Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... IV


Tubejack
 Share

Recommended Posts

Ik zal nog eens op die Duitse site kijken om te kijken onder welke categorie ze valt Onno. Eigenlijk is het niet helemaal mijn type hoor, maar toch 🙏 

 

PS af en toe een Triple, maar verder lust ik ook geen bier 😄

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Het aardige van reviews is, dat je er soms wat aan hebt, soms ook niet.  Zo wordt bij praktisch élke review aanbevolen om de standaard Technics shell van een SL-1200GR te vervangen door een Ortofon LH2000 en de standaard mat door een van Funk. Ze praten elkaar allemaal na, lijkt wel...  Vanmiddag de shell vervangen. Met een gewicht van 15,5 gram is de Ortofon flink zwaarder dan de Technics shell.  Ik moest een extra contragewichtje achter in de toonarm schroeven. Na een uurtje had ik een DL-103, er bijna naar mijn zin in geschroefd. Zo'n DL-103 heeft van de bovenkant tot naald punt een afstand van 15mm.  

 

De arm van de Technics helemaal naar beneden is voor cartridges vanaf 17mm. Dat had ik eerder opgelost door een 6mm dikke Technics mat te kopen, want ik vond en vind zo'n aanbevolen (en eerder geleende) Funk mat, een afschuwelijk lelijk ding. Hij deed bij mij ook niks. Waarschijnlijk is die LH2000 shell gemaakt voor hoge cartridges zoals de Ortofon Quintet want de azimute krijg ik maar net wel/ net niet goed. Dat zijn dingen die je dan weer niet leest in die reviews...  Waarschijnlijk omdat ze dát zelf niet proberen.😏

 

Afijn wat wel werkt, op deze manier je toonarm verzwaren. De DL-103 op 2,5 gram klinkt over het hele audiospectrum evenwichtig, ruimtelijk , geen slissen, mooi laag, best veel details voor zo'n rond naaldje. M.i. hoe beter je step-up trafo en/of phonotrap des te beter... Aangesloten op moderne vervorming arme audio apparatuur vind ik hem helemaal niet zo "vintage" klinken maar behoorlijk bij de tijd. Het is een heerlijke combinatie waar je heel lang naar kunt luisteren, de kanaalscheding is opmerkelijk goed. Ik meen ergens gelezen te hebben dat sommige DL-103's tot wel 38dB bij 1Khz halen. Niet gek, voor een ontwerp uit de jaren 60.🙋‍♂️      

Edited by Tubejack
typo
Link to comment
Share on other sites

Het verhaal van Marco was ook dat door een zwaardere headshell een Jelco vaak beter klonk. Maar ja dat is spelen met de effectieve massa. Leuk verhaal verder Jack.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, carl said:

Het verhaal van Marco was ook dat door een zwaardere headshell een Jelco vaak beter klonk. Maar ja dat is spelen met de effectieve massa. Leuk verhaal verder Jack.

Het is inderdaad leuk om mee te spelen. Ik heb er nog niet aan gemeten, maar dat komt nog t.z.t.  En dan nog wat dieper.  Met een andere DL-103 heb ik maar 0,41% vervorming gemeten met mijn Thorens TD-2001 met een Ortofon testplaat een track van 80µm😮 en 300hertz.  Dat is denk ik, heel erg goed. 🙋‍♂️

Link to comment
Share on other sites

Just now, Groovy said:

30 singeltjes uit de jaren 50-60 gehad van een muziekliefhebber die ze dubbel had.

Ik ken de muziek op 5 singeltjes na, ik laat mij verrassen.
Morgen draaien🙂
 

Mooi...

 

Ik mocht gisteravond in een hometheater van een audioclublid luisteren. Een bijzondere ervaring, omdat de set 11.1 is. .1 klopt dan eigenlijk weer niet, omdat er drie subwoofers spelen, maar twee daarvan zijn aan de frontspeakers gekoppeld.

We begonnen met 2.0 (maar dus wel met die twee extra subwoofers er aan). De frontspeakers zijn B&W 802D en de kloeke subwoofers ook van dat merk. Dat vond ik via het streamen wat tegenvallen, maar ja.. Spotify en een laptop op USB. Bovendien vond ik de verhouding laag/mid/hoog niet in orde. Dat dat is meer smaak van de eigenaar, die houdt wel van een stevige portie laag.

In meerkanaals werd het snel beter. De overige luidsprekers zijn overigens uit de 7 serie van B&W, de center speaker dan weer een hele grote uit de 8 serie. Eerst naar 5.1, dan naar 9.1 en uiteindelijk naar 11.1. Omdat die surroundspeakers kleiner zijn en de verhouding hiermee beter in balans kwam klonk dat al veel beter. Maar ook omdat de muziek nu vanaf Blu-ray en een Oppo werd verstuurd kwam er veel meer diepte en natuurlijkheid in het geluid. Dan nog wat stukje film en concerten met een 4K beamer op het grote scherm en je hebt helemaal het bioscoop gevoel. Maar je ziet dan ook wel alles, dat b.v. de zangeres een paar haartje op haar gezicht was vergeten en haar lipstick zich via de microfoon naar haar neus en kin was verplaatst zag je ook goed.

Het is eigenlijk nét als bij audio... wanneer het té goed wordt valt alles op, en is er niks meer 100%.

 

Maar wél indrukwekkend allemaal. Zeker met die buttkicker ook nog in bedrijf. Dus weer een prachtige audiofiele avond.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 15-11-2021 at 11:04, carl said:

Het verhaal van Marco was ook dat door een zwaardere headshell een Jelco vaak beter klonk. Maar ja dat is spelen met de effectieve massa. Leuk verhaal verder Jack.

Het verzwaren van de arm, pakt wonderlijk goed uit. Gister een deel van het oeuvre van Supertramp afgespeeld🙂  écht geweldig wat je met wat liefde en aandacht, al uit een DL-103 kunt halen.🎶

Edited by Tubejack
update
Link to comment
Share on other sites

Bij mij precies omgedraaid. Vandaag onder het koken naar zestiger jaren muziek geluisterd. Af en toe erg leuke nummers en soms toch ook verschrikkelijke geremasterd. 

Link to comment
Share on other sites

Zoals een LP van Buddy Holly, muziek van een generatie voor me.  Maar b.v. Big log van Robert Plant, een verzamelaar van Donna Summer, maar ook de laatste LP Freeways van B.T.O klinkt  met de set waar ik nu mee speel, op vinyl, gewoon beter.  Zet ik een andere set neer, dan is het verschil soms weer klein. 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

614at8YYzZL._SL600_.jpg

https://www.amazon.de/-/nl/dp/B0014G5LG2

Wiener Philharmoniker, Daniel Harding (dirigent)
Uitgave: 2008 Deutsche Grammophon, cd en vinyl
Opname:  Wenen, Musikverein, Großer Saal, 10/2007.

Dit is een bijzonder fraaie uitvoering van dit werk. Daniel Harding en zijn Wiener Philharmoniker kregen zeer terecht de Diapason d'Or prijs voor hun werk.

51G3IJdgWKL.jpg

Voorsmaakje:

 

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Tubejack said:

Zoals een LP van Buddy Holly, muziek van een generatie voor me.  Maar b.v. Big log van Robert Plant, een verzamelaar van Donna Summer, maar ook de laatste LP Freeways van B.T.O klinkt  met de set waar ik nu mee speel, op vinyl, gewoon beter.  Zet ik een andere set neer, dan is het verschil soms weer klein. 

Dan is het voor mij wel een herinnering dat ik de dag waarop Buddy Holly omkwam, ik was toen 13 jaar, net dan al wel een beetje gevoelig aan het worden voor populaire muziek.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...