Jump to content

Luisterkamer maken


pjotr27
 Share

Recommended Posts

15 minutes ago, carl said:

Hoeveel centimeter mag die laag zijn @Pjotr27/en trekt dat beton nog water op want dan moet je er nog een folie tussenleggen. Kooltherm k 3 vloerplaat is met dezelfde isolatiewaarde veel dunner dan de concurrentie. Wordt geleverd door Kingspan in Tiel.

 

Rockwool type 210 zou trouwens beter zijn voor geluidsisolatie dan de normale Rockwool. Ik weet niet of ze dat nog leveren. Ik heb dat toen op mijn zolder gebruikt.

In principe kan alles nog, het topje van het gebouw zit op 5.70 meter, en alles is aan te passen binnen.  Het mooiste is een plaat van een cm of vijf over de betonvloer. Kooltherm is wel vrij prijzig, 5 cm zit zomaar boven de 24 euro per m2....

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Vinyl_Fuchs said:

Mijn broertje werkt bij Rockwool.

Oh, dat klinkt aantrekkelijk... prijzen in bouwmarkt zijn niet leuk meer. Ging vanmiddag kijken voor 4 raamlatten, 44mm x 12mm x 2100mm, kost voorzien van grondverf maar liefst 21 euro per stuk.. echt belachelijk

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, pjotr27 said:

In principe kan alles nog, het topje van het gebouw zit op 5.70 meter, en alles is aan te passen binnen.  Het mooiste is een plaat van een cm of vijf over de betonvloer. Kooltherm is wel vrij prijzig, 5 cm zit zomaar boven de 24 euro per m2....


Inderdaad erg prijzig dat Kooltherm Pjotr Maar als je ruimte genoeg hebt zou ik voor goedkoper en dikker materiaal gaan en dan met vloerverwarming.

 

Trouwens mooi zo’n hoge en niet parallelle ruimte. De vraag is alleen wat het akoestisch doet 😀

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, carl said:

Trouwens mooi zo’n hoge en niet parallelle ruimte. De vraag is alleen wat het akoestisch doet 

Je kunt moeilijker of niet meer voldoen aan de regels voor de verdeling van resonantiefrequenties zoals @thingmanze beschreef (het Bonello-criterium). Het resultaat laat zich veel moeilijker (vooraf) berekenen.

Link to comment
Share on other sites

 

Is het niet handiger om van deze DIY-panelen te plaatsen?

- goedkoper

- eenvoudig te (ver)plaatsen

- door verschillende plaatsen te proberen, makkelijker om de "sweetspot" en het aantal te bepalen.

- door de vorm en kleur acceptabel voor de "estetics comittee"😉

 

Als later blijkt dat meer ingrijpende (lees kostbare) maatregelen nodig zijn, kan dat altijd nog.

Nu geef je bakken met geld uit en je hebt GEEN IDEE of dat het gewenste resultaat oplevert.

 

Ik ga hier zelf namelijk ook mee experimenteren.

Edited by Geerdie
Aanvulling
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Seed7 said:

Je kunt moeilijker of niet meer voldoen aan de regels voor de verdeling van resonantiefrequenties zoals @thingmanze beschreef (het Bonello-criterium). Het resultaat laat zich veel moeilijker (vooraf) berekenen.


Vooropgesteld dat je het schuine dak mooi vindt zou ik zelf eerst eens “kijken” hoe het klinkt Seed. Wel een voorziening maken dat je dat plafond er altijd nog makkelijk in kan plaatsen. Mensen als Toine (alle respect) zijn allemaal gek op die ideale maten in een rechthoekige kamer. Op internet relativeerde een deskundige dat eens met de woorden dat hij daarop vertrouwde zover je niet meer in de kamer plaatste dan het papier waarop de berekening van de frequenties staat 😀 Zit wel iets in.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

De balken voor een verdiepingsvloer te maken en dus het dak weg te werken zitten er al in. Dus die optie is altijd open.

Ik ben er denk ik wel redelijk uit:

Isolatie steenwol 90mm

Folie aan binnen en buitenkant van isolatie (zoals wordt aangegeven)

Afwerken met grenen vloerdelen 25mm

 

Vloer:

Betonlaag handhaven

Daaroverheen of PIR of ander soort plaat (50mm) voor isolatie

Dan afwerken met eiken vloerdelen

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, carl said:

Mensen als Toine (alle respect) zijn allemaal gek op die ideale maten in een rechthoekige kamer.

Welnee, dat is een invulling van jou zelf. Business as usual.

Vergeet maar niet dat ik nog nooit uit mezelf hierover ben begonnen op dit forum. Ik reageerde hier gewoon op andermans opmerking in dit topic.
Voorts heb ik zelf nog nooit over "ideale maten" gesproken. Wat ook logisch is. "Ideale maten" (zoals in "gulden snede") bestaan namelijk niet.

Er bestaat echter wel een veelheid aan ideale afmetingsverhoudingen en wel binnen zeer ruime grenzen en inhouden.
Het standpunt dat ik aanhang is vrij simpel: probeer alle parameters rondom geluidsweergave zo goed mogelijk op orde te hebben binnen de gegeven mogelijkheden. Afmetingsverhoudingen kunnen inderdaad zelden worden geoptimaliseerd, maar ALS het wel kan is het een parameter die zoden aan de dijk zet.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, carl said:

gek op die ideale maten in een rechthoekige kamer

ideale maten zijn er niet. Er zijn wel betere en slechtere verhoudingen bij een gegeven ruimte volume, pijpenla en kubus zijn niet favoriet. Afmetingen van een ruimte veranderen is meestal niet zo eenvoudig. Van alle ander mogelijke vormen dan de balk, octagon pyramide cylinder bol etc. is het resultaat domweg minder. Daar is uitgebreid onderzoek naar gedaan, o.a. in de luidsprekerbouw en dan kom je op die schoenendoos uit voor de binnenkant. (voor het afstraalgedrag aan de buitenkant wil je misschien een bol). Maar we zitten nu eenmaal aan de binnenkant. (in specifieke situaties kan dit anders zijn, er zijn 5-hoekige studios gebouwd, maar daar moesten de luidsprekers dan wel in de wanden gemonteerd worden).

 

Verder, zoals ik meermaals heb aangegeven. Bij iedere stap meten. (en persoonlijk, veel gerichte breedbandige absorptie en geen diffusie (op z'n hoogst een polycylinder achter de luisterpositie))

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, pjotr27 said:

De balken voor een verdiepingsvloer te maken en dus het dak weg te werken zitten er al in. Dus die optie is altijd open.

Ik ben er denk ik wel redelijk uit:

Isolatie steenwol 90mm

Folie aan binnen en buitenkant van isolatie (zoals wordt aangegeven)

Afwerken met grenen vloerdelen 25mm

 

Vloer:

Betonlaag handhaven

Daaroverheen of PIR of ander soort plaat (50mm) voor isolatie

Dan afwerken met eiken vloerdelen

 

 

Voor de huidige thermische isolatienormen, veeeeel te dun.  Onder de vloer en in de wanden minimaal 20 cm EPS of steenwol. PIR kan vanwege de hogere isolatiewaarde met 15 cm. Tegen het dak zou ik ook 20 cm EPS of Steenwol. Waarbij gezegd, dat EPS niks voor geluid betekend. Misschien een bouwfysicus een naar laten kijken? Dat voorkomt een hoop ellende.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Hans van Liempd said:

 

Voor de huidige thermische isolatienormen, veeeeel te dun.  Onder de vloer en in de wanden minimaal 20 cm EPS of steenwol. PIR kan vanwege de hogere isolatiewaarde met 15 cm. Tegen het dak zou ik ook 20 cm EPS of Steenwol. Waarbij gezegd, dat EPS niks voor geluid betekend. Misschien een bouwfysicus een naar laten kijken? Dat voorkomt een hoop ellende.

 

Ik heb begrepen dat een isolatiewaarde rond de RC 3.0 prima en genoeg is.

Het dak wordt sowieso dikkere glaswol, ik kan daar 16cm kwijt. De wanden is 9cm echt het maximum.

Of ik moet weer een extra balkenlaag gaan maken.

Het wordt maar een luisterruimte voor privé, geen beroepsmatige studio...

Er komt ook inderdaad een airco in die ook kan verwarmen, bevalt prima in onze woonkamer ook. 

 

Mag je trouwens buitenkabel voor electriciteit ook binnen gebruiken of moet je dan via een doos naar leidingen met 3 draden los?

Link to comment
Share on other sites

Quote

Daken

De meeste energie gaat meestal verloren via het dak. Ter illustratie: een slecht geïsoleerde woning of gebouw verliest al snel 30% energie via het dak. Daarom gelden er voor het dak de volgende RC-waarden, voor zowel platte als hellende daken: 

  • RC-waarde nieuwbouw: minimaal 6,3 m2·K/W 

  • RC-waarde renovatie: minimaal 2,0 m2·K/W 

Kies -bij hellende daken van renovatie of nieuwbouw- voor isolatieplaten die u eenvoudig aanbrengt vanaf de binnen- of buitenkant. Dit zijn dunne, lichte platen gemaakt van PIR of resol hardschuim. 

Voor platte daken is het handig om de beloopbaarheid van de isolatieplaten in acht te nemen. Ook dienen de platen geschikt te zijn voor de diverse verwerkingsmethoden (zoals koud verkleven, mechanisch bevestigen of partieel branden). 

Gevels

Ook gevels -spouwmuren, binnenmuren of buitengevels- zijn een bron van energieverlies als deze slecht zijn geïsoleerd. Bij een slecht geïsoleerd huis gaat zo’n 25% van de energie verloren via de gevel. Voor nieuwbouw en renovatie gelden de volgende minimale waarden: 

  • RC-waarde nieuwbouw: minimaal 4,7 m2·K/W 

  • RC-waarde renovatie: minimaal 1,3 m2·K/W 

Bouwt u nieuw? Zorg er dan voor dat u uw spouwmuren goed isoleert met spouwplaten. Deze platen zijn dun, realiseren hoge RC-waarden en gaan een leven lang mee. 

Gaat het om renovatie? Overweeg dan om de buitenmuur te isoleren vanaf de binnenzijde

Vloeren

Met goede isolatie voelen vloeren warmer aan, verdwijnt tocht en bespaart u -net zoals bij gevels en daken- op aardgas. Daarom gelden voor vloerconstructies de volgende waarden: 

  • RC-waarde nieuwbouw: minimaal 3,7 m2·K/W 

  • RC-waarde renovatie: minimaal 2,5 m2·K/W 

Tip! Heeft u weinig ruimte om vloerisolatie aan te brengen? Ga dan voor zo dun mogelijke vloerisolatie met hoge isolatiewaarden

 

Bron: https://www.kingspan.com/nl/nl-nl/producten/isolatie/vacuum-resol-pir-isolatie/kenniscentrum/regelgeving-ambities/rc-waarde-en-het-bouwbesluit

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, thingman said:


- Er bestaat echter wel een veelheid aan ideale afmetingsverhoudingen en wel binnen zeer ruime grenzen en inhouden.
Het standpunt dat ik aanhang is vrij simpel: probeer alle parameters rondom geluidsweergave zo goed mogelijk op orde te hebben binnen de gegeven mogelijkheden. Afmetingsverhoudingen kunnen inderdaad zelden worden geoptimaliseerd,

 

- maar ALS het wel kan is het een parameter die zoden aan de dijk zet.


- voor een 10 gaan kan natuurlijk nooit kwaad.  Dat geldt voor zoveel in het leven.

 

- maar als je in die ruimte met twee man gaat zitten en/of er 600 LP’s in plaatst kloppen die parameters toch niet meer. En als dat allemaal niet zo uitmaakt dan zijn die parameters ook niet zo zaligmakend.

 


 

 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, pjotr27 said:

 

Ik heb begrepen dat een isolatiewaarde rond de RC 3.0 prima en genoeg is.

Het dak wordt sowieso dikkere glaswol, ik kan daar 16cm kwijt. De wanden is 9cm echt het maximum.

Of ik moet weer een extra balkenlaag gaan maken.

Het wordt maar een luisterruimte voor privé, geen beroepsmatige studio...

Er komt ook inderdaad een airco in die ook kan verwarmen, bevalt prima in onze woonkamer ook. 

 

Mag je trouwens buitenkabel voor electriciteit ook binnen gebruiken of moet je dan via een doos naar leidingen met 3 draden los?


Ik zou geen glaswol gebruiken - verschrikkelijk spul om mee te werken. 

 

Je kan natuurlijk ook combi’s van materiaal gebruiken. Half pir, half steenwol en zo de voordelen van het ene en andere materiaal gebruiken. Het meest isolerende materiaal (pir) tegen het dakbeschot.

 

En bij isolatie moet je altijd maximaal inzetten voorzover dat redelijkerwijs kan bij oud bouw. Comfort heb je al bij dubbelglas en dat is rond de 1/1,5 R.

 

Volgens mij mag je grondkabel binnen gebruiken. Heb ik in overleg met Roger ook gedaan voor de hifi. Hoef je ook geen dozen te gebruiken.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Ja uiteraard geen glaswol, dat vind ik verschrikkelijk spul. Alhoewel ik steenwol om te verwerken ook niet zo fijn vind...

Ga morgenochtend naar een grote bouwhandel (niet de Gamma/Karwei winkels), even oriënteren op van alles...

Leuk project wordt het zo

 

Link to comment
Share on other sites

Je moet liefst dat steenwol kopen waar aan een kant een zilverpapierlaag opzit en verder ingepakt is bruin papier. En een maskertje is ook geen luxe bij installatie Pjotr 😀 Volgens mij wordt het wel wat en als het klaar is ben je nog aan het optimaliseren met plaatsing e.d.

 

Komt er nog airco in de ruimte? Ligt helaas moeilijk op mijn zolder.

 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, carl said:

- maar als je in die ruimte met twee man gaat zitten en/of er 600 LP’s in plaatst kloppen die parameters toch niet meer. En als dat allemaal niet zo uitmaakt dan zijn die parameters ook niet zo zaligmakend.

Het menselijk lichaam is een redelijk breedbandige absorber boven de schroederfrequentie en heeft daarmee geen invloed op de balans.

Die 600 LP's doen ook niet veel, als je ze een beetje strategisch opstelt absorberen ze een beetje en verstrooien wat.

 

Niemand heeft gesteld dat die parameters zaligmakend zijn, maar het is wel heel prettig als je dicht bij een optimum zit. In mijn ruimte heb ik een vrijstaande resonantie bij 24Hz dan een gat, dan drie op een rij dicht bij elkaar rond de 50Hz. Oorzaak, de breedte gaat ~twee maal in de lengte. Dat hoor je heel goed als ze worden aangestoten. Een losstaande bromdreuntoon die geen relatie meer met de muziek heeft. Hier kun je er mee prutsen en zien wat effecten zijn (alleen ruimten zonder schuine wanden). Dit laat alleen maar ruimteresonanties zien. Die domineren de akoestiek onder de schroederfrequentie, maar voor je bij een diffuus geluidsveld komt moet je ~3 octaven omhoog, grofweg vanaf 1600Hz. Dat betekend dat alleen de tweeter volledig in het diffuse veld werkt en een mid driver een heel klein beetje. Als je naar een 10 streeft, zoals je aangaf, dan heb je heel veel werk te doen.

 

Diffuus veld betekend dat je op iedere plek in de ruimte een even grote kans hebt om het zelfde spectrum met de zelfde energie te meten (het liefst met de zelfde fase relatie).

Schroederfrequentie is het punt waaronder de akoestiek volledig door ruimteresonanties gedomineerd wordt. Voor middelgrote ruimtes ca. 200Hz

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...