Jump to content

welk element voor mijn draaitafel?


erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

Beste,

 

Ben in het bezit van een Micro Seiki BL-21 met een 707 arm.

Op dit moment zit er een Shure v15 II in, maar die is echt aan vervanging toe.

Ben al druk aan het zoeken op het www, maar zie door de bomen het bos niet meer.

Heeft iemand een goede tip voor een nieuw element, heb er wel een 250 euro voor over.

 

Gr Erik.

Link to comment
Share on other sites

Hoi Erik,

 

No brainer. Audio Technica AT-VM95ML. De goedkoopste met een Micro Line naald en die wil je dus. Naaldvorm maakt meer uit dan element. Wil je toch per se Shibata, kan dat ook, want hij is ook als Shibata te koop. (AT-VM95SH). Maar eerlijk gezegd geef ik de voorkeur aan ML. Alle AT elementen klinken fris, open.

Wil je het iets zoeter qua klank, dan een Goldring M2100. Als je het wat donkerder wil hebben, dan kan een Grado Prestige Gold prima. Wil je (betrekkelijk) neutraal, dan Nagaoka MP110, maar er zijn leverproblemen bij Nagaoka. Allen zitten ruim binnen budget. 

Afrader: Ortofon 2M Blue. Alle bovengenoemde klinken beter en gaan minder snel kapot.

Wil je per se op budget, dan is er ook de AT540ML. Of iets zoeter en met wat meer laag, de oude bekende Denon DL110.

Edited by Sodejuu
Link to comment
Share on other sites

Jeugdzonde zeg maar Hans 🤣

 

Ik heb zowel AT als Nagaoka Eric en ik adviseer echt voor een Nagaoka te gaan. Een MP 200 zit op mijn TD 321 die zaterdag te horen is bij Marco. Welkom eenmalig (?) back.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, carl said:

Jeugdzonde zeg maar Hans 🤣

 

Ik heb zowel AT als Nagaoka Eric en ik adviseer echt voor een Nagaoka te gaan. Een MP 200 zit op mijn TD 321 die zaterdag te horen is bij Marco. Welkom eenmalig (?) back.

De MP200 is ver buiten budget (2x zo duur). En je kunt een ouwe AT95 (met HE naald) niet vergelijken met een Nagaoka MP200. Dat loopt scheef. Bovendien klinkt de AT-VM95 serie beter dan de AT-95. Dus Carl geen appels met peren vergelijken.

Edited by Sodejuu
Link to comment
Share on other sites

Je kunt de Goldring 1006 ongeveer vergelijken met de Nagaoka MP-150.  Veel kwaliteit voor je geld en binnen het budget.  

Verder weet ik niet of het een goede combi is met zijn arm en Erik's phones trap.  Maar een Denon DL-103 voor €229 maakt veel muziek.

De AT540ML heb ik hier ook gehad, maar in onze set-up vond ik hem te helder.    

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Zo'n Goldring 1006 is idd prima, maar ik vind het een onding om te monteren. De vorm van de body laat het niet toe om fatsoenlijk bij de schroefjes en moertjes te kunnen. De Nagaoka MP150 is m.i. beter dan de Goldring 1006 en meer te vergelijken met een 1012 (zelfde ding, betere naald) en dan zit je ook aan dezelfde prijs. MP110 en 1006 liggen dichter bij elkaar. Dan kies ik voor de Nagaoka, want die is goedkoper en beter te monteren. Maar zoals gezegd, het is op dit moment onbekend wanneer de Nagaoka elementen weer geleverd gaan worden. (Bevestiging van de importeur gisteren ontvangen. Ik heb er nog 3 in backorder staan sinds april)
Denon DL103 is ook prima. Zeker als je van een klassiek geluid houdt. Maar je moet wel een MC phonotrap hebben (of een SUT gebruiken), anders schiet het niet op. Echter de officiele verkoopprijs van een DL103 is €299 en dat is weer boven budget.

 

Ik blijf erbij dat het meest muzikale en beste element onder de €250 toch de AT-VM95ML is, ook al klinkt ie wat frisser dan de anderen.

Link to comment
Share on other sites

Erik heeft nu een Shure V15 II en dat is een hoog compliantie element. Het verbaast me wel een beetje dat er allemaal elementen geadviseerd worden, zonder daarbij de eigenschappen van de arm in de overwegingen te betrekken. Terwijl juist een goede arm/element combinatie zo ontzettend belangrijk is.

 

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Mahonie said:

Erik heeft nu een Shure V15 II en dat is een hoog compliantie element. Het verbaast me wel een beetje dat er allemaal elementen geadviseerd worden, zonder daarbij de eigenschappen van de arm in de overwegingen te betrekken. Terwijl juist een goede arm/element combinatie zo ontzettend belangrijk is.

 

Ik ken de arm en weet wat er in past. Daarnaast laat het budget weinig anders toe. Ik zou er zelf idd geen DL103 in zetten. Het kan, omdat er dat extra gewichtje op de armbuis zit, maar optimaal is anders. Zo'n V15 raad ik niemand aan. Net als de rest van die ouwe dingen (Stanton, Pickering, etc). 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
On 8-1-2022 at 18:47, erik klijnsmit said:

Beste,

 

Het is een Goldring 2100 geworden.

Vanmiddag geplaatst en afgesteld:

 

Klinkt veel beter dan eerst 

En nu ook beter dan mijn cd's 

Nog steeds op de Betonnix, of hebben die plaats moeten maken?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...