Jump to content

CD speler versus Streaming en meer.


Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Maanden geleden had ik met Cock afgesproken dat hij eens met een paartje Harmonizers naar mij zou komen. Kraus vonBentinck zou ook mee naar hier komen. Maar die bleek vanwege zijn gezondheid niet beschikbaar. Op het draaitafelvergelijk bij Music2 sprak ik Cock weer en toen werd er een afspraak met Cor gemaakt om naar hier te komen.

 

Gisteren was het dus zo ver. Om ongeveer 11:00 uur stonden Cock en Cor hier op de stoep. Na eerst een kop koffie naar m'n luisterzolder en daar wat muziek gespeeld. En dan valt het analytisch vermogen van Cock pas op. Na enkele nummers, was de kritiek nogal ongezouten. Het klonk in zijn oren plat en niet symmetrisch. Beide dingen die mij niet opvielen. Wél, dat het op andere plaatsen soms wat meer sprankelde, maar daar stonden meestal andere vervelende dingen tegenover. En het niveau van Cock hier halen leek mij een brug te ver. Eigenlijk ben/was ik zeer tevreden met wat ik heb.

 

Er werd een track van een Denon testCD van mijn NAS gekozen. Deze begint met een stem die links en rechts in mono uit de luidsprekers komt. Links had duidelijk meer body dan de rechtse. En dat, terwijl ik zo veel moeite had gedaan om de ruimte zo symmetrisch mogelijk in te richten. Maar aan de dakramen met vensterbank aan de rechterkant kan ik weinig meer veranderen dan het rolgordijn te sluiten. En om als een mol in een hol te zitten vertik ik. Toen kwamen de kleine Harmonizers uit het koffertje. Deze werden aangesloten op de luidsprekers. De luidsprekerkabels leken er wel voor gemaakt, perfect op lengte. En JA, dat scheelt in de klank. De body in die stem is nog steeds verschillend, maar er lijkt toch meer een persoon te spreken. Ook bij muziek weergave bleken er geen schokkende, maar wel degelijk hoorbare verbeteringen op te treden.

 

Maar dan dat platte... oei da's erger. Nou heb ik deze week nog andere luidsprekerkabels aangesloten, dus ik dacht nog om de oude terug te plaatsen, maar ik vond de nieuwe nu zo veel beter dan de oude, dat ik deze toch maar heb laten zitten. Uiteindelijk bleek daar ook helemaal niks mis mee. Cock merkte op dat hij streaming eigenlijk nooit op het niveau van een goede CD speler en al helemaal niet op niveau van een platenspeler had gehoord. Hij had een CD speler met buizentrap in de auto staan en wilde deze eens vergelijken met de streamer. Die dus gehaald en aangesloten. Gelijk valt dan op dat het "platte" zoals Cock dat noemt verdwijnt. Ik vind "plat" een minder goede keuze voor wat ik hoorde. Eerder, gebrek aan microdetail, microdynamiek en uitklinken. Maar hoe we het ook noemen, de klank knapte van de CD speler hoorbaar op. Uiteraard vergeleken met dezelfde muziek op Qobuz en op de NAS. Daarna heb ik de CD met percussie van Cock geript en op de NAS gezet. Nu weten we zeker dat we twee precies dezelfde opnamen hebben. En dan blijkt de CDspeler het nog steeds "te winnen". Dan denk ik, zou mijn CD speler het ook zo goed doen, deze omzeilt de DAC tenslotte. De CD speler met de analoge uitgang klonk wel minder "plat", maar laat toch nog steeds wat liggen. Dan mijn CD speler met een SPdif kabel op de DAC aangesloten. Dat komt toch wel heel erg dicht bij de CD speler van Cock. Cock zegt dan ook dat er met de DAC en de rest van de set helemaal niks mis is. Hij wordt zowaar enthousiast....

 

Ondertussen is het al 16:30 uur voorbij en nemen Cock en Cor afscheid. Mij vertwijfeld achterlatend (maar niet heus).

 

Conclusie, het moet dus aan de streamer liggen. En dan kan het aan veel dingen liggen. Het is een kleine low power PC met Windows 10, lineaire voedingen (moederbord en SSD) en JRiver als UPnP software. Ligt het aan de mechanisch stabiliteit van de kast? Aan storingen die ergens binnen komen? Of toch aan de Software zoals Windows, JRiver of misschien wel de drivers van de i2s kaart? Het moet toch mogelijk zijn om ook met streaming een goed digitaal signaal in de DAC te krijgen? Een hoop vragen. Vanmorgen ben ik nog maar eens met de software aan de slag gegaan. De eerste verdenking ligt bij JRiver. Dit pakket groeit vooral in de breedte, wat voor audio alleen helemaal niet nodig is. Ik heb eigenlijk alleen een UPnP doorgeefluik nodig. Ook is Windows eigenlijk veel te zwaar voor die functie. Maar ondanks vele testjes, heb ik nog niet beter dan JRiver gehoord. Toch besluit ik Volumio nog een kans te geven. Vanmorgen heb ik dus de laatste versie van Volumio gedownload en geprobeerd. Helaas, dit was niet storingsvrij werkend te krijgen. Kennelijk zit die i2s kaart Volumio in de weg. Er komt geluid door, maar krakend en niet om aan te horen. Nog gezocht naar een oplossing, maar die eigenlijk niet gevonden. De i2s kaart zou met Alsa moeten werken, maar ik weet niet of Alsa in Volumio zit. Kortom.. weer aan de kant met die "zooi".

 

Toen bedacht ik met een software pakketje wat onder Windows draait. iets meer PC belastend doordat ik Windows niet omzeil, maar wél direct vergelijkbaar met JRiver. Het gaat om Audiophile UPnP renderer van Sourceforce. https://sourceforge.net/projects/audiophilerenderer/. En dat bleek een heel grote stap in de juiste richting te geven. Nu ik de percussiemuziek van Cock beschikbaar had, kon ik 1:1 vergelijken. Het voordeel van het pakketje is, dat het heel veel omzeilt en er weinig in te stellen is. Het ding kiest automatisch de Wasapi driver en stelt zich in op bitperfect. Dus geen upstreaming op -sampling. Muziek klinkt nu luchtiger en dieper doorzichtig. Tja.. hoe moet ik het anders duidelijk maken?

 

Jammer dat ik dit gisteren niet beschikbaar had.

 

En dan de Harmonizers. Eigenlijk had ik me voorgenomen tevreden te zijn met wat ik had, en geen geld meer aan mijn set uit te geven. Ook al omdat mijn oren er niet beter op worden en wanneer we ooit gaan verhuizen dit zeker niet naar een groter huis zal zijn. Dit willen we zo lang mogelijk uit stellen, dus is voorlopig niet aan de orde, maar het speelt ergens in mijn achterhoofd wél.

Maar toch, ik zou ze graag een tijdje willen proberen en vergelijken mét en zonder. Gisteren zijn ze in het begin aangesloten en hebben we niet meer zonder geluisterd. Het is in ieder geval zo, dat het verschil op dat moment kleiner was dan de stap met de CD speler. Maar ja... én én. Dus toch eens kijken hoe ik een paartje een tijdje hier kan krijgen.

 

Al met al een zeer leerzame ervaring en respect voor de oren van Cock.

 

Wordt vervolgd.

Link to comment
Share on other sites

Overall dus een gezellige en leerzame middag, Hans. Ik moet Cock ook eens hier krijgen voor een ‘audioconsult’. Mooi hoor. Ja, ik ben persoonlijk geen streamingfan. Het gemak begrijp ik, maar je moet een halve IT’er zijn. Software, drivers installeren etc. En het geluid heeft iets broos. Maar dat kan allemaal gewenning zijn. Mijn CD en LP zijn op het moment mijn favoriete medium en dat blijft hopelijk nog even. 

Link to comment
Share on other sites

Dat was dus een leerzame dag Hans.

Cock weet wel de vinger op de zere plek te leggen, maar heeft altijd zijn verbandtrommel bij zich.
De Harmonizers doen wel wat ja, had Cock de nieuwe grotere versie bij zich.

Link to comment
Share on other sites

Leuk verslag Hans! Mooi ook de waardering voor het analytisch vermogen van Cock, daar kan je dan weer verder mee. Want blijkbaar klopte het nog niet helemaal en heb je vandaag toch weer een forse stap in de "goede" richting gezet.....

Ik ben trouwens ook niet van al die verschillende parameters met het streamen, doe mij maar lekker een LP of een CD, dat is voor mij toch makkelijker op niveau te krijgen. Hoewel ik dat voor muziek op de achtergrond wél gebruik, bij mij staat er altijd muziek aan.... :rolleyes:. Maar voor het eggie gaat dan tóch iets fysieks in of op een speler.

 

Ik denk dat de Harmonizers je óók gaan helpen. Voor mij is het óók en, en, en.... Elke verbetering stapelt zeg maar ;)

Link to comment
Share on other sites

En toch kan ik me nog niet voorstellen dat die grote verschillen tussen links en rechts alleen door de akoestiek komen. Ik ga de de eindversterkers en luidsprekers eens verwisselen, dan weet ik het zeker. De rest heb ik al geprobeerd. Wanneer ik goed naar de Denon CD luister, is er in mijn situatie nog iets aan de hand. Op de luidspreker die volgens Cock het best klinkt (linker), zit bij de mono opgenomen stem, de stem nét rechts naast de luidspreker terwijl bij de andere de stem precies uit de luidspreker komt. Dat laatste lijkt mij bij een mono-opname toch eigenlijk de bedoeling. Voor de linker luidspreker lijkt het op er een soort overspraak is en dat bleek de linker luidspreker, ook na het wisselen van de kabels links en rechts.

 

Ik ben wél blij met dat "Audiophile UPnP renderer", dat lost het gebrek van de micro-informatie echt op. Waaruit blijkt, dat less, echt wel more is. Nou nog een uitgeklede Windowsversie of Linux waarop iets dergelijks werkt. Alles wat ik tot nu toe probeerde was het nét, of helemaal niet.

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, Ivan10 said:

Ja, ik luister ook op mijn iphone, Jack. Maar muziek blijft voor nu via cd en lp, veel eenvoudiger. 

Dat is echt een vergissing Ivan.  Waarom gaat het op je telefoon dan wel?  Volgens mijn door de naadloze  combinatie van hard-en-software. Dus telefoon en app die daarop draait. Koop een iMac en je zult zien dat het net zo makkelijk gaat.  Je hebt niet eens persé dure of ingewikkelde software nodig. 

Hoe is het mogelijk dit filmpje staat sinds gisteren op Youtube

 

 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Ivan10 said:

Wat betekent dit nu technisch? Moet deze Wilson Audio Luidspreker filter dus uit elkaar worden gehaald?

Dat zal niet meevallen... Dat is namelijk in een klomp kunsthars gegoten. Volgens Cock ligt het aan de akoestiek en niet aan de speakers. Wanneer het dat dan toch blijkt te zijn, zou het met de reparatie van de surround kunnen zijn ontstaan. Of door gewoon verschillen tussen de units.

Ik bedenk me nu net, dat ik de vier units er indertijd heb uit geschroefd, maar niet heb gemerkt uit welke speaker/positie ze kwamen. Maar eerst eens goed testen, ook met ander opnamen.

Link to comment
Share on other sites

Vaak is de ruimte ook wel het probleem.

Een net iets andere reflectie van het geluid kan er voor zorgen dat het geluid buiten de speaker wordt afgebeeld.

Misschien is het handiger om op de eerste reflectie punten wat demping of diffusie te plaatsen. Tis alleen even uitzoeken welk punt dat is maar meestal is het du muur aan de buitenzijde.

Link to comment
Share on other sites

Tussendoor even wat geprobeerd.

Allereerst heb ik de linker en rechter eindversterker verwisseld. Geen verschil.

Toen de topkasten verwisseld. De Puppy's zijn me te zwaar, (misschien een andere keer) . Geen verschil.

Toen het audiorekje wat links tegen de muur stond rechtsachter me geplaatst. Hierdoor is de inrichting van de ruimte symmetrischer geworden. Links achter me staat immers ook een kast en de linker en rechterwand zijn nu op de dakramen na gelijk. Nauwelijks verschil

Daarna mijn vrouw eens laten luisteren. Die vond ook dat stem van de testplaat op de linker luidspreker krachtiger was. Ze hoorde wél beide stemmen echt uit de luidspreker komen. Dat laatste zal dan wel aan mijn oren liggen.

Toen bedacht ik me, wanneer ik de rechterluidspreker wat dichter naar de muur zet, zal het laag wat luider klinken. Dus.. die zware krengen (rechter Watt en Puppy) van hun plaats getild en ca 10 cm naar achter geplaatst en de hoek symmetrisch aan de andere gemaakt. Daarna de luisterstoel weer op de plek tussen de luidsprekers gezet. Dit lijkt te helpen. De linker en rechter luidspreker klinken nu veel meer hetzelfde op de stem. Merkwaardig vind ik dat de stem uit de linker luidspreker wat minder donker lijkt te klinken. Dat zou kunnen, omdat ik met mijn stoel wat naar rechts ben gegaan om symmetrisch tussen de luidsprekers te zitten. Ik mis dan misschien de staande golf in het midden?

Nou eerst maar eens een tijd luisteren. De eerste indruk is, dat het totaalbeeld er zeker niet op achteruit is gegaan.

 

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, kappa7 said:

Vaak is de ruimte ook wel het probleem.

Een net iets andere reflectie van het geluid kan er voor zorgen dat het geluid buiten de speaker wordt afgebeeld.

Misschien is het handiger om op de eerste reflectie punten wat demping of diffusie te plaatsen. Tis alleen even uitzoeken welk punt dat is maar meestal is het du muur aan de buitenzijde.

Dat dempingsmateriaal en diffusie stond er dus allemaal al. Merkwaardig vond ik, dat de speaker die het meest gedempt was opgesteld het slechts afbeelde, maar het best klonk. Maar dat blijkt dus aan mijn oren te liggen. Uit de rechterspeaker, waar de dakramen naast zitten klinkt echt direct uit de luidspreker. Voor mij ook.

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Ivan10 said:

Dat is bijzonder moeilijk te repareren. Wie verzint dat? 

Wilson Audio. De functie van dat kunsthars is, om de componenten trillingsvrij in de kast te kunnen plaatsen.

 

 

 

 

 

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

Mooi dat je toch al wat hebt kunnen uitsluiten.

Misschien dan toch de speakers maar eens op de verhuistrolly zetten en wat gaan schuiven met de speakers.

Gewoon speaker voor speaker met roze ruis er op. Je vrouw de speakers laten rijden en zelf luisteren tot je de juiste energie hoort.

Waarschijnlijk staan je speakers dan niet symmetrisch maar het geluid klopt dan wel.

 

Link to comment
Share on other sites

Niet zo stangen, Roots. Foei 🤪 Hans probeert het geleerde meteen toe te passen. Als ik een bezoek krijg heb ik dat ook. 🤔Minimaal over de staat van mijn huishouden 🙄 😝 Zo nog wat spinnenrag weghalen met de stofzuiger. Het is het jaargetijde lijkt wel. 

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Tubejack said:

Ik vrees, als Cock hier langs komt, dat ik niks meer goed vind. Gelukkig woont ie ver weg 🤣

 Hij heeft toch een privé chauffeur... en wat is ver weg in Nederland? Binnen drie uur ben je het hele land door.... Dus maak je borst maar nat....

 

 

Link to comment
Share on other sites

57 minutes ago, kappa7 said:

Mooi dat je toch al wat hebt kunnen uitsluiten.

Misschien dan toch de speakers maar eens op de verhuistrolly zetten en wat gaan schuiven met de speakers.

Gewoon speaker voor speaker met roze ruis er op. Je vrouw de speakers laten rijden en zelf luisteren tot je de juiste energie hoort.

Waarschijnlijk staan je speakers dan niet symmetrisch maar het geluid klopt dan wel.

 

 

Of misschien Háns de speakers laten rijden en zijn vróuw laten luisteren? Als ik zijn posting goed lees en begrijp zijn de oren van Hans minder dan die van zijn vrouw... :D :D :D.

 

Effe serieus.... Hans, ik had mijn open baffles óók niet helemaal symmetrisch staan, vanwege de verschillen van de muurafmetingen naast die erker. Ook zit er links en rechts iets verschil in de "diepte" van die erker. Dus kan dat best helpen door de plaatsing van de speakers niet geheel "uit te tekenen"......

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Roots said:

Grappig dat je dan eerst zo trots en blij bent met je geluid..En nu ineens niet meer🤭

Zie het het als de tweedehandsauto waarvan je denkt dat hij perfect is en dan wijst de buurman op een krasje.

Normale mensen (zoals jij) zouden zeggen, waar maak je je druk over, maar wanneer je weet dat dat krasje er zit, moet dat wél opgelost worden.

 

En mensen die op onze manier met muziek en audio bezig zijn, zijn nou eenmaal niet normaal. 😁

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, René N. said:

 

Of misschien Háns de speakers laten rijden en zijn vróuw laten luisteren? Als ik zijn posting goed lees en begrijp zijn de oren van Hans minder dan die van zijn vrouw... :D :D :D.

 

Effe serieus.... Hans, ik had mijn open baffles óók niet helemaal symmetrisch staan, vanwege de verschillen van de muurafmetingen naast die erker. Ook zit er links en rechts iets verschil in de "diepte" van die erker. Dus kan dat best helpen door de plaatsing van de speakers niet geheel "uit te tekenen"......

 

Mijn oren zijn nou eenmaal 71 jaar oud. Nog een wonder dat ze het nog doen en ik nog veel verschilletjes kan waarnemen.

Ik heb mij vrouw na de veranderde opstelling nog eens laten luisteren. Zij vind ook, dat het nu veeeel meer op elkaar lijkt.

 

Het bijzondere is eigenlijk dat ik in de dwarsopstelling ook een beetje schuin ben begonnen. Dat had meer met de deur en de luisterstoel te maken, dan met het geluid, maar die eerste keer hoorde ik al wel dat deze opstelling de juiste was. Daarna heb ik de boel "geoptimaliseerd" en de boel dus precies symmetrisch geschoven. De verschillen zijn niet groot, maar w;el aanwezig.

 

Maar belangrijker vind ik het verschil tussen JRiver en Audiophile UPnP renderer. Ik heb vanavond het eerste deel van de concertopname van gisteravond geconverteerd en afspeelbaar gemaakt. Dit heb ik afgespeeld met JRiver. Daarna speelde ik per ongeluk een album via JRiver af. En nu ik weet waar op te letten hoor ik dat meteen. Gelijk naar AR.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...