Jump to content

Platenspeler met of zonder ingebouwde voorversterker?


Lucky51
 Share

Recommended Posts

Ik heb een versterker waarvan de Phono-aux knop kapot is. De platenspeler is sindsdien aangesloten op de AV-ingang van de versterker via een losse voorversterker (alles met RCA)

Nu is ook de platenspeler aan vervanging toe en kan ik kiezen uit pickup zónder of mét ingebouwde voorversterker. Ik kan echter niet helemaal wijs worden uit alle kreten in het diverse aanbod. Bovendien kom ik soms hele rare dingen tegen zoals: "Dankzij de ingebouwde Phono voorversterker kun je rechtstreeks aansluiten op je mengtafel of stereo-installatie" terwijl vervolgens bij de specificaties van de betreffende pickup staat "Inclusief (voor)versterker: NEE" . Vooral Bol.com blinkt uit in dat soort tegenstrijdigheden in de beschrijvingen waarna ik de specificaties dus maar bij de fabrikant zelf ga zoeken. 

 

--Belangrijkste vraag voor nu: Kan een pickup mét ingebouwde voorversterker ook altijd rechtstreeks worden aangesloten op die AV-ingang zonder de losse voorversterker (of blijft die losse voorversterker in mijn geval toch nodig)?  

--De totale installatie pickup+versterker+luidsprekers bepaalt uiteraard de eindkwaliteit, maar is het aan te geven welke van de drie het allerbelangrijkste is voor het eindresultaat? 

Link to comment
Share on other sites

Lastig te zeggen zo, er zijn namelijk AV versterkers met een MM en mogelijk ook een MC ingang.

Daar kan elke platenspeler zo op worden aangesloten.

Heb je dat niet dan heb je een RIAA compensatie en versterking nodig.

Dat kan ingebouwd zitten in de platenspeler en met name de goedkopere USB platenspelers hebben deze vaak al aanboort.

Echter verwacht daar niet teveel van. Dit zijn vaak goedkope spelers met ook een goedkope constructie.

Het advies is om een tafel te nemen zonder de extra versterker en daar mocht de AV versterker niet over een phono ingang beschikken daar een losse phono Riaa versterker voor te gebruiken. Daar ga je op termijn het meeste plezier aan beleven.

Link to comment
Share on other sites

46 minutes ago, Lucky51 said:

 

--De totale installatie pickup+versterker+luidsprekers bepaalt uiteraard de eindkwaliteit, maar is het aan te geven welke van de drie het allerbelangrijkste is voor het eindresultaat? 

 

Zie het als een ketting, een rotte schakel en de ketting is waardeloos. En de zwakste schakel bepaald te sterkte.

 

Het jammere is dan wél, wanneer de ene zwakke schakel vervangt, er altijd weer een volgende de zwakste zal zijn.

 

We hebben bij de audioclub eens een vergelijk gedaan. Een middenklasse versterker op dure luidsprekers en dure versterkers op middenklasse luidsprekers. het verslag kun je hier lezen: http://www.aob-hifi.nl/Recensies/2015/LuidsprekersVersterkers/LuidsprekersVersterkers.htm

Link to comment
Share on other sites

Wel Hans, ik ben het niet eens met de stelling dat de zwakste schakel bepalend is voor het eindresultaat. Ik denk dat de optelsom van de componenten het eindresultaat bepaald. Stel je neem een paar eenvoudige speakers en je sluit eerst een uiterst betaalbare 50 watt versterker aan op de speakers, nadien gebruik je een klasse A 50 watt bak die de nodige kwaliteiten heeft, wel geloof me dat het geluid via die mooie versterker een stuk beter zal zijn.

Dus als de speakers een 6 op 10 krijgen en de eerste versterker ook een 6 op 10 dan zal de som 12 op 20 zijn. Als de klasse A versterker een 9 op 10 haalt is het eindresultaat echter 15 op 20. 

Als ik echter moet kiezen welke schakel ik eerst zou kiezen zijn dat de speakers.

Link to comment
Share on other sites

31 minutes ago, Gydo said:

Wel Hans, ik ben het niet eens met de stelling dat de zwakste schakel bepalend is voor het eindresultaat. Ik denk dat de optelsom van de componenten het eindresultaat bepaald. Stel je neem een paar eenvoudige speakers en je sluit eerst een uiterst betaalbare 50 watt versterker aan op de speakers, nadien gebruik je een klasse A 50 watt bak die de nodige kwaliteiten heeft, wel geloof me dat het geluid via die mooie versterker een stuk beter zal zijn.

Dus als de speakers een 6 op 10 krijgen en de eerste versterker ook een 6 op 10 dan zal de som 12 op 20 zijn. Als de klasse A versterker een 9 op 10 haalt is het eindresultaat echter 15 op 20. 

Als ik echter moet kiezen welke schakel ik eerst zou kiezen zijn dat de speakers.

Zo kun je het ook benaderen. Met meer relativering. Ik stel het erg zwart wit voor.

Link to comment
Share on other sites

Je gaat toch geen draaitafel bij Bol kopen. Koop wat fatsoenlijks (desnoods 2e hands).

 

En n losse phono pre is ook niet zo heel duur. Die van Schiit schijnt erg goed te zijn. of anders van Rega ofzo

 

(en dat van iemand die geen vinyl meer draait)

Link to comment
Share on other sites

Ik heb net phonotrappen vergeleken op de audioclub Limburg Duck. Die Schiit is een leuk ding voor het geld, maar ook niet meer dan dat. Verder helemaal met je eens. Koop tweedehands, er is veel leuks te vinden.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, carl said:

Ik heb net phonotrappen vergeleken op de audioclub Limburg Duck. Die Schiit is een leuk ding voor het geld, maar ook niet meer dan dat. Verder helemaal met je eens. Koop tweedehands, er is veel leuks te vinden.

T.o.v. 2 buizen pre's,  heb ik niet het idee, dat ik ook maar iets mis.  Je kunt m.i. beter je geld stoppen in het kopen van nieuwe LP's nu er nog hier-en-daar oude voorraden zijn.  😉

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Tubejack said:

T.o.v. 2 buizen pre's,  heb ik niet het idee, dat ik ook maar iets mis.  Je kunt m.i. beter je geld stoppen in het kopen van nieuwe LP's nu er nog hier-en-daar oude voorraden zijn.  😉


Ik ga nog even apart in op dat Phono vergelijk Jack. En als je plaatsen weet waar NOS LP’s te koop zijn - graag!

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Duck-Twacy said:

Je gaat toch geen draaitafel bij Bol kopen. Koop wat fatsoenlijks (desnoods 2e hands).

 

En n losse phono pre is ook niet zo heel duur. Die van Schiit schijnt erg goed te zijn. of anders van Rega ofzo

 

(en dat van iemand die geen vinyl meer draait)

+10.

De tafels met in gebouwde phono heel ver links laten liggen 

Edited by kappa7
Link to comment
Share on other sites

On 13-10-2021 at 18:03, kappa7 said:

Lastig te zeggen zo, er zijn namelijk AV versterkers met een MM en mogelijk ook een MC ingang.

Daar kan elke platenspeler zo op worden aangesloten.

 

MM staat in de manual alleen aangegeven bij de oorspronkelijke phono-ingang (die kapot is, althans de bijbehorende schakelknop is kapot). MC zie ik helemaal nergens staan. Voor de AV ingang kan ik geen enkele aanvullende informatie vinden. De oude platenspeler zonder ingebouwde maar met een losse voorversterker werkte nu prima op die AV-ingang.  Ik lees in de bovenstaande reacties zo'n beetje dat je beter een platenspeler kunt kopen zónder ingebouwde voorversterker (als je al een versterker met speakers hebt). Met zo nodig een losse voorversterker. 

Edited by Lucky51
Link to comment
Share on other sites

Wat is ongeveer je budget? Een beetje platenspeler heb je voor rond de 300 euro, n element rond de 100. VV ook zoiets (maar dat is wel de onderkant van de markt).

 

Tweedehands kan het natuurlijk goedkoper, maar moet je wel wat geluk hebben (zo kocht ik laatst een prima Dual CS606 voor 100 euro)

Link to comment
Share on other sites

On 14-10-2021 at 00:22, Duck-Twacy said:

Je gaat toch geen draaitafel bij Bol kopen. Koop wat fatsoenlijks (desnoods 2e hands).

 

 

Bij Bol hebben ze ook diverse platenspelers van tussen de € 800 tot zelfs € 2200 van bv Thorens en Marantz. Die zullen toch niet helemaal onfatsoenlijk-niks zijn ;)

Wat mijn budget betreft zoek ik het echt lager en ben ik nu gewoon aan het rondsnuffelen, een goede middenklasser (waarin heel veel keus is zie ik) is prima voor mijn doel (af en toe huis-tuin-en-keuken klassieke muziek LP's draaien, voor een deel al grijsgedraaid. Nieuwe LP's koop ik sowieso niet meer, ik ben geen vinyl-fanaat. Ik vind wel een geschikt model!   
Tweedehands vind ik met dit soort spullen toch altijd een beetje griezelig omdat ik bv eventuele verborgen slijtage of andere gebreken niet gemakkelijk genoeg herken (te weinig verstand van), ik heb geen zin om meteen tegen eventueel dure reparaties aan te lopen die ik zelf niet kan uitvoeren omdat ik geen electronica-knutselaar ben. 

Link to comment
Share on other sites

Oke, oke. Maar Bol is natuurlijk alleen maar een doorgeefluik  (niet eens van het fysieke goed).

 

Mijn ervaring is dat sommige dingen je toch beter eerst even irl kunt zien/voelen. Dat nog los van de geluidskwaliteit (en service, die bij platenspelers belangrijker is dan bij andere audio apparatuur).

 

Natuurlijk is er veel te koop. Vinyl is hot  (was t 15 jaar geleden ook al, maar nog niet bij de grote massa). Ik zou n gerenommeerd merk kiezen, niet zo-een die afgelopen paar jaar wat in elkaar geflansd heeft omdat t nu goed verkoopt. Mijn 2 cent

Edited by Duck-Twacy
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
On 15-10-2021 at 13:28, Lucky51 said:

Bij Bol hebben ze ook diverse platenspelers van tussen de € 800 tot zelfs € 2200 van bv Thorens en Marantz. Die zullen toch niet helemaal onfatsoenlijk-niks zijn ;)

Wat mijn budget betreft zoek ik het echt lager en ben ik nu gewoon aan het rondsnuffelen, een goede middenklasser (waarin heel veel keus is zie ik) is prima voor mijn doel (af en toe huis-tuin-en-keuken klassieke muziek LP's draaien, voor een deel al grijsgedraaid. Nieuwe LP's koop ik sowieso niet meer, ik ben geen vinyl-fanaat. Ik vind wel een geschikt model!   
Tweedehands vind ik met dit soort spullen toch altijd een beetje griezelig omdat ik bv eventuele verborgen slijtage of andere gebreken niet gemakkelijk genoeg herken (te weinig verstand van), ik heb geen zin om meteen tegen eventueel dure reparaties aan te lopen die ik zelf niet kan uitvoeren omdat ik geen electronica-knutselaar ben. 

Normaliter zou ik om meerdere redenen een externe phono stage adviseren, maar in dit geval niet. Je geeft immers aan geen vinyl fanaat te zijn,  slechts af en toe naar dit medium te luisteren en ook geen nieuwe platen meer te gaan kopen. Hieruit concludeer ik dat voor jou de geluidskwaliteit niet perse zo optimaal mogelijk moet zijn en dat het ook zeer onwaarschijnlijk is dat je de behoefte hebt om de draaitafel t.z.t. te zullen gaan upgraden. Een Audio Technica voor zo'n 350 Euro bijvoorbeeld met ingebouwde phono stage lijkt me voor jou een prima investering.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...