoon een kwestie van opvoeden. De kleindochter gaat toch ook niet tegen de toonarm slaan en de lp's uit de hoezen trekken en de naaldreiniger opdrinken". 
Ik heb onlangs mijn audiorack met mijn Levin Design platenborstel geveegd (kon de plumeau niet vinden) en daarna de platenborstel een lekker sopje gegeven. Laten drogen in de lucht en de volgende dag gewoon de lp's mee afgeveegd. Niks aan de hand.

Edited by audiofreak
Link to comment
Share on other sites

Platenborstel. Ook verkrijgbaar van Tonar en vele andere merken en bij iedere hifizaak waar men pick-ups verkoopt en bij de platenzaak. 

 

Lekker goedkoop en binnen een jaar gegarandeert weer een nieuwe kunnen kopen. Optimale werking 3-6 maanden wijst onderzoek uit. De (nep) koolstofharen zijn gewoon plastic, bewerkt met koolstof.

Doe je voordeel ermee.

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, audiofreak said:

Echt? Jij schrijft het en gelooft het vast en zeker.
 


Ik had indertijd problemen met mijn Nakamichi, Onno. Ik naar Transtec die er een aantal wattenstaafjes uithaalde die zaak blokkeerde. Die waren echt niet van mij, maar van mijn dochter die me de koppen had zien schoonmaken. Van kinderen kan je alles verwachten.

Link to comment
Share on other sites

43 minutes ago, carl said:

Even verder gezocht https://www.analogplanet.com/content/big-brush-three-dry-record-brushes-compared

 

Dat filmpje geloof ik bijna niet.

Tja, Michael Fremer is een beste vent, maar ik geloof zeker niet alles wat hij zegt of schrijft. Voor mij zijn er betere recensenten dan hij. Maar voor jou is hij vast heilig (niks mis mee, hoor). 
Als je goed kijkt naar dat filmpje dan zie je al gelijk dat hij de Levin borstel verkeerd gebruikt. Kijk maar naar het filmpje wat Jack hierboven heeft gepost en dan zie je wat Michael Fremer verkeerd doet met de Levin borstel. Toen ik het zag ben ik gelijk opgehouden met verder kijken naar zijn filmpje. Want Michael volgt niet de juiste instructies op.
Bovendien is de hele recensie ook een verkeerde indruk gevend, want hij heeft 1 van de duurste Levin borstels. Als hij de goedkoopste (die met de POM kunststof houder)zou nemen, dan was het een eerlijker vergelijking in aanschafprijs geworden. Het duurdere zit hem er alleen in dat de duurdere modellen verschillende hout soorten van gemaakt is en wat het dus duurder maakt. Wat betref werking zijn de Levin borstels allemaal hetzelfde.
Ik heb voor een jaar of 5 terug heel veel verschillende platenborstels vergeleken met elkaar op werking, hoeveelheid stof opnemend, borstelharen stugheid, haren verliezend of niet, antistatisch en hoelang, plaat schoon en hoelang schoon blijvend na borstelen. De bedoeling was deze test ooit op Puresound te publiceren, maar daar stak destijds de bewindvoerder een stokje voor en trok (tegen mijn wil) de stekker uit Puresound.
De conclusie was dat de Levin Design borstel zeker niet goedkoop in aanschaf was, maar wel de beste was. Op lange termijn was de Levin Design borstel ook de beste, gedurende de jaren dat het zijn werking doet, want de afschrijving van de aanschafprijs was vele malen lager dan welke andere borstel dan ook. Mijn  eigen Levin Design borstel heb ik nu al ruim 10 jaar en voldoet nog steeds als de eerste dag dat ik hem in gebruik nam. Mijn andere platenborstels (diversen) hebben het hooguit maximaal 2 jaar of korter uitgehouden. Tel je die aanschaffen bij elkaar op over zeg 10 jaar dan ben je duurder uit dan de 1x de aanschaf van een Levin borstel.
Alle Levin platenborstel bezitters zijn uitermate tevreden met hun borstel en het gebruik ervan is mijn ervaring.

Vraag je het volgende maar eens af...... Waarom komen sinds een paar jaar ook platenborstels op de markt met "geitenharen" en daarvoor niet? Levin Design was de eerste die zijn platenborstels daarmee uitvoerde en daar uitgebreid onderzoek naar heeft gedaan. De geitenharen voeren het stof beter af dan welke andere haar dan ook, dat is dus onderzocht.  Ook zijn de haren Levin borstels als enige "gezet" in de houder en niet geplakt zoals bij de andere. Dit gebeurt nog steeds handmatig door een echte "borstelmaker" en levert vakwerk daarbij af. De hele borstel wordt dus handmatig gemaakt en zoiets kost meer tijd dan de platenborstel die met een machine gemaakt wordt in China. 
Die platenborstel die je altijd overal ziet en die Michael Fremer aanbeveelt worden machinaal gemaakt en in duizenden geproduceerd en iedere firma kan zijn naam erop laten drukken. (Henk Niemeyer had ook zulke borstels, die je dan kreeg bij aanschaf van een draaitafel).
Al dezed informatie die ik hier geef over de Levin borstel lees je dus niet in de recensie van Michael Fremer. Als hij zijn huiswerk goed had gedaan, was er wellicht een iets andere beoordeling geweest.

Maar Carl, ik snap ook wel dat het geven van een Sinterklaas cadeautje iets anders is dan een "echt" cadeau geven. Misschien dan toch maar een lp geven van Speakers Corner.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb net 8 LP’s besteld Onno ! Ik heb net in Duitsland geïnformeerd, maar kennelijk is mijn Duits niet meer zo goed. Maar ik denk dat je hier ook wel kennis van zaken over hebt 😃

 

https://www.brigitte.de/beauty/schoen/brust-form--es-gibt-7-verschiedene-brust-typen---welcher-bist-du--10016466.html

Link to comment
Share on other sites

Ik had bij googelen in Duitsland bruesten und bursten door elkaar gehaald. Ik dacht dat je de humor er wel van in zou zien. Ik heb wel eens een lezing in Engels gegeven. Ik had het bijna over bottom cleaning in plaats van soil cleaning.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Toch als ik naar deze photo’s kijk https://www.analog-forum.de/wbboard/index.php?thread/153572-edle-plattenbürsten-gesucht/&pageNo=2.  Kennelijk komt een koolstofborstel dieper in de groef.

 

Overigens zou het verhaal dat de meeste koolstofborstels alleen een koolstoflaagje hebben weer best waar kunnen zijn.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, audiofreak said:

Tja, Michael Fremer is geen 😝 beste vent, maar ik geloof zeker niet alles wat hij zegt of schrijft. Voor mij zijn er betere recensenten dan hij. Maar voor jou is hij vast heilig (niks mis mee, hoor). 
 

Fremer is gewoon een sukkel. Typisch Amerikaans. Nergens verstand van hebbend en toch overal zijn evangelie verkondigend. Ik heb Charles al vaker gezegd dat hij Fremer niet zo moet aanbidden. Het is gewoon een kluns die intussen dezelfde werking op mij heeft als onze MP. 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, carl said:

Toch als ik naar deze photo’s kijk https://www.analog-forum.de/wbboard/index.php?thread/153572-edle-plattenbürsten-gesucht/&pageNo=2.  Kennelijk komt een koolstofborstel dieper in de groef.

 

Overigens zou het verhaal dat de meeste koolstofborstels alleen een koolstoflaagje hebben weer best waar kunnen zijn.

Het zou leuker zijn geweest als je even de moeite had genomen om de foto's hier in te laden. Zodat de forummer die geen lid is van het AAA forum of geen lid wilt worden toch de foto's kunnen zien.
Dus doe ik het maar (weer) voor je.
De dunste is de koolstofhaar en de dikste de geitenhaar. Zegt deze dikte iets of niet. Voor mij in elk geval niet.
 

IMG_3599 (Miniatuur).jpg

IMG_3514 (Miniatuur).JPG

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Sodejuu said:

Fremer is gewoon een sukkel. Typisch Amerikaans. Nergens verstand van hebbend en toch overal zijn evangelie verkondigend. Ik heb Charles al vaker gezegd dat hij Fremer niet zo moet aanbidden. Het is gewoon een kluns die intussen dezelfde werking op mij heeft als onze MP. 

 

Wat dat betreft zou Fremer een goede forummer zijn. Want ik ken forummers die ook hun eigen (forum) evangelie hebben en verkondigen. Ik heb geen evangelie, maar wel een forumovertuiging. Is toch een klein verschil, lijkt mij.
En die MP is vast niet MarktPlaats, maar bedoel je vast die andere MP, onze TV-ster die geen actieve herinneringen heeft. (grapje hoor😉)

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, marc said:

Zie hier ook eentje met geitenharen

Linkje

Ik lees nergens dat er geitenharen inzitten:

"Het zit namelijk zo; wij waren het al jaren niet helemaal eens met de platenborstels zoals we gewend waren te gebruiken. Veelal zijn deze gemaakt van een stukje gebogen aluminium of van kunststof. Voorzien van zwarte vezels. Verder onderzoek wees uit dat de verkrijgbare houten versies, voor het grootste deel in China geproduceerd worden. En bijna standaard zijn de gebruikte haren van geit. Geitenharen. En wanneer u zich eens verdiept hoe men met de geiten omgaat in China en hoe e.e.a geproduceerd wordt… Nee, als groots dierenliefhebber die we zijn; géén geitenharen. Het hout wat gebruikt wordt, is eveneens veelal niet van het FSC gekeurde soort".

 

Dan komt er het volgende stukje tekst en waar er nergens over welke haren worden gebruikt. Ja vezels zijn het in ene. Tja, die zitten ook in mijn Volkoren brood en mijn dagelijkse stukje fruit 'de peer' :
 

"Maar wat- en hoe dan wel? Geloof me; het ontwikkelen en laten produceren van iets wat er zo onschuldig uitziet, is een maandenlange gang; naar houtbewerkers en borstelfabrikanten, testen met prototypes. Want waar moeten de vezels aan voldoen? De elpee dient niet statisch te worden bij het beroeren; het stof dient zoveel mogelijk uit de groef ‘geaaid’ te geraken; de groeven mogen niet beschadigen; te hard is niet goed; te zacht is niet goed; te kort is niet goed en te lang is niet goed. Hoeveel haren per centimeter; teveel is niet goed; te weinig is niet goed. Zucht, het is me wat. Maar dat is een terzijde".

 

En dan een stukje tekst waar ook niet word vermeld dat het FSC gekeurd hout is en het laatste stukje tekst waar ik wel om moest lachen:
 

"Het gebruikte hout wat voldeed aan de zware eisen die we stelden, werd het hout van Plataan. Het is licht, sterk, duurzaam en de nerf is zo veranderlijk als de muziek in de groef in een elpee. Dus geen enkele borstel is hetzelfde.
Als laatste wilden we natuurlijk een herkenbare AUDIO21 platenborstel, maar een inktstempel werd het niet; het AUDIO21 logo wat u ziet, is er met een laser ingebrand. Een monnikenwerk".


Dat laser branden is ook gewoon met een computer programma op een machine gedaan. 
Al met al is het een leuk stukje marketing met een kwinkslag en ook een beetje onvolledig (welke haren, zijn de haren erin gelijmd of erin getrokken, is het hout FSC gekeurd, waar komen de haren vandaan enz).

Even voor de goede orde: Er is niks mis met de Audio21 borstels, maar volledig is het niet. Verder moet iedereen weten wat en welke borstel hij of zij wilt kopen. 

Nog even over Levin Design platenborstels:
De Levin Design platenborstel worden met de hand gemaakt door Frank Levin zelf en alles komt uit Duitsland, dus ook de Chinese geitenharen. Het gebruikte hout is wel FSG gekeurd en komt bij de plaatselijke houtverwerker vandaan. Elk stukje hout wordt met de hand uitgezocht en alleen de mooiste stukken worden gebruikt. De rest van het hout wordt niet gebruikt voor de platenborstel. De borstelmaker is ook plaatselijk en nog 1 van de weinigen die zijn borstels met de hand stuk voor stuk in elkaar doet op ouderwetse wijze. 
Ik weet dit alles, omdat ik voor Puresound eens kennisgemaakt heb met de borstelmaker en Frank Levin zelf en gezien hoe de platenborstels werden gemaakt. Bovendien zijn de borstels internationaal onderscheiden. https://levindesign.de/auszeichnungen/
 

Edited by audiofreak
Link to comment
Share on other sites

Heb ik niet goed gelezen, excusez. 

 

Wat kost zo’n Levin?

 

Overigens doet mijn bijna 40 jaar oude goedkope - ik meen koolstof - borstel het nog altijd prima. Zo relevant vind ik het zelf eerlijk gezegd ook weer niet, als er veel stof op een plaat zit, gaat ie sowieso op de wasser. 

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, marc said:

Overigens doet mijn bijna 40 jaar oude goedkope - ik meen koolstof - borstel het nog altijd prima. Zo relevant vind ik het zelf eerlijk gezegd ook weer niet, als er veel stof op een plaat zit, gaat ie sowieso op de wasser. 

+1

Link to comment
Share on other sites

Ik aanbid Fremer helemaal niet Roger. Het is wel iemand die door de jaren heen heel veel gezien heeft op vinyl gebied. Ik heb in mijn beginjaren zeker veel van zijn artikelen geleerd. Ik vind zijn LP recensies, waar hij aangeeft in hoeverre een LP AAA is of niet, erg goed.Tegenwoordig lijkt hij wel een beetje uitgeschreven. En het kan kennelijk niet duur genoeg. En hij is ook zeker commercieel maar welke recensent niet?

 

Ik ben samen met Rogier bij Frank en Kim Levin geweest in hun bedrijfspand Onno. Daar was een kamertje waar de borstels gemaakt werden. Ik had de idee, dat het Kims feestje was. Ik vind hun borstel gezien het handwerk trouwens zeker niet duur.

 

Bij elke vorm van schoonmaken en stofvrij maken gaat het er natuurlijk om hoe diep je in de groef komt. Het is natuurlijk de bedoeling niet alleen oppervlakkig stof te verwijderen. Koolstof lijkt daarbij in het voordeel gezien de foto’s. De vraag is of er nog wel echte koolstofborstels te koop zijn.
 

Mijn platen platen zijn behoorlijk schoon en ik gebruik nauwelijks een borstel. Ik heb trouwens ook altijd de idee dat als een plaat gewassen is, nieuw stof er losser op ligt. En de platenwasser heb ik inderdaad ook niet voor niks Marc en George.

 

Ik ben verder heel praktisch Onno en als het voor mij werkt, werkt het goed. En bij het beoordelen van platen reinigen moet je eigenlijk al minstens een goede microscoop hebben.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Borstels werken volgens mij geen van alle. Oppervlakkig stof gaat nog het best met een vochtige veloursborstel. Wat er in de groef zit, krijg je er misschien wél uit, maar wordt door geen enkele borstel opgenomen. Door statische elektriciteit en geen aantrekkingskracht van de borstels, blijft het stof verplaatsen.  Ik had een Parastat. Met velours op rubber aan de buitenkant en een heel fijne nylon borstel daar tussenin. Dat was de beste die ik had. helaas is het hout gebarsten en vielen de haren er uit.

 

Deze dus:

Discos de vinilo: LIMPIADOR MANUAL DISCOS DE VINILO PARASTAT GRAMOPHONE RECORD CLEANING MACHINE MODEL MK 11 A - Foto 1 - 33205955

 

Het doosje, het metalen omhulsel en de veloursborstels heb ik nog. Voor de liefhebber? Wel zelf een middenborstel regelen. En het rubber (binnenband) in het velours vervangen.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...