Jump to content

Stroomvoorziening in de US - ongelooflijk


carl
 Share

Recommended Posts

https://www.analogplanet.com/content/major-roof-down-electricity-upgrade-produced-incredible-sonic-benefits

 

Hier een fimpje van Mike Fremer over zijn stroomvoorziening. Persoonlijk geloof ik niet dat hij in Amerika woont maar in een of andere ontwikkelingsland. Kijk en huiver. Ik geniet al van de reactie van Jack 🥵

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, carl said:

Heb jij al die apparatuur in de tuin staan Jack?  Overigens woont die Fremer wel leuk hoor.

Nee, maar ik zie niet in, wat er mis is?  Het is  juist veel veiliger.  Bij brand, kan de brandweer van buitenaf de stroom afsluiten.  Zonder dat de bewoners thuis hoeven te zijn. Hier in Nederland moeten ze de voordeur intrappen.  Binnen ook groepenkasten net als hier..  Mooie meetapparatuur 👍

Link to comment
Share on other sites

47 minutes ago, Roots said:

Bizar dat de trafo die er 110Volt van maakt in een boom hangt. Vergeet niet dat bij 110Volt de stroom verdubbelt en dat daarom de bedrading dubbel zo dik is als hier.

 Vanaf  2:20 van het filmpje zie je dat die trafo netjes aan een paal vast zit.  Er staat wel een boom voor. Je moet er even goed doorheen kijken. Wat ook opviel blijkbaar standaard? 2 fases en 20 ampère zekeringen in de groepenkasten binnen.  Stroom genoeg dus .....  In Nederland hebben we ook 110volt gehad, ik dacht voor het laatst in Limburg.  

Link to comment
Share on other sites

Wij hebben hier ook 3 fase, de hoofdaansluiting is 3x35 Ampère.  Hoeveel stroom daar in de US, naar de hoofd groep kast (buiten) gaat kan ik niet 1-2-3 herleiden. Kon nog wel eens verbazend veel zijn.  Ze zullen daar net zoveel elektrische apparatuur hebben als huishoudens hier, dus net zoveel vermogen gebruiken.  Het lijkt me geen achterstand of ontwikkeling gebied zoals de topic starter suggereert.  Het is gewoon ánders...  (en na de update in het filmpje vast beter dan bij jou en mij Carl) 😉

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Als het goed is heb je op de rekening staan 3x25A maar in veel huizen is er dan maar 1 fase aangesloten.

Die is dan 1x35A meer betaal je de zelfde aansluitaarde voor als 3x25.

Kan je overigens vrij eenvoudig laten omzetten als je dat wil maar dan moet wel je groepenkast geschikt zijn voor 3 fase.

3x35A wordt al snel duurder.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, kappa7 said:

 

3x35A wordt al snel duurder.


Toen mijn broer ophield met zijn winkel heeft hij het pand opgeknapt met onder meer een warmtepomp. Toen die geïnstalleerd was bleek 3 maal 25 ampere te weinig. Toen lag het terugverdien aspect van deze milieumaatregel ineens totaal anders, 3 maal 35 was ineens een stuk duurder. Er is nog wel even een stevig gesprek geweest met de installateur en we hebben financiële compensatie gekregen voor het feit dat ze dit niet in de berekening hadden meegenomen. 

Link to comment
Share on other sites

Dat is wel een valkuil ja maar dat is alleen met de systemen die een na verwarmer hebben. De warmte pompen die dat niet hebben gebruiken een stuk minder stroom. Dat is ook de reden dat ik 2 warmtepomen heb.  1x die max 600 watt trekt In de praktijk niet meer als 320W die doet de basis warmte en staat aan als het binnen onder de 21.5 graden komt en de 2e kan 2500W pakken en kan bij verwarmen als dat nodig is, dit zijn de airconditioners die daarmee 5KW aan warmte kan leveren daarmee is elke kamer in 5 min op temperatuur en het op temperatuur houden is dan vrij goedkoop.

Kan gewoon op een 1x35A zekering zonder enig probleem.

 

Link to comment
Share on other sites

46 minutes ago, Roots said:

Met 5000 Watt aan warmte ga je echt geen huis verwarmen...Tiny woning misschien.

Maar met warmtepompen dus wél. Rendement ca. 400%. En heb je plotseling 20 kW.

En 1 m3 aardgas is calorisch ongeveer gelijk aan 10 kWh. Dus vergelijkbaar met 2 m3 gas per uur. 

Zeker nu het gas extreem duur is, is de warmtepomp al snel in het voordeel. Zeker met een hoop zonnepanelen. 

Nou nog iets om de energie te bufferen.

 

Net even nagekeken. Op de koudste dag dit jaar (9feb) hebben we 19 m3 gas verstookt. Ons huis is halfvrijstaand en 720 m3.

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Roots said:

Met 5000 Watt aan warmte ga je echt geen huis verwarmen...Tiny woning misschien.

Toch wel hoor in combinatie met de 1.5Kw aan basis warmte die er voor zorgt dat de vloer verwarming op temperatuur blijft en natuurlijk ook de nodige isolatie is dat voldoende om de boel warm te houden en nog belangrijker ook te koelen.

Wat niet lukt is in een on geïsoleerd huis nacht verlaging toe te passen en dan verwachten dat de boel weer snel op temperatuur te brengen is dat gaat gewoon niet maar warm houden geen enkel probleem.

Kort om het is goedkoper en het comfort van altijd een warm huis.

 

Edited by kappa7
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Infrastruktuur in de v.s is een drama,en de stroomvoorziening daarzo is een lachertje....je moet je als u.s burger doodschamen om in dat land te wonen.

 

Vrijwel elke stad heeft een ghetto....je breekt je de nek over het aantal werklozen....heb je geen baan meer....dan ben je een paria een nobody.

 

Het land van melk en honing? van bordenwasser tot miljonair?....word de hoogste tijd voor een ander amerika...die geen miljarden wegsmijt aan wapens en nog eens wapens.

 

 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, bramsat said:

Infrastruktuur in de v.s is een drama,en de stroomvoorziening daarzo is een lachertje....je moet je als u.s burger doodschamen om in dat land te wonen.

 

Vrijwel elke stad heeft een ghetto....je breekt je de nek over het aantal werklozen....heb je geen baan meer....dan ben je een paria een nobody.

 

Het land van melk en honing? van bordenwasser tot miljonair?....word de hoogste tijd voor een ander amerika...die geen miljarden wegsmijt aan wapens en nog eens wapens.

 

 

In feite heeft de VS vanaf de succesvolle 50s en 60s alleen maar achteruit geboerd. Ik zal ze (en ook de andere bevrijders) eeuwig dankbaar blijven voor het meehelpen aan de wederopbouw van ons land (WW2 en Marshalplan) Was als jeugdige fan van de VS, maar kan tegenwoordig alleen maar met mijn kop schudden: hopeloos conservatief, immense kloof rijk arm (inherent aan het hun (a)sociale systeem en slechte algemene ontwikkeling van de gemiddelde Amerikaan)

Link to comment
Share on other sites

Weet je die hele hulp (Marshalplan) heb je te danken aan stalin&consorten.en Duitsland had nooit das wirtschafwunder erleebt zonder het rode gevaar.

 

Er werd begin jaren 50 al aanstalten gemaakt om Duitse oorlogmisdadigers los te laten om tegen de russen te vechten....CDU..CSU partij bestond in de jr 50 voor ±

 

30% hoge nazibonzen die hoge posten bekleden in duitse bondsdag....en de rest waren meelopers in us dienst.

 

Dat de usa zijn werklozen en zwervers zo behandelt is een schandvlek voor een gemiddelde amerikaan...inmiddels zijn ze uit afghanistan vetrokken en hun volgende doel

 

zijn de chinesen.....de chinesen zijn nu de schuld van alles....corona,onderdrukken alles, hebben onze banen gejat.....het oude liedje weer.

 

Ze zijn aktueel de chinesen aan het omsingelen met hun vliegdekschepen en duikboten....hoop dan maar dat die koude oorlog niet heet word.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Je vergeet even dat de Duitsers wel geweldige ingenieurs in huis hadden/ hebben. Helaas mede ontwikkeld/ gefaciliteerd/ verfijnd tijdens WW2. Geen fan van de Chinezen, maar die zijn wel puur op basis van absolute aantal/ Oosterse discipline (deels overheidshalve, maar ook intrinsiek) niet meer in te halen door de Westerse wereld. Ik hoop oprecht dat iedereen gelukkig kan worden in hun eigen land: scheelt een slok op borrel m.b.t. de huidige/ toekomstige migratieproblematiek. "De tijd zal het ons leren".

Link to comment
Share on other sites

Als je zo wat oudere boeken leest en films ziet dan was de US best vooruitstrevend indertijd. Op een bepaald moment zijn ze de verkeerde kant uit gegaan. De mensen zijn daar ook enorm bang dat andere mensen van ze profiteren. Ook veel armere mensen zijn daarom faliekant tegen verplicht verzekeren.
 

Ik zou graag wat verwijzingen hebben van het feit dat we de Marshall hulp aan Stalin te danken hebben Bramsat. Ik heb daar werkelijk nog nooit van gehoord. Ik begreep altijd dat die Marshallhulp bedoeld was om te voorkomen dat Europa links werd https://nl.wikipedia.org/wiki/Marshallplan. Volgens mij was Rusland toen ook erg arm en had ook nauwelijks industrie. De tanks om de Duitsers te bevechten werden deels geleverd door de US.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Marshalhulp was om te voorkomen dat europa massaal communistisch werd.De usa kon dat want dit land kende de oorlogverschrikkingen niet.....terwijl de russen

 

praktisch door de duitsers leegeplunderd en platgebombardeerd waren...damals....ze hadden nauwelijks wat te eten.....en ze moesten de DDR ook nog hulp bieden.

 

De russen zijn leegebloed .....met hoeveel doden? en de USA...hoeveel doden?....natuurlijk heb jij daar nooit wat van gehoord...toch?

 

De russen zijn weg....en de oostduitsers zijn weer duitsers.....en de USA staan met hun Nato troepen vlakbij Moskou....wie had dat 30 jr geleden nog voor mogelijk gehouden?

 

En de propaganda luid...Poetin doet het weer!....schandalig! tis een dictator!....Met de chinesen hetzelfde verhaal....en de domme massa trapt er weer in...toch?

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, bramsat said:

 

De russen zijn leegebloed .....met hoeveel doden? en de USA...hoeveel doden?....natuurlijk heb jij daar nooit wat van gehoord...toch?

 


Ik ben altijd erg geïnteresseerd geweest in geschiedenis hoor Bram en weet ook nogal wat van het Marxisme en zijn achtergronden. Sinds de revolutie zijn er in Rusland en trouwens later ook China heel wat doden gevallen en zeker niet alleen door de schuld van de Duitsers. Maar laten we maar over Russische en Chinese hifi praten. Worden we het vast wel over eens 😇

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...