Jump to content

Ervaring met demping voorwand luisterruimte i.c.m. beamerscherm gezocht


JDo
 Share

Recommended Posts

Ik ben de nodige akoestische verbeteringen aan het doorvoeren in mijn luisterruimte.

Ik gebruik de ruimte voornamelijk voor stereo luisteren en af en toe zet ik mijn 4k beamer aan t.b.v. kijken en luisteren naar concerten of films. IK gebruik Magnepan MG20 speakers welke ± 2 meter van de achterwand staan.

Zie bijlage voor afmetingen en indeling luisterruimte en 3D aanzicht voorzijde als de FWD diffusers die ik zelf ga bouwen klaar zijn.

De voorwand van mijn ruimte heb ik beschilderd met een special verf t.b.v. het beamen.

Uit metingen met REW merk ik dat de reflecties vanuit de achterzijde van de Magnepan speakers op deze harde beamerwand voor erg veel reflecties zorgt die direct richting de luisterpositie worden weerkaatst. Idealiter moet hier de nodige demping worden toegepast (diffusie komt dus op de zijwand en direct achter de Magnepan speakers).

 

Ik zit zelf te denken aan het monteren van grote dikke platen polyester wol die het oppervlak van de muur, nu gebruikt als beamerscherm, afdekt. Eventueel deze platen op een houten frame monteren zodat er lucht tussen platen en muur zit voor betere demping.

Aan de voorzijde van de polyester wol platen kan ik dan een akoestisch transparant doek monteren. Dit doek wordt normaal gesproken gebruikt om aan de voorzijde op te projecteren en aan de achterzijde speakers te plaatsen. Ik hoop dat op deze manier ik nog steeds in goede kwaliteit kan projecteren met mijn beamer en een goede demping van midden en hoge tonen kan realiseren.

 

Heeft iemand ervaring met dergelijke oplossingen?

Alle oordelen, ideeën en tips over mijn eigen idee zijn van harte welkom.

Bij voorbaat dank voor jullie reactie!

Drawing listening room.jpg

Aanzicht vanuit luisterpositie v2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ik heb zo'n bak recht voor me hangen. Weliswaar een stuk kleiner (90x90 cm), maar of hier een fatsoenlijk videobeeld op geprojecteerd kan worden? Ik zou het niet weten. Is een oprolbaar scherm tegen het plafond geen betere oplossing? En dan de achterwand voor stereoweergave met de MG20's te optimaliseren?

Link to comment
Share on other sites

Hoi Hans,

 

Bedankt voor jouw reactie.

Wat bedoel je met "zo'n bak"?

 

Ik bedoel polyester wol platen waar ik akoestisch transparent projector doek strak op monteer. 

 

Ik heb ook gedacht aan een oprolbaar scherm (heb ik in mijn vorige huis ook gehad). Echter heb ik dan akoestisch waarschijnlijk een minder goede oplossing als het scherm uitgerold is. 

Vandaar mijn idee om demping en scherm te combineren. 

Maar ik schrijf deze optie nog niet af.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb in het midden tussen de twee diffusors een stuk polyester dempingsmateriaal gehangen.  Dat zit in een houten bak met daar doek overheen gespannen. Maar omdat het dempingsmateriaal dikker is dan de diepte van de bak, komt dit er wat vooruit. Het doek staat daar dus een beetje bol. Een vrijhangend opgespannen doek heeft voor akoestiek niet mijn voorkeur. Puur op gevel.

Link to comment
Share on other sites

Ik snap het.

Die polyester wol platen die ik op het oog heb zijn makkelijk te verwerken en zijn in verschillende diktes te verkrijgen. 

Ik wil dus los projector doek bestellen welke akoestisch transparent is (zal natuurlijk geen 100% zijn). Met een beetje handigheid moet daar iets netjes van te maken zijn. 

Ik heb ook liever geen loshangend doek wat mee kan trillen. 

 

Maar het idee van een absorptie paneel met doek ervoor is gelijk aan wat ik van plan ben. Alleen dan met speciaal doek voor projectie schermen.

Ik zou verwachten dat dit zou moeten werken. 

Echter heb ik twijfel over het formaat wat ik wil maken. Namelijk ongeveer 3,5m breed en 2m hoog. 

Ik kan natuurlijk nog variëren in dikte van de polyester wol platen om te zorgen dat ik niet te veel demping op de voorwand heb. Omdat ik dipolen heb kan ik me voorstellen dat ik wel meer demping op de voorwand nodig heb als bij conventionele luidsprekers. 

Link to comment
Share on other sites

Akoestisch transparant projectiescherm is mooi, omdat je dan ook diffusie op het meest cruciale deel van de voorwand kunt toepassen.
Ik zou beslist geen absorptie achter de Magnepan speakers doen. Als er aan het eind van de rit nog aanvullende absorptie nodig zou zijn in je ruimte, dan is dat zo'n beetje overal in orde, BEHALVE achter je dipolen. Dan help je om zeep waar ze juist in uitblinken. En een vlakke wand is ook geen succes, dat heb je inmiddels ook ondervonden.

Overigens heb ik van liefhebbers van high-end projectie begrepen dat een akoestisch transparant scherm wel wat achterblijft qua beeldimpact.
Voor je muziekweergave is het evenwel het beste compromis, als je toch een scherm tussen de speakers wenst.

Je zou ook met mobiele diffusie (op wieltjes) kunnen werken, die je alleen in stelling brengt als je serieus muziek gaat luisteren.

Link to comment
Share on other sites

Hoi Toine,

 

Bedankt voor jouw feedback.

Dat is idd het geen waar ik bang voor ben, het verliezen van de specifieke dipool sound die deze Magnepans geven.

 

Dus jij zegt dat ik i.p.v. demping beter de voorwand over de volle breedte kan voorzien van diffusers en een akoestisch transparant scherm op deze diffuser kan monteren voor de locatie waar ik op wil projecteren?

Ik zou dan het losse projectie doek op de diffusers kunnen monteren met bijvoorbeeld zelfklevende klittenband. Dan kan ik ook nog makkelijk testen met en zonder projectie doek. Ik dacht dat het een no go was om doek voor een diffuser te spannen.

 

De beeldkwaliteit is voor mij niet het aller belangrijkste. Projecteren op een geschilderde muur geeft voor mij al een prima resultaat.

 

Ik heb afgelopen zaterdag het gezaagde mdf opgehaald voor mijn 1e 180cm hoge FWD-40 diffuser.

Als ik de hele achterwand ook ga voorzien van FWD diffusers kan ik nog ff vooruit met bouwen :-).

En nog bedankt voor de fantastische beschrijving en video's voor het bouwen van de FWD.

Ga deze week beginnen met het bouwen van de 1e. Als dat goed lukt bestel ik het MDF voor een flink aantal FWD-40 diffusers.

Daarna mogelijk nog een paar -46 bouwen.

Link to comment
Share on other sites

Voor de verschillende projecten gebruiken wij vaak de schermen van Stewart.

https://www.stewartfilmscreen.com/en/applications/residential

Vaak ook met speakers achter het doek en dat werkt prima.

Wel wordt het scherm dan opgerold in het plafond als het niet nodig is.

Op die manier zit de bak ook niet in de weg en hou je ook een net interieur.

Voor deel is ook dat je niet naar het scherm hoeft te kijken als je alleen van muziek wil genieten.

Edited by kappa7
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, kappa7 said:

Voor de verschillende projecten gebruiken wij vaak de schermen van Stewart.

https://www.stewartfilmscreen.com/en/applications/residential

Vaak ook met speakers achter het doek en dat werkt prima.

Wel wordt het scherm dan opgerold in het plafond als het niet nodig is.

Op die manier zit de bak ook niet in de weg en hou je ook een net interieur.

Voor deel is ook dat je niet naar het scherm hoeft te kijken als je alleen van muziek wil genieten.

Omdat ik een dedicated luisterruimte heb is oprollen geen must voor mij. 

Ik heb even naar de prijzen gekeken van een Stewart scherm maar dat gat onder de 2000 euro niet lukken zie wik wel.

Nu projecteer ik op een gestucte muur met een speciaal laagje verf er op voor het projecteren en dat geeft al een erg mooi beeld.

Wat beeld kwaliteit ben ik minder veeleisend als t.o.v. geluidskwaliteit.

Ik zat zelf aan een doek zoals dit te denken: https://leinwandbau.info/leinwandtuch/akustisch-transparentes-leinwandtuch/61/akustisch-transparentes-leinwandtuch?number=LWB10061.1

De hoogte van 2,24m is goed voor mij en ik zou deze zelf op een frame of mogelijk op de diffusers kunnen monteren. 

 

Link to comment
Share on other sites

Ik heb nog wat goed onderbouwde literatuur online gevonden welke een beschrijving geeft hoe met dipool speakers om te gaan t.a.v. ruimte en akoestiek. Voor mij altijd interessant om te lezen. Mogelijk ook interessant voor jullie (of reeds een bekend artikel) of andere die op dit forum lezen.

http://www.linkwitzlab.com/rooms.htm#D 

Hier staat o.a. te lezen:

The wall behind the speakers should be diffusive. The rear radiation from a dipole must not be absorbed or it is no longer a dipole. Similarly, the side walls should not absorb sound at the reflection points but diffuse it. A dipole can even be towed in so that the listener sees the radiation null axis in a wall reflection mirror.

Link to comment
Share on other sites

Diffusie achter dat doek werkt volgens mij maar heel beperkt. Een oprolscherm lijkt me toch beter én goedkoper. Desnoods een oud diascherm van marktplaats.

Of wegschuifbare panelen zoals Toine voorstelt.

 

Dit is dat idee:

index.php?action=dlattach;topic=75065.0;

 

index.php?action=dlattach;topic=75065.0;

 

 

 

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, Hans van Liempd said:

Diffusie achter dat doek werkt volgens mij maar heel beperkt. Een oprolscherm lijkt me toch beter én goedkoper. Desnoods een oud diascherm van marktplaats.

Of wegschuifbare panelen zoals Toine voorstelt.

 

Dit is dat idee:

 

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=dlattach;topic=75065.0;attach=100781;image

 

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=dlattach;topic=75065.0;attach=100782;image

 

Wat vervelend dat foto's van http sites niet kunnen worden weergegeven.

Hoi Hans,  dat zijn idd de opties die ik heb.

Oprolscherm met akoestisch transparant doek zou een goede optie kunnen zijn.

Ik ga eens kijken of dat dit voor een redelijke prijs te koop is.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Ik ben aan het zoeken gegaan naar een redelijk "normaal" geprijsd projectorscherm.

Een Stewart scherm wordt me wat prijs betreft toch echt wat te gortig. Zoveel wil ik niet aan een scherm uitgeven.

Gebruikt kan ik weinig tot geen akoestisch transparant schermen vinden in een formaat (rond de 300cm breed beeld) wat ik zoek.

Ik heb o.a. een interessante optie gevonden bij het merk Hivilux in Duitsland.

Dit is geen geperforeerd scherm (hebben ze ook) maar een geweven doek.

Zou zich meer als een luidsprekerdoek moeten gedragen wat betreft het doorlaten van geluid.

En het kan elektrisch op en afgerold worden.

 

https://www.hivilux.de/Tuch-Sortiment/HiViWhite-Cinema-4K-SD-Akustik/16-9-Tension-Motor-Leinwand-HiViWhite-Cinema-4K-SD-Akustik-oxid-2.html?cnid=91b1c7377cc89177cf2da302be7a3fd9&actcontrol=alist&stoken=3C2D2F79&lang=0&pgNr=0&cl=details&anid=b8882726c28e4c46b25b6e37bcc36280&varselid[0]=f0edeb08e25e252375102355b925bd09

 

Iemand ervaring met een dergelijk scherm?

Zou dit een geschikte oplossing zijn i.c.m. mijn voorwand vol met diffusers?

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, kappa7 said:

Lijkt me niet verkeerd.

Mocht de motor een keer overleiden dan is deze prima te vervangen zo lijkt het.

 

Bedankt voor jouw antwoord.

Deze schermen lijken mij een prima prijs kwaliteitsverhouding te hebben.

Het geweven doek i.c.m. de diffusers lijkt mij een betere oplossing dan een gaatjes doek.

Ik heb op een ander forum ( https://www.avforums.com/threads/hivilux-what-are-they-like.2250509/page-2 ) nog wat meer info gevonden van mensen die dit scherm hebben getest en gebruikt.

Heb de leverancier een mail gestuurd voor nog wat meer info.

Kan jij aangeven waarom jij denkt dat de motor "prima te vervangen" is? (hopelijk hoeft dit nooit te gebeuren)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...