Jump to content

Blumenhofer FS3 MK II plaatsen door Cock


audio cor
 Share

Recommended Posts

Ik wilde via deze post toch graag nog mijn muzikale reis naar mijn nieuwe luidsprekers vertellen.

Afgelopen keer bij het draaitafel vergelijk in Hoek van Holland bij Music 2 van Marco met meerdere forum leden kennis mogen maken en gesproken over hun set thuis en wat ze nastreven qua beleving van de audio weergave via een hifi installatie. Hieruit bleek maar weer eens dat iedereen dit anders ervaart en iedereen hier ook anders naar kijkt(luistert).

Het is geen geheim dat ik het Sonore geluid nastreef, dit is voor mij live, direct, transparant, open dynamisch je ervaart dat je erbij bent geluid, iedereen die wel eens het geluk heeft gehad om bij Cock thuis te mogen luisteren weten wel wat ik bedoel.

Nu kom ik al jaren bij Cock over de vloer en heb menige upgrade van dichtbij mogen meemaken. Iedere keer als je kwam was het na een praatje van een uurtje😀  hij mag graag praten en dan vooral over zijn passie audio, en een lekker bakkie werd er muziek gedraaid. Na het eerste nummer keek je hem weer aan en vroeg je verbaasd wat heb je nu weer veranderd.

Er was dan altijd wel weer wat opengemaakt om te kijken of het niet beter kon. Dan vroeg ik ook altijd is dat wat voor mij. 

Ondanks dat ik met versterking en bekabeling van Sonore speel is het geluid bij Cock thuis toch niet te vergelijken met het geluid bij mij thuis. Hij gaf mij dan altijd tips om mijn set met kleine aanpassingen te verbeteren soms ook wat grotere maar altijd voor relatief weinig geld. Zo had ik op zijn aanraden  Dynaco-A25 gekocht met ondersteuning van 2 sub woofers , man wat was ik er blij mee het was voor mij  voor dat geld het ultieme luidspreker systeem wat ik ooit heb gehad. De subwoofers en de desbetreffende kabels waren uiteraard wel even door hem onderhanden genomen, dus niet niet standaard meer. 

Maar er bleef na ieder bezoek van mij aan Cock toch iets knagen over mijn geluid thuis vergeleken met dat van Cock.  Wij hebben hier ook meerdere malen over gesproken over wat ik dan miste enzo en dat ik mijn set natuurlijk niet die met Cock kon vergelijken. Een van de opties was om naar een hoog rendement luidspreker te kijken zoals een paar Blumenhofer FS 3 MKII deze had Cock wel eens bij hem thuis gehad.

Blumenhofer Genuin FS3 MK2 (demo set) – Mister Hifi

Enfin na wat wikken en wegen daar wat verder op ingegaan en toen bleek dat Marco wel bereid was om een paar bij mij te brengen om deze eens uit te proberen. Dus op een avond stonden Marco en Cock bij mij thuis met een paar FS3, natuurlijk heeft Cock ze even geplaatst, man wat heeft hij een goed gehoor echt bizar. Na de nodige Jazz die avond heb ik op mijn gemak ruim 1,5 week de luidsprekers mogen proberen. Het was eigenlijk al snel beslist dit was echt voor mij een grote stap voorwaarts.

De Dynaco klonken echt niet verkeerd maar dit gaat gewoon verder op alle fronten, precies waar ik naar op zoek was. Deze zijn dan ook in het gewenste fineer aangeschaft en staan nu bij mij thuis te spelen.

Van Cock heb ik proberen te leren waar ik op moet letten bij het plaatsen van luidsprekers en ik dacht dat ik ze aardig had weten te plaatsen. Nu woon ik niet zover bij Cock vandaan dus heb hem gevraagd om eens langs te komen( ik haal en breng hem terug met de auto) en te luisteren of de luidsprekers goed waren geplaatst. Voor het plaatsen van luidsprekers en beoordelen van de audio apparaten (bekabeling) heeft Cock altijd wat referenties cd's bij zich. Na wat muziek te hebben gedraaid staat hij op en loopt naar de rechter luidspreker en verschuift deze minimaal en gaat weer luisteren dit gebeurt nog een paar keer, de verschuivingen zijn echt minimaal echt mm werk, als laatste zet hij nog wat roze ruis op en zegt tegen mij zo dit is hem ga maar even zitten. Dit was echt ongelooflijk alles klopte nu, groot en diep beeld een bel van muziek waarin je wordt ingezogen. 

Cock heeft dit wel eens uitgelegd aan de hand van zo'n ouderwetse  viewmaster als het kaartje er goed in zit heb  je een mooi 3D beeld en als het maar iets scheef zit het beeld vertroebeld, dit is ook zo met muziek.

image.jpeg.2c356c4c2ec9ba2217bd0fc7896b643f.jpegimage.jpeg.190fac7ef72b7024754b852535e62bc3.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Mooi verhaal Cor, en herkenbaar wat je allemaal schrijft. Het is wel jammer dat je (we...) voor het optimale geluid voor de plaatsing dan afhankelijk zijn van anderen. Of in dit geval dan natuurlijk van Cock. Want wij gaan zélf dat zo niet redden, om die bel van muziek te krijgen......

 

 

PS Je hebt het dubbel geplaatst, op de tweede een slotje laten doen? 

Link to comment
Share on other sites

Geweldig verhaal! Dat moet inderdaad een topervaring zijn als je dit bereikt. Heel herkenbaar ook voor mij.
Met name de opstellingsverfijningen ken ik goed, omdat ik ook nog steeds regelmatig wordt uitgenodigd om dat links en rechts te doen. Het beeld van de viewmaster is treffend; ik gebruik altijd het beeld van de manuele scherpstelling bij analoge camera's, waarbij twee deelbeelden op een gegeven moment samenvallen. Mijn dipolaire luidsprekers (Apogee) zijn ook 'overgevoelig' voor plaatsing. Het komt inderdaad op de millimeter aan, zowel voor-achter als links-rechts en ook de hellingshoek doet mee.
Dat je er nog maar lang van mag genieten in audiofiele rust!

Link to comment
Share on other sites

Mooi beschreven. Ik heb ooit geleerd van Thingman dat luidsprekerplaatsing één van de belangrijkste dingen is en dat je daar de tijd voor moet nemen en goed te luisteren bij elke wijziging in de luidsprekeropstelling. 

Van Rick Paap heb ik geleerd hoe je 1 voor 1 je luidsprekers op de juiste plek zet in de ruimte/woonkamer en de meeste energie en dynamiek hoort in je geluid.

Van Cock heb ik geleerd dat je niet bang moet zijn om van geijkte (audio)paden en (audio)wetten af te gaan en buiten die omringde kaders te denken en het gewoon te doen in de uitvoering. 

 

Edited by audiofreak
Link to comment
Share on other sites

Mooi verhaal Cor. Wel erg lekker dat je de hulp van Cock zo dicht bij hebt. Zijn dit dezelfde speakers als die van Ove? Ja, ik weet dat die laatsten door Cock gemodificeerd zijn, maar zijn ze in de basis wel hetzelfde? Dat plaatsen is hier altijd wel een dingetje. Mijn speakers hebben een rustpositie tegen de muur en bij uitgebreid luisteren stel ik ze elders op. Om dat elke keer precies hetzelfde te doen (mm werk hè) lukt haast niet. 
Geniet maar van je mooie nieuwe spullen!

groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, René N. said:

Mooi verhaal Cor, en herkenbaar wat je allemaal schrijft. Het is wel jammer dat je (we...) voor het optimale geluid voor de plaatsing dan afhankelijk zijn van anderen. Of in dit geval dan natuurlijk van Cock. Want wij gaan zélf dat zo niet redden, om die bel van muziek te krijgen......

 

 

PS Je hebt het dubbel geplaatst, op de tweede een slotje laten doen? 

Ja, doe maar . IK weet niet hoe.

Link to comment
Share on other sites

De opstelling is wel van heel groot belang en ik heb er veel hulp bij gehad bijvoorbeeld van Hans, Leo en Jerry. Leuk ook dat je het zo goed voor elkaar heb Cor. Het is jammer dat Marco niet dichter bijwoont want anders had ik deze speakers zeker thuis een keer willen uitproberen. Ik ben wel een Blumenhofer fan. Hoe groot is jouw audioruimte eigenlijk? 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, carl said:

De opstelling is wel van heel groot belang en ik heb er veel hulp bij gehad bijvoorbeeld van Hans, Leo en Jerry. Leuk ook dat je het zo goed voor elkaar heb Cor. Het is jammer dat Marco niet dichter bijwoont want anders had ik deze speakers zeker thuis een keer willen uitproberen. Ik ben wel een Blumenhofer fan. Hoe groot is jouw audioruimte eigenlijk? 

 

Dan ga je ze toch een keertje halen, als Marco daar akkoord mee zou gaan tenminste? Als je iets wilt moet je er ook iets voor over hebben....B). Of is het alleen maar om te proberen, zonder verdere intenties?

Link to comment
Share on other sites

Ik val een handelaar nooit lastig wanneer ik geen interesse heb Rene. Rob Wilms was trouwens wel prettig, ik kreeg alles mee. Hij had ook wel door, dat als me iets echt interesseerde de prijs secundair was. Ik ben wel behoorlijk kritisch hoor 😀 eigenlijk op alles.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Ja, die Blumenhofer's vind ik ook erg mooi. Bij Audio21 in (toen nog) Wapenveld heb ik er een aantal gehoord, vooral de Gran Gioia's hebben toen héél veel indruk gemaakt....:wub:. Maar als je ze zo mooi vindt waarom ga je ze dan niet een keertje proberen?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...