Jump to content

Headshell


carl
 Share

Recommended Posts

Ik zit een beetje te googelen naar alternatieve headshells voor de Jelco 750 D. Dan kom je ineens op deze interessante site http://korfaudio.com.  Waarop metingen van diverse headshell waaronder mijn Micro Seiki h 303 headshell en een eigen resonantie calculator. Leuk hoor!

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, audiofreak said:

die kende ik al die site,


Je bent nog erger dan ik Onno 😀  heb jij met headshells geëxperimenteerd. De mooiste is ongetwijfeld de Orsonic. 

Link to comment
Share on other sites

Nee, die had Henk niet.  Waarom ook? Als je geen losse headshell's in je winkelassortiment had, kun je ook geen voorkeuren hebben, lijkt mij.
We waren het er wel over eens en wat ik al eerder zei : "Met een beetje kennis van de verschillende materialen (klankmatig), dan kom je al heel ver en hoef je er ook niet mee te experimenteren".
Het is heel simpel lijkt mij: Ebony hout heeft een andere klanksignatuur dan een aluminimum of carbon headshell. Ik heb met mijn huidige Jelco arm totaal geen behoefte om daar iets aan te gaan veranderen of te gaan experimenteren met een andere headshell. Ondanks dat ik hier meerdere verschillende headshell's heb liggen en die ik in de loop der tijd heb verzameld of heb gekregen. Overigens had ik ook nooit die behoefte met de andere tonearmen die ik heb gehad in de loop der tijd.

En geldt dat niet voor alles wat je later aanbrengt, zoals de verschillende voetjes onder je apparatuur, zoals o.a. Omicron Magic Dream, SSC, Leo's VWR ringen, Vibrapods, Aktyna enz. Allemaal een andere klanksignatuur gaf het. Met de vele verschillende voetjes onder de apparatuur heb ik wel heel veel mee ge
ëxperimenteerd en getest voor Puresound.be. En nu hier in deze luisterruimte ben ik weer terug bij de Aktyna EVO en Aktyna Dynaris onder de buizen voor en eindversterker en buizen phonopre. Onder de cd speler zitten de VWR's van Leobus. Onder de Nakamichi LX-3 cassettedeck zit niets. Dus alle andere voetjesOmicron, SSC, Leo's VWR's, Audio Selections Cones, Ebony blokjes, de halve tennisballen, Vibrapods enz ten spijt zijn die met pre pensioen gestuurd.

Link to comment
Share on other sites

Wanneer je klanksignature vertaald als "alles klinkt anders, maar het een is niet beter dan het ander", dan kun je het gebruiken om de ene fout met de andere te "corrigeren". Ik denk dat elk onderdeel van een draaitafel wel een eigen klanksignature heeft. Maar dat er maar één klanksignature het best is. En dat is die, die het minst kleurt. Vergelijk het met luidsprekers. Kleuring kan best aangenaam klinken en andere fouten verdoezelen, maar geen kleuring maakt het wél eerlijker.

Voor mij dus... dat, met de minste kleuring is voor mij het best.

Link to comment
Share on other sites

Dat neutrale principe heb ik zo goed mogelijk toegepast op de Oracle combi Hans. De TD 320 mag wel wat meer eigen karakter hebben. Ik zit eigenlijk te wachten op de Soundsmith en die wil ik eigenlijk in een andere Headshell dan waar nu de Nagaoka in zit.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...