Jump to content

Ove Rickland
 Share

Recommended Posts

Alweer een jaar of drie speel ik – tot volle tevredenheid – met een Ikeda 9TT mc-element in een Ikeda-arm. Het is een ‘standaard’ element met een amorf (permalloy) kernmateriaal voor de koperen wikkelingen. Onlangs kreeg ik de mogelijkheid – via Cock van Sonore – om thuis dit element te vergelijken met een gemodificeerde 9TT én met een eveneens ‘standaard’ Ikeda Kai; het veel duurdere broertje van de 9TT. De drie elementen waren elk gemonteerd in een identieke Ikeda-headshell. Het wisselen van element was daardoor een kwestie van, pak-hem-beet, 10 seconden: headshell losdraaien, uit de arm halen, nieuwe headshell plaatsen en vastdraaien en in het geval van de Kai nog even de naaldkracht wat aanpassen (via een draaischijf op de arm). Alle andere instellingen bleven gelijk. Ideaal dus om snel elementen met elkaar te kunnen vergelijken. Dit is (voor mij in elk geval) wel nodig om de klank van elk element tot in detail goed te kunnen vergelijken. In het door Cock gemodificeerde 9TT-element is het amorf kernmateriaal vervangen door een nanokristallijn kernmateriaal: het element is dus opnieuw gewikkeld.

En wat waren nu de verschillen? Eerst maar een nummer gedraaid met de ‘standaard’ 9TT die ik dus goed ken in mijn set: mooi, muzikaal, gewoon lekker. Vervolgens de gemodificeerde 9TT gemonteerd. Oeps: dat is wel even schrikken, maar wel in positieve zin. Meer klankkleur, details en dynamiek en een vol geluid. De gewone 9TT klinkt dan ineens saai en plat: hoe heb ik daar zo lang tevreden naar kunnen luisteren? Er is eigenlijk geen weg terug. Dat is aan de ene kant jammer, maar aan de andere kant fijn dat het (toch) weer beter kan (en inmiddels heeft Cock ook mijn ‘standaard’ 9TT gemodificeerd). En dan de veel duurdere Kai (die ten opzichte van de 9TT geen aluminium, maar een boron cantilever heeft): klinkt (uiteraard) ook verfijnder en dynamischer dan de 9TT. Maar in mijn oren prefereer ik de gemodificeerde 9TT, omdat ik het laag, midden en hoog mooier in balans vind. Had niet verwacht dat eenzelfde element maar met een ander kernmateriaal (nanokristallijn) zoveel beter kon klinken.

Edited by Ove Rickland
typefoutjes
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Ove Rickland said:

.... Had niet verwacht dat eenzelfde element maar met een ander kernmateriaal (nanokristallijn) zoveel beter kon klinken.

 

Écht niet? :biggrin: :biggrin: :biggrin:. Na alle verhalen van Cock over een ander kernmateriaal zou je het wel kúnnen verwachten B). Maar mooi dat het zo uitpakt 👍.

Link to comment
Share on other sites

Dat kan nú wel, de Ikeda Kai is ook aangepast met nanokristalkern materiaal. Hartstikke leuk dat iemand het aandurft zo’n element open te maken en aan te passen.
 

Deze elementen zijn al fantastisch op zichzelf. Gelukkig hebben we de Japanners nog om de analoge eer hoog te houden. 

Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, Hans van Liempd said:

Is Cock een Japanner?

Mmm hij is erg feng shui, ja  🤔 Cock schijnt wel via echolocatie altijd zijn weg te kunnen vinden naar een goed koffiezetapparaat 😜 Meer buitenaards, dan Japans. 

Edited by Ivan10
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Als vervolg op mijn eerdere ervaringen met drie Ikeda stereo mc-elementen, nu een vergelijk tussen drie Ikeda mono mc-elementen: de standaard 9mono, de 9mono gemodificeerd én de nieuwe Kai mono gemodificeerd. De modificaties door Cock (van Sonore) zijn identiek aan die van de stereo mc-elementen, namelijk het vervangen van het standaard amorf kernmateriaal door een nanokristallijn kernmateriaal.

De standaard 9mono heb ik zelf. Mijn collectie mono-platen thuis groeit inmiddels langzaam richting 400 stuks, zodat het geen moeite kost dit element een tijdje in de arm te laten zitten. Mono heeft ten opzichte van stereo iets bijzonders, namelijk dat je stereo niet mist. Je hoort ook ruimte en diepte, maar dan met een grotere dynamiek. Hangt natuurlijk ook af van de opname (of eigenlijk het soort muziek): mono-jazz klinkt vrijwel altijd geweldig en mono-pop valt vaak wat tegen, net of er (beduidend) minder aandacht aan de opname is besteed. Mono-klassiek moet ook goed zijn, maar dat heb ik niet.

De standaard 9mono ken ik dus goed. De 9mono gemodificeerd en de nieuwe Kai mono gemodificeerd heb ik afgelopen zondag bij Cock thuis beluisterd. En ja, eenzelfde ervaring als bij de stereo mc-elementen: meer klankkleur, details en dynamiek én een vol geluid. Levensecht ook. De verschillen zijn groot en binnen 2 seconden luisteren direct duidelijk. Een ander (kristallijn) kernmateriaal doet wonderen, óók bij de dure Kai mono. Vreemd eigenlijk dat een fabrikant als Ikeda die stap niet zet of durft te zetten. Des te meer bewondering voor Cock die een element van euro 7.500 zonder pardon openschroeft en verbouwt.

Bij Cock ook nog het Kai stereo mc-element gehoord, nu uiteraard gemodificeerd. Bij het vorige vergelijk vond ik het gemodificeerde 9TT element beter in balans dan de standaard Kai stereo. Maar ook hier pakt de modificatie meer dan goed uit: echt heel mooi.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, HansP said:

Kan het ook nog  dat het element beter aansluit op de phono pre, lijkt mij zomaar een mogelijkheid, en vaak dan niet altijd het  optimale.

Beter aansluit dan wat? Cock en ik spelen met dezelfde phono-pre. En alle Ikeda elementen zijn laag-ohmig.

Link to comment
Share on other sites

Er zitten verschillen, en dan ga ik denken waar komt het dan door , compliantie of afsluitweerstand/ inderdaad impedantie,  enz.

 

Het wezenlijke van wat dan het materiaal doet ontgaat mij, zeker als ik dan lees dat er verder geen wijzigingen zijn.

 

Als alles hetzelfde is, en wat is dan de impact van het materiaal op de impedantie of een ander type ophanging/bevestiging van de naald, is die  nieuwer?

 

Het klinkt nu een beetje als een verkooppraatje, en dat lijkt mij dat je dat niet doet, verkopen.

Link to comment
Share on other sites

Leuke vragen Hans. Dat moet Cock nog maar eens goed vertellen op de mono dag. Hoop dat hij een stukje kern meeneemt.

 

Hoe kom je aan al die mono platen Ove? Ik heb minder aanbod.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, HansP said:

Er zitten verschillen, en dan ga ik denken waar komt het dan door , compliantie of afsluitweerstand/ inderdaad impedantie,  enz.

Het wezenlijke van wat dan het materiaal doet ontgaat mij, zeker als ik dan lees dat er verder geen wijzigingen zijn.

Als alles hetzelfde is, en wat is dan de impact van het materiaal op de impedantie of een ander type ophanging/bevestiging van de naald, is die  nieuwer?

Het klinkt nu een beetje als een verkooppraatje, en dat lijkt mij dat je dat niet doet, verkopen.

@HansP. Ik ben niet elektronisch onderlegd, maar je hebt gelijk dat er door het modificeren verschillen ontstaan. Cock heeft me uitgelegd dat door een ander kernmateriaal (nanokristallijn) te gebruiken in combinatie met een nettere (gunstige) manier van wikkelen is de output gelijk gebleven, de dynamiek toegenomen en de impedantie verlaagd. Daardoor verbetert zowel de vervorming als de compressie en de dynamiek. Een gemodificeerd element laat dan ook veel meer microdetail horen, zoals de ambiance van de zaal of studio (gevoel van echtheid). Ik heb dat ook heel goed gemerkt bij de aanpassing van mijn passieve voorversterker, waar alle trafoo'tjes zijn vervangen door die van nanokristallijn (met een gunstigere hysterese, permeabiliteit en verzadiging): een meer verfijnder en getekend laag, een mooi open geluidsbeeld en betere dynamiek. Als luisteraar wordt je nog meer in de muziek getrokken.
Je kunt dat zelf ervaren op 16 april op de mono-dag bij Music2 in Hoek van Holland. Ik zie dat je in Dordrecht woont: wellicht een idee om eens bij Cock (Sonore) in Rotterdam-Zuid langs te gaan om te zien en te horen waar hij zoals mee bezig is. Vind ‘ie altijd leuk en gezellig.

Edited by Ove Rickland
foutje
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, carl said:

Hoe kom je aan al die mono platen Ove? Ik heb minder aanbod.

Gewoon gekocht door de jaren heen. Vroeger lette ik er niet op of een plaat stereo of mono was. Vorig jaar mijn lp-verzameling eens doorgelopen en bleek dat ongeveer 10% mono was. Heb ze nu apart gezet.

Link to comment
Share on other sites

Dan klopt het toch wel, een hogere output geeft dan een misleidend effect, dat klinkt dan erg onplezierig, maar het is een algemeen bekend effect dat, meer output in een vergelijk de winnaar is, in de meeste gevallen als de andere waarden dan wel gelijk blijven.

Dit zou je op kunnen vangen door er een dB meter te gebruiken en op die wijze de "echte " klank verschillen kunt analyseren.

De vergelijken die ik dan zelf al wel heb gedaan met verschillende dac's waren dan ook juist zo gedaan dat er geen volume verschil geconstateerd kan worden en de echte klankkarakters er echt uit komen, juist ook de ruimte afbeelding e.d. en microdetails zijn dan beter te analyseren, en de echte winnaar zo die er al is, naar voren komt.

 

Het blijft haast altijd een grote kans om de vingers te branden, maar aan de andere kant is het vaak ook genieten als je dan weer mooie details kunt horen door beter en aandachtiger te luisteren.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...