Jump to content

Crossover upgrade Kef Reference model three two.


Nico H
 Share

Recommended Posts

Hallo forummers,

 

Soms veranderd naar loop van tijd je smaak.  Toen ik in dit wereldje van betere audio was gestapt,  vond ik deze Kefs wel naar mijn smaak. In het land der blinden is éénoog koning, en ten opzichte van mijn oude Beta 50's was het ook een beste stap vooruit.

 

Andere prijsklasse ook natuurlijk,  niets ten nadele van die Infinities...

 

Echter, inmiddels ben ik er wel achter dat de Kefs in standaard trim toch wel wat zaken laten liggen. Plaatsing is voor zo'n grote speaker best ok, en bij goede opnames willen ze ook wel "verdwijnen" alsof ze er niet staan.

Echter het midden mist toch wel definitie, en hoog wat raffinement. 

Ook kunnen ze snel wat aan de warme kant klinken, met wat teveel nadruk op midlaag. Dit heb ik redelijk kunnen opvangen door tweaks aan de cd speler,  en de dac.  Grote voedingen inbouwen geeft slanker, maar vooral veel strakker laag met betere controle. 

 

Nu heb ik inmiddels wat research gedaan,  en het blijkt dat de crossover in deze speaker nu niet bepaald de beste spullen gebruikt. Inmiddels zitten de eerste Sonicaps erin, en ook heb ik alle porseleinen weerstanden uit het midden en hoog vervangen door niet magnetische of inductieve weerstanden van Mills.

De resultaten mogen er wezen. Middengebied is na zo'n 60 uur spelen heerlijk open getrokken. S klanken klinken beter, vloeiender,  en het stemmengebied is lichter. Aanslagen zijn met prachtige naklank, etc. Transparantie in midden en hoog prachtig nu,

Natuurlijker. Plaatsing heeft meer diepte, maar vooral meer gelaagdheid gekregen.

Waanzinnig mooie upgrade voor deze speaker. Is ineens van een heel andere klasse.

Omdat de stemmen veel minder warm klinken,  is ook mijn laag opgeknapt. Baslijnen zijn beter te horen.

Wat ook opvalt, is dat ook op laag volume de kleinste details heel makkelijk hoorbaar zijn.

3d tekening is veel losser geworden. Dit is een aanrader. Nu heb ik enkel nog maar de serie condensatoren in midden en hoog vervangen,  maar de rest mag er ook aan geloven.  De tijd heeft niet stil gestaan. Die bennic condensatoren,  nou daar ben ik in elk geval goed klaar mee, die hielden deze speakers terug..,

 

Edited by Nico H
Link to comment
Share on other sites

Hoi Nico, leuk om te lezen dat dit een goed resultaat heeft gegeven.

Maar ik wil je wel waarschuwen voor de valkuil die er is in upgrade land.

Kef maakt standaard veel gebruik van bipolaire condensatoren (Elco's).

Deze hebben een eigen weerstand die vaak wat hoger ligt als een MKP condensator die vaak voor dergelijke aanpassingen gebruikt worden.

Het is dan ook wel verstandig om eerst de waardes te meten van je bestaande condensatoren in je systeem en daar de nieuwe condensator op aan te passen.

Dus het is niet alleen de capaciteit die gelijk moet blijven maar ook de ESR (weerstand).

Is de nieuwe condensator lager dan is het de aanbeveling om het verschil aan te vullen met een weerstand in serie met de condensator.

Dat zal in de grote zijn van ongeveer 0.5Ohm 

 

Stel nu dat deze condensator in serie staat met je tweeter dan is je impedantie van die tweeter plus condensator in eens een half Ohm lager geworden wat behoorlijk veel invloed kan hebben op de kantel frequentie en het niveau waarop de tweeter speelt.

Het hoog wordt dus harder.

Dat daarmee de details meer naar voor komen lijkt mij dan evident.

Op zich natuurlijk niets mis mee maar wat is dan je doel.

Wil je dat de speaker zo recht mogelijk is of is de lift in het hoog gewenst.

Dat zal afhangen van de ruimte waar in ze spelen en van je smaak.

Het is niet mijn bedoeling om je plezier te bederven maar pas hier voor op.

Het is verstandig om wat metingen uit te voeren en het liefst voor dat je de aanpassingen gaat doen.

Je kunt dan goed zien waar de problemen zitten en wat de veranderingen zijn geweest.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Kappa heeft 100% gelijk.

Esr van de 8uf die in serie zat met de middentoner was 0.07ohm, de sonicap was 0.04 ohm. Mocht de wens bestaan het een en ander aan te passen, dit filter heeft mogelijkheden om in stappen van 0.5db de boel te tweaken in zowel midden als hoog. Ik heb alles voorlopig op 0db laten staan. Ik merk van dag tot dag nog steeds dat de boel iets bijtrekt, rustiger wordt, dus eerst maar eens een maand speeltijd erop zetten. Grappig genoeg zat er ook een 3,6ohm 11watt weerstand in het midden circuit. Zover ik kon zien in serie. Die meette 3,9ohm. De mills vervanging die het dichtste bij kwam was 3,7ohm, dus hoger dan de originele gespecificeerde waarde.  Echter deze nieuwe meette 3,8ohm. Desondanks is de totale balans opgeknapt. Ik heb fractioneel meer midden lijkt het, wenselijk ook, maar vooral valt op hoe sterk de transparantie is toegenomen.  Ook had voorheen het mid/hoog bij teveel opnames een hard vervelend randje. Dat is weg. Ook heel fijn! Er is gewoon meer raffinement. 

 

Vroeger was er ook een vreemde overgang tussen hoog en midden. Het hoog was voorheen best transparant,  zij het met een hard randje soms. Het midden klonk te vaak alsof het doek ervoor zat. Nu zijn zowel hoog als midden beide mooi transparant. Je hoort geen overgang meer. Mijn theorie was omdat er voor het hoog een gele bennic mt condensator was gebruikt,  en voor het midden een bipolaire elco. Nu zijn beide seriecondensatoren sonicaps gen1. Veel beter.

Ik realiseer me dat voor het midlaag de uitdaging groter wordt. Ik meen dat daar 120 of 150 uf als eerste seriecondensator wordt gebruikt.  Buiten het feit dat een gewone condensator dan veel te groot wordt, klopt daar ook de esr niet meer. Ik wil ook de bas verder opschonen, dus mogelijk moet ik daar met parallel condensatoren aan de gang om er wat meer snelheid en gelaagdheid in te krijgen. 

 

Ben tot dusver buitengewoon gelukkig met de upgrades. Gitaren, highheads, drums en trommeltjes hebben een realisme wat ik nog nooit heb gehoord. Diepteplaatsing met een gelaagdheid naar achter waar je voorheen enkel van dromen kon. Niet gedacht dat de drivers zo goed waren.

Afbeelding van de ruimte waar de opname plaatsvond is zeer duidelijk te horen. Je kan gewoon aan de naklank horen of de ruimte groot of klein is.

Deze speakers worden serieus terug gehouden door de slechte bipolaire elco's. Budgetkeuzes in best wel dure speakers. Pff.

 

Edited by Nico H
Link to comment
Share on other sites

Ik bedoel dus niet het effect van met de interne weerstand schuiven van de componenten op zich. Maar die 0,5db die je daarmee wint of verliest je teniet doet met de gehele speaker naar voor of achter te schuiven in de ruimte t.o.z van je luisterpositie.

Link to comment
Share on other sites

Ok, ik snap wat je bedoeld. Wat Kappa denk ik wil aanhalen,  is dat bij het veranderen van de seriële capacitieve schijnbare weerstand,  het totale rendement van de betreffende driver ten opzichte van de rest van de drivers behoorlijk uit de pas kán gaan lopen. En dat is echt wel iets om rekening mee te houden. 

Ik ben echter met je eens dat de plaatsing van de luidspreker,  en het veranderen daarvan, heel veel invloed heeft. Hang maar eens gordijnen op, of leg een vloerkleed neer. Dat kan een tonale balans totaal verschuiven.

Ik heb bewust verder niets aan de omstandigheden verandert.  Zelfs op de millimeter nauwkeurig de speakers op de oude plek terug gezet.

Het verzetten van de luisterstoel is ook zoiets...

Maar ok, de recap heeft in mijn geval enkel voordelen opgeleverd.  Vrij zeldzaam in audiowereld meestal is het plussen en minnen wegstrepen, en kijken wat onder aan de streep overblijft. In mijn geval heb ik gewoon ook mazzel gehad.

 

Net clapton unplugged gedraaid, waanzinnig die gitaar. En de rest. Mooie opname.

Niet te geloven dat dit dezelfde speakers zijn. Nu nog het midlaag minder "warm" zien te krijgen,  en ik ben klaar met deze speakers. 

Fase 2...

 

Edited by Nico H
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ok, fase 2, het aanpakken van het te warme en wollige laag.

Het is algemeen bekend dat bipolaire condensatoren eigenlijk niet ideaal zijn in een crossover,  maar vanwege ruimte en kostenbesparingen toch veelvuldig worden toegepast. Feitelijk zijn ze te traag, en houden ze teveel restlading vast ten opzichte van normale, niet electrolitische condensatoren. Bypassing met een kleine waarde is een goede stap om dit onder controle te krijgen. Vanwege ruimtegebrek was het domweg niet mogelijk om dit anders op te lossen.

Ik heb vanwege de goede ervaringen gekozen voor Sonicaps gen 1 van Soniccraft. Deze inmiddels geïnstalleerd. De eerste indrukken zijn heel positief. Het laag heeft heel duidelijk aan tekening én flink aan snelheid gewonnen. Stemmen klinken nu met veel meer rust, de verkeerde "warmte" is gelukkig verdwenen! Deze speakers zijn zoveel fijner geworden om naar te luisteren!

Operatie geslaagd...

 

Link to comment
Share on other sites

Danny heeft veel kennis in huis. Mede om die reden ook gestart met juist Sonicaps te plaatsen. Ook de goede omschrijving van het "karakter" van de sonicaps op de site van soniccraft heeft me doen besluiten om juist met dat type te beginnen. Het paste bij mijn smaak. Later wanneer de boel genoeg uren erop heeft staan, kan je wanneer nodig nog wat finetunen.

Vooralsnog erg onder de indruk. Deze Kefs zijn van huis uit geen speakers met echt lekker snelheid.  Nou, nu dus wel. Over de hele range.

Genieten...

Edited by Nico H
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...