Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... IV


Tubejack
 Share

Recommended Posts

6 hours ago, carl said:


- Ik heb altijd met LAS gewassen Onno. Bij het gebruik van de Degritter (puur water) bleek toch dat er soms nog wat zeepresten van de plaat afkwam vandaar dat ik nu dubbel was waarvan 1 maal met schoon water. En voor de Degritter had ik een VPI 16. 5 en die waste zeker ook niet slecht (wel lawaaig en lek😀)
 

- Van een bepaalde leeftijd experimenteren mensen wat minder. Bij de een komt dat wat sneller dan bij de ander Onno 😂 Maar je hebt wel een punt. Enzymen moet je alleen gebruiken bij oude en zeer vervuilde platen. En die hebben we beiden niet/zeer weinig vandaar dat ik enzymen nooit gekocht heb.

 

PS volgens mij maakt het inderdaad niet veel uit hoe vaak je wast. Als het maar een goede platenwasser is.

Duidelijk ! Vanwege je eerdere ervaringen a.d.h.v. de 2 eerdere RCM's (VPI en DeGritter) blijf je naspoelen met 'schoon' water.
Rijst bij mij gelijk de vraag op : Heb je op de Nessie zonder naspoelen met 'schoon' water ook geprobeerd en wat was het resultaat? Want ik maak uit je eerste alinea daar niets over op.

Over experimenteren zal ik niet over hebben, want  dat heeft voor mijzelf er niets mee te maken. Ik vind je hele 2e alinea warrig trouwens. 
Heb ik het over enzymen gehad? En ik heb juist heel veel oude jazz lp's van mijn vader en die extra veel aandacht nodig hebben bij hun wasbeurt. Ook de klassieke lp's zijn oud en zeer vervuild en vragen ook extra aandacht bij hun wasbeurt. Maar die komen pas als allerlaatste aan de beurt.

Meerdere keren je lp wassen merk ik wel degelijk. De laatste spetters en  ruis verdwijnen ermee is mijn opgedane ervaring vandaag. En ook hoorbaar.

 

Link to comment
Share on other sites

Mijn audiofiele dag bestond vandaag uit het meten van de werkelijk stromen in mijn streamer. We wisten de stroom tussen de voedingen en Pico voeding al wél, maar nog niet wat de verschillende spanningen opnamen. Nu dus wél. Gelukkig valt het allemaal mee en kan het oorspronkelijke plan met een relatief kleine trafo uitgevoerd worden.

 

12V wordt vrijwel alleen belast door de PinkFaun i2s kaart. Samen ongeveer, 320 mA = dus 'n kleine 4 Watt

5V wordt op het moederbord samengevoegd (bijna alles is doorverbonden) Samen ongeveer 830 mA = dus ruim 4 Watt

3,3V wordt doorverbonden en nemen samen 385 mA = dus ca. 1,3 Watt

Dan blijft de 5V van de SSD over, die zit nu op een SBooster. Die neemt gemiddeld 130 mA = 0,65 Watt

 

Deze meting was nodig om de warmtehuishouding in de lineaire voeding te kunnen berekenen. Bij elkaar wordt er continue ca. 10 W gebruikt tijdens het afspelen van een DSD bestand op JRiver. Omdat de buffers op de stekkers komen, kunnen deze elkaar niet beïnvloeden en vangen die de hogere (start)pieken en hoogfrequente storingen op. Mechanisch wordt het nog een kunstje om de regulatietransistoren elektrisch geïsoleerd, gekoeld te krijgen. Maar dat gaat ook wél lukken.

 

Deze voeding wordt dus speciaal voor mijn moederbordje (Asrock J5005-ITX) geoptimaliseerd. Voor stroom vretende streamers dus niet geschikt. Maar het doel was dus juist om een low-power streamer te bouwen. En dan in een high-end uitvoering. Dus tegengesteld aan de stroming die gaande is met streamers met 2 stuks 20 core processoren met zware voedingen. Die zijn kennelijk nodig om alle muziek naar DSD 512 te upsamplen. Maar mijn ervaring is juist dat het formaat zoals het is, het best klinkt. Dus zonder upsamplen. Lang dacht ik, dat upsamplen wel voordelen kon hebben. Vooral omdat het digitale filter hoger kan starten. Maar daar ben ik dus op teruggekomen. Door al dat rekenwerk worden streamers zwaarder belast en gaan steeds stresseriger klinken. Dat is dus met heftige PC's wel op te lossen, maar die gaan dus ver boven mijn budget. Vandaar de low power versie.

 

Ik ben benieuwd hoe ver we komen. Ik zou dit t.z.t. wel eens naast een Taiko of iets dergelijks willen horen. Op de audioclub zijn een aantal leden bezig met de zware PC's met dito voedingen. Wanneer het daar klaar is, wil ik wel eens gaan sjouwen. Zo'n zwaar ding is nauwelijks verplaatsbaar anders zou een vergelijk hier het mooist zijn.

 

 

 

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

Dat is dan wel leuk om dat in een vergelijk te doen, ben benieuwd of het ook hoorbaar is.

 

Ik doe het wel op een simpeler manier, en dan de taken verdelen tussen de PC 's, en een goede DAC mag de rest doen, zelfs een DSD file die dan naar DXD  352.8  kHz gaat, word hier ook prima afgespeeld.

 

https://www.merging.com/highlights/high-resolution

Edited by HansP
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Hans van Liempd said:

Maar het doel was dus juist om een low-power streamer te bouwen. En dan in een high-end uitvoering. Dus tegengesteld aan de stroming die gaande is met streamers met 2 stuks 20 core processoren met zware voedingen. Die zijn kennelijk nodig om alle muziek naar DSD 512 te upsamplen. Maar mijn ervaring is juist dat het formaat zoals het is, het best klinkt. Dus zonder upsamplen. Lang dacht ik, dat upsamplen wel voordelen kon hebben. Vooral omdat het digitale filter hoger kan starten

 

Heel goed @Hans van Liempd en mooi! Klein en "fit for use". Al dat rekengeweld en upsampling is echt nergens voor nodig. Als het op cd-kwaliteit gemasterd is dan is dat prima. Daar helpt je geen verder gesleutel aan. Als het netjes op een hogere resolutie is gedaan dan is dat ook prima. Niets aan doen.

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, audiofreak said:

Neem die lp maar mee naar hier als je deze kant op komt. Zullen we die op Nessie eens goed wassen.
Stof trekken uit platen en soms al na een halve lp kant komt mij bekend voor. ook bij nieuwe lp's. Mijn laatse lp aanwinsten van PF-Animals 2018 remaster en de Beatles box-Revolver ook veel stof onder de naald, Na een grondige wasbeurt was dat over. 

Gaan we doen.

Ik moet sowieso nog naar je toe dus dat kan mooi gecombineerd worden.

ik stuur je wel een berichtje om wat aftespreken.

Ik ben benieuwd hoe de plaat bij jou klinkt.

 

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, audiofreak said:

Neem die lp maar mee naar hier als je deze kant op komt. Zullen we die op Nessie eens goed wassen.
Stof trekken uit platen en soms al na een halve lp kant komt mij bekend voor. ook bij nieuwe lp's. Mijn laatse lp aanwinsten van PF-Animals 2018 remaster en de Beatles box-Revolver ook veel stof onder de naald, Na een grondige wasbeurt was dat over. 


Stof bij nieuwe platen is me ook bekend Onno. Het is misschien ook wel een goed teken want als de platen nog warm de hoes ingaan dan schijnen ze krom te trekken 😀
 

Ik heb indertijd goed nagezocht hoe je optimaal wast. Zepen, alcoholen en noem maar op zorgen ervoor dat het vuil los komt en met water spoel je (hoofdzakelijk). Niet elk middel zal mijns inziens in elke situatie even goed functioneren. Dus zeker bij zeer oude platen is het verstandig om verschillende schoonmaakmiddelen te gebruiken. Vroeger werd er bijvoorbeeld zeer veel gerookt en ook vleesfondue was toen populair maar ook in verf zaten er toen  oplosmiddelen. Zelf heb ik alleen nog maar last van stof want de meeste platen zijn in het verleden goed gewassen. 

Ik streef er verder naar om zoveel mogelijk wasmiddel van de plaat te verwijderen. Ik ben verder benieuwd of je de plaat van George beter krijgt. Laat het horen want dat is leerzaam.

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Seed7 said:

 

Heel goed @Hans van Liempd en mooi! Klein en "fit for use". Al dat rekengeweld en upsampling is echt nergens voor nodig. Als het op cd-kwaliteit gemasterd is dan is dat prima. Daar helpt je geen verder gesleutel aan. Als het netjes op een hogere resolutie is gedaan dan is dat ook prima. Niets aan doen.

 

We gaan 't zien, met de huidige lineaire voedingen vindt ik het al uitstekend klinken. Slechter zal het er niet op worden.

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, HansP said:

Dat is dan wel leuk om dat in een vergelijk te doen, ben benieuwd of het ook hoorbaar is.

 

Ik doe het wel op een simpeler manier, en dan de taken verdelen tussen de PC 's, en een goede DAC mag de rest doen, zelfs een DSD file die dan naar DXD  352.8  kHz gaat, word hier ook prima afgespeeld.

 

https://www.merging.com/highlights/high-resolution

 

Die Merging Dac heb ik bij Hans van Daudio gehoord. Dat klonk inderdaad prima, maar wél met tentclock, lineaire voedingen en op dempertjes. Volgens Hans zou dat allemaal aanzienlijk schelen.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, leobus said:

Carl,

In dat wasmiddel zitten vaak zepen die ook een antistatische werking hebben. Ik vraag mij af of je met naspoelen die werking niet weer verwijdert.

groet,

Leobus

 

Én de smerende werking van zeep natuurlijk. Voor de levensduur van naald en plaat toch weer winst. Maar ik denk dat je met naspoelen met desti water op een platenwasser lang niet alle zeep uit de groeven haalt.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, leobus said:

Carl,

In dat wasmiddel zitten vaak zepen die ook een antistatische werking hebben. Ik vraag mij af of je met naspoelen die werking niet weer verwijdert.

groet,

Leobus


Dat dacht ik indertijd ook @Leobus, maar wat Hans zegt is ook waar want er zal altijd wel wat zeep blijven zitten. Ik heb in het verleden wel eens geëxperimenteerd met wassen zonder wasmiddel. Statische elektriciteit was volledig weg bij sterk statische platen. Niet mee doorgegaan omdat ik ook wel in de smerende werking van wasmiddel tijdens het wassen geloof. Er wordt trouwens wel erg moeilijk gedaan over wasmachines. De meeste platen zullen na twee keer wassen zeer schoon zijn mits niet overdreven vuil. Je zou het een keer moeten checken met een microscoop.

Link to comment
Share on other sites

Ik zweer tot op heden nog steeds bij wassen met een Knosti i.c.m. Walviswater (https://www.walvisproducts.nl/a-50307045/reiniging-onderhoud/jerrycan-a-5-liter-walviswaterc-record-cleaning-solution/)

De meest vuile platen krijg ik brandschoon, zonder residu aan de naald achteraf.

 

Onlangs met een andere Knosti-wasser bij Audioclub Oost-Brabant staan te discussiëren over de manier van wassen. Wat ik altijd doe: de plaat erin hangen, een keer of 50 (!) de ene kant heen draaien, plaat omdraaien, en dat nog eens herhalen. Daarna gewoon uit laten lekken.

Intensief werk, dat geef ik toe. Maar dit geeft een enorm veel beter resultaat dan diegene die de plaat maar 1 of 2 keer door het badje heen draaien (en daarna klagen dat er residu aan de naald zit...)

Link to comment
Share on other sites

On 15-11-2022 at 16:36, HansP said:

Dat is dan wel leuk om dat in een vergelijk te doen, ben benieuwd of het ook hoorbaar is.

 

Ik doe het wel op een simpeler manier, en dan de taken verdelen tussen de PC 's, en een goede DAC mag de rest doen, zelfs een DSD file die dan naar DXD  352.8  kHz gaat, word hier ook prima afgespeeld.

 

https://www.merging.com/highlights/high-resolution

Mooie DAC...Maar heb jij op je PC AES/EBU out?

 

Oh wacht ik zie het al via de RJ45.

 

  • Ethernet (RAVENNA/AES67) op RJ45-connector. Accepteert 44,1 kHz – 384 kHz PCM, DXD, DSD 64, DSD128, DSD256

 

  • AES/EBU op 3-pins vrouwelijke XLR-connector (44,1 kHz - 192 kHz PCM)
  • SPDIF Optische op Toslink connector (44,1kHz - 96kHz PCM)
  • SPDIF Coaxiaal op RCA Phono (44,1kHz - 96kHz PCM)
Edited by Roots
Link to comment
Share on other sites

Zelf gebruik ik voor alle digitale verkeer HDMI-aansluitingen en bijhorende kabels. Zo goed als geen beperking op de sample rate van PCM. 384 kHz geen enkel probleem, ook niet met meer dan 2 kanalen.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, leobus said:

Carl,

In dat wasmiddel zitten vaak zepen die ook een antistatische werking hebben. Ik vraag mij af of je met naspoelen die werking niet weer verwijdert.

groet,

Leobus


 

 

4 hours ago, Seed7 said:

 

3x spoelen is schoon, zei mijn scheikundedocent altijd.


 

En daarom spoel ik ook maar 1 keer Leo en Seed. Dan blijft er net genoeg over voor antistatisch en smering. 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Roots said:

Mooie DAC...Maar heb jij op je PC AES/EBU out?

 

Oh wacht ik zie het al via de RJ45.

 

  • Ethernet (RAVENNA/AES67) op RJ45-connector. Accepteert 44,1 kHz – 384 kHz PCM, DXD, DSD 64, DSD128, DSD256

 

  • AES/EBU op 3-pins vrouwelijke XLR-connector (44,1 kHz - 192 kHz PCM)
  • SPDIF Optische op Toslink connector (44,1kHz - 96kHz PCM)
  • SPDIF Coaxiaal op RCA Phono (44,1kHz - 96kHz PCM)

Jullie hebben het net niet zo geïnterpreteerd als ik bedoelde, het ging mij om de high-resolution duiding, en dat DSD niet bewerkbaar is, maar omgezet naar DXD dus wel.

 

Ik speel dan zelf af met een USB class2,  de echte Amanero die dan een omzetting doet naar het I²S signaal, en dan gaat een DSD signaal mijn DAC in, die door de discrete opzet R-2R en 28 bits dan het geheel met behulp van een galvanische isolatie/FIFO/FPGA er een PCM signaal maakt en een frequentie van DXD 352.8 kHz gaat.

Dus de DSD naar DXD omzetting is ook  high-resolution.

 

 

En dan de AES/EBU, ik meende dat die tot maximaal 24/96 ging, net als de Toslink optisch, en dan de RCA 24/192 kHz, en als er dan een omzetting is van DSD naar de RCA is de max. 24/176,4 kHz.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Mijn I²S kabel is 6cm lang in hetzelfde kastje als de de Amanero/Streamer/Soekris.

En voor dat de CAT 7 kabel het binnenkrijgt, is er al een galvanische scheiding d.m.v. een Optische SFP kabel opzet. en dan met een aparte voeding voor de omzetter naar de RJ45.

 

mlwQNOHkcuuixhfzQJ-GfmeKE-im2OhiPmTbRDio7uQcg9jpPugUhElHK0OQf8Dv-hOnbVQGiTf0l5NmC2dARWfAPHewNBLlPyqcS5VyDV7ALXSuOlkRLkZHBIfHUEa0ww=w1280

file.php?id=153395&mode=view

Edited by HansP
Link to comment
Share on other sites

Naar aanleiding van mijn aankoop van de Array M1's stelde Hans (van Liempd) voor om ze eens te vergelijken met zijn M10's. De ideale gelegenheid om Hans zijn set eens te kunnen beluisteren. Gisteren was het zo ver.

Na een dik uurtje rijden werd ik hartelijk ontvangen door Hans en zijn vrouw. Eerst een tasje koffie en gezellig bijgepraat en dan naar de goed verwarmde zolder, waar Hans zijn set bevind. Ik vind het altijd moeilijk om mijn mening te geven over iemand anders zijn set. Veel belangrijker is dat de eigenaar zelf tevreden is. Maar ter zake, het eerste nummer werd gedraaid en direct viel op hoe natuurlijk, stressvrij deze set speelt. Het is altijd wel even wennen als je een andere set beluisterd maar bij Hans zijn set ging dit erg snel. De volgende nummers lieten horen dat de Wilsons hun mannetje kunnen staan op alle vlakken, ze zijn totaal niet gedateerd. Strakke en diepe laagweergave, uiterst neutrale weergave, pakkende weergave, .... kortom erg mooi. De tijd ging snel en na ons middagmaal hebben we de Aray's M10 en M1 met mekaar vergeleken. Mijn M1's stonden al vanaf het begin onder spanning, dus op temperatuur. Eerst even geluisterd naar de M10 en dan de M1's. Beide versterkers spelen op een bijzonder hoog niveau en de verschillen zijn echt marginaal. De M10's zijn een haartje "schoner" en de M1's waren dan weer iets dynamischer. Maar nogmaals, de verschillen waren bijzonder klein. Ik overwoog om de mijne te laten upgraden naar de M10's maar ik ga dat niet doen. 

Hans zijn luisterzolder heeft beperkte afmetingen en dat is mijn inziens de enige beperking, moest de set in een grotere ruimte staan zou ze zeker nog beter spelen, met name het ruimtebeeld zou nog overtuigender zijn.  Dat is dan ook mijn enig puntje van kritiek.

Het was een erg fijne dag en dat Hans met de nodige regelmaat terug te vinden is op zijn hobbyzolder lijkt me evident. Volgende afspraak bij mij... 😉

Link to comment
Share on other sites

@GydoJe verslag komt mij bijzonder goed uit en je ervaringen zijn goed te plaatsen voor mij want ik heb diverse malen de set van Hans kunnen beluisteren.

Ik heb mij ook aangemeld bij Array voor upgraden van de M1's naar M10 en ik sta op de planning voor Maart. Ik heb lang geaarzeld en uiteindelijk besloten om toch voor de upgrade te gaan maar de aarzeling bestond uit enerzijds de verwachting dat ik er weinig mee zou opschieten qua klank, anderzijds de inmiddels toch wel redelijk oude versterkers weer in tip-top conditie te brengen. Uiteraard spelen ook de kosten een rol want toch een fors bedrag voor een kennelijk niet waarneembare verandering. Over de werking van de oude M1's heb ik ook helemaal niks te klagen en je vergelijk tussen oud & nieuw heeft de twijfel niet verminderd, zeker niet doordat je ergens opmerkt dat de oude M1's mogelijk nog iets dynamischer zijn. Wat betreft wel/niet upgraden ben ik dus weer terug bij af. Hiervoor geen dank🙃

De set van Hans klinkt inderdaad over de hele linie zeer goed en in een heel prettige luisterruimte.  Aan die luisterbezoeken houd je soms een heel blijvende herinnering over en zo herinner ik mij nog als de dag van gisteren een meer dan 20 jaar geleden bezoek bij Jitze ("snelheid en detail" was zijn mantra) waar ik versteld stond van de dynamiek (Ariston, Mörch UP4, Zyx, zelfbouw phono/buizenversterkers en Klipsch Heresy), het afgronddiepe laag bij Ruud in Almere (Aitos/gigantische luidsprekers, nu de kleine Kef/Sonore), de schitterende totaalweergave van orkestraal werk bij Zee in Scheveningen (Krell/Avalon) en de verbluffende mono-weergave/schitterende platencollectie van Siem in Balk (Denon tafel/element/Avalon monitors). En bij Hans heb ik de laatste keer ook zo'n ervaring opgedaan: het vlijmscherp gedefiniëerde laag en het makkelijk te maken onderscheid tussen de verschillende laaginstrumenten. Dat heeft een blijvende indruk achter gelaten.

Van één ding heeft Hans mij niet weten te overtuigen: zijn exclusieve keuze voor streamen en het de deur uit bonjouren van tape-deck, draaitafel/platen en CD-speler. Ik deel zijn enthousiasme voor de aangeboden materie van de streamingsdiensten in het geheel niet. Een muziekverzameling op harde schijf heeft voor mij een waarde van nul (al ben ik wat boeken betreft helemaal om voor tablet & Kindle c.s.).

Link to comment
Share on other sites

Leuk verslag, Gydo.

@Kraus vonBentinck er is eigenlijk maar remedie voor je wat betreft wel of niet upgraden je Array's. Namelijk je Array's M1 meenemen naar Hans en ze direct vergelijken met zijn M10. Dan weet je exact wat het wel of juist niet doet. De set van Hans ken je goed genoeg en iets goeds doorluisteren kan je ook goed. De twijfel die je over het wel of niet upgraden van je Array's hebt kun je op die manier oplossen voor jezelf en niet uitgaan van je (gezonde) twijfel en het lezen van iemands eigen ervaring.
Die ervaring is hooguit een indicator. Zo zou ik het doen, als ik in jouw schoenen zou staan.
Wat je verder schrijft over Hans zijn keuze voor streaming en het wegdoen van al zijn analoge bronnen deel ik met je. Ik snap het ook (nog) steeds niet om zo resoluut alles daarin weg te doen. 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...