Jump to content

Ove Rickland
 Share

Recommended Posts

Posted (edited)
13 minutes ago, HansP said:

Dan klopt het toch wel, een hogere output geeft dan een misleidend effect, dat klinkt dan erg onplezierig, maar het is een algemeen bekend effect dat, meer output in een vergelijk de winnaar is, in de meeste gevallen als de andere waarden dan wel gelijk blijven.

Dit zou je op kunnen vangen door er een dB meter te gebruiken en op die wijze de "echte " klank verschillen kunt analyseren.

De vergelijken die ik dan zelf al wel heb gedaan met verschillende dac's waren dan ook juist zo gedaan dat er geen volume verschil geconstateerd kan worden en de echte klankkarakters er echt uit komen, juist ook de ruimte afbeelding e.d. en microdetails zijn dan beter te analyseren, en de echte winnaar zo die er al is, naar voren komt.

 

Het blijft haast altijd een grote kans om de vingers te branden, maar aan de andere kant is het vaak ook genieten als je dan weer mooie details kunt horen door beter en aandachtiger te luisteren.

Foutje van mijn kant (verkeerd begrepen): de output is gelijk gebleven, maar de dynamiek is verhoogd. Heb de tekst aangepast.

Edited by Ove Rickland
Link to comment
Share on other sites

Gaat je onderschrift nu een eigen leven leiden?

 

"Iedere dag" was ook een bekende van een collega van mij destijds toen ik nog werkzaam was in het onderwijs.😂

En de verkiezingen zijn nu ook weer duidelijk voor de komende 4 jaar, ik ga naar bed.🙃

Edited by HansP
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

MONO. Wanneer je het een keer echt goed hebt gehoord, ben je verkocht. Ik in elk geval wel. Maar ja: wat is 'echt goed'. Behalve dat je set op orde moet zijn, is een mono-element en uiteraard een mono-plaat een vereiste. En dan het liefst een originele jaren vijftig of zestig persing en ook niet grijsgedraaid. Maar dan heb je ook wat.

Een jaar of twee geleden begon mijn kennismaking met het echte mono in Rotterdam-Zuid, bij wie anders dan Cock (van Sonore). Hij had toen net een Ikeda 9mono gemonteerd in zijn tweede Sonore draaitafel met Ikeda-arm. En dat klonk beduidend beter dan een mono-plaat afgespeeld met een 9TT stereo-element, eveneens van Ikeda: meer dynamiek, meer openheid, meer echtheid (het bekende rijtje). Maar niet heel veel later was alweer de volgende stap gezet: Cock had het mono-element gemodificeerd door het amorfe kernmateriaal te vervangen door nanokristallijn en tevens het spoeltje opnieuw, maar dan veel netter en efficiënter te wikkelen. Dat 'gepriegel' op de vierkante millimeter onder een loupe en vergrotingsbril leverde wel hoorbaar meer detail en rust op, terwijl ook de dynamiek verbeterde. Eindpunt bereikt, zou je denken. Nou, eventjes maar. Al eerder was Cock voor wat betreft stereo overgestapt op de Ikeda Kai. Dat element beviel zo goed – uiteraard na de inmiddels bekende modificatie met een ander spoeltje en opnieuw wikkelen – dat Cock zich begon af te vragen hoe een Kai mono zou klinken. Dat element bestond nog niet, maar wellicht was dat in Japan te regelen. Samen met BarcaNova (leverancier van de Sonore draaitafel) en Music2 (importeur van Ikeda) werd de vraag doorgespeeld en maakte Ikeda op verzoek een beperkte oplage van de Kai mono. Dat element beluisterde ik begin dit jaar voor het eerst in Rotterdam-Zuid. En Cock had dat goed ingeschat: ten opzichte van de gemodificeerde 9mono weer een verbetering, hoewel ik zelf het verschil niet zo heel groot vond. Maar ja, dat was nog de niet-gemodificeerde versie. En je raadt het al: ook de prijzige Kai mono moest er aan geloven en werd op dezelfde wijze gemodificeerd met als resultaat een top mono-element: dit was echt veel beter dan het origineel. Nu hoorde ik dus wat Cock al langer voor ogen stond: echt goed mono. De basis is uiteraard een goed element, maar het vervangen van het spoelmateriaal in combinatie met het opnieuw en uiterst precies wikkelen is inmiddels een vertrouwde methode waar Cock zijn hand niet meer voor omdraait. En niet alleen in kleine elementen, maar ook in grotere trafo's.

En kan het nóg beter? Ik durf hierover geen voorspelling meer te doen, maar laat me uiteraard graag weer verrassen. Dat zal dan voorlopig waarschijnlijk niet in de elementen-sfeer zijn, maar in de luidspreker. Cock kan immers niet stilzitten en is inmiddels druk in de weer om het idee achter de Statements (de legendarische lijnbronnen uit de jaren negentig) weer nieuw leven in te blazen. Nu in de combinatie van per kant zo'n zesendertig kleine speakers met een grote hoorn. Elke speakertje wordt weer 'uitgesneden' bij de rolrand en de spider, de conus verstevigd en meerdere magneten aangebracht. Kan niet wachten op de eerste demonstratie.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb veel herpersingen uit die tijd, maar die zijn allemaal met een stereokop gesneden. Voor een echte mono persing heb je weer een dikkere naald nodig. Lees ook https://www.analog-forum.de/wbboard/index.php?thread/160289-was-nehmen-17µ-oder-25µ-sferische-nadel/

 

Voor dit soort zaken is het AAA forum een goede bron. Ik zou de tweede posting van de volgende ook ter harte nemen Ove https://www.analog-forum.de/wbboard/index.php?thread/159821-japanische-mono-reissues-fragen/

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Tja, Cock is heel kundig.

Ik heb een 20 tal mono's maar of die met een dikke naald gesneden zijn, dat zie ik niet.

Een Ikeda  element heb ik al helemaal niet 🙂

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, carl said:

Voor dit soort zaken is het AAA forum een goede bron. Ik zou de tweede posting van de volgende ook ter harte nemen Ove https://www.analog-forum.de/wbboard/index.php?thread/159821-japanische-mono-reissues-fragen/

Van het daar beschreven effect hebben Ikeda mono-elementen (en ook sommige andere  merken) geen last van.

Link to comment
Share on other sites

On 21-6-2022 at 10:34, Tubejack said:

Mooi verhaal Ove,  het zal fantastisch klinken Cock kennende.  Alleen mijn bouwjaar is 1958 ik heb dus weinig of niets met muziek van die tijd. 

 

Dat had ik ook wel, hoewel ik bij mijn oom nog wel eens wat van Glenn Miller (Bigband) hoorde en ik dat toen ook mooi vond. Maar hoe vaker ik dat hoor (bij Cock, en ik heb inmiddels zelf ook al wel wat albums uit die tijd) begin ik het steeds meer te waarderen. En voorál als je het dan een aantal keren bij Cock hebt gehoord, die échtheid, die greep mij bij de keel, om het zo maar eens te zeggen.....

Link to comment
Share on other sites

On 21-6-2022 at 10:34, Tubejack said:

Alleen mijn bouwjaar is 1958 ik heb dus weinig of niets met muziek van die tijd.

 

Als dat het criterium is kunnen we met gerust hart een dikke streep door o.a. de klassieke muziek zetten.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...