Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... IV


Tubejack
 Share

Recommended Posts

Wederom verbaasd hoe goed CD's  klinken. Door sommige hier, wordt op popmuziek afgegeven, maar ik deel die mening niet.  Ok niet iedere opname is audiofiel, maar het overgrote deel klinkt goed tot zeer goed en zelfs het minste kun je nog fatsoenlijk afspelen, met een nauwkeurige dac en CD-loopwerk.    

Ik draaide o.a. deze dubbel CD.

 

Zw.jpeg

 

https://www.discogs.com/release/451003-Various-Het-Beste-Uit-De-Top-40-Van-90 

 

Verbluffend hoeveel structuur, laagjes muziek, ruimte en diepte in opnames zitten. Prachtig 🙂

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Ah, maar in de jaren '90 werden die vermaledijde "loudness wars" nog niet toegepast.  Het is maar vanaf het jaar 1999 dat dat steeds gekker werd, tot de platgeslagen rommel die we tegenwoordig aangeboden krijgen.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Bloom said:

Ah, maar in de jaren '90 werden die vermaledijde "loudness wars" nog niet toegepast.  Het is maar vanaf het jaar 1999 dat dat steeds gekker werd, tot de platgeslagen rommel die we tegenwoordig aangeboden krijgen.

Zou het zo simpel zijn? 

Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, Tubejack said:

Zou het zo simpel zijn? 

Het is opvallend hoeveel verschil dynamiek kan maken. En het verklaart ook waarom vinyl voor popmuziek na het jaar 2000 steevast beter klinkt dan een cd. Het toverwoord is dynamiek.

Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, Bloom said:

Het is opvallend hoeveel verschil dynamiek kan maken. En het verklaart ook waarom vinyl voor popmuziek na het jaar 2000 steevast beter klinkt dan een cd. Het toverwoord is dynamiek.

Het is inderdaad interessant om hier even te kijken https://dr.loudness-war.info Maar ik kan helaas niet alles vinden.

Luister momenteel via Qobuz naar het nieuwe album van Trentemøller Memoria uitgebracht 11 feb j.l.  Magisch album 🙂

https://oor.nl/albums/memoria/

 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Die site heeft last gehad van een cyberaanval die grote delen van hun database gewist heeft voordat ze het konden stoppen. Je mag drie keer raden wie daar met grote waarschijnlijkheid achter zat...

Zowat alle cd's van Trentemøller hebben last van vrij ernstige dynamiekreductie (DR kleiner dan 10), terwijl de vinyluitgaves een DR van 10 of meer hebben.

Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, Bloom said:

Die site heeft last gehad van een cyberaanval die grote delen van hun database gewist heeft voordat ze het konden stoppen. Je mag drie keer raden wie daar met grote waarschijnlijkheid achter zat...

Zowat alle cd's van Trentemøller hebben last van vrij ernstige dynamiekreductie (DR kleiner dan 10), terwijl de vinyluitgaves een DR van 10 of meer hebben.

 

https://trentemoller.bandcamp.com/album/memoria

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ik  heb van hem ook The Last Resort,  Late Night Tales en het dubbelalbum The Trentemøller Chronicles. Dat album Memoria dat hierboven aangehaald werd, heb ik me ook gekocht.

Link to comment
Share on other sites

Gister eigenlijk niet zo een hele fiele dag. 

Na een lange tijd weer eens wat platen gedraaid maar het klinkt niet lekker. Ben bang dat ik de phono trap eens onderhanden moet gaan nemen.

Het hoog is weg en het klinkt gewoon niet lekker. met de streamer gat het wel gewoon goed dus het lijkt wel ergens in de phono keten te zitten.

Komende weken geen tijd om daar in te duiken dus het zal wel weer op de lange baan gaan.

Heb nog wel de Thorens staan en de Phonodude dus ook daar kan ik ook nog mee spelen. eens zien wat nu het probleem is.

 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Mediator said:


Het ligt haast nooit aan de opname.

Nee, maar aan wat er daarna mee gebeurt. Wanneer het lukt om van een opname een goed klinkende LP te maken, dan zou een goed klinkende CD ook moeten kunnen. In ieder geval met veel minder compressie.

 

Ik luister elke week naar wat er nieuw op Qobuz staat. Alles waarvoor ik het volume terug zou moeten draaien is het luisteren niet waard. Als tweede is er erg veel muziek met een enorme hoeveelheid vervorming opgenomen. Wie dat mooi vind? Ik niet in ieder geval. Gelukkig blijft er nog veel mooie muziek over en hoeft het van mij niet persé pop te zijn.

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, Hans van Liempd said:

Nee, maar aan wat er daarna mee gebeurt. Wanneer het lukt om van een opname een goed klinkende LP te maken, dan zou een goed klinkende CD ook moeten kunnen. In ieder geval met veel minder compressie.

 

Ik luister elke week naar wat er nieuw op Qobuz staat. Alles waarvoor ik het volume terug zou moeten draaien is het luisteren niet waard. Als tweede is er erg veel muziek met een enorme hoeveelheid vervorming opgenomen. Wie dat mooi vind? Ik niet in ieder geval. Gelukkig blijft er nog veel mooie muziek over en hoeft het van mij niet persé pop te zijn.

6e02795268003bb04915790aa1302f4e.gif

Edited by Bloom
Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, kappa7 said:

Gister eigenlijk niet zo een hele fiele dag. 

Na een lange tijd weer eens wat platen gedraaid maar het klinkt niet lekker. Ben bang dat ik de phono trap eens onderhanden moet gaan nemen.

Het hoog is weg en het klinkt gewoon niet lekker. met de streamer gat het wel gewoon goed dus het lijkt wel ergens in de phono keten te zitten.

Komende weken geen tijd om daar in te duiken dus het zal wel weer op de lange baan gaan.

Heb nog wel de Thorens staan en de Phonodude dus ook daar kan ik ook nog mee spelen. eens zien wat nu het probleem is.

 


Als een element een tijdje niet heeft gespeeld dan klinkt het veel minder George.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Tubejack said:

Hoe zit het dan met compressie?  


Dat klinkt gewoon als compressie. Dat klinkt flauw maar het is niets meer en niets minder dan dat. In de high end klinkt veel in mindere of meerdere mate als één of ander stom vergrootglas. Wat je wilt is een set die natuurlijk klinkt. Op zo’n set klinkt een slechte opname niet meer en niet minder als een slechte opname, klinkt compressie als compressie en niet meer of minder, etc. 

Link to comment
Share on other sites

Alle dagen 2 uurtjes muziek ,zowel lp's singles  en spotify.
Het bevalt mij heel goed zoals het er nu bij staat met de breedbanders.

Al een hele tijd niets veranderd.🙂
 

Link to comment
Share on other sites

Afgelopen weekend weer vele uurtjes naar muziek geluisterd. De Accuphase, Lumin en de PureCable bekabeling zijn nu lekker ingespeeld. Oei, wat een sound. Dit is de sound wat bij mij past. Groots, instrumenten zijn links en rechts tastbaar en de stemmen in het midden. De speakers verdwijnen en het geluid is mooi in balans. De Dynaudio’s Heritage Special luidsprekers laten horen wat ‘groeimodel’ betekent…Erg tevreden…. 

Link to comment
Share on other sites

On 7-2-2022 at 20:40, Roots said:

Vifa volgens mij?

IMG_2302-yg-acoustics-anat-iii-studio-sp

Ik lees Scan Speak, custom made. Voor dat geld had ik Skaaning verwacht

http://www.bm.rs/YG Acoustics Factory Tour.pdf

 

Sommige units maken ze zelf (passen ze aan geloof ik). Wel koel

 

https://positive-feedback.com/Issue55/yg_tour.htm

 

Die 21" subwoofer is wel ziek (begrijp uit een massief stuk alu gemaakt...)

 

73_73_san-pham-loa-cao-cap-yg-acoustics-

Edited by Duck-Twacy
Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...