Jump to content

Phono vergelijk Audioclub Limburg


carl
 Share

Recommended Posts

Voor de tweede keer deze week een interessant analoog vergelijk. Deze keer werd bij de Audioclub Limburg “Quick and Dirty” een tiental phonotrappen uit uiteenlopende prijsklassen met elkaar vergeleken   https://www.audioclub-limburg.nl/phonotrappen-shootout.  “Quick and Dirty” omdat de randapparatuur natuurlijk bij lange na niet van hetzelfde niveau was als bij Marco. Neemt niet weg dat de verschillen zeer goed waarneembaar waren. Het vergelijk was overigens met een Nagaoka MP 500. Dat is zoals jullie weten een MM. Misschien moeten we het vergelijk nog eens herhalen met MC.


In zijn algemeenheid viel op dat de geluidsmatige verschillen tussen Phono trappen veel en veel groter waren dan we afgelopen zaterdag hebben gehoord tussen draaitafel combinaties. De twee goedkoopste phonotrappen waren van Analogis (35 euro) en Schitt (150 euro). De Analogis kon wat mij betreft regelrecht in de prullenbak. Voor de rest een keur aan commerciële en “ DIY” trappen. Wat te denken van een Dirk van den Broek? De ontwerper kennen we allemaal want Dirk is “Breem”.  Ik vond het geluid in ieder geval niet om naar huis te schrijven. Erg interessant vond ik weer de DIY phonotrap op basis van het schema van de Quad 33 uit eind jaren zestig. Roger zou de phonotrap ongetwijfeld te “Engels” vinden klinken (Roger was er niet bij want hij was door zijn rug gegaan.) Ik vond hem - hoewel enigszins in het laag wat gekleurd -  eigenlijk best lekker klinken. Verder klonken phonotrappen als I-Fi en Musical Fidelity best volwassen. De MF echt beter dan de I-Fi. De Rega vond ik weer erg tegenvallen. De twee duurste klonken ongetwijfeld het beste en dat waren een door Roger gebouwde Pass Kloon (1900 euro ?) en een Ampearl ( 800 euro ?) net uit de doos. Volgens mij was de laatste dus niet/nauwelijks (?)  ingespeeld. De mede luisteraars vonden de Pass Kloon de best klinkende phonotrap.  Ik heb Pass en Ampearl beiden in huis en zou dat eigenlijk niet durven te zeggen - klinkt wel anders.

 

Op het einde van de avond nog even de Pass Kloon vergeleken met de Schitt. De Pass Kloon was kwalitatief toch echt wel “ another cook” (zoals onze bondscoach zegt) dan de Schitt. Bij een direct vergelijk mis je bij de laatste muzikaal toch echt heel wat. Neemt niet weg dat ik iemand die bijvoorbeeld opnieuw begint met vinyl de Schitt best kan aanraden. Die 150 euro is geen geld voor wat je krijgt.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, carl said:

Op het einde van de avond nog even de Pass Kloon vergeleken met de Schitt. De Pass Kloon was kwalitatief toch echt wel “ another cook” (zoals onze bondscoach zegt) dan de Schitt. Bij een direct vergelijk mis je bij de laatste muzikaal toch echt heel wat. Neemt niet weg dat ik iemand die bijvoorbeeld opnieuw begint met vinyl de Schitt best kan aanraden. Die 150 euro is geen geld voor wat je krijgt.

Mooi verslag Carl. Wat kost zo'n Pass clone?  Welke was het ook weer precies? Ik heb ook zoiets met 4 Fet's  parallel per kanaal, in de ingang. Voor de rest alleen maar Fet's. Zelden zo'n gelukkig huwelijk gezien, met een DL-103.  

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Leuk verslag Carl! Maar was tien niet íetwat veel? Blijkbaar niet, en als de verschillen duidelijk zijn is het juist wel weer leuk. Was er nog een soort van opbouw, met prijsgroepen of zo? Wat Tubejack zegt zit wel wat in, "mag" je een trap van 150 vergelijken met eentje die meer dan het tienvoudige kost? Ik geeft zelf het antwoord maar: volgens mij wel, want het maakt ook meteen duidelijk hoe het anders kan. Maar ook dat er in elke prijsklasse wel wat pareltjes te vinden zijn, zoals blijkbaar die Schiitt. Dus kan je die keuze dan ook maken die een beetje in verhouding is met de rest van de set....

Link to comment
Share on other sites

48 minutes ago, René N. said:

Wat Tubejack zegt zit wel wat in, "mag" je een trap van 150 vergelijken met eentje die meer dan het tienvoudige kost? Ik geeft zelf het antwoord maar: volgens mij wel

Ik ken in ieder geval weinig phono trappen met zo'n nauwkeurige RIAA correctie. 

In een interview met de ontwerper Mike Moffat vertelde hij, dat het zeker nóg beter kon. Maar dat het dan serieus geld gaat kosten. 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Leuke bezigheid Carl.
De duurste waren dus ook de beste, zoals verwacht denk ik.
De kunst is om voor een redelijk bedrag toch een mooie phono trap te bemachtigen.
De Schiitt schijnt er zo een te zijn,zoals  Jack zegd.
Ikzelf ben reuze tevreden over mijn Dhtrob phono maar heb geen idee op welk level die speelt tegenover andere.

Link to comment
Share on other sites

Carl, hoe kom je erbij dat Dirk van den Broek dezelfde persoon is dan Breem? Breem heet in het echt Jan Breemer en niet Dirk van den Broek. Dirk is de persoon achter Stichting O.M.T.E. en heeft niks met Jan Breem te maken. Beiden houden er wel ongeveer de zelfde "nuchtere" (lees kortzichtige) kijk op elektronica op na.

BE PRESIZE en doe eerst eens de juiste research voordat je onzin schrijft!!!!! (hoe vaak moet je dit nog gezegd worden?)

 

Er deden verschillende soorten trappen in het vergelijk mee. Helaas hebben ze de Parks Audio Puffin aan de kant gelaten, omdat ze niet wisten hoe deze werkt. Die stond echter goed ingesteld voor de test. De Puffin is een DSP based phonotrap met heeeeeel veeeel instelmogelijkheden.

 

De Analogis Easy Phono is voor die €35 echt niet verkeerd. Zijn er betere? ja! Voor dat geld? weinig! Zo flexibel? nee! Want op de Easy Phono kun je naast RCA ook met DIN kabels terecht. Voor een beginner met een simpele draaiert en geen phono-ingang op de versterker is dit ding een uitkomst.

De Ampearl was idd "fresh". Dat heet, 0 speeluren. Hij staat nu bij een clublid in te spelen. Eerste reactie. De Ifi Iphono 2 klinkt beter bij hem thuis. Ook de Puffin, DvdB en Easy Phono kwamen nieuw uit de doos. Daar zit nog wel iets verbetering in. Verder had de Yaqin MS23B ook mee kunnen doen. Dat is een buizentrapje van ca €200. Die lag ook in de krat.

 

Ik vond het erg vervelend dat ik de avond heb moeten laten schieten. Dergelijke "shoot-outs" zijn eigenlijk de krenten in de pap, ook al loopt eea soms mank. Afgelopen zaterdag had ik al last van mijn rug. Gelukkig begint het nu beter te gaan.

 

Edited by Sodejuu
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Sodejuu said:

Carl, hoe kom je erbij dat Dirk van den Broek dezelfde persoon is dan Breem? Breem heet in het echt Jan Breemer en niet Dirk van den Broek. Dirk is de persoon achter Stichting O.M.T.E. en heeft niks met Jan Breem te maken. Beiden houden er wel ongeveer de zelfde "nuchtere" (lees kortzichtige) kijk op elektronica op na.

BE PRESIZE en doe eerst eens de juiste research voordat je onzin schrijft!!!!! (hoe vaak moet je dit nog gezegd worden?)

 

 


De eigenaar van de phonotrap (die bij het luisteren naast me zat en ook het verslag gaat maken) vertelde me tussen de wisselingen door, dat “ Breem” een bekende van hem was en de phonotrap van hem kwam. De phonotrap was dan ook heel technisch ontworpen vertelde hij (niet luisteren als check). Hij zei dat Dirk van de Broek eigenlijk “Breem” was waaruit ik afleidde dat de echte naam van Breem Dirk van de Broek was. Kennelijk bedoelde hij te zeggen dat de phonotrap eigenlijk Jan Breemer moest heten. Kortom geen onzin, maar meer iemand die iets in de haast onduidelijk beschreef waardoor een naamsverwisseling ontstond. Ik zei nog dat Breem zijn website beter moest bijhouden 😉 

 

Verder krijg je bij al dat wisselen natuurlijk alleen maar een globaal beeld. Op het AAA vinden ze de Ampearl in ieder geval een “Giant Killer” en dat verbaast me niet. En zeker een nieuwe buis mag echt wel even inspelen. Bij de thuisvergelijking met de I Fi zal de phonotrap hoogstens een paar uur hebben aangestaan. En bij dergelijke vergelijken moet je gewoon kijken wat het best klinkt en dan kan je er best de prijs als relativering bij betrekken achteraf. 

 

Lullig die rugpijn. Ik heb zelf ook weer wat problemen. Ik heb de laatste vijf dagen wel erg veel kilometers gemaakt: Hoek van Holland, Heeg (de boot winterklaar) en Geleen. Voor mij erg veel in de auto.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

De eigenaar van die phonotrap ben ik en ik was er niet, tenzij Frank er ook een had meegenomen en deze afgegeven had aan Sebastiaan en Roy. Je hebt dus naast Frank gezeten. Het kan dus zijn dat de mijne in de krat is gebleven en dat er een ingespeelde mee heeft gedaan. De DvdB is een krap opgebouwd ding met SMD componenten en een volumeregelaar in de signaalweg. Daarnaast is alles in dat ding "volgens het boekje gedaan". Dat heet, standaard opbouw, geen selectie van onderdelen, gewoon 5% of 10% tolerantie in de onderdelen, standaard opamps (NE5532). Daar ben ik geen fan van.

Ik heb 'm omdat het kan. Frank kan wel eens overtuigend overkomen, maar hij is niet alwetend. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...