Jump to content

TDA1540 DAC


pjotr27
 Share

Recommended Posts

Via een kennis kwam ik een DAC tegen met de allereerste DAC chip ooit gemaakt, de TDA1540.

De bouwer gebruikt daarnaast een aantal buisjes (3) en een zelfgemaakte trafo.

Ik ben heel benieuwd hoe dit klinkt.

De zelfde bouwer maakt ook DAC's met een AD1865 dac, en die speelt de dure DAC (met AKM 4499) van een kennis (3000 euro) compleet weg.

Vooral op muzikaliteit en afbeelding.

 

Als het een beetje meezit komt hij in Nederland aan tijdens ons verlof.

Helaas stevige verzendkosten, maar het is veiliger als naar Indonesia sturen, daar komt echt helemaal niets meer aan momenteel.

Als ik hem binnen heb post ik wel wat foto's...

Wie ervaring heeft met een TDA1540, post het hier maar....

 

Link to comment
Share on other sites

Apart. 14 bitter, ga je toch wat missen in de kleine details. 

Dat gezegd: het type dac chip is minder belangrijk dan je zou vermoeden.

Veel belangrijker is de manier hóe de chip is gebruikt, en of ze verwend wordt.

 

Ik denk dan aan:

Schone voeding,  met lage impedantie 

Wat zet je achter de chip.

Low jitterklok met eigen voeding gebruiken in het geheel

Ook voor de decoder dus.

Etc. 

 

Ik heb in de werkplaats een test cd 781 van philips cd speler staan waar een 1543 in zit. Erg basic apparaat die ik om nostalgische reden heb voorzien van een masterklok, eigen voeding,  hoogwaardige recap etc... ook demping geplaatst in de kast. Afscherming op chips etc. Ben er helemaal op los gegaan om het uiterste eruit te persen. Met die simpele dac chip is veel mogelijk,  ze speelt letterlijk de sterren van de hemel. Vloeiend en natuurlijk zonder upsampling. Veel dure ongemodificeerde spelers klinken heel wat minder dan deze "sleeper"  zeg maar. 

 

Moraal van het verhaal is: het gaat er om wat er om de dac chip zit.

Is aan de rest veel aandacht besteed, én voorzien van een jitterarme klok plus eigen voeding,  kan het heel fraai en muzikaal klinken. En daar gaat het om...

Edited by Nico H
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Nico H said:

Apart. 14 bitter, ga je toch wat missen in de kleine details. 

Dat gezegd: het type dac chip is minder belangrijk dan je zou vermoeden.

Veel belangrijker is de manier hóe de chip is gebruikt, en of ze verwend wordt.

 

Ik denk dan aan:

Schone voeding,  met lage impedantie 

Wat zet je achter de chip.

Low jitterklok met eigen voeding gebruiken in het geheel

Ook voor de decoder dus.

Etc. 

 

Ik heb in de werkplaats een test cd 781 van philips cd speler staan waar een 1543 in zit. Erg basic apparaat die ik om nostalgische reden heb voorzien van een masterklok, eigen voeding,  hoogwaardige recap etc... ook demping geplaatst in de kast. Afscherming op chips etc. Ben er helemaal op los gegaan om het uiterste eruit te persen. Met die simpele dac chip is veel mogelijk,  ze speelt letterlijk de sterren van de hemel. Vloeiend en natuurlijk zonder upsampling. Veel dure ongemodificeerde spelers klinken heel wat minder dan deze "sleeper"  zeg maar. 

 

Moraal van het verhaal is: het gaat er om wat er om de dac chip zit.

Is aan de rest veel aandacht besteed, én voorzien van een jitterarme klok plus eigen voeding,  kan het heel fraai en muzikaal klinken. En daar gaat het om...

 

Mooi om te lezen hoe je met een relatief goedkope cd speler zoveel verbeteringen kunt maken. Gaaf!

Link to comment
Share on other sites

Omdat de enige TDA1540 die ik gehoord heb, de Philips CD 104, één van mijn favorieten is heb ik mij uitgebreid verdiept in zijn opvolger: de TDA1541.

 

Ik heb meerdere, veel, varianten van de TDA1541 als DAC geprobeerd en deze klinken allemaal erg lekker.

De ene lekkerder dan de ander en dat maakt de TDA1541 tot mijn favoriet.

 

Of ik echt een wezenlijk verschil hoorde tussen de TDA1540 en de TDA1541 kan ik mij 1-2-3 niet meer herinneren.

 

Het is dat mijn vrouw er klaar mee was dat bij de meesten apparaten die ik gebruikte geen remote zat anders had ik hier in de woonkamer nog een complete vintage set staan.

Link to comment
Share on other sites

Mijn vrouw is daar anders in 😆

 

Is verder ook geen probleem maar maakte wel dat ik bewust naar een all-in-one heb gezocht die voldeed en mijn en haar wensen.

Dat is de de Linn geworden.

 

De losse componenten hebben een tijdje in een aparte luisterkamer gestaan maar ik merkte dat een losse luisterkamer het voor mij niet is.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Gefeliciteerd met je aanschaf. Ik geloof niet zo in "wegspelen".  Ik heb 2 dac's  in mijn rek staan in de prijsklassen rond €300. Het geluid tussen die 2  heeft veel overeenkomsten. De multibit heeft een betere plaatsing/diepte klinkt vloeiend en een beetje warm. De Delta sigma (AKM) is in plaatsing wat minder goed in maar laat wel meer ragfijne details horen. Logisch wat die vervormd minder dan Mulitibit.  Naar beide, kun je uren luisteren zonder moe te worden. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Tubejack said:

Gefeliciteerd met je aanschaf. Ik geloof niet zo in "wegspelen".  Ik heb 2 dac's  in mijn rek staan in de prijsklassen rond €300. Het geluid tussen die 2  heeft veel overeenkomsten. De multibit heeft een betere plaatsing/diepte klinkt vloeiend en een beetje warm. De Delta sigma (AKM) is in plaatsing wat minder goed in maar laat wel meer ragfijne details horen. Logisch wat die vervormd minder dan Mulitibit.  Naar beide, kun je uren luisteren zonder moe te worden. 

 

Nee, wegspelen is niet het goede woord. Maar ik wil zeker geen DAC die alle details ragfijn laat horen. Het gaat mij veel meer om een systeem wat natuurlijk klinkt. Ik wil de piano horen die ik ook "life" hoor. En dat kan maar weinig apparatuur goed is mijn ervaring. Spullen die Cock maakt hebben dat ook. Ik hoor het ook terug als ik een klassieke opname van nu beluister tegen bijvoorbeeld een DECCA of RCA opname eind vijftiger jaren. De vijftiger jaren opnames klinken veel echter, natuurlijker en ook stuk minder "gekunsteld". We gaan het beleven, het leuke van deze DAC is dat ik zelf er nog van alles aan kan gaan sleutelen... Wie weet ga ik dat ooit eens doen... 

Link to comment
Share on other sites

46 minutes ago, pjotr27 said:

Maar ik wil zeker geen DAC die alle details ragfijn laat horen. Het gaat mij veel meer om een systeem wat natuurlijk klinkt. 

Mooi, ik ben opgegroeid in een omgeving met een vleugel in de woonkamer. Mijn ervaring is juist, dat veel apparatuur natuurlijk kan klinken. Als de combinatie elkaar maar versterkt in plaats van verzwakt.  Opnames uit de jaren 50 en 60 klinken inderdaad soms verbluffend goed. Het is net of het in de woonkamer staat te spelen. Buizen he...  Maar ook nieuw materiaal is soms perfect opgenomen.  Sleutelen aan dac's is leuk. In jou geval kan alleen al, een ander buisje  een ander geluid geven. 🙋‍♂️

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Tubejack said:

Mooi, ik ben opgegroeid in een omgeving met een vleugel in de woonkamer. Mijn ervaring is juist, dat veel apparatuur natuurlijk kan klinken. Als de combinatie elkaar maar versterkt in plaats van verzwakt.  Opnames uit de jaren 50 en 60 klinken inderdaad soms verbluffend goed. Het is net of het in de woonkamer staat te spelen. Buizen he...  Maar ook nieuw materiaal is soms perfect opgenomen.  Sleutelen aan dac's is leuk. In jou geval kan alleen al, een ander buisje  een ander geluid geven. 🙋‍♂️

 

Ik vind het wel grappig, ik vind juist heel veel apparatuur niet natuurlijk klinken. Maar ik leg de lat ook hoog. 

Nieuw materiaal lijkt perfect opgenomen, op super hoge resolutie, met mega veel detail enz. 

Toch hoor ik er van alles aan.... Men weet vaak niet eens de ruimte te "vangen", wat net weer dat extra beleving geeft.

Een Concertgebouw "klinkt" anders als "De Doelen", ik wil dat kunnen terughoren in de opname.

Kom je ook nog naar Hoek van Holland op 9 oktober?

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, pjotr27 said:

 

Ik vind het wel grappig, ik vind juist heel veel apparatuur niet natuurlijk klinken. Maar ik leg de lat ook hoog. 

Kom je ook nog naar Hoek van Holland op 9 oktober?

Ik ook 😇 Ook in het betaalbare, segment zijn er zoveel mooie spullen. Je moet het alleen ff zien. 😉 Zoals er nu uitziet, heb ik 9 oktober cursus, maar wellicht kan ik een weekje doorschuiven. Ga ik a.s. zaterdag even overleggen. 🙋‍♂️

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, pjotr27 said:

De DAC is klaar, eind deze week gaat hij op de post naar Nederland.

Spannend....

c7509ed8-d3c0-4115-9f39-ad21cae026cf.jpg

Wat super simpel is dat zeg! Ik heb een Philips CD204 en daar zitten ze ook in. Met wat aanpassingen (Theo van Wermeskerke van het Audiofreaksforum) speelt deze de sterren van de hemel. Over hemel gesproken, Thingman zit daar ook in, figuurlijk dan, want hij heeft er sinds kort ook eentje... :wub: :rolleyes:.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, René N. said:

Wat super simpel is dat zeg! Ik heb een Philips CD204 en daar zitten ze ook in. Met wat aanpassingen (Theo van Wermeskerke van het Audiofreaksforum) speelt deze de sterren van de hemel. Over hemel gesproken, Thingman zit daar ook in, figuurlijk dan, want hij heeft er sinds kort ook eentje... :wub: :rolleyes:.

 

Het hoeft niet altijd helemaal vol te zitten met componenten. Mijn 47Labs dac heeft dacht ik ook maar 9 componenten en een voeding.

 

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, Roots said:

Lekker straight forward..zonder al dat extra gedoe🙂

Mijn CD 94 toendertijd hadden de Crown versie ervan volgens mij.

 

Die had de TDA1541 aan board.

 

Gradaties S1 & S2 en Crown en Double Crown ( meen ik).

 

Worden nog steeds op grootte schaal nagemaakt. Met alle ellende van dien.....

Edited by i2Paq
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...