Jump to content

Reconen van JVC Zero 9 luidsprekers


audiofreak
 Share

Recommended Posts

Afgelopen weekeinde bij mijn audiomaatje zijn JVC Zero 9 luidsprekers voorzien van nieuwe foam rolranden. Deze Zero 9 bestaan uit 2 woofers (30 cm doorsnede) per kanaal. De luidsprekers zijn ruim 35 jaar oud en de originele foam rolranden waren al een flink aantal jaren vergaan. Jaren geleden wilde we dan ook de foam rolranden gaan vervangen, maar de juiste waren nergens te krijgen. Ja , wel in rubberen rolranden, maar dat was en is geen optie. Dus was het jaren geduld hebben om de juiste foam rolranden te vinden. Voor een jaar of twee terug werden uiteindelijk de juiste foam rolranden dan gevonden. Door allerlei omstandigheden kwam het er niet van, tot dit weekeinde.

Samen met de hulp van de broer van mijn audiomaatje ging het redelijk voorspoedig. Zonder de hulp van de broer zou het veel langer hebben geduurd , want ik ben een stukje ongeduldiger. Maar zijn voortvarendheid en zijn rustige onverstoorbare gepiel met mes, alcohol en doekjes was voor mij een goede motivator om door te blijven gaan.
De eerste woofer duurde het langst om alle lijm te verwijderen. Daarna gingen de andere drie woofers steeds sneller. Enfin, aan het eind van de middag zaten de rolranden aan de binnenzijde van de conussen erop en kon dat drogen. Later op de avond hebben we de buitenzijde van de rolranden geplakt op de korf. Daarna hebben we de woofers laten drogen tot de volgende dag. 

De volgende dag  hebben we de 4 woofers weer teruggeplaatst en weer aangesloten op de (tijdelijke) JVC AX-77 versterker en toen kwam de grote test. Dus alles werd onder stroom gezet en de eerste cassette gleed in de Nakamichi Dragon Cassettedeck. Heel behoedzaam werd het volume opgeschroefd en kwamen de eerste klanken uit de luidsprekers.
Dat viel niet tegen en de rolranden bleven ook netjes op zijn plaatst, zelfs bij hard spelen. Voor ons was het een klein feestje van herkenning toen de eerste klanken weer uit de Zero 9's kwamen. Het zeer rijke laag en de mooie middentonen en zachte fluweelachtige hoog uit de ribbontweeters gaf bij mij weer een glimlach op mijn gezicht.

Over een paar weken komen ook zijn eigen gereviseerde voorversterker JVC PL-10 en zijn eindversterker M-7050 weer terug uit de revisie en dan is de set weer compleet. En dan kan het echte feest weer beginnen, zoals het ooit ook was begonnen in de jaren 80 voor mijn audiomaatje en mijzelf. Want het was deze JVC set die mij aanstookte met het hifi virus en waar ik heel veel leuke en goede herinneringen aan heb en nog vaak aan refereer.
Kortom, mijn audiomaatje is weer blij en ik ook weer voor hem.

Hier nog enkele foto's van het hele proces.
20210918-131006-Aangepast.jpg
Het grove verwijderen van de overgebleven foamranden m.b.v. een beitel en de eerste hardere lijm eronder zacht gemaakt met alcohol (96%).

 

20210918-173318-Aangepast.jpg
Met behulp met alcohol (96%) word de lijmresten zacht gemaakt en verwijderd met een fijne korrel schuurpapiertje en doekje.

20210918-173310.jpg
Hier kun je goed zien bij de conus de overgebleven lijmresten van de vergane foam randen. 
Door middel van een nat doekje met alcohol en heel veel wrijven langs de conusrand gaan de lijmresten uiteindelijk weg.

20210918-153744.jpg
Hier zie je eerste blanke stukjes weer en waar dus de lijm is verwijderd m.b.v. de beitel. Dit betreft de eerste woofer en was het lang zoeken wat de beste methode was om zonder al teveel de ijzeren rand te beschadigen met de beitel. Bij de andere drie woofers hebben we meer met veel alcohol natte doekjes gewerkt. Eenmaal weten wat het beste werkt en de juiste hoeveelheid alcohol natte doeken ging het steeds sneller.
De vlek middenin de woofer is geen gemors van de alcohol of lijm. Deze vlek zit er al jaren in en heeft dus niets te maken met onze werkzaamheden.

20210918-131012.jpg
Hier zie je bij de conus aan de buitenzijde een zwart gekleurde rand. Dit betreft de overgebleven lijmlaag van de oude foam rolrand. 
Dit is dus ook weer verwijderd met de in gedrenkte alcohol natte doekjes.

20210918-173335.jpg
Hier zitten de eerste twee nieuwe foam rolranden erop geplakt aan de binnenzijde , dus onderzijde van de conus.
De twee suikerpotjes met hulp van hun eigen gewicht zorgen ervoor dat de conus inzakt en daardoor de rolrand aan de onderzijde tegen de conus aangedrukt wordt.
Omdat de randen van de korf opstaand en dik is kunnen er geen wasknijpers op de rolrand gezet worden.
Op You Tube zagen we een filmpje waar deze bovenstaande methode ook gedaan met behulp van een grote zware moer.
Een zware moer was niet voorhanden, dus kwamen we met de suikerpotten en dat werkte uitstekend.

20210918-173346.jpg
Hier nog een betere gezicht met de suikerpot.

20210918-173353.jpg
En hier de andere met de suikerpot.
Helaas zijn we vergeten foto's te maken van het lijmen van de buitenste rolrand.
Als je goed kijkt dan zie je op bovenstaande foto dat deze nog niet gelijmd is.

Ook is er geen foto van als de buitenste rolrand wel gelijmd is en hoe deze is weggezet.
De woofer wordt dan op een multiplex plaatje ondersteboven gelegd en door zijn eigen gewicht wordt de buitenste rolrand weer op de korf gedrukt.
Ook dit werkt uitstekend, als je dus geen wasknijpers kan gebruiken vanwege de dikke opstaande korfrand.

20210918-173416.jpg
Hier zie de luidspreker zonder de twee woofers.
In het bovenste gat zie je ook nog een deel van de scheidingsfilter en luidsprekerbeveiliging.

20210919-092152.jpg
Een deel van het scheidingsfilter. Hier hebben we niets aangedaan. 
Je kan zien dat het geen lullig scheidingsfilter is en sommige onderdelen zijn ingeharsdt en trillingsvrij.
Ook zijn er grote condensatoren gebruikt. Bedenk dat de luidsprekers uit 1982/1983 komen.
Ik was zelfs nu weer onder de indruk hoe de 'uitvinders' in die tijd al bezig waren met high-end.

20210919-092651.jpg
Hier zie je de twee bassreflex pijpen per luidspreker.
Gemaakt van karton en afgebogen, dus geen plastic wat je tegenwoordig veel ziet.

20210919-124253.jpg
En alle woofers zitten erin en klaar om te testen.

20210919-124307.jpg
De zilveren JVC AX-77 versterker in het rack gezet en klaar om te spelen.
De luidsprekers ook klaar en nog even rechtop zetten en dan luisteren maar.
Tot zover.

Edited by audiofreak
Link to comment
Share on other sites

@Hans van LiempdTwee verschillende woofers.

Conussen zijn ook anders. De bovenste is de conus geribbeld en de onderste is de conus glad en stijver en is aan de achterzijde ook verstevigd. Ik weet nu niet meer of de onderste meer als subwoofer meedoet. De ring is metaal, dacht ik. 
Verschillende magneten ook. De bovenste woofer ( met geribbelde conus) is de magneet veel zwaarder dan de onderste ( met gladde conus).
Kijk nog maar eens naar de twee foto's met de suikerpotjes erop. Dan zie je bij de woofer met gladde conus de metalen ring niet, omdat de suikerpot erop staat. Maar je ziet wel dat het twee verschillende woofers zijn.

Edited by audiofreak
Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, audiofreak said:

@Hans van LiempdTwee verschillende woofers.

Conussen zijn ook anders. De bovenste is de conus geribbeld en de onderste is de conus glad en stijver en is aan de achterzijde ook verstevigd. Ik weet nu niet meer of de onderste meer als subwoofer meedoet. De ring is metaal, dacht ik. 
Verschillende magneten ook. De bovenste woofer ( met geribbelde conus) is de magneet veel zwaarder dan de onderste ( met gladde conus).
Kijk nog maar eens naar de twee foto's met de suikerpotjes erop. Dan zie je bij de woofer met gladde conus de metalen ring niet, omdat de suikerpot erop staat. Maar je ziet wel dat het twee verschillende woofers zijn.

Het lijkt er op dat de bovenste meer gecontroleerd wordt door de versterker en de onderste een lagere resonantiefrequentie heeft gekregen door de verzwaring met de ring en lichtere magneet.

Link to comment
Share on other sites

 

Ik heb net mijn maatje aan de telefoon gehad en die zei het volgende : Dat het twee actieve woofers zijn en die door de versterker worden gecontroleerd. Want de onderste woofer heeft de grootste magneet (dus niet zoals ik zei de bovenste. Het is precies andersom). Vandaar de onderste woofer verstevigd is aan de achterzijde vanwege de weergave van de laagste frequenties. Deze Zero 9's vereisen een hoge dempingsfactor van de versterker. Zoals bijvoorbeeld de JVC M-7050 eindversterker (die hij dus ook heeft). En deze JVC M-7050 heeft een dempingsfactor van 200 1 Khz 8 Ohm.
In die tijd dat de luidsprekers en versterker komen (jaren 80) was dat een uitzonderlijke hoge dempingsfactor. De meeste versterkers uit die tijdsperiode hadden zo'n hoge dempingsfactor niet.

Edited by audiofreak
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, audiofreak said:

 

Ik heb net mijn maatje aan de telefoon gehad en die zei het volgende : Dat het twee actieve woofers zijn en die door de versterker worden gecontroleerd. Want de onderste woofer heeft de grootste magneet (dus niet zoals ik zei de bovenste. Het is precies andersom). Vandaar de onderste woofer verstevigd is aan de achterzijde vanwege de weergave van de laagste frequenties. Deze Zero 9's vereisen een hoge dempingsfactor van de versterker. Zoals bijvoorbeeld de JVC M-7050 eindversterker (die hij dus ook heeft). En deze JVC M-7050 heeft een dempingsfactor van 200 1 Khz 8 Ohm.
In die tijd dat de luidsprekers en versterker komen (jaren 80) was dat een uitzonderlijke hoge dempingsfactor. De meeste versterkers uit die tijdsperiode hadden zo'n hoge dempingsfactor niet.

Eigenlijk is dat ook logischer. De onderste heeft de verzwaring (voor een lagere resonantiefrequentie), dus heeft meer controle nodig om het signaal te volgen. Goede luidsprekerkabels zorgen er voor dat de dempingsfactor ook werkelijk intact blijft. Dat lijkt me dus ook wel nodig.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...