Jump to content

Pioneer 516 x


carl
 Share

Recommended Posts

Gisteravond bezoek van vriend die niet alleen zijn vrouw, maar ook twee draaitafels meenam: een Pioneer PL 12 en een PL 516 x en of ik er een speelklaar wilde maken? Als het niet te duur is durf ik dat nog wel inclusief het monteren van een AT 95. Die PL 516 is trouwens wel een leuk ding zeg. In ieder geval loopt het lager als het spreekwoordelijk zonnetje.  Wel iets van een automaat erop. Die ga ik direct maar eens uitproberen.

 

Het grootste probleem lijkt de snaar waarvan resten niet te verwijderen zijn van het binnenplateau. Ik heb het tot nu toe geprobeerd met alcohol en terpentine. Iemand suggesties?  En hoe vervang je de olie van het lager. Dat zit toch duidelijk anders in elkaar als bij een Thorens - zelfsmerend?

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Wasbenzine heb ik beneden staan Onno en dat ga ik nu proberen. In ieder geval heb ik de aandrijfpoeli een druppeltje olie gegeven en de aandrijving is nu weer stil. De snaar is voor rond de 10 euro nog te krijgen en zelfs eventueel een nieuwe kap. De automatische afslag lijkt nog goed, maar dat weet ik pas zeker als ik een nieuwe snaar heb.  Ik zal Roger nog wel eens vragen over olie voor het lager. Als die klaar is zet ik er mijn reserve AT 95 er op. Dan zal wel blijken of de draaitafel nog de moeite waard is 😉

Link to comment
Share on other sites

De snaar lijkt wel “ingevreten”. Ik heb nu veel geprobeerd en ik zit er over te denken het plateau lichtbte polijsten. Iemand wel eens gedaan. Wat gebruik je daarvoor?

Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, Hans van Liempd said:

Eerst met staalwol de boel een beetje glad schuren en daarna polijsten zoals Kappa7 voorstelt. Ik zou voor de groene Commandant gaan. Er is namelijk ook autopoets zonder polijstmiddel.

Ja die is prima gebruik ik ook om de boel te laten glimmen.

Link to comment
Share on other sites

Niet te bang. Het spul kan wat hebben. Riem-resten kun je weghalen met een afbreekmesje en staalwol. Daarna schoonmaken met een rubberreiniger indien nodig. Met een autowax kun je de "rubberafdruk" wel weg krijgen, maar nodig is het niet.

Zet er wel de juiste nieuwe riem op, anders wordt de as van de motor te zwaar belast of hij slipt. 

Lager schoonmaken is simpel. Bodem eronder uit schroeven. Moer aan de bovenkant losdraaien, zodat het lager eruit komt. Dan kruiskopschroefje los draaien (hoeft er niet uit) en de spinder euit halen. Zaakje schoonmaken (let erop de eventuele kogel die erin kan zitten niet kwijt komt). een paar druppels nieuwe dunne olie erin, spindel terugplaatsen en kruiskopschroefje weer aandraaien, zodat de spindel er niet meer uit kan vallen. Geheel daarna weer terug in de speler bouwen.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb net rubberresten weggewerkt met staalwol. Dat ging toch echt wel prima. Nu effen een snaar bestellen en voor proef een elementje installeren. Voor dit soort draaitafels lukt me dit wel 😀 Daarna het lager van de PL 12.

Link to comment
Share on other sites

De motor en het lager lopen als het zonnetje, alleen heb ik een groot probleem met de arm. Die beweegt dus niet naar het midden van de draaitafel ! Ik denk dat het te maken heeft met de automatische afslag. Die bestaat uit een raderwerk en ik vermoed dat de vetten zijn uitgehard. Gelukkig kon ik de snaar en de headshell overzetten naar de PL 12. Maar eens even de Manuel goed bestuderen, misschien is het te fixen.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...